- Voordelen van digitale producten
- Informatie marketing
- Wat zijn digitale producten?
- Cursus als informatieproduct
- Masterclass als informatieproduct
- E-book als informatieproduct
- Membership als informatieproduct
- De toekomst van digitale producten
- Je eigen online e-learning?
- Welke software is geschikt om informatieproducten te maken?
Digitale Producten
Digitale producten zijn informatieproducten die uit digitale bestanden bestaan. Denk hierbij aan e-books, audiobooks, podcasts, online videocursussen, online coaching- / trainingsprogramma’s of een community.
Voordelen van digitale producten
Digitale producten zijn snel zelf te creëeren en gemakkelijk up-to-date te houden. Je hebt niet te maken met inkoop, voorraadkosten of kostbare distributie en logistiek om je product te leveren. Alles is digitaal. Je geniet daarom van hoge marges op je verkoopprijs.
Daarnaast zijn digitale producten en diensten ideaal voor een schaalbare én volledig geautomatiseerde online business. Je kunt klanten vanuit je advertenties naar je website / verkooppagina leiden en na betaling direct inlogcodes laten ontvangen.
Wanneer iemand je digitale product koopt, online afrekent en doorgestuurd wordt naar een downloadpagina dan kost jou dat als verkoper niets. De enige kosten die je maakt zijn de marketingkosten (bijvoorbeeld SEA of Facebook advertenties) en natuurlijk de tijd die je er in hebt gestoken om het op te zetten.
Nog een bijkomend voordeel van digitale producten is dat je vrij eenvoudig wijzigingen / aanpassingen / updates door kunt voeren, simpelweg door het online geplaatste bestand / product te vervangen met een nieuwe versie. Bij een fysiek boek bijvoorbeeld moet je meteen denken aan een herdruk.
Informatie marketing
Wanneer je jouw geld verdient met het verkopen van informatie, bijvoorbeeld als auteur, spreker, trainer, coach, consultant, blogger etc dan ben je een informatie marketeer. Informatie marketing is een prachtige manier om via het internet een inkomen te verdienen omdat het snel op te zetten is en weinig kosten met zich meedraagt. Informatie marketing biedt ondernemers een van de grootste kansen van deze tijd om supersnel en eenvoudig, vanuit het niets een succesvolle online business te starten.
Wat zijn digitale producten?
Informatieproducten zijn bestanden waar informatie gedeeld wordt. Vroeger waren dit voornamelijk boeken, maar in het internettijdperk verschuift dit naar digitale bestanden.
Het voordeel van een digitaal informatieproduct is dat je eenmalig een investering qua tijd moet maken, maar daarna heb je er minimale kosten aan.
De marge op informatieproducten zijn groot, doordat er geen fysieke kosten aan zitten verbonden. De volgende digitale informatieproducten lenen zich hier ideaal voor:
- Online cursussen
- Online coaching programma's
- Audio programma
- E-books / whitepapers
- Memberships
- Webinars
Je kunt bij informatieproducten een live-element verwerken. Denk hierbij een live een webinar geven of enkel een Q&A aan het einde live te doen. Dit beperkt je echter wel in het
Cursus als informatieproduct
Een cursus als informatieproduct is ideaal om extra omzet te genereren. Een digitale cursus hoef je een keer te maken en vervolgens hoef je alleen nog te zorgen dat mensen de cursus bij je afnemen.
Het verkeer naar je cursus kun je op vaste basis binnen halen met een marketingkanaal als SEO, Google Ads of social media marketing. Wij gebruiken cursussen als informatieproduct.
Voor interne doeleinden kan een cursus zorgen dat nieuw personeel de benodigde skills krijgen zonder dat jij (of een andere werknemer) hier actief tijd in hoeft te steken.
Masterclass als informatieproduct
Een masterclass komt erg overeen met een cursus, maar de informatie is vaak iets specifieker op een bepaald onderwerp. Als jij een masterclass kan verzinnen over een specifiek onderwerp waar vraag naar is en waar jij veel verstand van hebt, dan heb je goud in handen.
Een masterclass is erg populair binnen de B2B branche. Waar kun jij een masterclass over geven waar ondernemers profijt van hebben?
E-book als informatieproduct
Een e-book als informatieproduct kun je op een directe of indirecte manier gebruiken om omzet te genereren.
- Methode 1: verkoop het e-book (bijvoorbeeld via een salespage)
Je e-book verkopen voor geld zorgt voor directe omzet. Als dit je doel is, dan werkt deze methode goed.
- Methode 2: ruil het e-book voor een e-mailadres (opt-in)
Een e-book ruilen voor het e-mailadres zorgt dat je een maildatabase opbouwt van een geïnteresseerde doelgroep in jouw branche. e-mail marketing komt persoonlijk over en je hebt de kans om een langdurige relatie op te bouwen met je klant. Als je herhaalaankopen wilt realiseren, dan is methode 2 op lange termijn de betere keus.
Membership als informatieproduct
Een membership zorgt dat je op abonnementsbasis geld kunt verdienen. Met een membership verdienmodel is het wel belangrijk dat je informatie op je platform blijft vernieuwen. Zo gebruiken wij IMU+ als informatieproduct met membership. Via IMU+ heb je toegang tot:
- Live sessies met experts
- Websitereviews
- Community
- Cursussen
- Challenges
De toekomst van digitale producten
In onderstaande video vertellen Tonny en Martijn iets over het maken en verkopen van digitale producten en de toekomst van e-learning.
Je eigen online e-learning?
Wil je een eigen e-learning maken en dat online verkopen? Check dan onderstaande video met tips en onze handige e-learning software.
Welke software is geschikt om informatieproducten te maken?
De content voor de cursus dien je natuurlijk zelf te maken. Wij adviseren ook niet om dit door een ander te laten maken, omdat je zelf het beste voor ogen hebt hoe je de cursus voor je ziet.
Met Huddle hebben wij een e-learning tool ontwikkeld waarmee jij je eigen digitale informatieproduct online zet. Daarnaast kun je met Huddle ook je eigen community & membershipsite opzetten.
Via deze link probeer je Huddle 14 dagen gratis!