Verlaten winkelwagen opvolgen (abandoned cart)

Verlaten winkelwagen opvolgen

Wanneer je klant een bestelproces verlaat zonder af te rekenen dan noemen we dit een verlaten checkout (ook wel abandoned cart).

Je klant heeft bijvoorbeeld op je website of webshop een product toevoegt aan het winkelmandje en al enkele gegevens ingevuld maar uiteindelijk toch de bestelpagina weer weggeklikt.

Waarom verlaten klanten mijn checkout?

Ondanks alle conversietechnieken die je toepast haken er altijd klanten af in je bestelproces. Dat hoeft niet aan je product, design of betaalproces te liggen. Soms raakt een koper gewoon afgeleid tijdens het bestellen, omdat de deurbel gaat of omdat er een appje binnenkomt.

Het kan ook gebeuren dat je koper er een toch nog even een nachtje over wil slapen. Nog zuurder is het wanneer je betaalpagina een foutmelding geeft, een betaaldienst offline is of wanneer je klant zelf een computercrash of internetprobleem heeft. Zo’n koper sluit dan je pagina zonder de bestelling af te ronden.

Volg je verlaten checkout op!

We weten uit ervaring dat je er niet op kunt vertrouwen dat zo’n koper zelf de motivatie opbrengt om later terug te keren. Je wil hierin niet afhankelijk zijn van het geheugen van je klant.

Wij verzamelen deze verlaten checkouts in een overzicht (in onze Plug&Pay software) en sturen om te beginnen automatisch een e-mailherinnering met een betaallink naar zo’n afhaker zodat hij de bestelling alsnog af kan ronden.

Verlaten checkouts opvolgen en afronden

Zo’n e-mail bevat letterlijk de tekst ‘rond je bestelling af’. Mensen hebben namelijk van nature een behoefte aan consistentie (wie A zegt wil ook B zeggen) en afgeronde taken (het Zeigarnik-effect). Alleen de woordkeuze kan dan al helpen om dit gevoel van afronding op te wekken.

Toch sales uit vertrokken bezoekers

Ook Zalando doet dit wanneer je enkele artikelen in je winkelmandje plaatst maar nog niet afrekent.

Nog leuker wordt het wanneer je de verleiding kunt weerstaan om je bestelling af te ronden. Enkele dagen later krijg je namelijk vaak automatisch een extra zetje van Zalando om dit te doen. Zij wijzen je op het heugelijke feit dat het product in je winkelmandje ‘toevallig’ afgeprijsd is. Heb jij even geluk!

Zalando volgt verlaten winkelmandje op

Wat als ik geen gegevens heb?

Een verlaten checkout via e-mail opvolgen werkt alleen wanneer je koper al was ingelogd (zoals bij Zalando) of wanneer hij zijn gegevens al had ingevuld en de checkout pas tijdens de betaling verlaten heeft.

Je kunt echter wel altijd gebruik maken van retargeting advertenties op je betaalpagina. In de statistieken met redenen van kopers om af te haken tijdens het afrekenen stond namelijk de nummer één reden niet vermeld: dat zijn de mensen die aangeven dat ze alleen even rond wilden kijken.