arrow_drop_up arrow_drop_down
17 december 2010 

E-book schrijven? (stappenplan)

Zelf je eigen e-book schrijven en verkopen, hoe doe je dat? Ik denk dat het maken van een e-book een van de meest eenvoudige methoden is om aan een product te komen welke je kunt verkopen op het internet.

Iedereen kan een e-book schrijven

Iedereen kan een e-book schrijven, zelfs als je geen geboren schrijver bent of wanneer je geen discipline hebt om lang achter elkaar aan hetzelfde te werken. Het geheim voor het schrijven van een goed e-book zit hem de voorbereiding van je e-book. Wanneer je eenmaal een eigen e-book hebt dan openen er deuren aangezien je dan alleen nog een salespage online hoeft te zetten en je kunt starten met je marketing (zoals google adwords, affiliate marketing, e-mail marketing, sociale media enzovoorts).

Stap 1: Verzin een onderwerp

E-book schrijvenDit is misschien de moeilijkste fase van het hele proces, simpelweg een goed onderwerp verzinnen en starten. Je komt bijvoorbeeld aan een goed onderwerp door na te denken over wat je passie is, wat jij leuk en interessant vind om over te schrijven. Naast jou zullen er vast meer mensen zijn die dit onderwerp dan interessant vinden. Je kunt ook kijken naar een onderwerp waar je geen passie voor hebt maar nu eenmaal veel van af weet en waar veel vraag naar is, aan jou de keuze maar neem een beslissing. Ik zal mijn e-book “Internet Succes Formule” als voorbeeld gebruiken.

Stap 2: Hoofdonderwerpen uitschrijven

De beste manier om een goed overzicht te krijgen is het maken van de inhoudsopgave van je e-book. Schrijf eerst alle hoofdonderwerpen voor je boek uit op papier, wees niet al te kritisch maar schrijf alles op wat in je opkomt. Zodra je niks meer weet kun je deze dan gaan reorganiseren. Zet ze in de juiste volgorde en kijk of je sommige onderwerpen schrapt of eventueel samenvoegt met anderen.

De 18 hoofdonderwerpen die ik voor mijn boek uitschreef waren deze:

1. Informatie marketing, 2. Salespage maken, 3. Betaalproces, 4. Affiliate marketing, 5. E-mail marketing, 6. Google Adwords, 7. SEO, 8. Bloggen, 9. Google Adsense, 10. Sociale Media, 11. Video marketing, 12. Virale marketing, 13. Advertentiesites, 14. Splittesten, 15. Backend producten, 16. Productlanceringen, 17. Website maken en 18. Dropshipping.

Stap 3: Subonderwerpen uitschrijven

Wanneer je klaar bent met alle hoofdonderwerpen/hoofdstukken van je boek dan kun je subonderwerpen ofwel paragrafen gaan verzinnen. Hiermee maak je per hoofdstuk een structuur en weet je zeker dat elk hoofdstuk alle informatie bevat die je er in wilt hebben en ook een juiste volgorde heeft. In mijn geval heb ik per hoofdstuk uit de lijst die je hierboven ziet de tijd genomen om alles wat ik over dat onderwerp kwijt wilde qua onderwerpen uit te schrijven en vervolgens weer te reorganiseren in enkele paragrafen.

Stap 4: Beginnen met schrijven!

Je ziet dat je pas begint met het schrijven van een e-book bij stap 4, terwijl veel schrijvers dit als stap 1 zien. Pas wanneer je al je hoofdstukken en paragrafen zeker weet en op volgorde hebt gezet is het tijd om te gaan schrijven. Afhankelijk van hoe groot je e-book wordt kun je natuurlijk ook nog een stapje dieper gaan door sub-paragrafen te maken.

Het fijne van deze werkwijze is dat je nu een soort raamwerk hebt gebouwd en zodoende ook al de inhoudsopgave van je boek klaar hebt. Je kunt nu kopje voor kopje gaan werken zonder dat je het overzicht verliest. Ga simpelweg vooraan beginnen en typ elke paragraaf een voor een uit. Als je het goed hebt onderverdeeld zou je niet meer dan 1 A4 per paragraaf hoeven schrijven, wanneer dit toch langer is dan weet je dat je het verder moet onderverdelen.

Stap 5: Editen

Zodra je klaar bent met de tekst van je boek is het tijd om te gaan editen, herschrijven en deleten. Probeer tijdens het schrijven zo min mogelijk te wijzigen, dat komt allemaal wel wanneer je voor een tweede keer door je boek gaat. Bij het editen kun je ook kijken naar de opmaak van je e-book, of je dat wat mooier kunt maken. Kijk bijvoobeeld of je hier en daar dingen dik wilt en/of cursief drukken en eventueel een ander lettertype wilt hanteren.

Stap 6: Afbeeldingen

Als je boek tekstueel gezien helemaal af is kun je het gaan opleuken met afbeeldingen, probeer afbeeldingen subtiel tussen of naast je teksten te plaatsen. In Microsoft Word kun je afbeeldingen ook erg mooi opmaken, zodoende geef je meer professionaliteit mee aan je e-book.

Stap 7: Finishing Touch

Als je e-book helemaal klaar is dan kun je het een zogenaamde “finishing touch” geven, dit doe je door er netjes een voorwoord voor te zetten, een nawoord achterin, een inhoudsopgave, een kop- en voettekst, een mooie voorpagina enzovoorts. Je hoeft je e-book zodra je klaar bent alleen nog maar om te zetten naar een pdf bestand en klaar is je e-book!

Stap 8: Vormgeving en 3D cover

E-book coversOm je e-book helemaal glans te geven is het aan te raden om deze mooi te laten vormgeven. Sowieso wil je natuurlijk een strakke e-book cover hebben en een 3d cover. Daarnaast kun je ook je hele pdf laten vormgeven. Hier zijn online tools voor te vinden maar je kunt ook een designer inhuren. Plaats je opdracht bijvoorbeeld 99designs.nl of freelancer.nl.

Stap 9: Verkopen (of weggeven)!

Wanneer je e-book helemaal af is kun je deze gaan verkopen middels een salespage of bijvoorbeeld als “give away” gebruiken op je opt-in pagina.

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Marcel Wiegerinck

Door

Marcel Wiegerinck

op 17 December 2010

Ik heb al eens een e-book geschreven en het werkt gewoon! Leuk artikel Tonny.

Leo van Veenendaal

Door

Leo van Veenendaal

op 17 December 2010

Hoi Tonny, Handige tips, ben er toevallig al mee bezig om zo'n e-book op te zetten. Een boek is toch niet om te lezen, maar om te doen,toch? Ik dacht dat het een citaat is van een andere Tonny: "Tonny Robins".

Paul

Door

Paul

op 17 December 2010

Leuk artikel!

Petra Broyl

Door

Petra Broyl

op 17 December 2010

Goed artikel Tonny, misschien kan er nog als aanvulling bij dat je bij het schrijven van je e-book rekening moet houden met je doelgroep (toon, taalgebruik) en dat het goed is om je e-book door ander na te laten lezen. Verder kun je voor een goedkoop, maar wel goed cover terecht op fiver.com

James

Door

James

op 25 January 2011

Deze methode heeft iets weg van de "chop-it-up" methode uit "het ideale verdienmodel" van Eelco de Boer. Heb de hele post nog niet gelezen, maar ziet er zeer interessant uit. Voor de mensen die geen Microsoft Word hebben, OpenOffice is een mooi alternatief voor het typen van teksten voor je e-book. En een tip: onderzoek eerst of er een markt is voor je e-book, voordat je begint met schrijven. Je moet een e-book gaan maken met de intentie om er een bepaalde groep mensen mee te helpen. Wees er dus zeker van dat je het boek voor een groep mensen schrijft.

Reactie plaatsen