Hoe je standaardteksten in Mailchimp kunt bewerken
In Mailchimp zijn er verschillende standaardteksten die worden gebruikt bij bijvoorbeeld registratiemails, unsubscribe mails en de opt-in bevestigingmail. Deze standaardteksten zijn behoorlijk standaard (doh) en eigenlijk zouden ze wel beter geoptimaliseerd kunnen worden voor jouw doelgroep(en) en doelen. Maar hoe bewerk je deze teksten eigenlijk? In deze blog leg ik stap voor stap uit hoe je deze teksten kunt bewerken.
Standaardteksten van de mails in Mailchimp bewerken
- Log in met je Mailchimp account.
- Ga naar de pagina “Audience”.
- Aan de rechterkant van het scherm vind je de knop “Manage audience”. Klik daarop en kies vervolgens voor “Signup forms”.
- Je ziet vervolgens vier opties. Klik op de bovenste (gele) optie: Form Builder.
- Je zit nu automatisch in de editor van het inschrijfformulier.
- Bovenaan zie je een dropdownmenu; Forms and response mails. Hier kun je kiezen welk formulier/e-mail je wilt bewerken;
|
|
Zoals je ziet; opties genoeg. De dikgedrukte opties hierboven zijn de opties die het vaakst worden aangepast. De overige pagina’s/forms worden meestal niet geoptimaliseerd.
- Kies het formulier/de pagina die je wilt bewerken.
- Je ziet bovenaan de editor drie opties: Build it, Design it, en Translate it. Gebruik de eerste of tweede optie om de tekst en o.a. de kleuren aan te passen. Bij deze derde optie (translate it) kun je de standaardteksten van Mailchimp aanpassen.
Tips voor het bewerken van de standaardteksten in Mailchimp:
Maak een leuke welkomstmail.
Op het moment dat iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief heb je de meeste kans om de klant aan je te binden. De klant is immers bekend met je bedrijf en is geïnteresseerd in meer, anders hadden ze zich niet ingeschreven. Op dat moment hebben ze alles over jouw bedrijf nog in hun geheugen zitten en zijn ze enthousiast. Pak de inschrijver dus in met een goede welkomstmail. Gebruik geen standaard Mailchimp-tekstjes o.i.d., maar gebruik het om de inschrijver bijvoorbeeld in te lichten over wat ze kunnen verwachten of bied ze een aanbiedingen aan. Ook persoonlijke welkomsttekstjes, zelfs zonder opmaak, worden vaak gewaardeerd.
Hoeveel velden moeten inschrijvers invullen?
Over het algemeen zijn 1 a 2 velden al genoeg (naam en emailadres). Aan alleen het emailadres heb je eigenlijk al genoeg. Hoe minder velden je plaatst, hoe meer kans dat men zich inschrijft. Heb je verschillende doelgroepen met totaal andere wensen, dan zou het handig kunnen zijn om om bepaalde informatie te vragen zodat je de nieuwsbrieven beter passend kan maken bij de verschillende doelgroepen. Voorbeeld: een webshop met zowel mannen- als damesschoenen zou twee verschillende nieuwsbrieven kunnen maken: één voor mannen en één voor vrouwen.