Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Marketingfunnel

Een marketingfunnel is als het ware een trechter waar je (potentiële) klant doorheen beweegt. In deze funnel warm je hem als het ware op om uiteindelijk een betalende klant te worden en scheid je het kaf van het koren: bezoekers die geen klant willen of kunnen worden blijven halverwege de trechter steken. Dat scheelt je een hoop tijd, aandacht en energie die uiteindelijk toch niets opbrengt.

Beeld je even een trechter in: die gaat van breed naar smal. In dit eerste deel zitten dus de meeste mensen. Dit zijn bezoekers, van wie de aandacht is getrokken door het delen van veelal gratis, maar enorm waardevolle producten. Denk hierbij aan blogs, whitepapers, videos, een gratis e-book of een gratis webinar.

Een stapje verder in de funnel wordt een bezoeker een lead (een potentiële klant). De klant die bijvoorbeeld zijn e-mailadres inlevert voor je gratis e-book, is al een lead. De drempel is voor de bezoekers laag, zeker als je kijkt naar wat ze ervoor terug krijgen. Ze zijn al bekend met je bedrijf en vinden de content die je gratis deelt van dusdanige waarde dat ze meer van je willen.

Weer een stap verder wordt je lead een prospect: een gekwalificeerde lead. Dit is iemand die op de hoogte is van je aanbod, doordat je hem (herhaaldelijk) een aanbieding stuurt op het door hem opgegeven e-mailadres. Deze klant krijgt nog steeds veel gratis content – zoals blogs en webinars – maar wordt er langzaamaan ook op voorbereid om een kopende klant te worden doordat hij zich bewust wordt van wat je nog meer te bieden hebt.

Helemaal onderin de trechter, waar deze het smalst is, bevinden zich je kopende klanten. Deze hebben de hele funnel doorlopen en zijn zo enthousiast over je “gratis” producten, dat ze bereid zijn om je eindproduct van je te kopen.

Onthoud dit: 2% koopt na het eerste contact, 3% na het tweede contact, 5% na het derde contact, 10% na het vierde contact en 80% na het vijfde tot twaalfde contact! Het is dus wel degelijk enorm belangrijk om je (potentiële) klant herhaaldelijk waardevolle informatie toe te sturen.