Buzzmarketing

Buzz marketing is de moderne naam voor mond-tot-mond reclame. Het idee hierachter is erg simpel. Het richt zich op de effecten die overeenkomsten tonen met een olievlek op het water. De vlek wordt groter en groter. Zo werkt ook de mond-tot-mond marketing.
Buzz marketing betekent “gonzen en doorfluisteren”.
Het begint bij die ene persoon die een marketingcommunicatie ziet. Dit heeft dusdanig zijn interesse gewekt dat hij het doorverteld aan 10 anderen. Ook deze 10 anderen zijn geïnteresseerd en onder de indruk, en vertellen het door aan weer 10 anderen. Deze 100 personen……. En zo ontstaat er een steeds groter bereik van het netwerk.

Doel is om het Publiek te Raken

Voor Buzz marketing is creativiteit en inventiviteit vereist anders gaat “de boodschap niet onderweg”. Het doel is om de mensen te raken. Hierbij wordt ingespeeld op de emotie van het publiek. Er moeten prikkels worden aangesproken. Dat is ook de reden dat er vaak wordt gekozen om een “boodschap op het randje” te verspreiden. Het effect hiervan is dat de grenzen van de normen en waarden worden gemeten. Een boodschap grof, prikkelend, aandoenlijk of grappig is trekt vaak de meeste aandacht .

Ervaringen

Buzzmarketing is vanzelfsprekend niet alleen van toepassing op een marketingcampagne. Ook ervaringen worden gedeeld via mond-tot-mond. Hierbij moet in acht worden genomen dat mensen sneller negatieve delen dan positieve ervaringen. Een negatieve ervaring is sneller opgebouwd dan een bedrijf kan wegpoetsen. In de Buzzmarketing speelt de social media een zeer grote rol. Een Mckinsey onderzoek wees uit dat meer dan 65% van de verkoop van consumentengoederen, beïnvloedt wordt door mond-tot-mond reclame. Het is gebleken dat Buzz marketing een krachtige vorm van reclame is, dat een hogere conversie weet te bereiken als de traditionele media.

Buzz als een ijsberg

Een buzz kan ontstaan door diverse vormen van marketing in te zetten. Naast de traditionele marketing is het ook mogelijk om een “buzz-effect” te creëren met virale marketing, social media marketing, expierence marketing of interactieve marketing. De buzz is vergelijkbaar met een ijsberg. Het bereik is meetbaar. Je kunt immers zien hoeveel views er zijn. Dit is de ongeveer 10% van de ijsberg die zichtbaar is boven water. Wat je minder makkelijk kunt meten is hoeveel er over gesproken wordt. Dat is de 90% onder water.

Voordelen van Buzzmarketing

Buzzmarketing heeft veel voordelen:
  • Het kan relatief goedkoop zijn. Dat ligt er echter wel volledig aan hoe de campagne wordt ingevuld.
  • Het werkt vertrouwen. Men gelooft liever een kennis dan een advertentie. De bekende persoon wekt vertrouwen.
  • Mensen worden zelfstandiger. De keuze wordt zelf gemaakt. Er wordt tegenwoordig meer gekozen voor pull strategie als voor push strategie.
  • De rol van social media. Er worden steeds meer ervaringen gedeeld.

Manieren van Buzzmarketing

Er zijn een hoop manieren waarop buzzmarketing kan worden uitgevoerd:
  • Het kan een keuze zijn om mensen een product uit te laten proberen.
  • Er kunnen bekende mensen aan het product gekoppeld worden. Dit trekt mensen sneller over de streep om het product ook te gebruiken. Ze voelen zich er mee geassocieerd.
  • Een pakkend online filmpje maken.
  • Social media een rol laten spelen
  • “de traditionele media”: een tv spot, een advertentie in de krant, een billboard.
  • Sponsoring van een evenement
Er zijn diverse voorbeelden te vinden van succesvolle buzzmarketing campagnes. Buzzmarketing is vooral interessant voor markten waar het onderscheidend vermogen klein is en waar emotie en beleving een doorslaggevende rol heeft. Tevens is het bruikbaar in sectoren waarin reclame verboden is.