E-mail Marketing
Met e-mail marketing zorg je ervoor dat mensen zich bij jou aanmelden op een e-maillijst, veelal wordt dit een nieuwsbrief genoemd. Mensen kunnen zich bij je inschrijven (opt-in) en jij kunt ze vervolgens e-mails toesturen.
Voordelen van e-mail marketing
Het is ontzettend krachtig voor je business wanneer je een grote mailinglijst hebt, je kunt daar namelijk ook jouw en (als affiliate) andermans producten aan promoten.
Via e-mail marketing bouw je een band op met je lezers, ze zullen je meer gaan vertrouwen en uiteindelijk ook meer bij je gaan besteden. Wanneer je met een nieuw product op de markt komt of bijvoorbeeld een workshop of evenement wilt organiseren dan hoef je alleen maar een mail te sturen naar je mailinglijst en je hebt meteen verkopen, ideaal!
Hoe ga je met je mailinglijst om?
Ik zeg hierboven wel heel dapper dat je producten kunt promoten aan je mailinglijst maar dat is niet het enige wat je moet doen, je zult dan zien dat het weinig resultaat geeft en dat mensen je alleen maar als commercieel zien.
Wat je moet willen is dat mensen jou als betrouwbaar gaan zien en waarde hechten aan de dingen die je zegt. Daarom is het belangrijk om regelmatig gratis waardevolle informatie te sturen naar je lijst zodat je een band opbouwt en deze band warm houdt. Als je een goede band hebt met je lijst dan is die lijst goud waard. Hierover kort iets in deze video:
E-mail marketing kan ontzettend krachtig zijn voor je business maar dan moet je wel weten hoe je er mee omgaat. Je zult op de juiste manier met je mailinglijst moeten communiceren om er voordeel uit te halen, anders is het alleen maar een last aan je business...
Pas om met commercie
Natuurlijk leg je een mailinglijst aan om meer te kunnen gaan verkopen maar toch moet je voorzichtig zijn met commercie, mensen vinden reclame in hun mailbox prima maar het moet niet te gek worden. Wanneer je te commercieel bent dan zul je overigens zien dat het merendeel van de mensen je mail niet eens meer opent, het heeft dan helemaal geen impact meer, ook niet als je eens geen commerciële boodschap hebt!
Geef waarde aan je lezers
De enige manier om via het internet vertrouwen op te wekken bij de lezers van je nieuwsbrief is om hen zoveel mogelijk waardevolle informatie te geven. Door veel waarde te geven schep je een band en bouw je vertrouwen op, je zult zien dat je dan ook meer gaat verkopen wanneer je af en toe eens iets promoot.
Mail je lijst niet te vaak
Het laatste wat je moet willen is dat mensen zich bij je uitschrijven omdat zij te vaak mail van je ontvangen en er zodoende een beetje zat van worden. Natuurlijk zul je altijd afmeldingen hebben maar probeer toch met enige mate te mailen. Alles met mate, das gezond!
Mail je lijst niet te weinig
Keerzijde van de medaille is wanneer je nooit mails stuurt naar je mailinglijst. Je lezers gaan je dan vergeten en wanneer je eens een mail stuurt zullen ze deze misschien weggooien omdat ze je niet kennen en je mail als spam beschouwen. Je moet het vuurtje wel warm houden
Multimediaal
Probeer je mailinglijst niet telkens een lange mail met alleen maar tekst te sturen, dat gaat snel vervelen. Probeer een beetje origineel te zijn door af en toe eens een video, audiobestand, pdf enzovoorts op te sturen.
Negatieve reacties
Er zijn altijd negatieve reacties bij wanneer je goed gebruik maakt van e-mail marketing. heb je dat niet? dan moet je vaker gaan mailen! ;) Eeven serieus, telkens als jij een mail stuurt zul je negatieve reacties terug gaan krijgen. Sommige mensen vinden je te kortaf, anderen te langdradig. Sommige mensen vinden je punctueel, anderen vinden je slordig. Sommige mensen vinden je interessant, anderen vinden je saai. Zoveel mensen, zoveel meningen. Laat je niet van de wijs brengen door deze mensen, meld ze af van je lijst en ga verder met waar je mee bezig was!
De autoresponder
Als je mensen op een lijst wilt krijgen dan zul je daar een goed systeem voor moeten gebruiken. Je kunt niet zelf namen en e-mailadressen verzamelen aangezien het wettelijk verplicht is om hun inschrijving te laten bevestigen met een bevestigingslink en daarbij is het verplicht om mensen de mogelijkheid te bieden zich elk gewenst moment uit te schrijven.
E-mail marketing software
Als je een goede band op wilt bouwen met je lezers dan zul je ze ook bij hun voornaam aan moeten spreken in de mail en dat lukt je alleen wanneer je daar een systeem voor gebruikt dat automatisch de juiste voornaam voor je invult. Je hebt verschillende van dit soort systemen op de markt zoals Mailblue, Enormail, Aweber, MailChimp, Infusionsoft, ActiveCampaign of GetResponse.
Het voordeel van deze systemen is dat ze niet alleen je lijst netjes bijhouden maar ook een zogenaamde autoresponder aanbieden. Een autoresponder is een systeem dat automatisch mails verzend naar de mensen die zich inschrijven op je mailinglijst. Je kunt bijvoorbeeld 10 nieuwsbrieven vooraf schrijven en deze in je autoresponder plaatsen. Je geeft daarbij aan om de hoeveel dagen de nieuwsbrieven verzonden moeten worden en klaar is je systeem.
Zodra iemand zich bij jou inschrijft ontvangt hij automatisch de 10 nieuwsbrieven met het interval dat jij hebt ingesteld. Dus bijvoorbeeld nieuwsbrief 1 direct na aanmelding, nieuwsbrief 2 komt 3 dagen later, nieuwsbrief 3 komt weer 3 dagen later enzovoorts... Wanneer je een autoresponder gebruikt dan kun je automatisch een band opbouwen met je lezers, of dat er nu 1 is of 10.000, maakt niet uit, het gaat allemaal automatisch!
Waar kun je zo'n lijst halen?
Een mailinglijst moet je BOUWEN en kun je dus niet even ergens vandaan halen. Ook al worden ze soms wel verkocht, je zult niks hebben aan een lijst van een ander. Jouw mailinglijst moet echt om jou als persoon of om jouw bedrijf draaien. Je kunt zo'n lijst opbouwen door bijvoorbeeld een inschrijfformulier op je website te plaatsen en daar naartoe te adverteren