Opt-in pagina maken

Opt-in pagina maken

Een opt-in pagina (ook wel een squeeze page) gebruik je om e-mailadressen te verzamelen door bezoekers zich te laten aanmelden voor je nieuwsbrief / mailinglijst. Een opt-in pagina leent zich perfect voor advertenties vanuit Google (SEA) en social media en behaalt veelal een zeer hoge conversieratio als het gaat om nieuwsbrief aanmeldingen.

Wat is een opt-in pagina?

Een opt-in pagina is een landingspagina met het primaire doel om de namen en e-mailadressen van bezoekers te verzamelen. Opt-in betekent inschrijven/aanmelden. Veelal kan een bezoeker een gratis weggever aanvragen door naam en e-mailadres in te vullen en zich zodoende aan te melden voor jee mailinglijst / nieuwsbrief. Een opt-in-pagina is idealiter afleidingsvrij is en bevat dus geen menu, zijbalk, interne links, footer of andere vormen van afleiding.

Voorbeeld van een opt-in pagina

Hier zie je 2 voorbeelden van de opt-in pagina's van onze e-books over conversie optimalisatie en affiliate marketing.

Opt-in pagina's

Hoe maak je een goede opt-in pagina?

Net als een product op een verkooppagina zul je ook je weggever moeten ‘verkopen’ aan je bezoeker.  Bezoekers vullen niet zomaar hun gegevens in. Je wil er daarom op je opt-in-pagina voor zorgen dat je bezoekers niet hoeven te twijfelen over het invullen van het opt-in-formulier, omdat ze al overtuigd zijn van de waarde van je weggever. Je moet ze hebberig maken.

Om een effectieve opt-in-pagina te maken kun je bijvoorbeeld de TIPS formule of het AIDA model gebruiken. Hieronder zie je een voorbeeld van een opt-in pagina voor een van onze gratis e-books Winnen in Google die opgebouwd is met de TIPS formule.

Anders dan bij een verkooppagina is het aan te raden om de weggever en bijbehorende call-to-action boven de vouw te laten zien. Zo ziet een bezoeker namelijk direct wat er te halen valt, voordat hij hoeft te scrollen. Daarnaast wil je natuurlijk zorgen voor een pakkende headline en een aantal uitgelichte voordelen of USP’s van de weggever.

Opt-in pagina maken met de TIPS Formule

Voor de twijfelende bezoeker die verder scrolt, is het relevant om wat achtergrondinformatie over jezelf of je bedrijf te geven. Dit verhoogt je autoriteit en betrouwbaarheid.

Daarnaast kun je extra informatie geven zodat je lezer overtuigd raakt dat je weggever te waardevol is om te laten liggen.Denk hierbij aan het plaatsen van meer testimonials, afbeeldingen en video’s.

Zorg er vervolgens wel voor dat het laatste gedeelte van de pagina altijd een call-to-action bevat, zodat een bezoeker die aan het eind van je pagina komt niet meer hoeft te zoeken naar de downloadknop.

Hoeveel gegevens vraag je?

“Hoe meer gegevens je van een bezoeker vraagt, hoe lager de conversie van je opt-in-pagina”

Pas  op met hoeveel gegevens je van je bezoekers vraagt. We zien namelijk in de praktijk vaak dat ondernemers uitgebreide opt-in formulieren voor NAW-gegevens plaatsen en soms zelfs direct een telefoonnummer vragen.

In 2014 deed de universiteit van Wisconsin een splittest op een pagina waar studenten zich konden aanmelden voor een informatiepakket voor één van hun studies. De test ging om de invloed van het telefoonnummerveld. Wat bleek? De pagina waar werd gevraagd om het telefoonnummer zorgde voor 52% minder inschrijvingen dan de pagina zonder het veld voor een telefoonnummer.

Ons advies voor een opt-in-pagina is daarom om zo min mogelijk gegevens te vragen. Vaak heb je aan alleen een naam en een e-mailadres al voldoende. De naam vraag je om in je email funnel persoonlijkere mails te kunnen sturen. Hallo ‘Voornaam’ komt een stuk persoonlijker over dan ‘Hallo’.  

Je opt-in formulier maak je veelal aan in je e-mail marketing software (zoals Mailblue) of je koppelt deze software wanneer je een opt-in pagina template gebruikt waar het formulier al in verwerkt zit.

2-step opt-in

Misschien is het je in onze voorbeelden van opt-in-pagina’s al opgevallen dat de invulvelden voor naam en e-mailadres niet direct zichtbaar zijn. Die worden pas getoond op het moment dat iemand heeft geklikt op de call-to-action en dat is niet zonder reden.

De Russische psycholoog Bluma Zeigarnik deed onderzoek naar de veronderstelling dat onafgemaakte taken beter onthouden worden dan afgemaakte taken. Dit kwam voort uit de constatering dat obers veelal exact onthouden welke gasten wat geconsumeerd hebben, zolang zij nog niet afgerekend hebben.

Na het afrekenen weten ze echter niet meer wat die specifieke gasten geconsumeerd hebben. De taak is afgerond en die informatie is daardoor niet meer relevant. We noemen dit het Zeigarnik effect.

Door op je opt-in-pagina niet direct te laten zien dat er een naam en e-mailadres nodig is om je weggever te downloaden, maar een bezoeker eerst de keuze te laten maken dat ze het willen hebben (door op de knop te klikken), maak je de eerste stap een stuk laagdrempeliger. Door te klikken op de eerste CTA-knop start de bezoeker een nieuwe taak en geeft hij een micro-commitment aan zichzelf af.

2-step opt-in (Zeigarnik effect)

De vervolgstap (het invullen van de gegevens) voelt daardoor logischer en is nodig om de taak af te ronden. Wat meehelpt is om de consistentie behoefte van de bezoeker ook visueel te prikkelen door met een voortgangsbalk aan te geven dat diegene al halverwege is.

Opt-in-pagina’s met zogeheten two-step opt-ins - waarbij de invulvelden niet direct zichtbaar zijn - converteren over het algemeen beter dan pagina’s met een one-step opt-in waarbij het formulier direct te zien is.

Opt-in pagina splittesten

Net zoals iedere pagina op je website waarop je een specifiek conversiedoel hebt, kun je jouw opt-in pagina ook splittesten. Maak 2 varianten van je pagina en verander één aspect zodat je een effectieve a/b test kunt draaien. Door constant je pagina's te testen en te optimaliseren garandeer je jezelf op termijn van een zeer effectieve marketingmachine.

Aanbod op je bedankpagina

Na opt-in komt je inschrijver op een bedankpagina terecht. Op zo’n bedankpagina raden we je aan om iets meer te doen dan je bezoeker alleen te bedanken voor de aanmelding. Je kunt bijvoorbeeld een salesfunnel achter je opt-in pagina plaatsen.

Hieronder zie je een voorbeeld van een opt-in proces vanuit advertenties in Google en social media naar de opt-in pagina en vervolgens een direct aanbod:

Sales funnel met Self Liquidating Offer (SLO)

Hoe krijg je meer bezoekers op je opt-in pagina?

Je kunt snel bezoekers naar je opt-in pagina krijgen door te gaan adverteren. Daarnaast kun je echter ook denken aan affiliate marketing of het voeren van een contentstrategie en werken met zoekmachine optimalisatie. Binnen je content (zoals) je blog kun je bijvoorbeeld werken met pop-ups waarin je naar je opt-in pagina linkt.

Opt-in pagina templates

Wil je snel en eenvoudig een effectieve opt-in pagina maken? Gebruik dan onze Phoenix software om in een handomdraai de meest effectieve opt-in pagina's en andere landingspagina's te maken. In Phoenix vind je talloze kant-en-klare templates die je kunt hergebruiken (waaronder de voorbeelden in dit artikel) voor maximaal resultaat.

We hebben ook enkele templates voor je verzameld die je kunt gebruiken om als naslagwerk te gebruiken wanneer je zelf een opt-in pagina gaat maken. Deze templates kun je hier downloaden.