arrow_drop_up arrow_drop_down

Opt-in pagina gebruiken op je website?

E-mail marketing is een van de meest onderschatte vormen van internet marketing, veel ondernemers en bedrijven hechten er geen waarde aan, gaan er niet goed mee om of hebben er negatieve associaties mee zoals Spam. Wanneer je echter wel een goede focus hebt op e-mail marketing dan zul je zien dat het al snel de ruggengraat van je business gaat vormen. Je mailinglijst is dan je meest waardevolle bezig aangezien de mensen die daarop staan in jou geïnteresseerd zijn en jou ook goed kennen.

Hoe krijg je nu die mensen op je mailinglijst?

Je kunt dit op verschillende manieren doen maar het meest effectieve is over het algemeen het gebruik maken van zogenaamde opt-in pagina's. Opt-in betekent inschrijven/aanmelden. Een opt-in pagina is een pagina die er op gebouwd is om namen en e-mailadressen te verzamelen.

Voorbeeld van een opt-in pagina:

Opt-in pagina template imu Je kunt een opt-in pagina steeds verder doortesten en verbeteren om een zo hoog mogelijk percentage van de bezoekers om te zetten in inschrijvingen. We noemen dat percentage de opt-in ratio: Opt-in pagina's splittesten

Hoe krijg je bezoekers op die opt-in pagina?

Je kunt bijvoorbeeld adverteren in Google Adwords naar een opt-in pagina (pas wel op de google slap). Je kunt zodoende precies meten wat je uitgeeft per bezoeker en wat je dus uitgeeft per inschrijving. Wanneer je nadat de bezoeker zich heeft ingeschreven ook nog eens een product aanbiedt kun je de kosten drukken of zelfs winst maken. Je kunt ook bezoekers trekken via SEO of bijvoorbeeld adverteren via Facebook en deze bezoekers doorsturen naar je opt-in pagina.
Tip: Check deze casestudy over hoe ik 1.446 opt-ins kreeg via Facebook in 3 dagen

Opt-in formulieren

Je kunt een opt-in formulier verkrijgen bij de e-mail marketing software die je gaat gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld Aweber, GetResponse of Enormail gebruiken. Je krijgt meestal de html of javascript code van het formulier welke je op je website kunt plaatsen. Als iemand zich via dat  formulier bij je inschrijft komt hij automatisch op je mailinglijst in de software terecht. Je weet dan ook zeker dat je volgens de wet alles in orde hebt en dus niet gaat spammen.

Opt-in formulier op je website

Je kunt naast het gebruik van een opt-in pagina ook gewoon het losse inschrijfformulier gebruiken op je website. Je kunt dit standaard in je design verwerken zodat mensen waar ze zich ook op je site bevinden te allen tijde kunnen aanmelden voor je lijst maar je kunt het ook in de tekst van je artikelen verwerken: Opt-in formulieren in website Mocht je nog niet op de lijst van de internet marketing universiteit staan dan raad ik je bij deze natuurlijk aan om dat te doen ;) je kunt op deze site je naam en e-mailadres achterlaten, je krijgt dan naast dat je gratis informatie gaat ontvangen ook nog eens een mooie bonus in de vorm van mijn boek Winnen in Google!
James

Door

James

op 20 Aug 2011

Vraagje. Wat is beter voor de webwinkel die met e-mail marketing aan de slag wil gaan? Een aparte squeeze page (opt-in pagina) maken of het opt-in formulier in de webshop pagina's zelf integreren? Wat is voor een webwinkel een goed product om gratis weg te geven? Gewoon een e-book?

Emiel ten Hoor

Door

Emiel ten Hoor

op 29 Jun 2012

Hoi James, Integratie binnen de webwinkel. Dus bij het aanmaken van profiel, op de hoogte willen blijven van voorraad, prijswijzigingen. Een checkbox toevoegen "aanmelden nieuwsbrief" (niet aangevinkt) en je hebt de eerste stap gezet.

Jacqueline Hofstede

Door

Jacqueline Hofstede

op 17 Sep 2012

Graag ontvang ik jullie nieuwsbrief

ray

Door

ray

op 15 Oct 2012

Hoeveel is iemand waard als die op je mailinglijst staat?

Reactie plaatsen