Een business beginnen en de valkuil van perfectie
05 mei 2021 
8 min. leestijd

Een business beginnen en de valkuil van perfectie

De IMU Podcast is 'under construction'. We hebben een nieuw hoofdstuk aangebroken en daar hoort een nieuwe podcast bij. Het concept? Daar zijn we nog niet over uit. Maar zoals voor alles met betrekking tot ondernemen geldt: begin gewoon!


Zitten we dan. Nieuwe podcast, nieuwe setting én een nieuw hoofd, want we zitten helemaal in de plamuur. Maar wat wordt het nieuwe concept van de podcast? Daar zijn we nog niet helemaal over uit. 

De laatste aflevering van Online Barketing is al geweest. Tijdens de laatste uitzending zaten we nog tussen de dozen op ons oude kantoor. Nu zitten we in een gloednieuw kantoor met een gloednieuwe studio. Maar een nieuw concept, dat is er nog niet. Toch moesten we live gaan, want we kunnen niet zomaar een aflevering missen. 

We hebben al wel een idee voor een nieuwe podcast, maar dat is nog niet helemaal rond. Er is nog geen logo, geen design, geen intro en geen video voor. We zijn dus nog even under construction

Dat under construction zijn, daar willen we het in deze aflevering over hebben. 

Website under construction

Je ziet vaak dat mensen die nog aan hun website aan het bouwen zijn op hun homepage ‘under construction’ neerzetten. Maar waar is dat voor nodig?

Tonny vond het altijd heel frustrerend als klanten ons vroegen om een under construction of coming soon-functie in Phoenix. De enige reden om zoiets te doen, is als je al bezoekers verwacht, maar nog geen website hebt. 

We zijn er vooral fan van om alvast neer te zetten wat er al wél is. Toen Tonny in 2010 begon met de IMU had hij alleen een verkooppagina. Er was nog geen homepage, ‘over ons’ pagina of blog. Zijn hele website was één salespage. Dat kun je beter hebben dan een under construction pagina. 

Ons advies is om meteen de praktijk in te duiken. 

Wacht nergens op. En al helemaal niet tot iets perfect is. Begin gewoon met wat je al hebt.

We hebben het nu over het alvast online zetten van je website, maar datzelfde principe geldt ook voor veel andere facetten van je leven en je business. 

Wanneer ben je klaar om te beginnen?

De eerste keer dat we live gingen met onze IMU Podcast, was niet de allerbeste podcast die we ooit gemaakt hebben. De eerste paar video’s van Online Barketing waren ook niet perfect. De audio liep bijvoorbeeld niet helemaal synchroon met de video. 

We hadden alles wel offline kunnen halen, maar ondanks dat het niet perfect was, waren mensen er wel blij mee.

Wanneer is iets perfect? In de begindagen van de IMU maakte Tonny vanuit zijn woonkamer video’s met een handycam. Hij had geen statief, dus zette hij zijn handycam op een stapel boeken. Hij had ook nog geen microfoon en stond voor een raam met tegenlicht op zijn hoofd. Zijn manier van praten was op dat moment nog vlak, monotoon en heel saai. Maar het werkte wel. Toen hij deze eerste video’s online zette, was hij daar best trots op. 

Iets hoeft zeker niet perfect te zijn om het online te zetten. Maar hier zit wel een nuance in. Als iets echt slecht is, kun je het misschien beter niet online zetten. Maar in 99% van de gevallen zien we dat ondernemers hun plannen veel te lang uitstellen, omdat ze nog niet precies weten wat ze willen of omdat het nog niet perfect is. 

Veel ondernemers denken ‘Ooit ga ik een podcast maken’ of ‘Later ga ik een marketing funnel bouwen’. Maar er is alleen maar nu.

Ga er daarom altijd gewoon met gestrekt been in en start alvast met wat je nu al weet. 

Perfectionisme hoeft niet altijd slecht te zijn. Als je een perfectionist bent, kun je dat gebruiken om jezelf constant te verbeteren en iets neer te zetten waar je echt trots op bent. Maar als dat perfectionisme ervoor zorgt dat je dingen uitstelt, is het de grootste vijand die je kunt hebben. Zeker als ondernemer. 

Hoe we de verhuizing bijna uitstelden

Tijdens het opnemen van de vorige aflevering zaten we nog tussen de dozen op het oude kantoor. Toen hadden we nog het idee dat het hele kantoor tegen deze tijd perfect ingericht zou zijn. Toen bleek vlak voor de verhuizing dat veel meubels er nog niet waren. Die stonden vast in het Suezkanaal. 

We wilden dat het kantoor helemaal af zou zijn als ons team voor het eerst binnenkwam. Toen het allemaal langer bleek te duren, overwogen we om de opening uit te stellen. Als we die keuze hadden gemaakt, zouden we het kantoor meer dan een maand extra dicht moeten houden. Maar de werkplekken en alle schermen zijn er al wel. Ook de bar is af. Iedereen kan dus gewoon werken. Alleen de laatste puntjes op de i ontbreken nog. Is dat het waard om alles uit te stellen?

Het kantoorleven in Utrecht

Inmiddels zijn we toch verhuisd naar het nieuwe kantoor en het voelt magisch om hier binnen te lopen. Alles is op elkaar afgestemd en het is allemaal nog nieuw en vers. Het voelt als een professioneel bedrijf. Net echt. 

Het is vooral fijn om weer wat meer mensen op kantoor te zien. De afgelopen maanden waren er af en toe een paar mensen. De meeste mensen vonden het niet prettig om met de trein naar het centrum van Amsterdam te reizen. Naar het nieuwe kantoor kun je met de auto. Doordat iedereen op één verdieping zit, kom je je collega’s sneller tegen dan in het vorige kantoor. 

Doordat het kantoor zo ruim is, leggen we dagelijks veel meters af. Dat was ook het idee. We wilden zorgen dat iedereen genoeg in beweging is en dat je elkaar tegenkomt. Martijn staat zelfs als een dictator beneden bij de trap om tegen iedereen te zeggen dat ze die acht verdiepingen met de trap naar boven moeten lopen, in plaats van met de lift. 

Een van de fijnste dingen aan het nieuwe kantoor, is dat het de sleur weer doorbreekt. Thuis zit je al snel aan één stuk door te werken. Je gaat even van je laptop weg om te lunchen en gaat vervolgens door tot zeven uur ‘s avonds. Dan bestel je eten en werk je daarna nog even door. 

De eerste week dat we hier zaten, kwamen de meesten amper aan werk toe. En daar zijn we blij mee. Mensen hebben elkaar maandenlang niet gezien. Het is goed dat ze weer sociale interactie hebben en op basis daarvan weer een connectie met elkaar krijgen. 

Hoewel het lijkt alsof je minder aan werken toekomt, merken we dat we op kantoor juist productiever zijn dan thuis. Je neemt op een veel natuurlijkere manier pauze, waardoor je weer meer energie hebt om daarna weer door te werken. 

Begin, dan wordt het vanzelf normaal

Al in de eerste week dat we hier waren had Tonny het idee dat hij al het geld dat hij in het kantoor had gestopt had terugverdiend. De vibe, een nieuwe prikkel, de nieuwe mensen die zijn aangenomen, het is een mooie stap voor ons bedrijf. 

In de vorige podcast hadden we het er nog over dat dit nieuwe kantoor een hele spannende stap is voor ons. 

We wisten nog niet zeker of we er al wel aan toe waren. Nu we deze stap gezet hebben, voelt het heel goed.

Dat werkt straks hetzelfde met de podcast. We weten nog niet wat het concept wordt. Misschien is het dan nog te vroeg om een aflevering te maken. Maar als je ergens niet aan begint, weet je ook niet of het bij je past. Als je eenmaal begint, merk je waarschijnlijk dat het heel erg meevalt en dat het een gewoonte wordt. 

Je weet niet of je er aan toe bent om al naar kantoor te gaan. Maar zodra je een paar keer gaat, ontstaat er vanzelf een nieuwe gewoonte. Tonny heeft bijvoorbeeld de afgelopen acht jaar geen auto gehad. Nu huurt hij sinds vier weken een auto en kan hij zich niet meer voorstellen om geen auto te hebben. 

Hoe neem je de eerste stap?

In je hoofd kun je iets heel groot maken en eindeloos voor je uit blijven schuiven. Je wilt de perfecte beslissing maken, maar weet nog niet welke beslissing dat is. Daarom neem je geen beslissing en kom je niet in beweging. 

Maar wat nu als je begint met de 1% die je al wel weet? Je merkt dan altijd dat er een volgende logische stap komt.

Het begint allemaal met het maken van een beslissing. Wat ga je wel doen en wat ga je niet doen? Maak het vooral niet te groot. Misschien wil je bijvoorbeeld meer gaan sporten. Dat kun je eindeloos blijven uitstellen. Maar wat nu als je besluit om morgenochtend als eerste je sportkleding en sportschoenen aan te trekken? Dan is de kans heel groot dat je ook gaat sporten. Op dezelfde manier hebben we van tevoren de beslissing genomen dat we hier op kantoor met de trap gaan. Als je geen beslissing maakt, kies je altijd voor de weg met de minste weerstand. In dit geval is dat de lift. Maar nu is de lift geen optie en gaan we altijd met de trap. 

Met datzelfde idee nemen we vandaag een aflevering op. Het concept is nog niet af, maar we zorgen sowieso dat er een stap voorwaarts wordt gezet. 

De conclusie? Begin gewoon!

Op dit moment zijn we bezig met de Bouw je Business Challenge. Tijdens deze challenge helpen we mensen om stap voor stap een online business te bouwen. We hebben de challenge bewust 28 dagen lang gemaakt, zodat ondernemers elke dag een kleine stap kunnen zetten. Dit maakt het heel toegankelijk om mee te doen. 

In de challenge zitten een aantal beslissingen die veel ondernemers normaalgesproken weken, maanden of zelfs jaren uitstellen. Zo hadden we het in dag drie over logo’s en huisstijl. Ondernemers kunnen hier heel lang in blijven hangen. Ze maken nog geen website, want hun logo is nog niet af. 

Tijdens de sessie legde Martijn uit dat er sowieso een logo op je website moet staan. Dat kun je uitbesteden bij een freelancer, maar je kunt het ook laten maken op een website als 99designs of Fiverr. Vaak heb je daar al voor een paar tientjes een logo. Of je gaat naar Pixlr.com, opent een canvas en typt daar je bedrijfsnaam. Dat sla je op en gebruik je als logo. 

Toen we dat uitlegden, stond de chat in lichterlaaie. De meeste ondernemers vonden het fantastisch en waren blij dat ze eindelijk door konden met hun website. Sommige mensen kwamen met bezwaren, zoals ‘je kunt zo’n logo niet mooi afdrukken’ of ‘mensen moeten je vertrouwen op basis van je logo’. 

Maar… nee. 

Als je net begint, wil je zo snel mogelijk omzet gaan maken. Dat doe je niet met een logo, maar door een pagina online te zetten waar een goede tekst op staat en waar je een product aanbiedt.

Honderden ondernemers konden dankzij deze simpele tip verder. 

De conclusie van dit alles is dat je gewoon moet beginnen. 

En gaat iets niet helemaal goed? 

Dan pas je het later gewoon weer aan. 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen