- Affiliate vergoedingen
- Voordeel van affiliate marketing
- Hoe werkt affiliate marketing?
- Affiliate marketing voorbeeld
- Hoe kan ik met affiliate marketing beginnen?
- Hoe begin ik met affiliate marketing als affiliate?
- Affiliatenetwerk
- Bereik
- Wat is de doelgroep?
- Welke pijnpunten heeft je doelgroep?
- Is de doelgroep interessant genoeg?
- Zijn de pijnpunten te koppelen aan je affiliate adverteerder?
- Hoe zit het met de concurrentie?
- Kies een marketingkanaal
- Plug & Pay marketplace
- Affiliate marketing tips
- Achterban opbouwen
- Promoot met mate
- Verbeter je content
- High ticket affiliate marketing
- Heb je voor affiliate marketing een inschrijving bij de KVK nodig?
- Verschil affiliate marketing en dropshipping
Affiliate Marketing
Affiliate marketing is een marketingkanaal waarbij ondernemers, webshops en/of producteigenaren een extern persoon hun dienst of product laten promoten. De externe promoter heet een affiliate. De affiliate krijgt een unieke link, waarmee een affiliatesysteem zoals Plug & Pay kan detecteren waar de bezoeker vandaan komt.
Een affiliate wordt beloond voor een gerealiseerde sale of lead die zij aanleveren. Affiliates zijn over het algemeen website-eigenaren, influencers, mensen met bereik of bedrijven die promoten op basis van commissie.
Affiliates werken doorgaans op een no cure, no pay basis. De affiliate wordt pas financieel beloond bij het behalen van een resultaat. Dit is een resultaatafhankelijke beloning.
Affiliate vergoedingen
Bij affiliate marketing draag je meestal een percentage van de verkoopprijs van je product af aan de affiliate. Er zijn ook alternatieve vormen van beloningen en vergoedingsstructuren die je kunt aanbieden aan affiliates. Hieronder zie je de 4 meest voorkomende vormen van beloningen:
Pay Per Sale (PPS)
Bij PPS wordt de affiliate betaald zodra een doorgestuurde bezoeker of lead daadwerkelijk iets aanschaft. De adverteerder keert vaak een percentage van verkoopbedrag uit als vergoeding. Het percentage dat uitgekeerd wordt, verschilt vaak per product of productgroep.
Als affiliate adverteerder is dit de meest voorkomende en ideale vorm van affiliate marketing.
Voordelen van PPS zijn dat je geen kosten hebt, zolang er geen sales zijn. Toch krijg je wel links naar je website toe en dit kun je zien als gratis marketing. Als er wel een sale is, dan sta je een percentage af. Toch zien wij dit niet als nadelig, omdat je bij andere vormen van betaald adverteren zeker weet dat je wel geld kwijt bent, maar niet zeker bent van een sale. Hierbij denken wij aan betaalde advertenties bij social media platformen & Google.
Pay Per Lead (PPL)
Wanneer jouw onderneming leads nodig heeft, kun je affiliates hier ook op aansturen. Bij PPL wordt een vergoeding uitgekeerd zodra een bezoeker converteert naar lead. De volgende manieren kunnen van een bezoeker een lead maken:
- Contact opnemen
- Bellen
- Mailen
- Chatten
- Inschrijven op mailinglijst
- Offerte aanvragen
- Adviesgesprek aanvragen
Het leveren van een potentiële klant kan al voldoende zijn, het is dan aan het bedrijf om deze warme leads te converteren tot betalende klant. Ook deze vorm van affiliate marketing is op basis van no cure, no pay.
Pay Per Click (PPC)
Bij PPC wordt een vast bedrag per klik uitgekeerd. Als de affiliate link gebruik wordt, dan krijgt de affiliate een bedrag (vaak enkele centen). Dit staat los van het aantal gegenereerde verkopen of leads dat uit de kliks voortkomt. Omdat dit niet per se een winstgevend methode is, adviseren wij niet snel om deze vorm van affiliate marketing te gebruiken.
Pay Per View (PPV)
PPV is een methode waar de affiliate betaald wordt voor het aantal keer dat een (banner)advertentie is bekeken. Ook dit staat los van het aantal leads of verkopen. De meest bekende voorbeelden van PPV zijn de displaynetwerken van Google, Facebook & Marktplaats.
Naast deze netwerken, kun je ook op zoek naar specifieke (grote) websites en mediaplatformen die voor jou een relevante doelgroep hebben. Denk hier bijvoorbeeld aan websites als VI.nl of NU.nl. Meestal gebeurd dit in de vorm van media buying en niet van affiliate marketing. In de meeste gevallen betaal je een vaste prijs voor een campagne, ongeacht het resultaat.
Toch bieden sommige mediaplatformen de mogelijkheid om dit te doen op basis van PPC of PPV (en in heel uitzonderlijke gevallen PPL). Om deze reden wilden we dit er toch voor de volledigheid vermelden.
Voordeel van affiliate marketing
Het voordeel van affiliate marketing (wanneer gekozen voor een no cure, no pay basis) is dat je als adverteerder de ideale werknemer tot je beschikking hebt. Je betaald de affiliate immers alleen wanneer er een sale is.
Het maakt niet uit hoeveel tijd, energie en geld er is geïnvesteerd door de affiliate, je beloont ze op het moment dat er een sale gegeneerd is. Zolang een affiliate geen resultaat oplevert, heb je dus eigenlijk een ‘gratis’ werknemer.
Wanneer je dit vergelijkt met een marketingmedewerker in loondienst, die heel druk kan zijn maar weinig oplevert, is dit een aantrekkelijk scenario. Het scheelt je zowel salariskosten, verantwoordelijk, tijd en overige kosten als een pand en hardware. Met affiliates en externe platformen kun je veel sneller opschalen dan met marketing- en salesmedewerkers.
Daarbovenop komt ook nog eens dat je de affiliate alleen betaald zodra de affiliate geld voor jou heeft verdiend. De aanleververgoeding is een percentage van de omzet die de affiliate gerealiseerd heeft.
Een affiliate daarentegen heeft ook veel voordelen. Zo hoeft de affiliate zelf geen product of webshop op te richten. Ook hoeft de affiliate geen klantenservice of andere dienst te leveren. Hierdoor is het is een win-winsituatie.
Veel eigenaren van informatieve websites en blogs rondom specifieke niches vinden affiliate marketing interessant. Voor hun is dit namelijk een (extra) verdienmodel. Er zijn talloze websites van hobbyisten en ondernemers die moeite hebben om daadwerkelijk iets te verdienen aan hun bezoekers. Met affiliate marketing kun je extra conversies genereren zonder hier zelf actief werk aan te hebben.
Voordelen voor affiliate adverteerder
- Alleen kosten bij daadwerkelijke sales
- Gratis promotie
- Externe links naar website
- Opschaalbaar marketingkanaal
Nadelen voor affiliate adverteerder
- Administratief werk
- Concurrentie van eigen affiliates bij sommige marketingkanalen
Hoe werkt affiliate marketing?
In het volgende voorbeeld gebruiken wij het PPS-verdienmodel. De affiliate heeft een kanaal nodig waar bezoekers op komen (doorgaans een website of social media account). Daarnaast heeft de affiliate ook een affiliate hyperlink nodig naar de adverteerder. De adverteerder dient hiervoor een eigen affiliate systeem zoals Plug & Pay te hebben. Hier worden de links en commissies bijgehouden.
Een affiliate transactie loopt als volgt:
- Bezoeker komt op kanaal van affiliate
- Bezoeker klikt op link van affiliate
- Cookie wordt opgeslagen in de browser van de bezoeker
- Bezoeker gaat naar webshop
- Bezoeker gaat over tot aankoop
- Na verlopen van retourtermijn krijgt affiliate de vergoeding
- Restant van de omzet gaat naar webshop eigenaar
Affiliate marketing voorbeeld
Hieronder zie je een voorbeeld van de allereerste cursus van IMU uit 2011. Deze cursus werd online verkocht voor €97,-. Hiervoor gebruikten wij een landingspagina en een commissiepercentage van 50%. Omdat het een digitaal product is, hebben wij 100% marge (wanneer je de uren voor de klantenservice niet mee telt). Daarnaast boden we toen ook al upsells aan, waardoor de gemiddelde klantwaarde hoger lag dan €97,-.
Al snel nadat wij affiliates toestemming gaven om onze cursus te promoten, kwamen er tal van webpagina’s online. Sommigen hadden alleen de tekst overgenomen van onze landingspagina, terwijl andere een eigen samenvatting of review hadden geschreven. Alle websites hadden een unieke affiliatelink waarmee zij hun verkeer naar ons doorstuurden. Per sale die hieruit voort was gekomen keerden wij de affiliate €48,50 uit.
Hetzelfde gebeurde na de publicatie van het boek ‘Doelgerichte SEO’. Wij gingen het boek onder andere verkopen via Bol.com. Via het affiliateprogramma van Bol.com hebben mensen de mogelijkheid om het boek te promoten als affiliate. Zo ging het verkeer niet naar ons, maar naar Bol.com.
Ook hierdoor gingen veel website-eigenaren met een relevante doelgroep ons promoten. Zo kwamen wij korte reviews, aanbevelingen en samenvattingen tegen op hun websites.
Alhoewel we nu geen rechtstreekse cursussen meer verkopen, geven wij affiliates nog wel de kans om onze softwareproducten te promoten (IMU+, Phoenix, Plug & Pay en Huddle).
In een aantal gevallen wordt onze software op dezelfde manier gepromoot als onze cursussen. Affiliates schrijven er een gebruikerservaring, review of samenvatting over. In veel andere gevallen combineren affiliates hun eigen dienst met onze producten.
Voor een SEO-specialist of een website bouwer kan Phoenix een commissie opleveren naast hun dienst. De dienstverlener krijgt dan niet alleen geld voor de gewerkte uren, maar ook een commissie vanuit ons.
Omdat onze software op abonnementsbasis is, vinden wij het wel zo eerlijk om wederkerende commissie aan onze affiliates te geven. Zo krijgen onze affiliates een maandelijks terugkerende aanleververgoeding naast hun eigen dienstverlening.
Zo creëren wij een win-winsituatie. Onze affiliates zijn gemotiveerd om hun maandelijkse stroom van passief inkomen te vergroten, terwijl wij meer softwaregebruikers krijgen.
Ben je al gemotiveerd om een affiliate van IMU te worden? ;)
Hoe kan ik met affiliate marketing beginnen?
Om met affiliate marketing te beginnen heb je affiliatesoftware nodig. Met affiliatesoftware is de adverteerder in staat om commissies in te stellen. Vervolgens kunnen je affiliates unieke promotielinks (affiliatelinks) aanmaken voor jouw product(en).
De affiliate gebruikt zijn unieke link om bezoekers naar je website te sturen. De software kan vervolgens zien of een verkoop gerealiseerd is door het verkeer vanuit de affiliate.
De software trackt een bezoeker op basis van een cookie. Zodra een bezoeker een product afrekent, herkent de software de cookie en wijst de commissie toe aan de juiste affiliate.
De meeste cookies hebben een beperkte levensduur. Als de bezoeker bijvoorbeeld binnen 24 uur na het klikken op de link niet afrekent, dan vervalt de cookie. Dit hangt van de adverteerder af. Zij hebben de kans om zelf een levensduur mee te geven. In sommige gevallen blijven de cookies een jaar of voor onbepaalde tijd actief. Dan maakt het niet uit wanneer de klant iets aanschaft, want dan krijgt de affiliate sowieso betaald.
Er bestaan hiervoor verschillende affiliatesystemen. Wij adviseren te allen tijde om voor Plug & Pay te kiezen ;).
Hoe begin ik met affiliate marketing als affiliate?
Voor affiliate marketing heb je plat gezegd maar drie dingen nodig als affiliate:
- Affiliatenetwerk voor unieke affiliatelinks
- Bereik om bezoekers te genereren voor adverteerder
- Producten/diensten om te promoten
Affiliatenetwerk
Een affiliatenetwerk is cruciaal bij affiliate marketing. Dit is de plek waar je de unieke links krijgt en waar commissie bijgehouden wordt.
Bekende affiliatenetwerken in Nederland:
- Plug & Pay
- TradeTracker
- Awin
- Daisycon
- Paypro
- Partnerize
Voordat je een affiliatenetwerk kiest, is het handig om te weten in welke niche je zit. Veel adverteerders zitten namelijk maar op één netwerk. Meld je daarom aan bij meerdere affiliatenetwerken.
Bereik
De volgende stap in affiliate marketing is het genereren van bereik. Waar ga jij je affiliate links neerzetten en wanneer gaan mensen er op klikken? Om antwoord te geven op deze vragen moet je aantal punten duidelijk hebben voor jezelf.
Over welk onderwerp gaat je content?
Om een succesvolle contentstrategie neer zetten moet je een onderwerp / niche kiezen. Kies een niche uit waar je interesses liggen. Als je het niet leuk vind om bezig te zijn met dit onderwerp, dan ga je dit nooit vol houden. En als je het niet volhoudt, dan ga je het gegarandeerd niet halen.
Waar liggen jouw interesses? Heb je specifieke hobby’s? Waar ben jij sterk in en waar besteed jij je tijd aan?
Heb je geen specifieke interesses waar je affiliate marketing op kan of wilt toepassen? Kies dan een onderwerp waar jij je in wilt verdiepen. Door je te verdiepen in een onderwerp kun je jezelf gaandeweg specialiseren.
Je kunt het beste een globaal onderwerp pakken, zodat je met je content voldoende kanten op kan gaan. Denk bijvoorbeeld aan:
- Tech
- Sport
- Automotive
- Huis & tuin
- Kleding
- Games
- Financiën
Het voordeel van een globaal onderwerp pakken, is dat je je kunt verdiepen in het onderwerp en kun opdelen in subonderwerpen. Zelfs de subonderwerpen kun je vaak weer onderverdelen in kleinere onderwerpen.
- Tech
- Computers
- Laptops
- Game PC
- Zelf bouwen
- Smartphones
- Apple
- Samsung
- OnePlus
- Consoles
- PlayStation
- Xbox
- Nintendo
- Handheld consoles
- Sport
- Voetbal
- Trucs
- Tactiek
- Posities
- Training
- Hardlopen
- Community
- Tactiek
- Tips
- Voeding
- Paleo
- Gezond
- Vegan
- Sporters
- Bulken
- Shredded
- Fitness
- Automotive
- Tunen
- Occasion
- Merken
- Elektrisch
- Reparatie
- Huis & tuin
- Interieur
- Woonkamer
- Eetkamer
- Stijlen
- Lampen
- Klussen
- Schilderen
- Stucen
- Schuren
- Tuin
- Decoratie
- Meubelen
- Planten
- Vijvers
- Kleding
- Merkkleding
- Kinderkleding
- Designerkleding
- Games
- Unreleased games
- Reviews
- Nieuws
- Financiën
- Administratie
- Software
- Reglementen
- Hypotheek
- Verzekeringen
- Crypto
- Bitcoin
- Altcoins
Wat is de doelgroep?
Een doelgroep is een groep mensen of organisaties waar jij je op richt. De overeenkomsten tussen deze mensen definiëren de doelgroep. Een doelgroep kan onder andere gedefinieerd worden op leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, hobby’s, interesses en levensovertuigingen.
Hoe beter jij je doelgroep in kaart hebt, hoe beter jij je bericht kan overbrengen aan deze groep.
Welke pijnpunten heeft je doelgroep?
De volgende stap in jouw affiliate marketing plan is om de pijnpunten van je doelgroep uit te zoeken. Zoek uit waar je doelgroep zich bevind. Waar lopen zij tegenaan? Welke vragen hebben zij? En misschien nog wel het belangrijkste: kun jij content maken die de pijnpunten oplost?
Een van de beste manieren om te achterhalen welke vragen er spelen, is door een zoekwoorden onderzoek te doen. Via Google Zoekwoordenplanner kun je achterhalen op welke zoektermen gezocht word. Lees ons zoekwoorden onderzoek artikel om te lezen hoe je een goed onderzoek uitvoert..
Een andere methode is om communities op te zoeken waar je doelgroep zich bevind. Denk aan:
Hieronder wat vragen die spelen binnen bepaalde branches:
Tech
- Beste OnePlus telefoon
- Welke laptops hebben een i7 processor?
- Hoe werkt waterkoeling bij een pc?
Sport
- Voetbal tactiek 4-3-3
- Hoe scoor ik meer driepunters?
- Wat zijn de beste Nike basketbalschoenen?
Voeding
- Wat zijn de voordelen van elektrisch koken?
- Welke voeding is goed voor je huid?
- Hoe kan ik bepalen wat gezonde voeding is?
Automotive
- Welke autoverzekering heb ik nodig?
- Welke elektrische auto kan de meeste afstand afleggen op een accu?
- Hoe vervuilend is een elektrische auto ten opzichte van een benzine auto?
Huis & tuin
- Hoe kan ik zelf een inbouwkast maken?
- Welke stijlen heb je voor een tuin?
- Welke planten gaan meerdere seizoenen mee?
Kleding
- Waar kun je merkkleding het beste met korting kopen?
- Hoe weet je of merkkleding echt is?
- Wat zijn de huidige kinderkleding trends?
Games
- Wanneer komt de nieuwe GTA uit?
- Wat zijn de leukste spellen voor dit jaar?
- Beste offline storymode spellen
Financiën
- Welke administratiesoftware is geschikt voor webshops?
- Wat is het belastingplan van dit jaar?
- Waar kan ik als particulier belasting voor terugkrijgen?
Is de doelgroep interessant genoeg?
De volgende stap die je moet zetten is of er voldoende vraag is. Ook hiervoor gebruiken wij een zoekwoorden onderzoek. Onderstaande afbeelding is een screenshot van Semrush. Het onderwerp is ‘interieur’. Daarnaast heb ik ook filtering gemaakt op basis van het onderwerp in combinatie met overeenkomsten met een van de volgende vijf termen:
- Huis
- Keuken
- Slaapkamer
- Badkamer
- Kantoor
Deze combinatie komt uit op 1.100 zoektermen met een totale zoekvolume van 8.900 per maand. Dit is voldoende zoekvolume om affiliate marketing op toe te passen.
Zijn de pijnpunten te koppelen aan je affiliate adverteerder?
Dit is een van de belangrijkste punten om te behandelen. Is je content te koppelen aan het product dat jij promoot? Bij sommige onderwerpen is het namelijk lastig om producten of diensten te promoten. Enerzijds omdat er niet achter elk onderwerp een koopintentie is, maar ook omdat niet alle webshops of dienstverleners affiliate marketing gebruiken. Bij andere onderwerpen is dit juist weer makkelijker om te bedenken en zijn er meer affiliate adverteerders beschikbaar.
Kies jij bijvoorbeeld om je te richten op computers? Dan kun je de volgende producten aanbieden:
- Computers
- Laptops
- Hardware
- Software
- Bureau
- Bureaustoel
Hoe zit het met de concurrentie?
Concurrentie heb je altijd en overal. Laat je hier dus vooral niet in tegenhouden. Neem dit wel mee in je onderzoek naar welk marketingkanaal geschikt is voor jou. Op welk kanaal kun jij inhoudelijker antwoord geven op de pijnpunten ten opzichte van je concurrenten?
- Ga elk marketingkanaal af en onderzoek wie je concurrenten zijn.
- Beoordeel hun content, wat vind jij nog missen?
- Hoe verdienen je concurrenten geld?
- Noteer je bevindingen en bedenk manieren hoe jij het beter kan doen dan je concurrent.
Kies een marketingkanaal
Als je een onderwerp hebt gekozen, is het tijd om een marketingkanaal te kiezen. Ook hier is het weer de vraag: waar liggen jouw krachten?
De volgende kanalen zijn geschikt voor affiliate marketing:
- Website
- SEO
- Mailinglijst
- Social media
- TikTok
- YouTube
Sommige affiliatenetwerken accepteren je alleen wanneer je een website hebt. Onze voorkeur gaat er ook naar uit om een marketingkanaal te gebruiken dat jouw bezit is. Hieronder vallen alleen een website en een mailinglijst. Het voordeel hiervan is dat als een social media platform niet meer populair is, dat jij niet je geleverde werk, verkeer en inkomsten verliest. De kanalen die jouw bezit zijn noemen wij owned media.
Website
Een website is een goede manier om bezoekers aan te trekken. Een geoptimaliseerde website zorgt dat bezoekers jou vinden in plaats van andersom. De volgende type websites zijn zeer succesvol in combinatie met affiliate marketing:
- Blog
- Reviews
- Vergelijkingssite
- Acties promoten
Website voorbeelden
Hieronder vind je diverse voorbeelden van soortgelijke websites, die allemaal net een andere invalshoek gebruiken.
Blog
iPhoned is een blog die inspeelt op actualiteiten rondom de Apple. Van de nieuwste iPhone tot iPad en de actuele ontwikkelingen rond iOS. iPhoned probeert met alles wat betrekking heeft op Apple gevonden te worden met hun website. Bij elk artikel dat zij publiceren tonen zij een paar keer de kooptip. Bekijk hier website van iPhoned.
Vergelijkingssite
Tweakers is de grootste website in Nederland over technologie & elektronica. Zij hebben een community en zijn de plaats waar je specificaties van elektronica kan vergelijken. Op Tweakers kun je ook een prijsvergelijker vinden met de bijbehorende resellers. Hierbij plaatsen zij hun affiliatelink. Bekijk hier de website van Tweakers.
Reviews
Techradar is een platform waar onder andere reviews worden geschreven. Reviews van producten zijn erg veel gezocht. Dit geeft je als affiliate een kans om zeer koopgericht publiek te trekken en door te verwijzen naar de partner. Bekijk de website van Techradar.
Acties promoten
Een van de beste websites die dit uitvoert is kortingscode.nl. Kortingscode biedt actieve kortingscodes aan bij je favoriete webshop. Vaak is er de mogelijkheid bij webshops om een kortingscode in te vullen. Wat vervolgens gebeurd is dat mensen op Google gaan zoeken naar ´webshop kortingscode´. Kortingscode.nl scoort hier vervolgens op met een kortingscode en verwijst je door met hun affiliatelink naar de webshop.
SEO
SEO is een marketingkanaal waarbij je organisch verkeer via zoekmachines naar je website probeert te krijgen. SEO is een lange termijnplan, omdat het redelijk lang kan duren voordat Google je beloont voor je werk. Het voordeel hiervan is dat een hoge positie in Google ook lange tijd zal blijven staan.
SEO is organisch. Dit betekent dat als je het zelf doet, dat je geen geld hoeft te investeren. Je investeert dan je tijd en energie in het maken van content. SEO is marketingkanaal waar veel onder valt. Daarom hebben wij een categorie van de kennisbank hieraan toegewijd. Leer hier meer over SEO.
Voordelen SEO met affiliate marketing
- Gratis marketingkanaal
- Hoge posities in Google blijven lang verkeer opleveren
- Geen actief werk na het maken van content
- Content is jouw bezit
- Gebruikersdata is van jou
Nadelen SEO met affiliate marketing
- Tijdrovend
- Website nodig
- Indexeren bij zoekmachines duurt lang
Mailmarketing
Mailmarketing klinkt ontzettend gedateerd, maar dat is het niet. De mail wordt door veel mensen gebruikt zoals de post vroeger. Er zijn nog steeds een hele hoop mensen die gebruiken maken van e-mail. Dit maakt e-mailmarketing nog steeds een heel waardevol kanaal.
Als jij een mailinglijst kan opbouwen en jij kan waarde leveren voor de mensen in je mailinglijst, dan kan je mooie winsten behalen met affiliate marketing.
Een groot voordeel van mailmarketing is dat mensen maar één keer hoeft te laten inschrijven op je mailinglijst. Zodra zij op de lijst staan, heb je in principe een gratis manier om je doelgroep te bereiken.
Start een mailinglijst op een specifiek onderwerp en zorg dat je mailadressen gaat verzamelen. Door hun mails te sturen met relevante aanbiedingen kun je als affiliate succesvol worden.
Benieuwd hoe je met e-mail marketing kan beginnen? Of wil je weten hoe je je mailinglijst laat groeien?
Voordelen mailmarketing met affiliate marketing
- De mailinglijst is jouw bezit
- Mailen heeft een hoog conversiepercentage
- Bouw een band met je publiek
- Mails zijn te personaliseren
- Goed meetbaar
Nadelen mailmarketing met affiliate marketing
- Mails maken is actief werk
- Je mag alleen mensen mailen die zich inschrijven
- Veel concurrentie in de mailbox
- Kans om in de spambox te eindigen
- Verzonden = écht verzonden
Social media
Social media is natuurlijk een erg breed begrip. Onze voorkeur voor social media in combinatie met affiliate marketing gaat uit naar kanalen waar je bereik exponentieel groeit. Door het continu afnemende organisch bereik van platformen als Facebook & Instagram heeft dit niet onze voorkeur. YouTube video’s daarentegen blijven vaak langdurig scoren. Neem het bereik van het platform mee in je overweging.
Populaire social media kanalen in Nederland zijn:
Deze kanalen spelen een belangrijke rol in jouw contentstrategie. Heb jij een concept bedacht waarmee jij veel volgers kan verzamelen? Of een concept waarmee je veel bereik krijgt? Als je het bereik hebt, dan kun je je achterban aanzetten om iets te kopen via jouw affiliatelink (of doorlinken naar je website). Hieronder vind je meer uitleg per kanaal.
Instagram is een kanaal waar je volgers te zien krijgen wat jij post. Als je een achterban hebt en hun kan aansturen om jouw affiliatelink te gebruiken, dan kun je geld verdienen met je Instagram account.
Een influencer met bereik kan bijvoorbeeld producten promoten via affiliate marketing. Als zij een product aanbieden dat aansluit op de doelgroep, dan kan dit een verdienstelijke inkomstenbron zijn. Ook jij kan influencers benaderen om jouw affiliatelink te promoten, maar dit valt eerder onder influencer marketing dan onder affiliate marketing.
Instagram biedt relatief weinig plekken om een affiliatelink te plaatsen. Dit kan alleen in stories en in je bio. Hierdoor is het niet het meest geschikte kanaal voor affiliate marketing. Leer hier meer over Instagram marketing.
TikTok
TikTok is een hard groeiend kanaal. Het bereik dat je met dit platform kan halen (met relatief weinige volgers) is immens. Als jij weet hoe je een video met een product viral kan laten gaan, dan heb je wellicht goud in handen.
Net als met Instagram biedt ook TikTok weinig ruimte voor een affiliatelink. Je kunt alleen je eigen link plaatsen via de bio.
YouTube
YouTube is een van de betere kanalen om affiliate marketing op toe te passen. YouTube is voor veel mensen een onderdeel van de customer journey. Zij zoeken op YouTube naar productvideo’s over:
- Productinformatie
- Reviews
- Unboxing
- Tutorials
- Vergelijkingen
Bij video’s over producten kun je goed tonen wat mensen kunnen verwachten. Veel mensen zijn visueel ingesteld en daardoor is YouTube een goed kanaal potentiële klanten actie te laten ondernemen. Gebruik de beschrijving van de video meteen om je affiliatelink neer te zetten. Hoe prominenter de link aanwezig is, hoe meer mensen hierop zullen klikken.
Voordelen social media met affiliate marketing
- Gratis kanaal
- Weinig opstartkosten
- Kans om achterban op te bouwen
- Kans om viraal te gaan
- Groot bereik
Nadelen social media met affiliate marketing
- Niet alle affiliatenetwerken accepteren alleen een social media kanaal
- Als het platform niet meer populair is, dan valt jouw marketingkanaal weg
- Veel concurrentie
Plug & Pay marketplace
Met Plug & Pay hebben wij onze eigen softwaretool gebouwd. Honderden bedrijven zijn hierop actief waar jij als affiliate toegang tot heb. Veel van onze Phoenix klanten worden ook affiliate publisher via Plug & Pay. Hierdoor zijn veel digitale producten beschikbaar voor jou als affiliate. Via onze marketplace vind je software, communities, cursussen, masterclasses & lidmaatschappen.
Digitale producten kosten voornamelijk een investering qua tijd. Er zitten verder weinig materiele kosten aan verbonden. Hierdoor is de winstmarge erg hoog bij digitale producten. Het grote voordeel hieraan is dat er hoge commissies beschikbaar zijn voor dit type producten.
Met Plug & Pay zijn wij een van de weinige Nederlandse affiliatenetwerken waar wederkerende commissies mogelijk zijn. Als jij het juiste marketingkanaal en bericht weet over te brengen, dan kun je hier snel honderden euro’s per maand aan wederkerende inkomsten mee verdienen. Meld je gratis aan als Plug & Pay affiliate.
Op de Plug & Pay marketplace vind je producten in de volgende categorieën:
- Baby & Kind
- Beauty
- Beleggen
- Boeken
- Business-to-business
- Coaching
- Dieren
- Educatie
- Foto- & videografie
- Gezondheid
- Hobby's en vrije tijd
- Huis & tuin
- Liefde & relatie
- Marketing
- Ondernemerschap
- Overig
- Persoonlijke ontwikkeling
- Reizen
- Software
- Spiritualiteit
- Sport/Fitness
- Voeding
Affiliate marketing tips
Hieronder vind je bewezen tips die goed werken binnen de affiliate marketing wereld.
Achterban opbouwen
Een achterban opbouwen is altijd een goed idee. Een vaste kern aan bezoekers, volgers, lezers of kijkers is ontzettend waardevol. De harde kern voelt zich extra verbonden met jou en zullen jouw content steevast waarderen.
De harde kern noemen wij ook wel ambassadeurs. Een ambassadeur is een persoon die loyaal is aan jou en enthousiasme overdraagt aan anderen. Vaak zullen deze ambassadeurs hun enthousiasme mond-tot-mond of online overdragen.
Als je achterban groot genoeg is, dan kun je ook een eigen community oprichten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Facebook groepen, maar je kunt ook een eigen community platform creëren met Huddle.
Promoot met mate
Dit is een gouden tip: promoot niet té veel. Niemand houdt ervan om nutteloze content te consumeren waarbij het doel enkel is om bezoekers op je affiliate links te laten klikken. Bied waarde en zorg dat je je bezoeker verder helpt. Wat wilt je bezoeker weten? Welke pijnpunten/obstakels zijn er voordat zij overgaan tot aankoop? Zorg dat je de juiste informatie aanbiedt en verwijs door met je affiliatelink. Zo bouw je een goede reputatie op, omdat je mensen verder helpt én het percentage dat overgaat tot aankoop verhoog je ook.
Verbeter je content
‘Verbeter je content’. Dit is zo een open deur intrappen dat je zou denken dat het een draaideur is. Je content verbeteren kan op zo veel manieren.
1. Oefen met copywriting
Copywriting is het schrijven van teksten die overtuigen. Dit zijn commerciële teksten die zorgen dat je bezoekers acties ondernemen. Hoe ga jij je bezoekers aanspreken en welke structuur breng jij aan in je teksten?
Copywriting is bij elk marketingkanaal cruciaal om mensen te laten klikken op jouw affiliatelinks.
2. Rijke content
Rijke content zorgt dat je content beter onthouden wordt. De volgende punten maken je content rijker:
- Tekst
- Afbeeldingen
- Video’s
- Infographics
- Polls
- Reacties
- Interne links
3. Call-to-action
De call-to-action (oftewel CTA) is de actie die jij wilt dat je bezoekers uitvoeren. Er is een reden dat jij wilt dat mensen naar je content kijken. De CTA bij affiliate marketing is op je affiliatelink (of button) te klikken. Welke tekst werkt hier het beste en hoe ga je de actie noemen?
Hier vallen veel winsten te behalen, hoe meer mensen doorklikken, hoe groter de kans is dat zij iets gaan afrekenen.
4. Advertenties
Zodra je een vaste stroom aan commissies binnen krijgt, kun je ook gaan adverteren op platformen als Google & social media. Wij adviseren om dit wel pas te doen zodra je geld verdient, zodat je niet je ‘eigen’ geld hiervoor gebruikt.
Let wel op: niet alle adverteerders staan open om samen te werken met partijen die adverteren. Zij zien dit namelijk als concurrentie, waardoor zij op de advertentieplatformen een hogere CPC moeten betalen. Hiermee zouden zij zichzelf in de vingers snijden. Zoek dus goed van tevoren uit of je adverteerder akkoord gaat met advertenties.
5. Affiliate marketing zonder website
Affiliate marketing zonder website is zeker mogelijk. Hiervoor moet je wel aansluiten bij een platform dat hiermee akkoord gaat. Kijk bij alle affiliatenetwerken wat de voorwaarden zijn. In sommige gevallen moet je al een bepaald aantal volgers of views hebben voordat je wordt toegelaten.
De volgende kanalen zijn geschikt voor affiliate marketing zonder website:
- Social media
- Forums
- Advertenties (via zoekmachines of social media)
- YouTube
- Emailmarketing
High ticket affiliate marketing
Bij high ticket affiliate marketing richt je je op het promoten van dure producten, cursussen of software. Door het promoten van dure producten, ontvang jij een hoger bedrag bij een gerealiseerde sale.
Over het algemeen is het commissiepercentage even hoog, maar door de waarde van het product schiet jouw daadwerkelijke commissie omhoog.
Zo bieden wij onze affiliates een wederkerende commissie aan van 30% op onze software. Een abonnement bij onze softwaretools start vanaf +/- €19,- en maximaal €125,-. Als er enkele abonnementen via jouw affiliatelink worden afgesloten heb je al gauw honderden euro’s per maand die binnenkomen, zonder dat je hier actief werk aan hebt.
Naast abonnementen kun je ook op zoek naar een dure productgroep. Gebruik deze productgroep als niche om je content op in te richten.
Heb je voor affiliate marketing een inschrijving bij de KVK nodig?
Om te starten met affiliate marketing hoef je je niet in te schrijven bij de KVK. Sommige affiliatenetwerken verplichten je echter om een KVK én BTW-nummer op te geven.
Check daarom per affiliatenetwerk of je een KVK-nummer nodig hebt. Bij Plug & Pay heb je in ieder geval geen KVK-nummer nodig.
Je mag maximaal €8.750 verdienen zonder KVK-nummer, als je hierboven zit ben je verplicht om je aan te melden bij de KVK en de Belastingdienst. Je kunt ook aanmelden bij de KVK met een KOR-regeling.
De KOR-regeling is de Kleine Ondernemers Regeling. Zolang je onder de €20.000 omzet blijft, hoef je geen belasting af te dragen en ook geen belastingaangifte te doen.
Verschil affiliate marketing en dropshipping
Het verschil tussen affiliate marketing en dropshipping is dat je met affiliate marketing doorverwijst naar iemand zijn website. Bij dropshipping maak jij je eigen webshop waar jij de producten verkoopt van iemand anders. In principe bestel jij dan simpelweg iets bij een andere verkoper en verstuur je het meteen door. Het voordeel van dropshipping is dat jij de eigen prijs van de producten kan bepalen, waar je bij affiliate marketing volledig afhankelijk bent van de publisher. Bij dropshipping ben jij wél verantwoordelijk voor de klantenservice (waaronder retouren, garantie en overige klantvragen).
Bij affiliate marketing is het voordelig dat je geen klantenservice hebt, waardoor je geen actief werkt hebt aan een sale. Het nadeel is dat je zelf geen prijs kan bepalen voor de producten.