Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

article content

Welke vormen van online marketing zet je in voor een startende onderneming?

Als startende ondernemer heb je een goed product of een goede dienst. Je hebt als het goed is onderzoek gedaan naar jouw kans van slagen en naar jouw potentiele markt. Alle seinen staan op groen, zo blijkt ook uit jouw ondernemingsplan. Aan de slag dus! Nu is het zaak dat jouw potentiële klanten jou weten te vinden. Voor een startende onderneming is online marketing een aantrekkelijk marketinginstrument. Juist omdat de kosten goed beheersbaar zijn. Welke vormen zijn goed in te zetten bij een startende onderneming?

1. Website

Een website is jouw online visitekaartje. De website is vaak het eerste contactmoment tussen de potentiële klant en jouw onderneming. Je website moet er perfect uitzien én gebruiksvriendelijk zijn. De indeling moet logisch zijn. Advies is dan ook om de indeling zo simpel mogelijk te houden en klanten moeten met zo min mogelijk klikken tot een actie kunnen komen. Maak jouw teksten goed leesbaar. Motiveer de bezoekers van jouw website tot het ondernemen van actie. Dit kan je doen door actiebuttons te gebruiken, bijvoorbeeld ‘direct informatie opvragen’ of ‘bel mij terug’.

2. Social Media

Naast een duidelijke website spelen social media een grote rol. Heel veel mensen zijn met elkaar verbonden door social media. Met social media is het gemakkelijk en relatief goedkoop voor startende ondernemers om snel en actueel nieuws te leveren. Dit kan in de vorm van tekst, maar ook met beeld zoals een foto of video. De verschillende social media kanalen vragen een eigen aanpak, een eigen wijze van ‘publiceren’. Het is mogelijk om binnen de verschillende social media te targeten op jouw doelgroep. Dit geeft jou de gelegenheid om op elk moment van de dag te communiceren met jouw doelgroep. Ook bieden sommige social media een reviewmogelijkheid. Let dus op de specifieke mogelijkheden van de verschillende social media. Ze hebben allemaal min of meer een eigen publiek. Zo is Snapchat bijvoorbeeld voor de jongere doelgroep en LinkedIn richt zich meer op de zakelijke communicatie. Kosten voor de inzet zijn zeer goed beheersbaar en dat is voor een startende ondernemer vaak belangrijk.

3. Zoekmachineoptimalisatie

Mensen komen vaak via zoekmachines op een website. Het is dus belangrijk dat jouw website vindbaar is en blijft. Dit doe je onder meer door zoekmachineoptimalisatie. Je hebt hiervoor twee mogelijkheden. SEA (Search Engine Advertising) betekent dat je meer bezoekers naar jouw website trekt met betaald adverteren op internet. Je kunt hierbij goed targeten en zo de gewenste doelgroep bereiken. Een optimale combinatie van de juiste zoektermen en het juiste budget, zorgt voor de juiste bezoekers op jouw website. Als je dan ook nog de zoekwoorden in jouw webteksten terug laat komen, is er sprake van een goede combinatie tussen SEA en SEO.  SEO (Search Engine Optimization), betekent dat je jouw website optimaliseert voor het gratis gedeelte van Google. Dit zorgt voor goede zichtbaarheid in de organische resultaten. Je richt je op drie pijlers; techniek, content en populariteit. De basis, dus de techniek en content van jouw website, moet goed zijn. Pas dan gaat jouw website in populariteit omhoog. Het is ook een idee om de internetbezoeker kennis te laten maken met jouw bedrijf door meer aan webvertising doen. Plaats bijvoorbeeld eens een reclametekst of banner op een drukbezochte plek online.

4. Contentmarketing

Met de juiste content vertel je het verhaal van jouw onderneming. Alle informatie die je deelt met jouw doelgroep, zowel online als offline, in tekst en beeld, draagt bij aan het verhaal. Aan de storytelling over jouw passie. Deze content moet aansluiten bij waar de afnemer behoefte aan heeft. Maar deze content moet ook authentiek zijn. Platte verkooppraatjes werken niet meer, het gaat om informatieverstrekking en het verspreiden van inspirerende verhalen. Het is belangrijk dat je ook nadenkt over de opbouw en inhoud van de content die je op de verschillende kanalen en manieren deelt. Dit moet elkaar versterken. Als je dit goed doet begrijpt jouw doelgroep jou en krijgen zij een vertrouwd gevoel bij jouw bedrijf. Goede contentmarketing zorgt er dus voor dat zij zich betrokken voelen.

Goede marketing kan net het verschil maken tussen jou en je concurrenten. Door als startende ondernemer goed onderzoek te doen kun je jouw online marketing optimaliseren. Jouw potentiële klant vindt jouw bedrijf omdat hij zich herkent in jouw verhaal. Hij wil zich verbinden met jouw bedrijf en dat is wat je zoekt!

Comment Section

0 reacties op “Welke vormen van online marketing zet je in voor een startende onderneming?

Plaats een reactie