- Wat is de checkout?
- Hoe verbeter je de checkout?
- Waarom wordt de checkout verlaten?
- Conversiekillers
- Conversiekiller 1: Te veel afleiding
- Conversiekiller 2: Het kost meer dan verwacht
- Conversiekiller 3: Verplichte registratie
- Conversiekiller 4: Betaalpagina is niet logisch
- Conversiekiller 5: je koper vertrouwt jouw bedrijf niet
- Conversiekiller 6: Gewenste betaalmethode niet aanwezig
- Conversiekiller 7: Betaalpagina werkt niet fijn
- Conversieboosters
- Conversiebooster 1: Pluspunten op betaalpagina
- Conversiebooster 2: creëer tastbaarheid
- Conversiebooster 3: geef een duidelijke deal
- Conversiebooster 4: social proof
- Conversiebooster 5: Schaarste creëren
- Conversiebooster 6: Pijnvrij afrekenen
- Conversiebooster 7: Conversie meten = zeker weten
- Conversiebooster 8: Splittesten
- Conversiebooster 9: Verlaten winkelmandjes opvolgen
- Conversiebooster 10: Upsell
- Wat is de ideale checkout?
- Conclusie
Meer omzet maken met je checkout
De belangrijkste pagina van een website wordt vaak over het hoofd gezien: de checkout. De checkout kan je webshop maken of kraken. Dit komt omdat de checkout een directe invloed heeft op jouw cashflow en omzet.
Bij WordPress / WooCommerce webshops is dit vaak een standaard WooCommerce checkout. Een standaard checkout zonder conversie optimalisatie is ontzettend zonde. Een financiële transactie is een grote stap, daarom moet je zorgen dat dit proces zo soepel mogelijk verloopt. In dit artikel leggen wij jou uit hoe je bezoekers makkelijker converteert door de checkout te verbeteren.
Wat is de checkout?
De checkout is het proces waarbij een bezoeker converteert naar klant. De checkout kan bestaan uit meerdere pagina’s. De volgende pagina’s vallen onder een checkout:
- Winkelmand
- Inlogpagina (met/zonder) account
- Registratiepagina
- Betaalpagina
- Afrekenpagina
- Bedankpagina
1. Winkelmandje
De winkelmand kennen we allemaal. Dit is de plek waar jij je bestelling kan zien, voordat je hebt afgerekend. Hier kun je de producten zien die in je winkelmand zitten en andere relevante informatie. Denk hierbij aan aantallen van het product, leveringsdatum, betaalmogelijkheden en prijs (inclusief & exclusief BTW).
2. Inlogpagina
Bij veel webshops kun je een account aanmaken. In sommige gevallen (vaak bij B2B webshops) ben je verplicht om in te loggen. Het voordeel van een account aanmaken is dat je vaste klanten al hun gegevens niet hoeven in te vullen. Het nadeel van een inlogpagina is dat mensen denken dat zij een account nodig hebben om te bestellen. Dit kost energie waar mensen veelal geen zin in hebben.
Daarom adviseren wij om de inlogpagina te verwijderen en klanten de mogelijkheid te geven om in te loggen op de bestelpagina. Zo kunnen je vaste klanten alsnog makkelijk bestellen, maar geef je eenmalige klanten niet het idee dat zij een account moeten aanmaken.
3. Registratiepagina
De registratiepagina is de pagina waar bezoekers een account kunnen aanmaken. Soms word deze pagina in de checkout meegesmokkeld. Net als de inlogpagina willen wij dit zoveel mogelijk vermijden. Het aanmaken van een account kost namelijk veel mentale energie en dat wil je voorkomen. Je wilt dat de bezoeker bezig is met afrekenen en niet met bijzaken. De registratie van een account kan makkelijk aan het einde van de checkout. Als een bezoeker al zijn gegevens heeft ingevuld op de betaalpagina, kun je hier de bezoeker ook de mogelijkheid geven om meteen een account aan te maken door op een vinkje te klikken. Het beste is als het systeem een automatisch gegenereerd wachtwoord opstuurt naar het e-mailadres. Hierna kan de klant zelf zijn wachtwoord wijzigen én houden wij de klant gefocust op het afrekenen.
4. Betaalpagina
De betaalpagina is de pagina waar je een betaalmethode kiest. Hierna word je doorgestuurd naar je bank, iDEAL, Apple Pay of achteraf betalen met Klarna of AfterPay. Afhankelijk van de betaalmethoden is een betaalpagina meestal niet te ontwijken. Vooral bij webshops zijn meerdere betaalmethoden goed voor de conversies. Desalniettemin is dit wel een extra pagina die je klant afleidt van het daadwerkelijke doel: betalen.
Zo kiezen wij er met Plug & Pay bijvoorbeeld voor om alleen IBAN en naam te vragen op de bestelpagina voor onze gratis trial. Omdat wij maandelijks (of jaarlijks) kosten in rekening brengen is het voor ons voordeliger om automatische incasso te doen. Onze klanten ervaren geen acute pijn, omdat zij later pas hoeven te betalen als zij ervoor kiezen om onze software te blijven gebruiken. Dit doen ze natuurlijk omdat onze software zo fijn werkt :).
Bedenk voor jouw checkout wat de meest ideale manier is om af te rekenen. Elimineer zoveel mogelijk afleiding en verschillende pagina’s. Hoe minder pagina’s, hoe makkelijker het voor jouw klant is om af te rekenen
5. Afrekenpagina
De afrekenpagina is de pagina waar de transactie daadwerkelijk plaatsvindt. Via iDEAL word je doorgeleid naar je bank, maar niet alle betaalmethoden verwijzen per definitie door naar je bank. Met sommige betaalproviders zoals Klarna of AfterPay hoef je bijvoorbeeld niet in te loggen. Aan de afrekenpagina is weinig te optimaliseren qua conversie. Het enige wat wij wel adviseren is om je klanten alle betaalmogelijkheden aan te bieden. Als de favoriete betaalmethode van je klant er niet tussen staat, neemt de kans op afhaken toe.
6. Bedankpagina
De bedankpagina is technisch gezien geen onderdeel van de checkout, maar wel belangrijk om te benoemen. Een bedankpagina geeft je een unieke kans om iets aan je bezoeker mee te geven. Na het aankopen ervaren de meeste klanten buyer’s remorse. Buyer’s remorse is een psychologische term die aangeeft dat mensen spijt krijgen van een aankoop. Om dit te voorkomen, gebruiken wij een Video Sales Letter. Onze bedankpagina bestaat uit een video van Tonny en/of Martijn die je feliciteren met je goede aankoop. Hierin verwerken wij ook een upsell die je alleen via de bedankpagina kan krijgen. Zie de video hieronder voor een voorbeeld van een Video Sales Letter.
Vaak zie je op de bedankpagina alleen een bestelbevestiging en unieke URL. Een klant komt immers alleen op de bedankpagina als deze betaald heeft. Een betalende klant is de meest warme lead die er bestaat. Daarom kan een unieke deal hier een mooi vervolg aan je omzet geven. Onderschat de bedankpagina niet. Dit is een unieke kans om de totale klantwaarde te verhogen en je klanten een extra goed gevoel te geven.
Bonustip: de bedankpagina is de perfecte pagina om conversie door te meten met Google Tag Manager. Meer leren over Google Tag Manager?
Vaak moet je bij een checkout meerdere pagina’s langs. Dit kan een combinatie zijn van bovenstaande pagina’s.
Opdracht: Breng je eigen checkout in kaart door op te schrijven welke stappen een bezoeker moet zetten om een klant te worden. Blijf dit artikel meeschrijven als je ideeën hebt om je checkout te optimaliseren. Welke pagina’s zijn echt nodig en welke zou je in principe kunnen schrappen?
Bijna iedere website heeft een checkout die uniek is. Hoewel veel checkouts er hetzelfde uitzien, wijken ze vaak lichtelijk van elkaar af. Afhankelijk van welke informatie jij van een klant nodig hebt.. Hoe makkelijker het bestellen verloopt, hoe hoger het conversiepercentage is. Probeer daarom alleen informatie te vragen die écht nodig is. Alle (extra) stappen kosten veel mentale energie. Als deze energie op is, dan is de kans van afhaken aanzienlijk groter. Deze kans gaan wij je leren minimaliseren.
Hoe verbeter je de checkout?
Nu je weet welke pagina’s onderdeel zijn van je checkout proces, is het belangrijk om te weten hoe je hier meer uit kunt halen. De meest makkelijke methode is om onze software Plug & Pay te gebruiken. Al onze conversietechnieken en geoptimaliseerde checkout pagina’s zijn hierin verwerkt.
Daarnaast is je administratie via Plug & Pay ook meteen geregeld. Alle bestellingen, upsells, salestriggers en tal van koppelingen zijn mogelijk. (Dit was onze salespitch, wil je verder met leren over de checkout, lees dan zeker verder 😊)
Je kunt de checkout optimaliseren door twee punten te behandelen; conversiekillers én conversieboosters. Wij adviseren om te beginnen met conversiekillers. Als iets je irriteert, zal je namelijk eerder afhaken. Daarom richten wij ons altijd eerst hierop.
Waarom wordt de checkout verlaten?
De voornaamste reden dat de checkout wordt verlaten is omdat mensen simpelweg gewoon aan het kijken waren. Ze waren nog niet toe om een aankoop te doen. Wel zijn er punten die je conversie omlaag halen. Dit noemen wij conversiekillers. Conversiekillers zijn de gaten in je website die direct gedicht moeten worden. Dit is namelijk laaghangend fruit om snel meer omzet te draaien. Als eerst moet je de huidige bezoekers converteren, voordat je nog meer bezoekers naar je website krijgt.
Uit een onderzoek van Baymard Institute is gezocht naar veelvoorkomende redenen waarom mensen afhaken tijdens een checkout (bij diverse websites):
- 53 % van de respondenten vonden de verborgen kosten te hoog (verzendkosten, BTW of andere vergoedingen).
- 31 % van de respondenten is afgehaakt omdat de website wilde dat er een account wordt aangemaakt.
- 23 % van de respondenten is wel eens afgehaakt omdat de checkout te langdradig en gecompliceerd was.
- 20 % van de respondenten is gestopt omdat de totale kosten niet van tevoren konden zien.
- 17 % van de respondenten vertrouwde een website niet met hun creditcard gegevens.
- 16 % van de respondenten was niet tevreden over de snelheid van de levering.
- 15 % van de respondenten had technische problemen met een website.
- 10 % van de respondenten was niet tevreden over het retourbeleid.
- 6 % van de respondenten vonden dat er niet genoeg betaalmogelijkheden waren (of hun favoriete betaalmethode was er niet).
- 4 % van de respondenten hadden een geweigerde creditcard.
Respondenten konden meerdere redenen aangeven waarom zij afhaakten.
Zoals je ziet, zijn er tal van redenen waarom iemand kan afhaken in het bestelproces. Één reden is al voldoende om niet te bestellen. Wees daarom geen dief van je eigen portemonnee en optimaliseer het proces. Lees hieronder verder over welke conversiekillers schade toebrengen aan jouw checkout en welke conversieboosters jouw checkout gaan verbeteren.
Conversiekillers
Conversiekillers zijn punten in je website die de conversie omlaag halen. Dit kan een onlogisch design, verplichte registratie of andere punten die een bezoeker mogelijk kan irriteren. Deze punten zijn vaak makkelijk te fixen en daarom moet je dit zo snel mogelijk verbeteren. Want hoe eerder je dit aanpakt, hoe eerder je meer betalende klanten krijgt.
Conversiekiller 1: Te veel afleiding
Een afrekenpagina heeft maar een doel: afrekenen. Daarom is het belangrijk om Conversion Centered Design te hebben. Wij willen niet dat onze bezoekers van deze pagina afgaan, want dat leidt niet tot een betaling. Wij hebben de header, footer, zijbalken, interne links en social media buttons verwijderd van deze pagina. Dit is onnodige afleiding voor het afrekenen.
Afleiding is de eerste horde die je moet elimineren om conversie te optimaliseren op een betaalpagina.
Conversiekiller 2: Het kost meer dan verwacht
Gefeliciteerd! Je bezoeker heeft de keus gemaakt om van jou te kopen. De prijs is €49,95 en je bezoeker is klaar om een betalende klant te worden. De klant gaat naar de afrekenpagina en wordt hier met onvoorziene kosten opgezadeld:
- Verzendkosten á €6,95
- BTW á €10,49
- Servicekosten á €3,99
- Administratiekosten á €1,99
Het totale bedrag van €49,95 is ineens gestegen naar €66,42. Je bezoeker heeft in zijn hoofd al de overweging gemaakt om voor €49,95 het product te kopen en is hiermee ingestemd. Nu blijkt ineens de bestelling €66,42 te kosten. Je klant moet nu opnieuw een overweging maken of er hier wel een goede deal op de tafel ligt. Je klant was klaar om te kopen, maar gaat nu weer een stap terug in zijn aankoopbeslissing. Dit is zo schadelijk voor je conversie percentage, dat wij altijd direct duidelijk maken wat de prijs is.
Bonustip: Toon de prijs incl. BTW als je aan particulieren verkoopt. Als je aan bedrijven verkoopt, adviseren wij om de prijs excl. BTW te tonen.
Toon altijd het totale eindbedrag van de order. Niemand houdt van verborgen kosten.
Conversiekiller 3: Verplichte registratie
Een registratie wordt door bijna iedereen als vervelend ervaren, vooral wanneer dit verplicht is. Dit kost extra tijd, terwijl wij bij veel webshops eenmalig of voor het eerst iets bestellen. Een verplichte registratie raden wij altijd af. Tenzij je een B2B webshop heb, dan is het verstandig om te doen zodat je particulieren kunt weren.
Als we voor elke webshop een account zouden aanmaken, dan zouden we een ellenlange waslijst aan accounts hebben. De meeste mensen doen dit niet, tenzij zij echt vaak ergens een bestelling plaatsen. Voorkom geïrriteerde bezoekers door het inloggen niet verplicht te maken. Veel webshops geven tegenwoordig de mogelijkheid om te bestellen als gast. En alhoewel dit een degelijke oplossing is, moeten je bezoekers alsnog een keus maken. Wij adviseren daarom om op de betaalpagina de mogelijkheid te geven om in te loggen voor bestaande gebruikers.
Als de klant nieuw is, dan kun je met een vinkje op de betaalpagina ook gelijk aangeven of een klant gelijk een account wilt aanmaken. Door een automatisch gegenereerd wachtwoord op te sturen via de mail, kun je je klant een account laten aanmaken zonder hun te storen tijdens het bestellen.
Maak de registratie niet verplicht, maar geef je klant wel de mogelijkheid om zich aan te melden.
Conversiekiller 4: Betaalpagina is niet logisch
Potentiële klanten haken af bij te lange en ingewikkelde betaalpagina’s. Hoe vaak heb je al meegemaakt dat je de volgende gegevens moet invullen:
- Voornaam
- Achternaam
- Gender
- Land
- Plaatsnaam
- Postcode
- Huisnummer
- Toevoeging
- Telefoonnummer
- BTW-nummer
- Bedrijfsnaam
Overweeg of het nodig is om sommige gegevens te vragen. Als ik schoenen wil bestellen, dan zijn de meeste gegevens niet eens relevant.. Dit biedt geen toegevoegde waarde voor mijn bestelling.
Verwijder invulvelden die niet nodig zijn. Dit geeft je klant meer rust en minder (onnodige) afleiding.
Conversiekiller 5: je koper vertrouwt jouw bedrijf niet
Vertrouwen is een belangrijk punt om conversie te optimaliseren. Vertrouwen kan veel vormen hebben. Gaat de webshop er niet vandoor met mijn geld? Wordt mijn bestelling wel op tijd geleverd? Is het product wel daadwerkelijk zoals zij het omschrijven? Jouw nieuwe klant kent jou (nog) niet en daarom is er nog geen vertrouwen. Als je bezoeker aan een van deze punten twijfelt, dan is er een grote kans dat je een sale misloopt. Als we iets kopen, dan willen we geen risico lopen. In de psychologie noemen we dit ‘Zero Risk Bias’. Dit betekent dat we liever een risico volledig zien verdwijnen, dan dat een groot risico wordt gereduceerd tot een klein risico.
Daarom is het belangrijk om vertrouwen te winnen van je potentiële klant. Hieronder vind je een aantal tips om het vertrouwen te winnen:
- Toon je KVK & BTW nummer
- Zorg voor een goede gebruikservaring
- Sluit je aan bij een webwinkel keurmerk
- Gebruik SSL & HTTPS
- Toon reviews van andere klanten
- Zorg dat er voldoende betaalopties zijn
Zorg dat je betrouwbaarheid uitstraalt. Falen op een enkel punt uit deze lijst kan je klant al laten afhaken.
Conversiekiller 6: Gewenste betaalmethode niet aanwezig
Bijna iedereen gebruikt altijd dezelfde betaalmethode. Zelf vind ik het fijn om iDEAL te gebruiken in combinatie met ING. Zo kan ik makkelijk de QR-code scannen en het juiste rekeningnummer kiezen. Dit is voor mij een gewoonte en bijna iedereen heeft wel een gewoonte of methode om te betalen. Bij Plug & Pay geven wij klanten direct de mogelijkheid om de bank te kiezen. Dit werkt efficiënter voor je klant én geeft ze ook nog eens het gevoel van controle.
Hou rekening met voorkeuren van betalen. Gebruik alle mogelijke betaalmethoden, ook al worden deze weinig gebruikt.
Conversiekiller 7: Betaalpagina werkt niet fijn
Natuurlijk moet elke pagina op je website fijn werken, want als een website niet fijn werkt, dan ga je weg. Bij betaalpagina’s moet hier extra aandacht aan worden besteed. Dit is dé plek waar de conversie plaatsvindt en hier moet alles top zijn. De usability en snelheid moeten goed zijn, maar de pagina mag ook niet crashen. Stel je voor dat je net alle gegevens hebt ingevuld, je wilt door naar het afrekenen en de pagina wordt herladen. Al je ingevulde gegevens zijn weg en je werk van net is voor niks geweest. Ik zou het wel weten: ik ben weg van de website en kom hier ook niet snel terug. Naast een misgelopen conversie, doet dit je imago ook schade aan.
Check je betaalpagina regelmatig. Zorg dat deze snel laadt en dat het bestelproces soepel verloopt.
Conversieboosters
Conversieboosters zorgen voor een boost in je conversie (we got a Sherlock over here). Wij leren je hier meerdere methoden om je klanten te verleiden tot een aankoop. Conversiekillers zijn fouten die gefixt moeten worden, conversieboosters verhogen je conversie door het aanbod te verbeteren.
Conversiebooster 1: Pluspunten op betaalpagina
Consumenten hebben behoefte aan informatie. Hoe meer relevante informatie jij geeft over je product en/of dienst, hoe meer vertrouwen mensen in je hebben. Dit noemen we information bias. De meeste van deze informatie heb je natuurlijk al getoond op je productpagina. Toch gebeurt het regelmatig dat bezoekers hier overheen lezen. Geef deze bezoekers de speerpunten mee door deze te tonen in de checkout. Marketing is herkenning en herkenning komt van herhaling. Herhaal je pluspunten meerdere keren om een goede conversie te halen.
Opdracht: Maak een lijstje met de beste pluspunten van jouw product én dienstverlening. Plaats deze bulletpoints bovenaan de betaalpagina in een strak overzicht.
Conversiebooster 2: creëer tastbaarheid
Maak je product zo tastbaar mogelijk. Zo geef je mensen het gevoel dat ze het praktisch al in handen hebben. Hoe tastbaarder iets is, hoe eerder we bereid zijn om het product aan te schaffen. Tastbaarheid is een trigger in ons oerbrein. Ons overlevingsmechanisme zorgt dat we ons goed kunnen inbeelden hoe iets zou voelen of smaken.. Gebruik dit in je voordeel door je product visueel te maken.
Zorg dat er in de winkelmand of betaalpagina productafbeeldingen van hoge kwaliteit getoond worden. Dit verhoogt de perceived value (de waargenomen waarde). Deze tip is ook toepasbaar op digitale producten.
Opdracht: loop je afbeeldingen na. Vervang afbeeldingen van lage kwaliteit met afbeeldingen van hoge kwaliteit.
Bonustip: gebruik TinyPNG.com om de bestandsgrootte te comprimeren van hoge kwaliteit afbeeldingen.
Conversiebooster 3: geef een duidelijke deal
Jij hebt een deal met korting klaargezet voor je klanten. Hoe lekker is het dan als de deal gewoon duidelijk is. Veel partijen schotelen een complexe deal voor. Een deel van de cursus komt beschikbaar of het product kan diverse onderdelen bevatten. Dit maakt het voor de koper lastig om te beslissen of zijn aankoop wél daadwerkelijk is waar die naar op zoek is.
Neem alle twijfel, onzekerheid en risico weg voor je klant. Maak een overzicht wat de klant krijgt, wat de korting is en wat het totale bedrag is.
Conversiebooster 4: social proof
Social proof vertaalt zich in het Nederlands naar sociaal bewijs. Social proof gebruiken wij op onze betaalpagina’s. Klanten kunnen ons een review geven. Wij gebruiken deze reviews om het vertrouwen te vergroten. Mensen vertrouwen andere mensen. Aan de reviews van andere klanten wordt meer waarde gehecht dan aan de informatie die jij geeft.
Probeer zo specifiek mogelijke reviews op de betaalpagina te plaatsen. Je geeft de klant het gevoel van garantie en minder risico. Doe hier niet te gek in, maar kies je 2 beste reviews en plaats deze op de betaalpagina. Overige vormen van social proof zijn:
- Gebruiker
- Expert
- Bekendheid (influencer, celebrity)
- Certificaten
- Keurmerk
Gebruiker
Dit is de meest bekende vorm van social proof. Hierbij moet je denken aan een review van een ander klant. Als de algemene beoordeling goed is, dan trekt dit veel mensen over de streep om een aankoop bij je te doen. Bijna 80 % van de Nederlanders leest eerst een review voordat zij kopen. Als deze reviews positief zijn en aan de verwachtingen van je klant voldoen, neemt de kans toe dat zij gaan kopen. Om te zorgen dat je positieve reviews krijgt, moet je een goede service verlenen.
Expert social proof
Expert social proof is wanneer een expert in het vakgebied advies uitbrengt. Denk bijvoorbeeld aan een tandpastareclame waar de tandarts met een witte jas een bepaald merk aanraadt. Klanten nemen graag advies aan van een expert. Gebruik dit in je voordeel door expert social proof in de checkout te plaatsen.
Bekendheid
Een bekend persoon kan enorm veel impact met zich meebrengen in een review. Als jouw doelgroep zich identificeert met de bekendheid, kan dit extra waarde geven aan jouw aanbod. De juiste bekendheid kan daarmee een ontzettende boost geven aan je conversie.
Certificaten
Als jouw onderneming of product aan bepaalde certificaten voldoet, is dit altijd wijs om te tonen. Certificaten zijn een bewijs van kwaliteit. Mensen houden van kwaliteit en zekerheid. Gebruik daarom certificaten als deze betekenis hebben voor jouw product, dienst of onderneming.
Keurmerk
Een keurmerk is een ideale toevoeging van social proof. Instanties zoals Webwinkel Keurmerk checken de webshop voordat zij het keurmerk mogen plaatsen. Hierdoor weet je zeker dat de webshop bij wie je wat aanschaft is getest. Dit is een extra stap die je kunt zetten om social proof op je website te tonen.
Conversiebooster 5: Schaarste creëren
FOMO! Fear Of Missing Out is een krachtige conversiemethode. Stel je voor: je krijgt 20 % korting op een product in je webshop. Deze korting is geldig voor de rest van de maand. Er is geen urgentie, want je klant kan de hele maand deze korting gebruiken. Door verliesaversie te verwerken in je deal, creëer je urgentie. Stel je voor: je krijgt 20 % korting op een product in je webshop, maar deze kortingscode is speciaal voor jou gemaakt en een uur geldig. Je klant kan nu zijn korting verliezen. Mensen hebben van nature grotere angst iets te verliezen, dan om te ‘winnen’.
Een simpele afteller op je webshop helpt hier al bij. Door de jaren heen is bij ons gebleken dat urgentie creëren een van de meest effectieve conversieboosters is.
Conversiebooster 6: Pijnvrij afrekenen
Betalen doet pijn, vandaar ook het gezegde: dat kost me een rib uit mijn lijf! Afrekenen doet pijn, daarom gaan wij proberen de betaaldrempel te verleggen en pijnvrij af te rekenen.
Als betalen acute pijn is, dan is het slim om deze pijn op te delen. Denk bijvoorbeeld aan betalen in termijnen. Als een product €100,- kost, kiezen veel partijen ervoor om in 12 termijnen van €10,- per maand te kiezen. Dit komt natuurlijk op een hoger eindbedrag uit voor jou, maar dit geeft je klant wel minder directe pijn. Acute pijn weegt zwaarder dan toekomstige pijn.
Een andere vorm van pijn uitstellen is door achteraf te betalen. Denk aan AfterPay of Klarna. Dit geeft een consument ook extra zekerheid, omdat zij nog niet betaald hebben voor het product dat zij ontvangen. Zo kan je klant controleren of het product goed is, zonder dat zij van tevoren hebben betaald. Dit is ook een extra boost voor het vertrouwen in je webshop.
Bij onze software tools maken wij gebruik van trials. Deze trial is 14 dagen gratis, maar om toegang te krijgen tot de trial hebben wij wel je bankgegevens nodig. Na 14 dagen wordt er via een automatische incasso het bedrag afgeschreven. Dit geeft onze klanten 14 dagen de tijd om onze software te proberen én zij ervaren geen acute pijn omdat er nog niet betaald is.
Pijn doet afbreuk aan genot en dit wil je zoveel mogelijk voorkomen. Doe dit door een betaling te voorkomen, uit te stellen of te vertragen.
Conversiebooster 7: Conversie meten = zeker weten
Dit is niet per se een conversiebooster, maar het geeft je wel een voorzet om meer conversies te kunnen behalen. Door je conversies goed door te meten, weet je waar je conversies vandaan komen. Maar ook waar je conversies niet vandaan komen. Analyseer je beste conversiepagina en je slechtste. Wat verschilt er tussen deze pagina’s?
Gebruik Google Tag Manager om je conversies goed door te meten.
Conversiebooster 8: Splittesten
Splittesten (ook wel A/B testen genoemd) is het testen van 2 varianten op een pagina. Splittesten is een kunst die enorm veel kan opleveren. Je kunt je conversie op de betaalpagina testen op de volgende punten:
Een klein detail op de pagina kan al een positief effect op de conversie hebben. Let wel op dat je maar een A/B test per keer doet. Anders kun je niet zeker weten welk detail het verschil maakt.
Bedenk een strategie voor je splittest. Maak een hypothese en test of deze waar is. Een voorbeeld van een hypothese is: Het conversiepercentage gaat omhoog als ik het kortingsbedrag toon op de betaalpagina. Door deze hypothese te verwerken op je pagina en te gaan testen, kun je na verloop van tijd het conversiepercentage per pagina uitrekenen. Als je voldoende data heb, kun je hier een conclusie uit trekken. Er bestaat geen foute hypothese. Natuurlijk kan je tot de conclusie komen dat je hypothese niet klopt, maar ook hier kun je veel nuttige inzichten uit halen. Gemiddeld gezien vallen 1 op de 4 A/B testen positief uit.
Zo hebben wij een keer een test gedaan met een gespiegelde betaalpagina. Wij vroegen ons af of het beter is om de USP’s links of rechts te plaatsen. Door simpelweg de hypothese te testen en op basis van data een conclusie te trekken, zijn wij erachter gekomen dat de linker variant een hoger conversiepercentage heeft.
Sidenote: dat dit voor ons werkt, betekent niet per se dat het voor jouw website ook werkt. Verschillende doelgroepen kunnen tot verschillende resultaten leiden bij A/B testen. Test daarom altijd je eigen hypothese voordat je die van een ander klakkeloos overneemt.
Wil je gaan beginnen met splittesten? Dan kun je gebruik maken van Google Optimize. Is dit allemaal te technisch voor je, maar wil je hier wel graag mee aan de slag? Overweeg dan onze softwaretool: Plug & Pay. Wij hebben kant-en-klare pakketten waarmee je zelf makkelijk kan gaan A/B testen.
Conversiebooster 9: Verlaten winkelmandjes opvolgen
Een verlaten winkelmandje is voor jou als verkoper natuurlijk zonde. Toch kun je hier juist gebruik van maken. Er zal altijd een groter percentage zijn dat de winkelwagen verlaat, dan dat zij afrekenen. De redenen waarom een winkelwagen verlaten word zijn erg uiteenlopend. Enkele redenen zijn:
- Onverwachte kosten
- Het verkoopbedrag was te hoog
- De financiële situatie laat het momenteel niet toe
- Er was een fysieke afleiding
- Onduidelijke checkout
Je kunt de verlaten winkelmandjes op 2 manieren opvolgen. Hieronder geven wij meer uitleg over beide methoden:
Winkelmandje opvolgen via social media
Als je website goed staat ingesteld met de tracking pixels, dan kun je een aantal regels instellen om mensen te retargeten.
- Regel 1: de bezoeker moet de winkelwagen URL bezocht hebben.
- Regel 2: de bezoeker mag niet de bedankpagina URL bezocht hebben.
Het nadeel van deze methode is dat je wel vaak minimaal 1.000 verlaten winkelwagentjes moet hebben, anders kun je via de meeste platformen zoals Google & Facebook niet retargeten. Het voordeel is dat je een relatief warme lead hebt om een sale uit te halen. De doelgroep kent je al en heeft al wat in de winkelwagen gedaan. Dit geeft je extra kans op een conversie. Maak hier gebruik van door bijvoorbeeld een kortingscode via een retargeting advertentie weg te geven.
Winkelmandje opvolgen via account
Als een gebruiker een account heeft aangemaakt, dan kun je verlaten winkelmandjes koppelen aan een account. Zalando maakt hier perfect gebruik van. Als jij iets in je winkelwagen (of verlanglijstje) plaatst, dan krijg je na een paar dagen een e-mail. In de e-mail staat dat jouw product in de aanbieding is! Je zou bijna denken dat het geen toeval kan zijn ;). Dit is natuurlijk marketing pur sang en trekt veel kopers over de streep.
Een account op je website / webshop / app kan dus veel toegevoegde waarde bieden. Bij de methode hoef je namelijk geen advertentiekosten te betalen, maar enkel een (geautomatiseerd) mailtje te sturen.
Conversiebooster 10: Upsell
De laatste conversie tip voor de checkout is de upsell. Een upsell in de checkout kan de totale klantwaarde aanzienlijk verhogen. Zorg dat de upsell goed aansluit op je product en/of dienst. Zie een upsell niet als een extra verkoopkans, maar een extra kans om iemand goed te helpen.
Stel dat je een webshop hebt waar je je voornamelijk richt op de verkoop van bureau’s. Dan kun je natuurlijk tal van voorbeelden bedenken die aansluiten bij een bureau. Denk bijvoorbeeld aan:
- Bureaustoelen
- Bureau accessoires
- Muismat
Misschien denkt je klant hier helemaal niet zelf aan en geef jij die ideale voorzet om producten erbij te verkopen. Als 2 % van je klanten een upsell bij hun bestelling doen, dan is dat gratis geld! Je maakt hier namelijk geen extra advertentiekosten, verzendkosten of andere kosten voor.
Wat is de ideale checkout?
Je komt voor het eerst bij een webshop. Je hebt hier geen account aangemaakt en gaat voor het eerst iets kopen. Je bekijkt het product en ziet dat er een afteller bij staat; je hebt nog een half uur de tijd om de 15 % kortingscode te gebruiken die first-time customers krijgen.
Je kopieert de kortingscode en gaat door naar de winkelmand. Je ziet hier direct het totale eindbedrag en je hoeft gelukkig ook geen verzendkosten en BTW te betalen, want deze zitten inbegrepen bij de prijs. Geen onverwachte kosten, wat fijn! Ook zie je aan de zijkant nog een lijstje met alle pluspunten. Je hebt 30 dagen om gratis te retourneren en als je voor 22:00 bestelt, komt het morgen nog binnen ook. Dat komt perfect uit, want je werkte morgen toch al thuis. De reviews die erbij getoond worden, geven aan dat morgen in huis ook echt morgen in huis is!
De winkelwagen heeft je goed voorbereid op wat je kan verwachten. Je gaat door naar de afrekenpagina. Je vult hier je gegevens in. Gelukkig is het geen ellenlange lijst en vragen ze alleen de informatie die echt nodig is. Je vult je e-mailadres, naam, postcode en huisnummer in. De rest van de gegevens zijn optioneel en hoef je niet per se in te vullen. Onder de gegevensvelden staat een vinkje: ‘Maak direct een account voor mij aan’. Deze winkelervaring was zo prettig dat je verleid wordt om de knop aan te vinken. Ook vind ik hier nog een extra vinkje om een accessoire erbij te doen die perfect aansluit op het product dat ik wil kopen. Ik vink dit aan omdat ik er zelf niet aan gedacht heb. Vervolgens kies je alleen nog voor je favoriete betaalmethode en de betaling verloopt vlekkeloos. De betaling is succesvol afgerond. En eenmaal op de bedankpagina krijg je een onverwachtse deal aangeboden. Omdat je al klant bent geworden, krijg je een aanbieding die eigenlijk niet af is te slaan. Ga je dit kopen? Wie weet.. Een ding is wel zeker: als je het niet krijgt aangeboden, dan koop je het niet.
Eindstand: blije klant, blije verkoper.
Conclusie
Een gestroomlijnde checkout zorgt voor minimale frictie bij het afrekenen. Verlaag het percentage dat de checkout verlaat en verhoog je conversiepercentage en hiermee direct ook je omzet. Het is makkelijker, goedkoper en effectiever om uit je huidige klantenbestand meer omzet te genereren, dan om het aantal bezoekers te verdubbelen. Conversie optimalisatie is de snelste weg naar meer omzet. Leg een fundament voor maximale conversies en geniet hier lange tijd van.
Download gratis De Ultieme Checkout en/of De Conversie Code.