Guerrilla Marketing

Guerrilla marketing is een marketingtechniek waarbij je probeert met beperkte middelen en zo groot mogelijk resultaat te bereiken. In korte tijd wil je veel aandacht van de media en/of het publiek op je gericht krijgen. Vaak gaat het bij guerrillamarketing om een stunt of een ongewone actie. De term guerrillamarketing is afkomstig uit de oorlogsvoering, waarbij het Spaanse woord guerrilla wordt gebruikt om een bepaald type oorlog te beschrijven: kleine groepen strijders die een veel groter leger weten te bestrijden. In het bedrijfsleven zie je de overeenkomst dan al snel: kleine organisaties die een grotere organisatie (bijvoorbeeld de marktleider) proberen te bevechten. Toch wordt de term guerrillamarketing ook gebruikt wanneer grote organisaties een ludieke actie opzetten met als doel een groot publiek te bereiken. Guerrilla marketing is een stuk goedkoper dan “gewone” marketing, omdat je maar beperkte middelen inzet en vooral voortbeweegt op het rumoer van de media of het publiek. Een aantal middelen die gebruikt worden voor guerrillamarketing zijn:
  • Virale marketing: het via sociale media verspreiden van een boodschap die opgepikt en doorgestuurd wordt door de gebruikers van het sociale platform
  • Reverse graffiti: een semi-legale vorm van graffiti waarbij je patronen op muren en bestratingen aanbrengt door deze selectief schoon te maken. Denk aan met je vingers in het vuil op ramen schrijven of door met een hogedrukspuit je logo op een vuile muur aan te brengen.
  • Undercover marketing: een vorm van sluikreclame waarbij je product door een acteur op een goed bezochte plek wordt gebruikt of gedemonstreerd.
  • Tissue-pack marketing: het uitdelen van bedrukte (en vaak veelgebruikte) voorwerpen, zoals pakjes tissues.