Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Vimeo

Vimeo is, net als YouTube een website waar kosteloos filmpjes gepubliceerd, gedeeld en bekeken kunnen worden. Ook hier doe je – net als bij YouTube – afstand van de exclusieve rechten op het beeldmateriaal en de inhoud daarvan op het moment dat je een filmpje upload (publiceert).

Vimeo is in 2004 opgericht door een groep filmmakers die hun werk graag wilden delen. In december 2011 maakte de site bekend dat er per maand 65 miljoen unieke bezoekers op de site komen, waarvan 8 miljoen een account hebben. Eind 2015 waren deze getallen opgelopen tot 170 miljoen maandelijkse kijkers, waarvan 25 miljoen geregistreerde gebruikers.

Wat onderscheid Vimeo dan van YouTube? Een aantal punten:

  • de gebruikers van Vimeo zijn grotendeels professionele volwassenen die constructieve feedback kunnen geven op je filmpje en de inhoud ervan, waar de gebruikers van YouTube jonger zijn en niet perse positieve feedback geven.
  • op Vimeo worden er geen advertenties getoond. Nergens. Op YouTube daarentegen zijn advertenties overal: voor, tijdens en na een filmpje, op het kanaal van de gebruiker die je bezoekt en op je eigen kanaal.

Vimeo biedt een drietal abonnementsvormen met elk hun eigen opslagruimte en hulpmogelijkheden. Zo kun je gratis gebruik maken van Vimeo, waarbij je 500 MB kunt uploaden tot 25 GB per jaar. E-mails met vragen of opmerkingen worden binnen 3 werkdagen beantwoord en je krijg een basisinzicht in je statistieken.

De volgende stap is een Vimeo Plus abonnement. Hiervoor betaal je $59.95 per jaar (of $9.95 per maand) en kun je tot 5 GB per week en tot 250 GB per jaar uploaden. Mailtjes worden binnen 4 uur beantwoord op werkdagen en binnen 24 uur in het weekend. Ook word het inzicht wat je hebt in je statistieken uitgebreider en kun je je videospeler customizen en een eigen outro maken.

Als laatste optie is er Vimeo Pro: voor $199 per jaar kun je tot 20 GB per week en 1 TB per jaar uploaden. Hiernaast krijg je VIP-support wat inhoudt dat je op werkdagen binnen een uur antwoord hebt op je mail en in het weekend binnen 24 uur. Ook kun je een logo toevoegen aan je filmpje en krijg je toegang tot het Vimeo On Demand platform: hiermee kun je je video’s direct aan je publiek verkopen.

YouTube daarentegen kent wereldwijd maar één abonnementsvorm: gratis. In de VS is er inmiddels een abonnementsvorm (YouTube Red) waarbij gebruikers $9.99 per maand betalen om geen advertenties meer te zien en exclusieve content te kunnen bekijken. Dit is echter nog niet toegankelijk voor kijkers buiten de VS.

    Comment Section

    3 reacties op “Vimeo


    Door marnix op 30 juni 2017

    Ik heb een betalende account bij Vimeo en heb ze rechtstreeks de vraag gesteld: Vimeo beweert dat je geen afstand doet van de exclusieve rechten op het beeldmateriaal en de inhoud daarvan op het moment dat je een filmpje upload (publiceert). Wat is het nu juist ?


    Door Rey op 7 april 2018

    Ben ik ook benieuwd naar!


    Door Henricus A.J. Erkens op 10 september 2018

    Als producent heb ik veel beeldmateriaal. Al het beeldmateriaal blijft mijn eigendom. Wanneer ik een opdracht uitvoer kan dat anders zijn.
    Wanneer een betalende opdrachtgever het beeldrecht wil bezitten zal die het beeldrecht kunnen afkopen zodat het zijn eigendom wordt. Deze overdracht kan dan vermeld worden in de overeenkomst die gesloten wordt tussen de opdrachtgever en producent.
    Dus beeldrecht is altijd voor de maker mits anders overeengekomen.

    Plaats een reactie