arrow_drop_up arrow_drop_down
Pop-ups op je website, doen of niet doen?
01 april 2021 
9 min. leestijd

Pop-ups op je website, doen of niet doen?

Pop-ups op websites; we hebben er een haat-liefde verhouding mee. Ze kunnen je website compleet ruïneren. Of je business juist een flinke boost geven, mits je ze correct toepast.

Over het algemeen wil je je website zo rustig mogelijk houden.

Beweging, pop-ups, muziek, het zijn allemaal irritatiefactoren. Gebruik het alleen als het zin heeft.

Dat betekent niet dat je helemaal geen pop-ups mag gebruiken op je website, maar doe het enkel op de juiste momenten.

Als je iemand irriteert, bijvoorbeeld met een pop-up, kan het nog steeds heel effectief zijn. Je wilt alleen niet dat de irritatie zodanig groot is dat iemand je website wegklikt. Dan is het niet effectief.

Wanneer pop-ups tegen je werken

In principe kan een pop-up op je website heel goed werken. Het gaat alleen vaak mis. Je ziet vaak dat je het beeldscherm eerst moet ‘schoonvegen’ voordat je de website kunt zien. Eerst krijg je een ingewikkelde cookiemelding, vervolgens komt er een pop-up met een aanbod en dan komt er ook nog een pop-up om push notificaties aan te zetten. Dan wordt het al snel irritant en is je bezoeker binnen no-time weg.

Pop-ups kunnen slecht zijn voor je conversie en ook Google straft het overmatige gebruik ervan af. Als jij een blokkerende pop-up hebt die binnen een paar seconden het volledige scherm van je bezoeker gijzelt, kan Google je daarvoor afstraffen in de zoekresultaten. Nog een reden om het niet teveel te doen dus.

Je wilt je bezoeker vooral niet teveel irriteren.

Als iemand eerst een paar dingen moeten wegklikken voordat ze je website kunnen zien, denken ze onbewust: ‘Dit is waarschijnlijk niets voor mij.’

Timing van je pop-ups

Als je gebruik maakt van pop-ups op je website, draait het vooral om timing. Je verliest de meeste websitebezoekers binnen drie seconden. Veel website-eigenaren zijn dan geneigd om binnen 3 seconden een pop-up te tonen. Dan heeft elke bezoeker hem gezien.

Helaas werkt het niet zo. Als een bezoeker jouw website dusdanig niet de moeite waard vindt en binnen 3 seconden besluit om weg te gaan, is het nog maar de vraag of die pop-up echt effectief is.

Je kunt er beter voor kiezen om bezoekers te vangen via een zogenaamde ‘Exit Intent Pop-up’. Als een bezoeker op jouw website komt, kan diegene eerst even landen. Misschien is er hoogstens een cookiemelding, maar daar blijft het bij.

Als iemand besluit toch weg te gaan, kun je diegene alsnog vangen, door pas een pop-up te laten zien als iemand je website wilt verlaten. Als iemand blijft, komt de pop-up pas na een bepaald aantal seconden.

Zo geef je je bezoekers wat meer rust. Dat werkt over het algemeen een stuk beter dan wanneer alles tegelijkertijd komt.

Voorbeeld van een exit-intent pop-up

De meeste mensen vinden het veel minder irritant om een pop-up te zien nadat ze al een tijdje aan het lezen zijn, dan wanneer ze net op een website komen. Het ligt er ook aan hoe goed de pop-up is uitgevoerd. Als de pop-up technisch niet helemaal lekker werkt, waardoor je hem niet makkelijk kan wegklikken of waardoor je automatisch terug scrollt naar de bovenkant van het artikel, is het alsnog irritant.

Verschillende soorten pop-ups

Er zijn verschillende soorten pop-ups die je kunt gebruiken. Zo is er een verschil tussen standaard pop-ups en magnets. Magnets zijn wat kleinere pop-ups die rechts onderin of bovenin je scherm komen. Je bezoeker ziet zo wel dat er iets beweegt, maar het hindert de leeservaring verder niet. Met een magnet kan een bezoeker zelf beslissen of hij actie wil ondernemen of misschien later nog even wil kijken.

Laatst zagen we bij een van onze klanten een hele goede toepassing van een pop-up. Het ging om een verkooppagina waarop je groepsaccommodaties kon huren. Na 10 seconden kwam er een magnet met daarop: ‘Coronagarantie!’

Dit is een hele nuttige magnet. Je zit al even op de pagina en doordat de magnet in beeld komt, valt hij extra op. Daarbij is het hele handige informatie om op dat moment te weten.

Deze pop-up is daardoor niet irritant, maar voegt juist iets toe.

Pop-ups en webshops, hoe pak je dat aan?

Als je een webshop bezoekt, zie je vaak binnen 3 seconden een melding met ‘Wil je 10% korting? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief’. Die melding komt veel te vroeg! Je hebt waarschijnlijk nog niet eens gezien welke producten de webshop verkoopt.

Het is beter om een dergelijke pop-up pas te laten zien wanneer iemand de site wil verlaten. Zo kun je proberen om de mensen die van plan waren om weg te gaan tóch vasthouden. Je kunt de pop-up ook laten zien wanneer iemand bijvoorbeeld al twee minuten op de website zit. De korting kan mensen nét over de streep trekken om de aankoop te doen.

In het verleden zag je vaak dat je na je eerste aankoop bij een webshop een kortingscode kreeg voor de volgende keer. Dat zorgde voor veel irritatie. Klanten hadden nét iets gekocht en kregen daarna pas een kortingscode.

Tegenwoordig geven de meeste webshops mensen bij hun eerste bestelling al korting. Mensen moeten alleen even hun e-mailadres invullen. Dit kan heel goed werken.

Je bouwt zo een e-maillijst op, niet alleen bestaande uit klanten, maar ook mensen die je product nog niet kopen. Ook zijn mensen eerder geneigd om iets te kopen, omdat ze net een kortingsbon hebben gekregen. Als je niets koopt, verlies je de korting. En mensen willen van nature niet graag iets verliezen.

Als je gebruik maakt van een pop-up, is het belangrijk om goed na te denken over wanneer je hem laat zien en hoe irritant hij is. Het moet makkelijk zijn om hem weg te klikken. Anders is je pop-up alleen maar frustrerend.

Hoe wij zelf gebruik maken van pop-ups

Op de IMU website maken we op verschillende manieren gebruik van pop-ups. Zo plaatsen we vaak een magnet bij onze blogs. Hierdoor kun je onze blog gewoon blijven lezen, maar in je ooghoek zie je alvast dat je de volgende stap kunt maken door een e-book te downloaden. We zorgen dat het e-book zoveel mogelijk aansluit op het artikel. Als je een artikel over affiliate marketing leest, dan komt er een magnet bij die verwijst naar ons e-book over affiliate marketing. Zo zorgen we dat onze pop-ups relevant zijn voor de bezoeker.

We maken ook gebruik van pop-ups op onze opt-in pagina’s. Op onze opt-in pagina’s kunnen mensen twee dingen doen: het e-book downloaden of weggaan. Er is geen menubalk. Wanneer mensen aanstalten maken om de pagina te verlaten, komt er een pop-up naar voren.

Gemiddeld downloadt zo’n 30% tot 40% van de bezoekers op een opt-in pagina het gratis e-book. Wanneer mensen toch afhaken, krijgen ze een pop-up te zien met exact dezelfde informatie als op de pagina. En met als titel: ‘Vergeet je gratis e-book niet!’

Deze pop-up verhoogt de conversieratio van die pagina met 20%.

Het is interessant om voor jezelf eens na te gaan welke pagina’s je op je website hebt en waar je een pop-up zou kunnen toevoegen om extra aandacht op die download te vestigen. Bijvoorbeeld door een exit intent pop-up toe te voegen. Of een bezwaar weg te nemen, zoals je las in het voorbeeld van de accommodatie.

Beweging op je website, wel of niet doen?

Beweging op je website is super efficiënt, maar dan moet je het wel heel gericht en op het juiste moment gebruiken. Het ligt er ook aan hoeveel beweging je al op je pagina gebruikt.

Subtiele bewegingen prikkelen het reptielenbrein

Een subtiele beweging symboliseert gevaar. En daar focust je brein zich op.

Je wilt niet dat alles tegelijk beweegt. Want als alles belangrijk is, is niets belangrijk. Zorg daarom voor een goede timing. Je bezoeker heeft gemiddeld drie seconden de tijd nodig om even te landen. Als je meteen al een magnet laat zien, geef je je bezoeker een gevoel van chaos. De boodschap valt niet meer op, want in die eerste drie seconden is alles nog chaos.

Pas als iemand goed geland is op een pagina heeft het zin om iets in te laten bewegen. Dan trekt het 100% de aandacht. Maar doe het niet als er ook al een video header bovenaan de pagina speelt. Of als er andere bewegende elementen zijn. Pas beweging toe op je website, maar houd het subtiel.

Houd het subtiel

De conclusie van dit alles is: gebruik pop-ups op je website, maar zorg wel voor de juiste timing én het juiste type pop-up.

Het is ook belangrijk dat je pop-ups relevant zijn voor wat er op de pagina staat.

Want wat relevant is, is niet vervelend.

Als het relevant is en waarde toevoegt, vinden mensen het niet erg dat er een pop-up in beeld komt.

Veel ondernemers zijn geneigd om zo snel mogelijk hun aanbod te laten zien aan bezoekers. Of om meteen je gratis weggever onder de aandacht te brengen. Ze vergeten om hun bezoeker eerst even rustig te laten rondkijken.

Je kunt het vergelijken met een fysieke winkel. Je komt binnen en nog voordat je goed en wel door de deur bent, roept een medewerker al: “Kan ik iets voor je doen?” Niemand vindt dat fijn.

Het is heel logisch dat je als ondernemer enthousiast bent om je klant te helpen. Maar je helpt je klant het meest door ze gewoon eerst even met rust te laten en even te laten kijken.

Daarna kun je ze op het juiste moment prima even confronteren met een pop-up.

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Charlotte
Door

Charlotte

op 05 Apr 2021

Interessant artikel! Zelf kies is ervoor om geen gebruik te maken van pop-ups op mijn blog omdat ik dit zelf, bij het bezoeken van andere blogs, veelal als hinderlijk ervaar.

VPN-provider.nl
Door

VPN-provider.nl

op 09 Apr 2021

Ik ben zelf ook geen voorstander van pop-ups. Ik kan me voorstellen dat bezoekers dit irritant vinden en hierdoor snel weer weggaan. Komt ook mijn time on site niet ten goede.

Reactie plaatsen