Mailchimp

Weggevers versturen via Mailchimp

04 maart 2022

Het aanbieden van “weggevers” is een ideale manier om je Mailchimp mailinglijst uit te breiden. Mensen laten hun e-mailadres (en naam) achter in ruil voor een cadeautje, de weggever. Zo’n weggever kan een PDF en/of e-book zijn, of bijvoorbeeld een video of korte online training.

Hieronder vind je enkele tips voor het maken van weggevers + uitleg over hoe je weggevers kunt instellen bij je Mailchimp account.

01. Zorg voor een aantrekkelijke weggever met nuttige informatie.

Hoe handiger de informatie, hoe groter de kans dat iemand zich inschrijft voor jouw mailing. Zorg dat je een brede doelgroep aanspreekt. Kies voor informatie waar men écht wat aan heeft. Het liefst waar ze nú, op dit moment, wat mee kunnen doen. Uiteraard wel iets dat gerelateerd is aan jouw dienst of product 😉

02. Beschrijf duidelijk wat men kan downloaden.

Kies een duidelijke titel, waardoor men in 1 oogopslag kan zien wat zij dadelijk in hun mailbox krijgen. Dat klinkt heel simpel, maar ik zie dat bij al snel de helft van de weggevers dit fout gaat. Krijgt men een e-book? Een video? Een training? Maak het duidelijk! 🙂

Hieronder mijn weggever: 5 belangrijke tips om je WordPress website vandaag nog te verbeteren.

03. Plaats call-to-actions IN je weggever.

Verkoop je een product of dienst? Vermeld dit in je weggever. Je kunt heel gemakkelijk linkjes in een PDF verwerken, zodat de lezer rechtstreeks bij jouw dienst of product uitkomt. Handig!

04. Hoe en waar wil je het aanbieden?

Denk goed na over hoe en waar je de weggever wil promoten. En denk ook goed na over waar je het niet wil aanbieden. Ik heb er zelf voor gekozen om dit voornamelijk te doen via mijn tips & adviezen. Ik haal namelijk via die artikelen veel bezoekers binnen (die mij hebben gevonden via zoekmachines). Zij lezen vooral de artikelen, maar kijken niet altijd verder naar wie ik ben en wat ik doe. Aangezien zij wel mijn informatie gebruiken, heb ik er minder moeite mee om ze lastig te vallen met een pop-up 😉

Mensen die mijn diensten bekijken, hoef ik niet lastig te vallen met de weggever. Zij bekijken namelijk mijn diensten al; wat veel belangrijker is dan mijn weggever. Wat mij brengt op het belangrijkste punt:

05. Belangrijk: Het verkrijgen van inschrijvers is niet je primaire doel.

Je primaire doel is het verkopen van je diensten en/of producten. Het verkrijgen van inschrijvers op je mailinglijst, is een manier om je primaire doel te behalen. Maar het IS niet je primaire doel.

Ik lees best wel vaak dat geadviseerd word dat je je weggever moet “beveiligen”. Anders kan men je weggever wellicht downloaden zonder dat ze zich inschrijven op je mailinglijst. Of men is bang dat de weggevers misschien worden doorgestuurd naar andere mensen. Weet je wat… Dat is juist super! Hoe meer mensen je weggever zien, hoe meer jouw producten/diensten onder de aandacht komen! En dát was je doel, niet het verkrijgen van een mailadresje op je lijst.

Dus; zorg voor call-to-action IN je weggever. Vermeld je naam, je website, eventueel contactgegevens en vermeld de producten en diensten die jij aanbied.

Weggevers instellen in Mailchimp

Zorg dat je van te voren al het volgende hebt gedaan;

  • Maak een lijst aan in Mailchimp.
  • Zorg dat je weggever is geupload bij je website of ergens anders.

Log daarna in bij je Mailchimp account en volg de volgende stappen;

  • Klik in het menu bovenaan op “Lists“. Je ziet dan een overzicht van alle huidige lijsten. Klik op de lijst waar je een weggever aan wil toevoegen.
  • Onder de titel van je lijst vind je enkele opties. Klik op de optie “Signup forms” en kies vervolgens voor “General Form“.
  • Onder de tekst “Forms en response emails” vind je een uitklapmenuutje. Hier kun je o.a. inschrijfformulieren opmaken. Kies voor de optie “Confirmation thank you page“.
  • Je ziet nu o.a. de tekst die men te zien krijgt zodra ze hun aanmelding hebben bevestigd. Hier kun je een link en/of button plaatsen naar je weggever.
  • Je kunt ook eventueel een “Final welcome mail” instellen, en hier de download link/button in verwerken. LET OP: Gebruik je plugins om bijvoorbeeld mensen zich te laten inschrijven via het contactformulier of via de blogreacties? Gebruik dan Final welcome mail in plaats van Confirmation thank you page. Mensen die zich via een externe plugin inschrijven ontvangen vaak alleen de final welcome mail. Het is dan dus erg belangrijk dat je de download link dáár plaats, en niet bij de confirmation thank you mail.

De mensen die zich hebben aangemeld kunnen dan dus snel en gemakkelijk de weggever downloaden/lezen.