arrow_drop_up arrow_drop_down
24 juli 2020 

Wat is de rol van hosting op je SEO?

Wist je dat je keuze voor je hosting best wel invloed kan hebben op je SEO? Goede hosting is het fundament voor je website en draagt indirect bij aan een goed geoptimaliseerde website. De hosting op zichzelf is natuurlijk geen ranking factor voor zoekmachines zoals Google, maar indirect heeft het wel degelijk invloed. Maar hoe zit dat precies? Wat zijn de gevolgen van ‘slechte' hosting, en op welke zaken heeft hosting invloed op je SEO?

De nadelen van slechte hosting

Voordat we vooral de voordelen van goede hosting bespreken is het goed om eerst te kijken naar wat de nadelige gevolgen van slechte hosting kunnen zijn. Het is belangrijk om mee te geven dat iedere website of webshop verschillend is en er dus geen standaard ‘beste oplossing' is. Een WordPress website die vooral informatie verschaft en enkele honderden bezoekers per maand krijgt, kan prima af met shared hosting tegen relatief weinig kosten. Een webshop die draait op een zwaar e-commerce pakket zoals bijvoorbeeld Magento, heeft behoefte aan wat krachtigere hosting, helemaal als het aantal bezoekers fors is en er ook sprake is van piekbelastingen. Piekbelastingen zijn momenten waarop er gelijktijdig veel bezoekers op je website zijn. Denk hierbij aan momenten dat je een mailing verzonden hebt of bijvoorbeeld tijdens Black Friday acties. Als ik het heb over slechte hosting, dan bedoel ik in dit geval hosting die niet voldoet aan de eisen en wensen die de website heeft of nodig zou moeten hebben. Slechte webhosting kan dus ook zijn dat de service desk amper bereikbaar is en na een aantal dagen pas reageert op een serieus probleem wat jij hebt gemeld. Maar dit kan ook zijn dat je via shared hosting op een volgestampte server komt te staan met websites die alle resources opeisen, waardoor jouw website slecht bereikbaar is of enorm traag zal zijn.

Trage website

Een nadeel van het niet hebben van de juiste hosting is dat je website enorm traag kan zijn. Er zijn diverse onderzoeken te vinden die het nadelige effect van een trage website laten zien. Een hiervan is dit onderzoek van Neil Patel waarin te zien is dat 40 procent van de consumenten een website verlaat die meer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Dat bezoekers je website wegklikken, terug gaan naar de zoekresultaten en naar de concurrent gaan is niet alleen slecht voor je conversie, maar ook een signaal voor Google dat je misschien niet relevant genoeg bent voor de bezoeker. Dan hebben we ook nog het feit dat de snelheid van je website een officiële ranking factor is voor het zoekalgoritme van Google. Uit een recent onderzoek van Sparktoro onder 1.500 SEO-specialisten bleek ‘site speed' op een twaalfde plek te staan als meest bepalende ranking factoren in Google in 2019. Wil je meer weten over site speed en SEO? Bekijk dan onderstaande video van Google:

Laag service niveau

Over het algemeen kun je stellen dat hoe goedkoper de webhosting is, hoe lager het serviceniveau is dat je krijgt. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar als je voor een paar euro per maand webhosting hebt, kun je niet verwachten dat een webhoster veel tijd in je steekt en dit ook nog eens enorm snel doet. Dit is simpelweg niet rendabel voor ze. Voor veel problemen is het eigenlijk helemaal niet erg als je een paar uur, of misschien een paar dagen moet wachten. Het wordt echter wel vervelend als je website eruit ligt en je een halve dag of meer moet wachten op support vanuit je webhoster. Misschien heb je wel een webshop en dan kost dit je direct omzet. Iedere minuut dat je webshop eruit ligt, is potentieel omzetverlies. Maar ook voor kleinere websites kan dit vervelend uitpakken. Als je website er langer dan gewenst uit ligt en Google crawlt je website dan heeft dit mogelijk nadelige gevolgen voor je rankings. Downtime of andere problemen wil je dus idealiter zo snel mogelijk opgelost hebben. Neem het serviceniveau van je webhoster dus absoluut mee als belangrijke factor voor het bepalen bij welke webhoster je hosting afneemt en de keuze voor je pakket.

Invloed van hosting

Oke, je webhosting heeft invloed op veel zaken zoals de snelheid van websites, de overall performance en user experience. Al deze zaken hangen nauw samen met elkaar. Maar hoe concreet kunnen we dit maken?

Time-to-first-byte

Time-to-first-byte (TTFB) is vanuit het perspectief van hosting één van de belangrijkste metrics om in de gaten te houden. TTFB is een eenheid die meet wat de reactietijd is van het HTTP verzoek tot aan de eerste byte die ontvangen is vanaf de webserver. Hoe lager de TTFB hoe sneller dit is, en dus beter. Een lagere TTFB behaal je door gebruik te maken van caching, een goede snelle DNS-provider en kwalitatieve hosting. TTFB is geen metric die directe invloed heeft op je SEO, maar heeft wel invloed op snelheid van je website. En we weten inmiddels dat de snelheid van je website wel een ranking factor voor Google is. Dat TTFB als losse metric geen ranking factor is, kan zijn omdat TTFB sterk afhankelijk is van de latency (vertraging van de connectie). Goede hosting verhoogt de kans op een betere TTFB. En een goede TTFB hoeft nog geen snelle website te betekenen, maar een slechte TTFB staat haast garant voor een trage website.

Meegroeien

Afhankelijk van je ambities is het goed mogelijk dat je website of webshop groeit. Zowel in bezoek als qua omvang. Op een gegeven moment voldoet je eerder gekozen hosting niet meer. Je moet opschalen. En dit opschalen moet wel mogelijk zijn en natuurlijk het liefst op een manier waar jij weinig omkijken naar hebt, dit niet direct ongehoord hoge kosten met zich meebrengt of bugs en onnodig lange downtime veroorzaakt. Kies dus bij voorkeur een hoster uit die hier ervaring mee heeft en vraag eventueel vooraf hoe de hoster met zulke situaties om gaat. Uit het antwoord dat je krijgt zal snel genoeg blijken of de webhoster hier goed over na heeft gedacht.

Welke hosting?

Allereerst is dit sterk afhankelijk van je budget, je website of webshop en de eisen die je hebt. Stel jezelf in ieder geval een aantal vragen met SEO in het achterhoofd:
  • Hoelang bestaat de webhoster al?
  • Welke reviews heeft de hoster (bekijk meerdere websites)?
  • Welke beveiligingseisen stelt de hoster?
  • Biedt de hoster SSL-certificaten aan?
  • Is de webhoster zich bewust van de rol van SEO?
  • Welke contactmogelijkheden heb je? Is dit chat, telefoon of alleen een ticketsysteem? En hoe snel is de response?
  • Ga goed na welke extra kosten je maakt als je opschaalt in resources
Over de schrijver
Mijn naam is Remon Hendriksen en ik ben SEO-specialist en freelancer voor Hipex.io. Ik geniet ervan om bedrijven via de veelzijdigheid van online marketing verder te helpen met hun online groei.
Kevin Vertommen
Door

Kevin Vertommen

op 27 July 2020

Locatie vind ik ook een belangrijke (voor laadsnelheid). Heb al een klant gehad met voornamelijk Belgische/Nederlandse klanten met een server in de US. De afstand zorgt voor onnodige vertragingen. Beter om dan een host in eigen land te zoeken.

Reactie plaatsen