Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

On page optimalisatie (SEO)

Onder ‘on page’-optimalisatie wordt alle optimalisatie verstaan in de zichtbare content van een webpagina. Alles wat jouw gebruiker ziet en ervaart. Uiteraard kun je jouw content op verschillende manieren optimaliseren. Het is van belang evenwicht te bewaren in de verschillende optimalisaties, zodat het eindresultaat nog steeds een mooie en leesbare pagina blijft. Dit zijn de meest voorkomende optimalisatie doelen

  • Je wilt zorgen dat jouw webpagina zo hoog mogelijk te vinden is op de zoekresultaten pagina (SERP). Dit kun je bewerkstelligen door in de leesbare teksten duidelijke focus aan te brengen en de keywords waarop je gevonden wilt worden terug te laten komen in de tekst en in de kopjes. Daarnaast helpt het om ook echt duidelijke uitleg en inhoud te bieden over het onderwerp waarop je gevonden wilt worden.
  • Elke webpagina heeft een doel, dat kan informeren zijn, maar ook verkopen of inschrijven voor een online seminar. Door te meten hoeveel % van de bezoekers op de pagina dit ook daadwerkelijk doet, weet je jouw conversie. Het optimaliseren kun je doen door je knoppen duidelijker te maken, minder afleidende teksten te plaatsen, weinig links aan te bieden die jouw klant ergens andere heenleiden etc. Hierbij optimaliseer je echt allen die ene pagina op de verkoop of service funnel en de uitval bij de verschillende stappen.
  • Customer journey. Jouw webpagina is onderdeel van de totaal beleving van de klant. Hij is op zoek naar een dienst of product en de pagina is een van de contact momenten die je hebt in jouw dienstverlening. Je kunt de hele customer journey in kaart brengen en bepalen of de pagina positief of negatief bijdraagt aan de CES (customer effort score, hoeveel moeite moet de klant doen). On page optimalisatie bestaat dan vaak uit beter leesbare en scanbare content, stappenplannen, een video met ‘how to’ toevoegen, informatie delen over wat de klant mag verwachten als hij jouw product of dienst online koopt etc. Gebruiksgemak en service zijn hier de sleutelwoorden. Een goede customer journey draagt bij aan jouw NPS (nett promotor score) en lange termijn aan je verkoopresultaten (reputatie en conversatiemanagement)