internet marketing unie 3 1 1 1 1 1 1 1
Boeken
Video's
Software
Inloggen
Onze formule
internet marketing unie 3 1 1 1 1 1 1 1
Boeken
Video's
Software
Inloggen
Onze formule
In dit artikel
Inhoudsopgave
  • De kracht van een goede marketingstrategie
  • Het Tipping Point
  • Internet Marketing Strategie in beeld
  • De Userflow
  • De basis
  • Het lead proces
  • Extra bezoekers met affiliate marketing
  • Lange termijn strategie
  • Push strategie
  • Pull strategie
Artikelen in Marketingstrategie
Online business starten in 8 stappen
Het starten van je eigen online business is niet moeilijk en kan vrij snel. Je...
16 online marketing tips voor meer omzet
Kun je wel wat hulp bij je online marketing gebruiken? Wil je meer bezoekers,...
Marketingplan maken in 9 minuten
Een marketingplan maken kan een hele bevalling zijn. Het is een klusje waar je...
USP (Unique Selling Point)
Een USP; Unique Selling Point (in het Nederlands: een uniek verkoopargument) is...
Meer bezoekers naar je website? 4 tips:
Hoe krijg je meer bezoekers naar je website? Bezoekers zijn het eerste...
Goede niche markt kiezen?
Wat is nu een goede, geschikte niche (deelmarkt) om in te gaan ondernemen op het...
Retentie & retentieratio
Wat is retentie? Retentie is gericht op het opbouwen van een duurzame relatie...
Hoe maak je buyer persona's?
Buyer persona’s kunnen ontzettend handig zijn als je aan de slag gaat met...
Crowdfunding: het Ultieme Marketing Tool?
Crowdfunding is een uniek en innovatief marketing tool. Het combineert zaken als...
Inbound Marketing: best practices
Klanten die vanzelf naar je toekomen? Dat klinkt als de droom van iedere...
Wie is je doelgroep?
Een doelgroep is een afgebakende groep mensen of organisaties waar een...
Yield Management
Yield management is erop gericht om een zo groot mogelijke opbrengst (yield) te...
Concurrentieanalyse
In een concurrentieanalyse besteed je veel aandacht aan je concurrent: wie is...
Buzzmarketing
Buzz marketing is de moderne naam voor mond-tot-mond reclame. Het idee...
Guerrilla Marketing
Guerrilla marketing is een marketingtechniek waarbij je probeert met beperkte...
Marktonderzoek
Wat is marktonderzoek? Een marktonderzoek is een analyse die betrekking heeft op...
Customer Lifetime Value
Wat is customer lifetime value? Door het berekenen van de customer lifetime...
Home
Online Marketing Artikelen
Marketingstrategie

Marketingstrategie

Het opzetten en uitbouwen van een succesvolle internet marketing business begint met het uitzetten van een goede internet marketing strategie. Zonder online marketing strategie heb je namelijk geen duidelijk “aanvalsplan” en zul je dus ook niet weten welke activiteiten je dichter bij je doelen brengen. In dit artikel zal ik je een ideale internet marketing strategie laten zien, zowel voor de korte als voor de lange termijn.

De kracht van een goede marketingstrategie

Wanneer je een duidelijke strategie voor jezelf op papier hebt uitgezet weet je exact wat je wilt gaan bereiken, hoe je internet business in elkaar steekt en hoe deze (eventueel geautomatiseerd) moet gaan werken. Vaak is het zo dat je in de beginfase van je internet marketing activiteiten nog niet direct resultaat ziet, meestal levert de eerste 60% van de tijd en energie die je ergens in steekt slechts 10% van het resultaat op. Daarna gaat dit exponentieel groeien, dat ziet er als volgt uit:

groeigrafiek-internet-marketing-strategie

Gelieve mij niet af te rekenen op mijn tekenkunsten, het gaat om de boodschap 😉

Het Tipping Point

Je ziet dat er op een bepaald moment een omslag komt, dit noemen we ook wel het Tipping Point. Wanneer je een goede internet marketing strategie hebt dan kun je ongeveer inschatten wanneer dit zal zijn en zodoende dus door blijven “duwen” totdat je dit punt bereikt.

Wanneer je een goede strategie mist en dit niet weet dan tast je in het duister en zul je waarschijnlijk afhaken voordat je dit punt hebt bereikt. Met een goede strategie kun je ook zien waar je in jouw business eventueel nog meer resultaten kunt behalen. Door een zogenaamde “userflow” uit te tekenen kun je zien waar de knelpunten (bottlenecks) in jouw internet business zitten.

Internet Marketing Strategie in beeld

In de onderstaande video ontleed ik de online marketing strategie van de IMU voor je:

De Userflow

Een userflow van een internet business kan er als volgt uitzien:

Internet Marketing Strategie

Kort uitgelegd zie je hier 2 verschillende onderdelen onder elkaar staan, een korte termijn strategie en een lange termijn strategie. Je ziet dat alle onderdelen met elkaar werken en op elkaar zijn aangesloten. Je moet hier even bij bedenken dat het onderste losstaande deel (lange termijn) natuurlijk aangesloten kan worden op de korte termijn met een salespage (producten verkopen) en andere commerciële doeleinden.

De basis

In principe begint deze strategie met een heel simpel proces welke er direct voor zorgt dat je een geautomatiseerde internet business hebt:

Salesproces online marketing strategie

Door alleen al deze stappen te zetten zorg je ervoor dat jouw product geautomatiseerd te betalen en te downloaden is. De mensen die zoeken naar “passief inkomen” hebben eigenlijk genoeg aan deze kennis. Je zet een proces op waarin je passief inkomen kunt verdienen, je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat er ook daadwerkelijk bezoekers naar je website komen. Natuurlijk werkt downloaden alleen voor digitale producten maar mocht je dat niet hebben dan kun je natuurlijk een andere invulling geven aan je downloadpagina (bedankpagina). Een bedankpagina met tekst en uitleg over de distributie kan een soortgelijke functie hebben.

Het lead proces

Je ziet dat het onderdeel e-mail marketing in deze internet marketing strategie terugkomt in dit model:

E-mail marketing proces

Je ziet een geautomatiseerd proces waarin een bezoeker zich kan aanmelden op een zogenaamde opt-in pagina. Zodra iemand dit doet wordt hij/zij doorgestuurd naar een pagina waarop gemeld wordt dat er een e-mail ter bevestiging is verzonden en dat de inschrijver nog even op de link in die e-mail moet klikken. Wanneer de inschrijver dat gedaan heeft wordt hij/zij doorverwezen naar de tweede bedankpagina alwaar je kunt plaatsen wat je wilt. Bijvoorbeeld een gratis rapport of video welke je hebt aangeboden op je opt-in pagina.

Zodra iemand zich inschrijft begint je e-mail marketing proces te lopen, dat kan bestaan uit een autoresponder welke je al klaar hebt gezet maar je kunt natuurlijk ook gewoon handmatig om de paar dagen een e-mail/nieuwsbrief verzenden. Je krijgt aanmeldingen door te gaan adverteren naar een dergelijke opt-in pagina, ik heb bewust Facebook geplaatst omdat Google Adwords dit niet langer toestaat. Adverteren op Facebook is hier echter zeer geschikt voor.

Extra bezoekers met affiliate marketing

Als laatste onderdeel van de korte termijn strategie zie je het affiliate marketing proces staan. Dat ziet er zo uit:

affiliate-marketing-proces

Je ziet hier dat je affiliates gebruikt om bezoekers naar je salespage te sturen. Elke verkoop die een afiliate voor jou genereert levert die betreffende affiliate een commissie op. Je kunt er ook (nog beter zelfs) voor kiezen om je opt-in pagina hier tussen te zetten, je krijgt dan dit:

affiliate-marketing-proces-met-optin

Je ziet dat een affiliate nu zijn bezoekers eerst naar je opt-in pagina stuurt. Het percentage van de bezoekers dat zich aanmeld voor je nieuwsbrief krijgt vervolgens de salespage te zien. Voor een affiliate kan dit best aantrekkelijk zijn omdat jij op deze manier via e-mail marketing meerdere malen kunt proberen om je product aan de inschrijvers op je nieuwsbrief te verkopen. De affiliate blijft zijn kans op commissie hier behouden. Wanneer een affiliate alleen veel bezoekers stuurt maar geen kopers dan heb jij er op deze manier  in ieder geval nog profijt van.

Lange termijn strategie

Ik ben een groot fan van een lange termijn strategie, ik geloof heel sterk in het opzetten van een sterke “thuisbasis” met een basis in SEO. Hier heb ik ook mijn boek Winnen in Google over geschreven. Je ziet nog dit onderdeel in mijn userflow staan:

lange-termijn-internet-marketing-strategie

Je ziet hier eigenlijk een website als “thuisbasis” van je onderneming. Je past hier zoekmachine optimalisatie op toe en je trekt veel gratis bezoekers via de zoekmachines door te bloggen en te werken aan een Kennisarchief Al deze gratis bezoekers vang je op en zet je om naar welke doelen je maar met je website hebt. In mijn geval is dat het opbouwen van een mailinglijst (vandaar het aanmeldformulier bovenaan deze website), het krijgen van reacties op blogposts en natuurlijk nog zaken als mijn telefonische coaching, gratis seminars enzovoorts.

Vanuit je website kun je natuurlijk ook weer bezoekers doorsturen naar je salespages, zodoende sluit je beide processen op elkaar aan. Je kunt naast adverteren in sociale media natuurlijk ook sociale media toepassen om bezoekers naar je website te krijgen.

Push strategie en pull strategie zijn in de marketing begrippen die de wijze beschrijven waarop een nieuw product op de markt wordt geïntroduceerd. Push staat voor duwen.

Push strategie

Met een push strategie wordt het product door het distributiekanaal heen geduwd door de fabrikant. De fabrikant probeert de verkoop te stimuleren. Dit doen ze door het aanbod van het nieuwe product, naar de handel toe, makkelijk en aantrekkelijk te maken.

De handel wordt verleidt om het product op te nemen door middel van diverse vormen van aantrekkelijke handelsondersteuningen (kortingen), goede verkrijgbaarheid en een lage inkoopprijs. Het doel hiervan is om een prominentere plaats in de winkel te krijgen.

Dit kan bijvoorbeeld door een betere plaats (op ooghoogte, met veel facings) in het schap uit te onderhandelen. De consument krijgt op deze wijze een gedwongen confrontatie met het product op de winkelvloer, zonder impuls vanuit reclameboodschappen en dergelijke.

Een keuze tussen een push strategie of een pull strategie is tegenwoordig niet meer aan de orde. Met de huidige concurrentie en communicatie zal er een mix moeten worden toegepast tussen de twee strategieën om een introductie succesvol te laten verlopen.

Pull strategie

Pull betekent letterlijk trekken. De consument wordt naar het product getrokken. Fabrikanten zorgen voor naamsbekendheid door (zware) reclamecampagnes. De consument wordt geïnteresseerd in het artikel, en zo komt er een vraag van de consument naar het product. Er wordt een klantvoorkeur gecreëerd. 

Deze vraag zal de handel stimuleren om het product in het assortiment op te nemen. Er is geen sprake meer van een keuze tussen een push strategie en een pull strategie. In het verleden was dit wel het geval. Hiervoor zijn er tegenwoordig teveel marketing uitingen en mogelijkheden, met het gevolg dat beperken tot een strategie geen optie meer is.

IMU BV


  • Contact
  • Team
  • Vacatures
  • Kennisbank

Service


  • Inloggen IMU+
  • Affiliates
  • Nieuwsbrief

Software


  • Phoenix
  • Plug&Pay
  • Huddle

Partners


  • Blue Agency
  • Tonny Loorbach
  • Martijn van Tongeren
© IMU BV - Algemene Voorwaarden - Privacyverklaring
Edit category Dashboard Settings Website Design Category cached on Thu. 8 May 15:15
Renew cache
Cookies
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden. Privacy policy
Alleen functioneel
Accepteer alle
Cookie instellingen
Privacy policy
Voorkeuren opslaan