De Cost per Sale (CPS) wordt bepaald door de daadwerkelijke verkopen die een advertentie heeft opgeleverd. Bij deze vorm van adverteren betaalt je pas voor jouw advertentie als er een verkoop heeft plaatsgevonden nadat er op de advertentie is geklikt. CPS is de meest prestatiegerichte vorm van adverteren en wordt veel gebruikt bij affiliate marketing. Daar zitten voor- en nadelen aan.Het grote voordeel van adverteren op basis van CPS spreekt voor zich: je betaalt pas wanneer je jouw product verkocht hebt. Daarnaast genereer je veel gratis verkeer naar je website of webshop, omdat je immers niet betaalt voor bezoekers die niks kopen.Welk afrekenmodel het meest geschikt is voor je campagne is uiteraard afhankelijk van het doel wat je met de campagne wilt bereiken. Wanneer jij als doel hebt om producten te verkopen (bijv. in een webshop) dan lijkt CPS de beste optie. Houdt hierbij wel rekening met de nadelen die afrekenen op basis van CPS met zich meebrengen.Aangezien het vaak om affiliate marketing gaat, heb je niet altijd veel te zeggen over hoe jouw bedrijf als geheel gepresenteerd wordt, of de kwaliteit van het bezoek. De eigenaar van de website verdient alleen aan jouw verkopen en kan daardoor veel schreeuweriger en opdringeriger adverteren, dan waar jij je goed bij voelt. Je geeft een stuk regie uit handen. Hou dat dus in je achterhoofd en bespreek dit voordat je in een CPS-campagne stapt.