tips-voor-schrijven-goede-teksten-schrijftips

14 tips voor het schrijven van goede teksten

Goede teksten schrijven klinkt als iets wat bestemd is voor de geboren copywriters onder ons maar dat hoef niet altijd zo te zijn. Iedereen kan goede teksten schrijven, ook als je geen schrijftalent hebt. Bij deze een lijstje met praktische schrijftips voor webteksten:

Te vaak lees ik artikelen waarbij ik geen idee heb wat nu de clou is of welk punt de schrijver wil maken. Nog vaker is dit overigens het geval bij sprekers/ presentaties maar daar hebben we het nu even niet over. Denk van tevoren na over je punt en zorg dat dit duidelijk is. Probeer niet teveel punten in 1 artikel te maken, dat kun je beter opsplitsen.

Voordat ik begin te schrijven heb ik altijd al de titel en alle tussenkopjes van dat artikel op papier staan. Dat geeft mij de rode draad en vooraf het overzicht in het artikel. Door eerst een soort van skelet te maken weet je dat je een juiste, logische volgorde in je artikel hebt en dat je niks vergeet (of iets dubbel schrijft).

Weet je niet hoe je een goede tekst opbouwt? Gebruik dan het AIDA-model als rode draad. Met de AIDA formule zet je eigenlijk 4 stappen:

  1. Aandacht grijpen (pakkende titel)
  2. Interesse wekken (eerste alinea, lezer aanspreken)
  3. Desire (behoefte opwekken, niet voor elke tekst relevant)
  4. Action (actie ondernemen zoals een call-to-action)

Als ik nadenk over mijn blogs dan hanteer ik meestal deze volgorde:

  1. Aandacht grijpen
  2. Onderwerp introduceren/probleemstelling plaatsen
  3. Uitleg/info over het onderwerp
  4. Praktische tips/oplossingen
  5. Voorbeelden
  6. Vragen op reacties/social media actie

De zogenaamde attention span van websitebezoekers is erg kort tegenwoordig, mensen raken snel verveeld, afgeleid en verliezen concentratie. Zodoende zul je (zeker in langere teksten) constant opnieuw de aandacht opnieuw moeten grijpen. Je kunt dat al heel eenvoudig doen met tussenkoppen, je verdeelt dan je tekst en de “scannende lezer” zal duidelijk kunnen zien welk gedeelte zijn/haar aandacht grijpt.

Ook met de opmaak van je tekst kun je een stuk overzicht geven maar ook beter de aandacht vasthouden. Lelijk opgemaakte, rommelige teksten worden niet gelezen, mensen worden al moe als ze er naar kijken. Zorg voor witregels om de 3 a 4 regels tekst, gebruik tussenkopjes, plaats afbeeldingen waar mogelijk, gebruik niet teveel verschillende kleuren en lettertypes en lijn het geheel netjes uit.

Zoals ik al zei: mensen zijn snel verveeld dus je zult moeten zorgen voor wat spanning en sensatie (als ik het zo mag noemen). Een goede entertainment factor in je tekst zorgt ervoor dat je tekst beter gelezen wordt en ook vaker gedeeld wordt in de social media. Wanneer je er om de zoveel alinea’s voor kunt zorgen dat mensen getriggerd worden om verder te lezen ben je goed bezig. Dat kan al heel simpel door al even vooruit te blikken en iets te melden als “hierover straks iets meer” of “straks zal ik je daar nog een tip over geven”. Klein trucje: een zin eindigen met … creëert automatisch een trigger in het menselijk brein om verder te lezen.

Humor in teksten zorgt er gegarandeerd voor dat mensen je artikel waarderen. Je hoeft niet elk artikel te beginnen met de dijenkletser van de dag maar een grapje hier en daar maakt best een verschil! (mijn excuses dat er in dit artikel geen goede grappen zitten maar ik blijf graag onvoorspelbaar).

Net als bij sales zul je ook in je teksten rekening moeten houden met hetgeen je lezer graag wil lezen, dit boven hetgeen je lezer echt zou “moeten” lezen. Als marketeer zijn we getraind om de behoefte van onze doelgroep te bepalen maar dat betekent niet dat we voor hen moeten gaan denken. Mensen lezen sneller iets wat ze willen lezen dan iets wat ze moeten lezen, dat kan iedere scholier beamen.

Bulletpoints kun je ook wel zien als opsommingen, op een salespage zie je dit meestal in de vorm van grote vinken met daarachter voordelen van het product. In blogartikelen kun je dit ook prima gebruiken, een opsomming doorbreekt het patroon van saaie tekst en geeft een lezer al aan dat het om een overzichtje gaat.

Wanneer je bijvoorbeeld 7 tips in een artikel geeft (7 is het magische marketing getal, daarom ook 14 tips in dit artikel want ik  werk graag op 200%) kun je heel goed voor elke tip een plaatje van een vinkje of een duimpje plaatsen, dat geeft mooi overzicht.

Weet wie je lezer is en wat hem/haar bezig houdt. Ik schrijf veel over websites en internet marketing, dit omdat het mijn vak betreft maar ook omdat de meeste bezoekers van mijn site dat willen weten. Ik zou ook fulltime over neuromarketing kunnen schrijven maar dat is niet mijn niche, af en toe is dat natuurlijk wel leuk. Laat aan je lezers zien dat jij met dezelfde zaken bezig bent en dat je ervaring hebt in hetgeen zijn nog moeten ontdekken/leren.

Misschien ken je het boek “Alle marketeers liegen vertellen verhalen”. Een van de eerste dingen die je zult leren wanneer je je gaat verdiepen in copywriting (de kunst van het schrijven) is dat je verhalen moet vertellen, ook wel storytelling genoemd. Verhalen houden de aandacht vast en blijven ook veel langer hangen.

Denk maar eens na bij jezelf, bij alle verjaardagsfeestjes en evenementen waar je ooit een gesprek hebt gevoerd, wat is je allemaal bijgebleven? Zijn dat de verhalen of de uitleg van mensen over hun baan/relatie/hobby’s etc? Zeker wanneer je een ervaring gaat delen werkt het heel goed als je dit als annekdote opschrijft, je kunt er zelfs een halve soap van maken en het in onderdelen publiceren 😉

Niemand zit te wachten op constant dezelfde boodschap, mensen zijn meer geïnteresseerd in jouw persoonlijke mening/invalshoek omtrent een bepaald onderwerp. Niet voor niets kijken er ontzettend veel mensen naar het Journaal, vervolgens naar De Wereld Draait Door en daarna nog Pauw & Witteman.

In alle 3 de programma’s komen merendeels dezelfde nieuwsitems naar voren maar de kijker is geïnteresseerd in de mening/toegevoegde waarde van aanwezigen in het programma. Je mening mag trouwens best afwijken van het gemiddelde, je mag ook best fel zijn (vind ik). Een beetje interactie op je blog kan nooit kwaad!

Niets zo irritant als een artikel lezen en niet begrijpen waar de schrijver het over heeft terwijl je wel het idee hebt dat het belangrijk voor je kan zijn. Geef altijd praktische en concrete voorbeelden om de theorie in je artikel te ondersteunen. Ik leerde ooit van Tony Robbins dat de snelste manier om te leren is om constant bij alles wat je niet begrijpt te vragen “what’s that like?”

Terwijl ik dit artikel schrijf zie ik ineens dat ik nog 40 schrijftips moet uitschrijven dus die delete ik bij deze maar even want dan ben ik sneller klaar… nee grapje 😉 (toch nog een grapje!)

Schrijven is vaak schrappen, je schrijft alles uit wat er maar bij je opkomt om daar vervolgens alle overbodige materie weer uit te schrappen. Zeker als het gaat om het samenstellen van het skelet (het stramien) werkt dit heel goed.