Google content experiments

Google content experimenten is software die jou A/B-testen laat uitvoeren op jouw website. Dat wil zeggen: je kunt uitproberen of een andere tekst, afbeelding of lay-out de conversie op jouw webpagina verbetert. Google content experimenten maakt onderdeel uit van Google Analytics. Je zet jouw experiment, bijvoorbeeld een A/B-test, in vier eenvoudige stappen op:

  1. Kies welke pagina je wilt verbeteren en maak een content experiment aan.
  2. Bouw maximaal 10 varianten en voer die URL’s op in het experiment.
  3. Zet de juiste analyse en trackingcodes van Google in de HTML van de pagina’s.
  4. Volg in Google Analytics hoe de pagina’s het doen.

En dan komt misschien wel de lastigste stap: de resultaten interpreteren. Het is en blijft statistiek, dus daar zal je wel wat kennis van moeten hebben. Er zijn een aantal zaken belangrijk om in de gaten te houden. A/B-testen werken eigenlijk alleen bij voldoende bezoekers. Zeg, in totaal zo’n 100 tot 500 per pagina, liefst nog veel meer. Komen er maar 1 of 2 mensen per dag, dan kan 1 klant al een 50% van het resultaat uitmaken en zegt het statistisch bijna niks meer.

Zet jouw experiment dus lang genoeg open om het gedrag van voldoende bezoekers te meten. Bekijk welke resultaten significant zijn. Dat is lastig, zeker als je weinig van statistiek weet. Maar de onderlinge verschillen moeten groot genoeg zijn, anders is er statistisch gezien niet te bepalen welke versie van jouw pagina beter werkt. Google geeft dat aan met ‘Probability of outperforming original’. Hoe groter die kans is, hoe beter de variant is.

Daarnaast kun je ook zien dat in sommige varianten klanten precies het verkeerde doen, dat is ook goede informatie. En tot slot sluit je het experiment op tijd. Je zet het winnende ontwerp op de originele URL en de verwijdert alle variantpagina’s. Gefeliciteerd: je hebt jouw website verbeterd!