arrow_drop_up arrow_drop_down
Upsell tips en voorbeelden (6 casestudy’s en 58,6% extra omzet!)
18 november 2020 
in Sales

Upsell tips en voorbeelden (6 casestudy’s en 58,6% extra omzet!)

Maak jij in je verkoopproces al gebruik van upsells?

Wij gebruiken upsells nog maar kort. Maar we snappen niet hoe we ooit zonder hebben gekund! (En we willen al helemaal niet nadenken over al die extra omzet die we al die jaren hebben laten liggen auww)

Bij onze meest recente marketingactie – die voor onze Tornado Masterclass – hebben we dankzij one click upsells onze omzet met 58,6% kunnen verhogen!

Upsells zijn onze nieuwste obsessie. En we vinden dat iedere ondernemer van deze techniek moet weten!

In deze blog ga ik jullie precies vertellen hoe we onze omzet zo drastisch hebben kunnen verhogen. Met slechts één klik op de knop. Ik laat zien hoe onze verkooppagina's eruitzien. Ik deel ook onze cijfers met jullie. En verderop geef ik 5 voorbeelden van andere websites in verschillende branches, die ook succesvol gebruik maken van upsells.

In deze video laat Martijn het ook uitgebreid zien:

Wat is een upsell?

We hebben dit begrip al vaker behandeld, dus ik ga hier niet al te diep op in. Om je geheugen even op te frissen, het meest klassieke voorbeeld van een upsell:

“Wilt u er een menu van maken?”

Je loopt binnen voor een hamburger en stapt naar buiten met een burger, frietjes en cola. Op alleen een hamburger verdient een fastfoodketen niet zoveel. Maar met de producten die ze je aanbieden als je al met je pinpas in de hand bij de kassa staat, rekken ze die marge flink op.

Zo werkt het met online marketing ook.

Waarom zou je gebruik maken van upsells?

Op je eerste verkoop verdien je waarschijnlijk niet bijster veel. Omdat je marketingbudget hebt gebruikt, advertentiekosten hebt gemaakt, enz. Maar zodra iemand die al midden in het verkoopproces zit, nog extra producten bij je aanschaft die jij toch op de plank hebt liggen, dan is dat waar de grote winst zit.

Je kunt dus gemakkelijk je omzet laten groeien zonder dat je daar meer bezoekers voor nodig hebt. En zonder dat je daar meer advertentiekosten voor moet maken.

Iemand zit al in de koopmodus, pinpas in de hand, de geur van frietjes en ketchup in de neus. Je wil het ijzer smeden als het heet is.

Hoe wij zelf upsells toepassen

Wij gebruiken Plug&Pay om gemakkelijk upsells te creëren en aan onze betaalpagina's toe te voegen.

Daarin zit een Upsell Builder waarmee je met een paar klikken op de knop extra koopjes aan je betaalproces kunt toevoegen.

Meestal gaat een betaalproces van een betaalpagina regelrecht naar een bedankpagina (die mensen te zien krijgen als ze hebben afgerekend), maar wij hebben dus de mogelijkheid om daar upsells tussen te zetten.

upsells-toevoegen-in-plug&pay

Zoals je hierboven kunt zien hebben we bij onze Tornado Masterclass onze Meester in SEO cursus en Productlanceringen cursus toegevoegd als upsells. Je leest het goed. We gebruiken twee upsells, achter elkaar. Wie houdt ons tegen?!

Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Dat zie je op de afbeelding hieronder. Wat waarschijnlijk opvalt is dat we een kassakoopje hebben toegevoegd op onze betaalpagina, namelijk een Casestudy. Dit voegen mensen nog snel even toe aan hun winkelmandje voordat ze gaan afrekenen.

kassakoopje-betaalpagina-imu

Als mensen hebben betaald, komen ze aan bij onze eerste upsell pagina. Die ziet er als volgt uit:

bedankpagina-betaalproces-imu

Je ziet hierboven de upsell van de Meester in SEO cursus die we eerder in Plug&Pay hebben toegevoegd.

Er staat een korte video waarin Martijn uitlegt wat de SEO cursus ongeveer inhoudt. Dan de belangrijkste punten opgesomd en aan het eind de prijs en de optie ‘Voeg toe aan bestelling' of ‘Nee, dankje'.

Je zou verwachten dat er een nieuwe afrekenpagina tevoorschijn komt als mensen op ‘Voeg toe aan bestelling' klikken, maar dit is niet het geval!

Er komt dan slechts een popup in beeld waarbij de klant enkel op ‘Ja' hoeft te klikken.

Vervolgens wordt ook dit bedrag, in dit voorbeeld 77 euro, geïncasseerd van de rekening waarmee zojuist betaald is.

upsell-melding-na-betalen

Dit is de reden dat dit ook wel een one click upsell wordt genoemd. Er is namelijk maar 1 muisklik voor nodig om je klant een extra product te laten aanschaffen. Super efficiënt, omdat het volledig frictieloos is.

Dat trucje kunnen we nog eens uithalen, dachten we. Dus we klapten er gewoon een tweede upsell pagina achteraan. Onze Productlanceringen cursus. BAM!

tweede-upsell

Hiervoor geldt hetzelfde proces als bij de eerste upsell.

En voor wie benieuwd is: zo ziet onze uiteindelijke bedank-boodschap eruit aan de einde van het hele proces.

bedankpagina-na-upsells-imu

De cijfers van onze lancering

Laten we de cijfers er even bij pakken. Want we hebben geen geheimen voor elkaar, toch?

Hoeveel heeft deze lancering ons in totaal opgebracht?

imu-online-marketing-cursus

Upsell resultaten van onze Tornado masterclass:

  • 9.569 sales á €10 = €95.960
  • 1773 kassakoopjes á €4,95 (=18,5% conversie)
  • 658 upsells á €77 (=6,9% conversie)
  • Totale extra omzet uit upsells: €56.092,35
  • Totale omzet: €151.782,35
  • = Omzetstijging van 58,6%

Een omzetstijging van 58,6%, door simpelweg 2 upsells toe te voegen aan het einde van het proces.

Als jij nu online meerdere producten verkoopt, en je hebt al een betaalproces: voeg die producten dan héél gauw toe als upsell. Je zal zien dat er altijd conversie op komt.

Waar je op moet letten bij het maken van een upsell

Twee regels die heel belangrijk zijn bij upsellen:

  • Zorg dat de upsell naadloos aansluit bij het product dat zojuist is aangeschaft. Het moet een goede, logische aanvulling zijn.
  • Zorg dat er geen frictie in het bestelproces voorkomt. Hoe naadlozer en hoe minder stappen hoe beter.

Upsell voorbeelden

Om je te inspireren en om te laten zien dat dit niet alleen werkt in de online marketingbranche, maar ook voor jouw business, behandelen we een aantal klantcases uit uiteenlopende niches.

Casestudy DigiDog

Een van onze klanten is Mandy, eigenaar van digidog.nl. Zij verkoopt onder andere een Mini-Cursus Detectiewerk voor honden. Waarom Mandy er voor ons tussenuit sprong is omdat ze een jaloersmakend hoge conversie heeft op een van haar upsells. Namelijk 44,5%!

Zo ziet haar betaalpagina eruit:

checkout-pagina-digidog

Ze maakt heel slim gebruik van de One Click Upsell. Ze biedt namelijk voor €2,95 haar e-book ‘Verstoppen' aan. Om baasjes op leuke ideeën te brengen waar ze spulletjes voor hun speurende hond kunnen verstoppen. Komt perfect van pas bij de cursus die ze zojuist hebben aangeschaft! Dat is dus de reden dat 44,5% van haar kopers het e-book ook aanschaft.

digidog-one-click-upsell

Casestudy Ik stop wel

Marcel is eigenaar van ikstopwel.nl. Hij verkoopt een online training Stoppen met Roken. Zo ziet zijn check out pagina eruit:

checkout-page-ikstopwel

Nadat mensen voor zijn training hebben betaald komen ze op zijn upsell pagina: ‘5 weken extra dagelijkse nazorg'

ikstopwel-upsell

Geniaal natuurlijk. Omdat dit ook weer perfect valt onder ‘ijzer smeden als het heet is' en zo goed aansluit het het initiële product. De conversieratio van Marcels upsell was 23,5%

Casestudy Breiclub

Babette van Breiclub.nl verkoopt een Mystery Blanket pakket. Haar klanten schaffen een haakpakket aan waarvan de inhoud een verrassing is. Ze weten dus van tevoren niet precies wat ze gaan maken. Super creatief.

afreken-pagina-breiclub

Ook Babette heeft een ijzersterke One Click Upsell ingesteld. Haar klanten kunnen namelijk nog een stapel extra losse breipatronen bij hun bestelling aanschaffen. Om de knutselhonger te stillen.

breiclub-one-click-upsell

Casestudy Droog Trainen Academie

Rinus en Henry van Droogtrainenacademie.nl verkopen een product genaamd Sixpack Protocol: een training met onder andere tips en schema's om je core goed te kunnen trainen.

betaalpagina-sixpack

Hun upsell is het Droog Trainen Protocol, waarmee je je sixpack -die je met hun eerder aangeschafte cursus gaat kweken- beter zichtbaar kunt maken. Het een versterkt dus het ander. Dit zorgde voor een omzetstijging van 38%

upsell-sixpack

Casestudy Freds Bouwtekeningen

Fred van Fredsbouwtekeningen.nl verkoopt een Bouwtekeningenpakket waarmee mensen meer dan 10.000 kant-en-klare bouwtekeningen in één klap kunnen aanschaffen. We zien ook dat Fred een prachtig kassakoopje boven de afrekenknop heeft staan, namelijk de Palletgids waarmee je meubels van pallethout kunt maken.

betaalpagina-fred

Op de upsell pagina die volgt heeft Fred een video geplaatst met zijn extra aanbod, namelijk Freds Premium Ledenomgeving.

upsell-fred

Fred zag door zijn kassakoopje en de upsell zijn omzet stijgen met 16%.

Ideeën voor upsells

Zoals je aan bovenstaande cases hebt kunnen zien, kan een upsell van álles zijn. Als het maar een relevante aanvulling is op het product dat je verkoopt.

Nog een paar random ideeën voor upsells:

  • E-books
  • Werkboeken
  • Toegang tot een community
  • Casestudy
  • Opnames van een webinar
  • Patronen
  • Recepten
  • Navulverpakkingen
  • Bouwtekeningen
  • Een extra exemplaar om cadeau te doen
  • Productbescherming (zoals hoesjes)

Als je het ons vraagt is dit de makkelijkste manier allertijden om extra omzet te maken.

Kan je niet wachten om hiermee aan de slag te gaan? We wensen je heel veel succes!

Alle betaalpagina's en upsells die je in de voorbeelden ziet, zijn gemaakt met Plug&Pay. Aanradertje! 😉

Over de schrijver
Ik verzorg de content op IMU.nl. Ik ben elke dag druk bezig om ons blogoverzicht, de online marketing bioscoop en social mediakanalen vol te pompen met waardevolle blogs en video’s. Ik schrijf, film en edit en ook de gastblogs lopen via mij. Tevens opperhoofd van 'The Bakery'. Dit alles terwijl ik een witte alpaca aai en thee drink uit een augurkenpot.
Reactie plaatsen