arrow_drop_up arrow_drop_down
Dubbel opt-in

Dubbel opt-in gebruiken

Double opt-in (NL: dubbel opt-in) betekent dat een inschrijver op je nieuwsbrief (opt-in) zijn / haar aanmelding dient te bevestigen via een bevestigingslink die naar het ingevulde e-mailadres wordt verzonden.

In tegenstelling tot single opt-in, komt de abonnee pas naze bevestiging op de mailinglijst en zal deze toegang krijgen tot een eventuele weggever en de nieuwsbrief ontvangen.

In dit artikel laten we je zien wat de betekenis is van dubbel opt-in, hoe het werkt, of het wettelijk verplicht is en wat de voor- en nadelen zijn.

Hoe werkt dubbel opt-in?

Hieronder zie je een voorbeeld van een dubbel opt-in proces:

Double opt-in

  1. Opt-in paginaBezoekers kunnen een gratis e-book downloaden door hun gegevens in te vullen en zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
  2. Opt-in formulier. Na een klik op de knop verschijnt er een pop-up met een aanmeldformulier. Dit noemen we een 2-step opt-in (Zeigarnik effect).
  3. Dubbel opt-in. De inschrijver krijgt de melding dat hij zijn aanmelding nog moet bevestigen via de mail die naar hem verzonden is. Dit heet dubbel opt-in.
  4. Bedankpagina. De inschrijver ontvangt een e-mail met een dubbel opt-in bevestigingslink die verwijst naar de bedankpagina met het .pdf bestand.

Dubbel opt-in verplicht voor AVG?

Een dubbel opt-in bevestiging is niet verplicht zolang er aan de AVG-wetgeving wordt voldaan. Je loopt wel minder risico op privacy- en spamklachten wanneer je gebruik maakt van dubbel opt-in. Zo zijn er nog enkele andere voor- en nadelen:

Voordelen dubbel opt-in

  • Minder spam- en foutieve e-mailadressen op je lijst (lage bounce rate)
  • Minder privacy- en klachten omdat abonnees zich meer bewust aanmelden voor je nieuwsbrief
  • Hogere kwaliteit mailinglijst omdat je minder geïnteresseerd leads sneller afschrikt
  • Hogere open rate omdat leads je eerste e-mail sowieso moeten openen (anders komen ze niet op je lijst)

Nadelen dubbel opt-in

  • Verlies van e-mailadressen die de bevestigingsmail niet krijgen of niet op de bevestigingslink klikken
  • Meer klantenservice door het niet werken, ontvangen of snappen van de bevestigingslink
  • Bevestigingse-mails zijn veelal minder goed te customizen waardoor je minder goed kunt optimaliseren

Software voor dubbel opt-in

Om een dubbel opt-in proces te gebruiken voor het aanmelden op je nieuwsbrief gebruik je e-mailmarketingsoftware. Hierin kun je zelf kiezen of je single- of dubbel opt-in wilt gebruiken en in het geval van het tweede ook een bevestigingsmail instellen. In iedere mailing die je vanuit deze software verzend zit automatisch een opt-out mogelijkheid voor de abonnee.