arrow_drop_up arrow_drop_down

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd, is de kunst van het optimaliseren van je website voor de zoekmachines zodat je gevonden kunt worden in de zoekresultaten en op die manier (meer) verkeer naar je website kunt krijgen. We hebben het bij zoekmachine optimalisatie met name over de zoekmachine 'Google', omdat 95% van de zoekopdrachten via Google gaan.

Verschil tussen zoekmachine optimalisatie en Adwords

Je kunt met je website scoren in de zogenaamde 'organische resultaten van Google'. Dit zijn de gratis resultaten aan de linkerkant, dus niet de Google Adwords advertenties aan de rechterkant en bovenin Google. Zie het screenshot hieronder ter illustratie: Zoekmachine optimalisatie De resultaten die aan de rechterkant en soms aan de bovenkant staan zijn Google Adwords resultaten. Dit is het advertentieprogramma van Google waar je voor moet betalen (per klik op je advertentie). Met zoekmachine optimalisatie richt je je meer op de lange termijn dan met online adverteren met bijvoorbeeld Google Adwords. Als jij een hoge plaatsing hebt in Google op termen die relevant zijn voor jouw business, dan zul je hier doorlopend gratis zoekverkeer door naar je website krijgen. Als je betaalt voor je zoekverkeer, dan houdt het verkeer naar je website meteen op als je advertentiebudget op is. In dat geval ben je dus minder verzekerd van doorlopende resultaten en bovendien kost het een hoop geld!

Zoekmachine optimalisatie e-book

Kijk ook eens naar ons boek Winnen in Google. Dit boek bevat een praktische handleiding met alles wat je moet weten over zoekmachine optimalisatie om Google te domineren op tienduizenden verschillende zoektermen. Deze kennis geeft je meteen een voorsprong op je concurrent. Zoekmachine optimalisatie is een echte wetenschap geworden. Hoe groter het internet groeit, des te moeilijker het natuurlijk wordt om op de eerste plek te belanden op termen met een hoge concurrentie. Google hanteert duizenden factoren om de volgorde van deze resultaten te bepalen en in dit boek leer ik je de belangrijkste.

Wat wil Google precies?

Google is de grootste zoekmachine ter wereld en dat willen ze graag blijven. Om dat te blijven moeten zij een gebruiker (iemand die zoekt) de meest waardevolle, relevante, unieke en kwalitatieve resultaten geven. Geven ze dat namelijk niet, dan zal die gebruiker na verloop van tijd een andere zoekmachine gebruiken en dat wil Google niet natuurlijk. Met je website wil je je dus focussen op dezelfde waarden. Past jouw website namelijk niet in het ideaalbeeld van Google (je bent niet relevant, niet uniek, niet waardevol en niet kwalitatief) dan zul je ook niet snel getoond worden.

Zoekmachine optimalisatie vanaf 1998...

Meer zoekmachine optimalisatie tips:

Google Top Heavy Update
De Google Top Heavy Update (19 januari 2012) is een aanvulling op het algoritme...
Google Exact Match Domain (EMD) Update
De Google EMD Update (27 september 2012) werd uitgevoerd om een einde te maken...
Google Pirate Update
De Google Pirate Update (10 augustus 2012) heeft als doel om websites die...
Google Payday Update
De Google Payday update (11 juni 2013) werd uitgevoerd ter bestrijding van...
Google Pigeon Update
De Google Pigeon Update (24 juli 2014) werd uitgerold om lokale zoekopdrachten...
Google Mobile Friendly Update
De Google Mobile Friendly Update (21 april 2015) werd vooraf aangekondigd en...
Google In-Depth Articles Update
De introductie van In-Depth Articles (6 augustus 2013) is een relatief kleine...
Google Knowledge Graph
De Google Knowledge Graph (16 mei 2012) is een van de grote stappen van Google...
Google Venice Update
De Google Venice Update (27 februari 2012) zorgde ervoor dat de locatie van de...
Google Hummingbird Update
De Google Hummingbird Update (20 augustus 2013) was een eenmalige, grote update...
Google Penguin Update
De Google Penguin Update (24 april 2012) werd uitgerold om over-optimalisatie...
Google Panda Update
De Google Panda update (februari 2011) was een grote wijziging in de volgorde...
Google Caffeine (algoritme update)
De Google Caffeine update (8 juni 2010) is anders dan anders. In plaats van...
Short tail en Long tail Zoekwoorden in SEO
Short tail zoekopdrachten zijn alle zoekopdrachten in Google bestaande uit 1, 2...
Hoe kies je een goede domeinnaam voor je SEO?
Om een website te beginnen heb je een domeinnaam nodig. Een voorbeeld van een...
Optimaliseer je categorieën in Wordpress!
Misschien een klein detail maar toch even belangrijk om enkele minuten aan te...
Hoe kom je aan backlinks? (linkbuilding tips)
Hoe kom je aan goede backlinks? In dit artikel leer je alles over backlinks en...
Inspelen op de actualiteit zorgt voor veel gratis bezoekers!
Google vindt het belangrijk om actuele websites die up-to-date zijn te laten...
Zoekwoord Dichtheid (keyword density)
Met de zoekwoord dichtheid (of meer gebruikelijk: keyword density) van je...
Sitemap van je website in Google Webmaster Tools?
Hoe krijg je jouw sitemap (automatisch) in Google Webmaster Tools? En hoe zorg...
Een kennisbank als Wikipedia op je website!
In dit artikel leren we je hoe je een kennisbank op kunt zetten op de manier...
SEO Structuur van je website, hoe werkt dat?
Het is zowel voor je bezoekers als voor de zoekmachines belangrijk dat je...
Heading tags gebruiken voor SEO (H1, H2, H3)
Update maart 2015: In dit artikel laten we zien hoe je door de juiste h1, h2 en...
Wat zijn Title Attributes?
Een title attribute is een titel voor een link op je website. Vergelijkbaar met...
Gebruik Alt tags bij afbeeldingen voor SEO
Het gebruik van Alt tags, of attribuut afbeeldingstitels, is iets wat een detail...
Gebruik zoekmachine vriendelijke url's
Een absolute basisstap die je moet zetten om je website te optimaliseren voor de...
Interactie en blogreacties op je website zijn goed voor SEO!
Tegenwoordig moet je om een goede website te hebben niet meer denken aan alleen...
White Hat versus Black Hat zoekmachine optimalisatie
Als het gaat om zoekmachine optimalisatie dan kun je naar 2 invalshoeken kijken,...
Wordt de keywordtag nog gebruikt door Google?
Sinds enige tijd is het zo dat Google qua SEO geen waarde meer hecht aan deze...
Hoe kom ik bovenaan in Google?
Bovenaan in Google komen met je website, hoe werkt dat nou precies? Mijn...