wat-is-de-checkout

Wat is de checkout?

De checkout is het proces waarbij een webshop bezoeker converteert naar klant. De checkout kan bestaan uit meerdere pagina’s. De volgende pagina’s vallen onder een checkout:

Vaak moet je bij een checkout meerdere pagina’s langs. Dit kan een combinatie zijn van bovenstaande pagina’s. Breng je eigen checkout in kaart door op te schrijven welke stappen een bezoeker moet zetten om een klant te worden. Lees ons artikel: Hoe maak je een converterende checkout om te kijken hoe je meer omzet kan draaien met een soepel bestelproces.

Wat is een winkelmandje?

De winkelmand kennen we allemaal. Dit is de plek waar jij je bestelling kan zien, voordat je hebt afgerekend. Hier kun je de producten zien die in je winkelmand zitten en andere relevante informatie. Denk hierbij aan aantallen van het product, leveringsdatum, betaalmogelijkheden en prijs (inclusief & exclusief BTW).

Wat is een inlogpagina?

Bij veel webshops kun je een account aanmaken. In sommige gevallen (vaak bij B2B webshops) ben je verplicht om in te loggen. Het voordeel van een account aanmaken is dat je vaste klanten al hun gegevens niet hoeven in te vullen. Het nadeel van een inlogpagina is dat mensen denken dat zij een account nodig hebben om te bestellen. Dit kost energie waar mensen veelal geen zin in hebben.

Daarom adviseren wij om de inlogpagina te verwijderen en klanten de mogelijkheid te geven om in te loggen op de bestelpagina. Zo kunnen je vaste klanten alsnog makkelijk bestellen, maar geef je eenmalige klanten niet het idee dat zij een account moeten aanmaken.

Wat is een registratiepagina?

De registratiepagina is de pagina waar bezoekers een account kunnen aanmaken. Soms word deze pagina in de checkout meegesmokkeld. Net als de inlogpagina willen wij dit zoveel mogelijk vermijden. Het aanmaken van een account kost namelijk veel mentale energie en dat wil je voorkomen. Je wilt dat de bezoeker bezig is met afrekenen en niet met bijzaken. De registratie van een account kan makkelijk aan het einde van de checkout. Als een bezoeker al zijn gegevens heeft ingevuld op de betaalpagina, kun je hier de bezoeker ook de mogelijkheid geven om meteen een account aan te maken door op een vinkje te klikken. Het beste is als het systeem een automatisch gegenereerd wachtwoord opstuurt naar het e-mailadres. Hierna kan de klant zelf zijn wachtwoord wijzigen én houden wij de klant gefocust op het afrekenen.

Wat is een betaalpagina?

De betaalpagina is de pagina waar je een betaalmethode kiest. Hierna word je doorgestuurd naar je bank, iDEAL, Apple Pay of achteraf betalen met Klarna of AfterPay. Afhankelijk van de betaalmethoden is een betaalpagina meestal niet te ontwijken. Vooral bij webshops zijn meerdere betaalmethoden goed voor de conversies. Desalniettemin is dit wel een extra pagina die je klant afleidt van het daadwerkelijke doel: betalen.

Zo kiezen wij er met Plug & Pay bijvoorbeeld voor om alleen IBAN en naam te vragen op de bestelpagina voor onze gratis trial. Omdat wij maandelijks (of jaarlijks) kosten in rekening brengen is het voor ons voordeliger om automatische incasso te doen. Onze klanten ervaren geen acute pijn, omdat zij later pas hoeven te betalen als zij ervoor kiezen om onze software te blijven gebruiken. Dit doen ze natuurlijk omdat onze software zo fijn werkt :).


Bedenk voor jouw checkout wat de meest ideale manier is om af te rekenen. Elimineer zoveel mogelijk afleiding en verschillende pagina’s. Hoe minder pagina’s, hoe makkelijker het voor jouw klant is om af te rekenen.


Wat is een afrekenpagina?

De afrekenpagina is de pagina waar de transactie daadwerkelijk plaatsvindt. Via iDEAL word je doorgeleid naar je bank, maar niet alle betaalmethoden verwijzen per definitie door naar je bank. Met sommige betaalproviders zoals Klarna of AfterPay hoef je bijvoorbeeld niet in te loggen. Aan de afrekenpagina is weinig te optimaliseren qua conversie. Het enige wat wij wel adviseren is om je klanten alle betaalmogelijkheden aan te bieden. Als de favoriete betaalmethode van je klant er niet tussen staat, neemt de kans op afhaken toe.

Wat is een bedankpagina?

De bedankpagina is technisch gezien geen onderdeel van de checkout, maar wel belangrijk om te benoemen. Een bedankpagina geeft je een unieke kans om iets aan je bezoeker mee te geven. Na het aankopen ervaren de meeste klanten buyer’s remorse. Buyer’s remorse is een psychologische term die aangeeft dat mensen spijt krijgen van een aankoop. Om dit te voorkomen, gebruiken wij een Video Sales Letter. Onze bedankpagina bestaat uit een video van Tonny en/of Martijn die je feliciteren met je goede aankoop. Hierin verwerken wij ook een upsell die je alleen via de bedankpagina kan krijgen. Zie de video hieronder voor een voorbeeld van een Video Sales Letter.

Vaak zie je op de bedankpagina alleen een bestelbevestiging en unieke URL. Een klant komt immers alleen op de bedankpagina als deze betaald heeft. Een betalende klant is de meest warme lead die er bestaat. Daarom kan een unieke deal hier een mooi vervolg aan je omzet geven. Onderschat de bedankpagina niet. Dit is een unieke kans om de totale klantwaarde te verhogen en je klanten een extra goed gevoel te geven.

Bonustip: de bedankpagina is de perfecte pagina om conversie door te meten met Google Tag Manager. Meer leren over Google Tag Manager?