Mailchimp
Mailchimp is een van de meest bekende en gebruikte e-mailmarketings tools ter wereld. Het is een handige tool die je helpt bij het maken en onderhouden van je mailing lists, nieuwsbrieven, campagnes en en het maken van analyses in een handomdraai.
E-mailmarketing is een zeer sterk kanaal waarmee je contactmomenten met jouw mailinglijst kan personaliseren. Wil je je hele mailinglijst mailen of wil je enkel een bepaald segment van je mailinglijst benaderen? Met Mailchimp maak je sterke e-mail funnels en kun je automatiseren wanneer iemand een mail moet krijgen.
Wat maakt Mailchimp zo succesvol?
Mailchimp wordt door marketeers en ondernemers als een van de populairste softwaretools gezien voor e-mailmarketing. Mailchimp had in 2019 11 miljoen actieve gebruikers die gezamenlijk een publiek bereikten van 4 miljard (!) mensen. Mailchimp is handig om nieuwsbrieven, automatische e-mails en analyses te maken in een handomdraai. Hieronder lees je hier meer over.
Inschrijfformulieren en pop-ups
Een van de belangrijkste aspecten van e-mailmarketing is het verzamelen van e-mailadressen. Ook hierin helpt Mailchimp met je met inschrijfformulieren en pop-ups. De inschrijving kun je volledig naar eigen smaak aanpassen. Wil je meer of juist minder informatie van je potentiële inschrijver? En waar wil je een bepaalde pop-up of inschrijfformulier?
Met Mailchimp heb je de mogelijkheid om een URL van hun te delen waar mensen zich kunnen inschrijven. Superhandig om snel te delen op je social media kanalen. Ook een pop-up kan erg waardevol zijn op je eigen website. De instellingen van de pop-up kun aangepast worden in Mailchimp zelf. Wil je dat de pop-up het hele scherm overneemt of wil je enkel een slider die makkelijk weg geklikt kan worden?
Daarnaast heb je optie om de pop-up te tonen na x aantal seconden of bij een exit-intent.
Wil je meer lezen over inschrijfformulieren bij Mailchimp?
Nieuwsbrief
Het ontwerpen van mails met Mailchimp is zo gedaan dankzij de strakke templates. Zonder enige kennis van designen of coderen kun je een professioneel uitziende nieuwsbrief versturen. Pas het template aan naar jouw smaak en ontwikkel een nieuwsbrief die bij jouw bedrijf past.
Nieuwsbrieven kunnen voor elke onderneming een toegevoegde waarde zijn. Als webshop kun je je aanbiedingen aan je mailinglijst sturen. Ook een populair item dat weer op voorraad is of een informatieve mail over je (verbeterde) service zoals snellere levertijd of verlengde retourtermijn kunnen een onderwerp zijn dat aanslaat bij je mailinglijst. Via e-mailmarketing kun je je meest loyale klanten voor relatief weinig kosten benaderen.
Ook voor lokale ondernemers (zoals een aannemer of timmerman) kan het fijn zijn om een nieuwsbrief bij te houden. Door top-of-mind te blijven bij tevreden klanten zorg je dat er meer over je gepraat word. Mond-tot-mond reclame blijft natuurlijk erg waardevol. Door je tevreden klanten op de hoogte te houden van jouw progressie als bedrijf voelen zij zich verbonden met je en groeit het vertrouwen nog meer.
Lees onze 6 tips over een succesvolle nieuwsbrief!
Automatische e-mails versturen
Naast nieuwsbrieven kun je ook e-mails klaarzetten voor nieuwe personen op je mailinglijst. Zodra zij zich aangemeld hebben kun je automatisch een mail naar ze versturen. Of dit een eenmalige mail is of een serie aan mails laten we aan jou over. Een goed voorbeeld hiervan is een kortingscode zodra iemand zich heeft ingeschreven voor je mailinglijst. Dit is natuurlijk geen handmatig werk en daarom wil je deze mail geautomatiseerd hebben.
Daarnaast kun je ook mails automatiseren voor andere doeleinden. Stel dat je een webshop hebt waarmee je printers verkoopt, dan gaat na verloop van tijd de inkt op. Als jij bij de meeste klanten ziet dat zij na 3 maanden na aankoop printerinkt bij je kopen, dan kun je hier op anticiperen door deze klanten te mailen voordat hun inkt op is. Zo kun je bij bijna elke branche wel een vervolgaankoop bedenken waar jij met geautomatiseerde e-mails op in kan spelen. Dit proces wordt ook wel een e-mail funnel genoemd. Wil je hier meer over lezen? Lees dan ons artikel over het maken van een e-mail funnel!
Personalisatie van mails
Het personaliseren van e-mails met Mailchimp zorgt ervoor dat je mails meer geopend en gelezen worden door je mailinglijst. Dankzij diverse koppelingen binnen Mailchimp kun je makkelijker mails personaliseren. Hoe meer informatie jij hebt, hoe persoonlijker je het kunt maken. Hiervoor moet door de inschrijver natuurlijk wel meer informatie gegeven worden, wat het inschrijfpercentage negatief zal beïnvloeden. Dit is wel de overweging waard.
Personalisatie van mails kan door bijvoorbeeld de voor- en/of achternaam te gebruiken. Zo kun je in de aanhef al iemand persoonlijk aanspreken.
Segmenteren van contacten
Je kunt ook je mailinglijst segmenteren. Segmenteren is het opdelen van je mailinglijst op basis van door jou bepaalde eigenschappen. Wij segmenteren bijvoorbeeld op basis van welk e-book je hebt aangevraagd. Vraag je bij ons het Winnen in Google e-book aan, dan zul je andere mails krijgen dan wanneer je de Conversie Code aanvraagt.
Mocht je niet de luxe hebben van meerdere e-books, dan kun je ook verschillende inschrijfformulieren gebruiken op basis van locatie van inschrijving. Een bezoeker die zich inschrijft voor onze mailinglijst in de SEO-kennisbank, kunnen wij ook segmenteren in de SEO mailfunnel. Bij deze methode ga je ervan uit dat diegene geïnteresseerd is, maar je kunt het natuurlijk ook gewoon vragen.
Vraag bij de mail inschrijving wat de interesses zijn. Door een multiplechoicevraag te stellen geef je de inschrijver een snelle manier om de interesses aan te geven. Zo is het bijvoorbeeld voor een kledingwebshop wel handig om te weten of jij in mannen, vrouwen of kinderkleding geïnteresseerd bent. Let wel op dat dit waarschijnlijk je inschrijfratio verlaagt. Hoe meer werk iets is, hoe minder snel mensen zich zullen inschrijven. Dit verhoogt wel de kwaliteit van jouw mailinglijst, want diegene die écht geïnteresseerd zijn zullen zich alsnog inschrijven.
Bekijk hier onze tips hoe je de Open Rate verhoogt van je mails.
Mailchimp Surveys
In Mailchimp kun je ook enquêtes of polls maken. Door deze functie te gebruiken in je mail kun je nuttige informatie van de lezers krijgen. De stem wordt bevestigd via een bevestigingspagina. Je kunt deze bevestigingspagina ook uiteraard aanpassen via Mailchimp.
Met een poll en/of enquête in je mail geef je een extra dimensie aan je mail. Interactieve mails scoren over het algemeen ook beter dan mails die niet interactief zijn. Bij de enquêtes zijn alle soorten antwoorden mogelijk, denk hierbij onder andere aan verplichte, open en multiple choice antwoorden.
Mails ontwerpen
Mailchimp is erg uitgebreid en heeft tal van koppelingen en sjablonen beschikbaar. Afhankelijk van jouw abonnement zijn de volgende templates (ook wel sjablonen genoemd) beschikbaar:
Nieuwe Mailchimp bouwer
De nieuwe Mailchimp bouwer heeft wat andere mogelijkheden dan de klassieke Mailchimp bouwer:
Minimal
Het Minimal template is geschikt voor mails die je vanaf het begin wilt opbouwen. Er zijn alleen placeholders (vooraf ingestelde posities) voor logo, header, paragraaf, afbeelding en call-to-action button.
Simple Text
Dit sjabloon spreekt redelijk voor zich. Dit template is een goede keus als je geen afbeeldingen hoeft toe te voegen aan je mail.
Gallery
Als afbeeldingen de eyecatcher van je mailcampagne zijn, dan is dit een sterke keus. Vooral voor webshops die visueel sterke producten verkopen is dit een prima start voor een mail.
Klassieke Mailchimp bouwer
De klassieke Mailchimp bouwer is een Drag & Drop builder. Dit betekent dat je zelf contentblokken kan gebruiken om je mail op te bouwen.
Layouts
Onder de layouts vind je uitgelichte en basis templates voor jouw mail. Uitgelichte templates bevatten contentblokken waarmee je producten kan verkopen, een aankondiging kan maken, een verhaal vertellen of verder ingaan op een voorgaande mail. Bij basis templates kun je zelf je content toevoegen. De opmaak van een basis layout is minder strak dan een uitgelichte template wanneer je niet goed bent in het designen van mails.
Themes
Met de verschillende thema’s heeft Mailchimp al aardig wat specifieke mail layouts voor je klaar gezet. Mailchimp heeft diverse layouts klaarstaan, onder andere voor e-commerce, vakanties, sporten en voor diverse evenementen, die je alleen nog met jouw content hoeft te vullen.
Vorige campagnes
Heb je al een toffe mail layout gemaakt? Dan kun je tot 20 concepten bewaren van mails die je eerder hebt verzonden.
Eigen codering
Heb je niet genoeg aan de layouts van Mailchimp? Dan kun je je eigen template (laten) coderen. In Mailchimp kun je code, HTML of een ZIP bestand uploaden.
Wat zijn de kosten van Mailchimp?
Mailchimp heeft momenteel 4 verschillende abonnementen. Mailchimp is in principe gratis, maar als je er al even mee bezig bent dan kun je er bijna niet aan ontkomen om een betaald abonnement af te sluiten. Hieronder lees je meer over de abonnementsvormen.
Mailchimp Free
Het gratis abonnement van Mailchimp is goed genoeg om mee te starten. Je kunt bij de gratis variant slechts een gebruiker aanmaken met alle rechten (owner). Mailchimp Free is te gebruiken tot je mailinglijst 2.000 contacten heeft. Als je meer mailadressen in je lijst hebt, dan ben je genoodzaakt om een ander abonnement af te nemen. Je kunt met het gratis abonnement maximaal 10.000 mails verzenden. Dit komt dus neer op 5 mails als je mailinglijst 2.000 aanmeldingen heeft.
Je kunt maximaal 1 groep aanmaken in Mailchimp Free. Segmenteren hierin is wel mogelijk, maar dit gaat niet verder dan de basis. Het maken van mails is uiteraard ook mogelijk met de drag & drop builder en sommige templates. De templates zijn ook basic, voor betere templates moet je een ander abonnement afnemen. Custom-coded templates zijn ook niet beschikbaar in het gratis abonnement.
Andere punten die opvallen zijn dat het inplannen van mails en A/B testen niet mogelijk zijn, daarnaast blijft het Mailchimp logo in elke mail zichtbaar. Nu zal dit voor de meeste beginners niet nodig zijn, maar vooral het inplannen is een fijne functie.
Belangrijkste kenmerken Mailchimp Free:
- Gratis
- 1 gebruiker
- Tot 2.000 contactpersonen
- Tot 10.000 mails per maand
- Beperkte templates beschikbaar
- Segmentatie mogelijk
- Inplannen van mails niet mogelijk
Mailchimp Essentials
Alle functies die bij Free zitten, zijn ook beschikbaar in het Mailchimp Essentials abonnement. Je kunt tot 3 gebruikers aanmaken. Mailchimp Essentials ondersteunt tot 50.000 contactpersonen in je mailinglijst. Er zijn meer templates beschikbaar in het Mailchimp Essentials pakket dan bij de Free variant. Ook het logo van Mailchimp kun je verwijderen, zodat je je mails meer kunt branden met je eigen logo. In tegenstelling tot het gratis abonnement kun je hiermee wel mails inplannen. A/B testen is ook mogelijk met dit abonnement. Qua support kun je met Mailchimp Free weinig verwachten. Bij Mailchimp Essentials krijg je toegang tot de e-mail & LiveChat support van Mailchimp.
Belangrijkste kenmerken Mailchimp Essentials:
- Alles uit Mailchimp Free
- Vanaf $11 per maand
- 3 gebruikers
- Tot 50.000 contactpersonen (hoe meer contactpersonen, hoe meer je betaalt)
- A/B testen mogelijk
- Support via chat en mail
- Meer templates beschikbaar
- Inplannen van mails
- Mailchimp logo uit mails
Mailchimp Standard
Maichimp Standard is het een na duurste abonnement. Alles van Mailchimp Essentials is te gebruiken bij het Standard abonnement. Er kunnen 5 verschillende gebruikers toegang krijgen. De mailinglijst kan met Mailchimp Standard tot 100.000 contacten ondersteund worden. Bij dit abonnement krijg je toegang tot meer inzichten over je lijst. Denk hierbij aan Customer Lifetime Value, Purchase Likelihood & Lookalike Audience Finder.
Belangrijkste kenmerken Mailchimp Standard:
- Alles uit Mailchimp Essentials
- Vanaf $17 per maand
- 5 gebruikers
- Extra inzichten over doelgroep
- Downloadbare designs
- Meerdere startpunten customer journey
Mailchimp Premium
Mailchimp Premium is het duurste abonnement en hiervoor haalt Mailchimp alles uit de kast. Het grote verschil met het premium abonnement ten opzichte van de goedkopere abonnementen is dat je meer kunt customizen.
Je kunt onbeperkt aantal gebruikers aanmaken. Voor zover wij weten zit hier geen limiet op. Als je echt een gigantische mailinglijst heb, dan krijg je een prijs op maat.
Mailchimp Premium is geschikt voor geavanceerde segmentatie. Waar je bij de goedkopere abonnementen tot basis gaat, kom je met geavanceerde segmentatie een stuk verder. Er zijn meer filterfuncties beschikbaar zodat je alleen een bepaald deel van je mailinglijst kan bereiken wanneer jij dit nodig vindt. Bij de basis segmentatie kun je tot 5 voorwaarden combineren om een groep samen te stellen. Bij Mailchimp Premium kun je een onbeperkt aantal voorwaarden combineren. Zo kun je je mailinglijst veel specifieker benaderen waardoor de mail persoonlijker aan zal voelen dan wanneer je je hele mailinglijst in een keer mailt. Lees hier meer over geavanceerd segmenteren.
Bij Mailchimp Premium krijg je ook extra keuzes voor support. Naast mailen en chatten kun je ook bellen met de Mailchimp Support afdeling.
Belangrijkste kenmerken Mailchimp Premium:
- Alles uit Mailchimp Standard
- Vanaf $299 per maand
- Onbeperkt aantal gebruikers
- Onbeperkt aantal groepen
- Geavanceerde segmentatie
- Telefonische support
Mailchimp integraties
Mailchimp heeft tal van koppelingen mogelijk. Van e-commerce en support tot leadgeneratie zijn er integraties mogelijk. Bekijk hieronder een kleine greep uit de connecties die mogelijk zijn:
- WordPress
- Shopify
- SquireSpace Commerce
- LiveChat
- Zemdesl
- Mixpanel
- Vimeo
- Typeofrm
- Formstack
- SurveyMonkey
- Canva
- Adobe Photoshop
- Unsplash
- Bonjoro
- Zapier
Bekijk hier de hele lijst.