arrow_drop_up arrow_drop_down
16 juli 2015 
in SEO

Zo vergroot je de online vindbaarheid van jouw website

In deze serie behandelen visuele marketeers uitgebreid een infographic die relateert aan onderwerpen als social media, online marketing, SEO of WordPress. De eerste infographic omvat het vindbaar zijn op het internet. Besta jij wel online? Of verschijn jij nooit in de zoekresultaten van grootheden als Google of Bing? Hoe komt dat dan, wat kun je daarvan vinden en wat kan je eraan doen?

94% van de nederlanders heeft toegang tot het internet

Na het lezen van een blog op Internetworldstats.com kwam ik er achter dat maar liefst 94% van de Nederlanders toegang heeft tot internet. 94%! Als je dat omrekent zijn dat 15.864.709 Nederlanders! Door zo’n percentage verwacht je dan eigenlijk ook dat al die 15.864.709 Nederlanders vindbaar zijn online. Iemand zonder Facebook profiel, zonder LinkedIn account of eigen website… Het is eigenlijk niet meer van deze tijd. Al helemaal niet als je ZZP’er of MKB’er bent. Er wordt van je verwacht dat je vindbaar bent en dat iets in Google tevoorschijn komt als er op jouw bedrijfsnaam of gerelateerde zoekwoorden gegoogled wordt. Maar dat vindbaar zijn of worden, dat is niet altijd even makkelijk.

Ranken in Google wordt bepaald door 6 factoren

Wanneer je blogs over SEO leest, kom je al gauw diverse factoren tegen die ervoor zorgen dat je scoort in Google. Volgens de infographic van vandaag zijn onderstaande zes de grootste voorspellers:

14,7% van je rankings wordt bepaald door bedrijfssignalen

Op welke keywords moet jouw bedrijf gevonden worden? En hoe gaat jouw concurrentie om met die keywords? Om te bepalen welke keywords voor jou het meest belangrijk zijn om te gebruiken op je site (headers, subkopjes, alt-tags van plaatjes, etc.) kun je de Keyword Planner van Google eens gebruiken. Daarmee vind je gemakkelijk het zoekvolume op bepaalde woorden en suggesties voor gerelateerde zoekwoorden. Zo weet je precies waar je nieuwe content over moet gaan creëren om gevonden te worden.

21% van je rankings worden bepaald door kwaliteitssignalen

Is jouw site wel kwalitatief? Check jouw site eens op Moz.com of Majestic.com. Daar zie je in een oogopslag wat voor Trust en Citation Flow jouw website krijgt of wat de Autoriteit van jouw site is. Doel is uiteraard om zo hoog mogelijke scores te verkrijgen.

15,6% wordt bepaald door sociale signalen

Actief zijn op social media is uiteraard ook belangrijk voor je rankings. Zorg dat jouw site geretweet of geliked wordt en laat zo jouw website vanzelf omhoog kruipen. Dat sociale signalen zo’n grote invloed hebben is ook helemaal niet zo raar, wist je bijvoorbeeld dat 9 van de 10 Nederlanders actief is op een sociaal medium? Influencers op social media kun je overigens gemakkelijk vinden met een tool als BuzzSumo.

33,8% van de zoekresultaten wordt beïnvloed door externe signalen

Het krijgen van backlinks blijft een must voor een site. Zorg ervoor dat relevante en andere kwalitatieve websites een vermelding opnemen naar die van jou. Zo laat je aan Google zien dat jouw site door andere sites ook gewaardeerd wordt en dat het terecht is als jij hoger in de rankings verschijnt.

8% van je rankings worden bepaald door persoonlijke signalen

Je kan niet alles in Google beïnvloeden. Een deel van wat iemand ziet in Google wordt namelijk ook bepaald door persoonlijke voorkeuren of locaties. Wat jij in Google tegen komt als je op een bepaald woord zoekt, zal waarschijnlijk enigszins anders zijn dan wat ik tegen kom in de zoekresultaten als ik zoek op hetzelfde.

6,9% van de zoekresultaten wordt beinvloed door gedragssignalen

Tot slot is het belangrijk om te focussen op je eigen bezoekers. Hoelang blijven zij op jouw site? Wat is het bounce percentage oftewel hoe gauw vertrekken ze weer? Door de time on site zo hoog mogelijk te maken en het bounce percentage zo laag mogelijk, zorg je dat jouw site beter in de zoekresultaten verschijnt.

Infographic Online vindbaarheid SEO

Wat doe jij om je online vindbaarheid te vergroten?

Na het lezen van deze blog en infographic, zijn er dan dingen die jij herkend en ook doet om jouw vindbaarheid te vergroten? Of zijn er juist tips die wij hebben gemist? We zijn benieuwd naar jouw reactie en zouden het dan ook leuk vinden als je een bericht onder dit artikel achterlaat.

Over de schrijver
Op OpenCompanies vind je elk bedrijf in Nederland. Op elk bedrijfsprofiel kom je niet alleen algemene KVK gegevens tegen, maar ook geverifieerde financiële informatie en reviews. Door op OpenCompanies jouw zakenpartners te check, ben je altijd op de hoogte met wie je zakendoet en zorg je dat jij gezond onderneemt. Roëll de Ram is community manager voor OpenCompanies.
Lars Maat
Door

Lars Maat

op 16 July 2015

Wat is de bron van deze cijfers? :)

Chelsea Bosters
Door

Chelsea Bosters

op 16 July 2015

Ik zie de bronnen staan onderaan infographic, jij niet dan? :)

goedmettekst
Door

goedmettekst

op 16 July 2015

Bedoel je niet "De ranking wordt voor 14,7% bepaald door bedrijfssignalen"? Dat is net even iets anders. Ik ben ook wel benieuwd naar de bron. Door percentages als 14,7% lijkt het net of je precies weet wat er binnen Google gebeurt, maar het is en blijft natuurlijk een blackbox.

Reactie plaatsen