Nieuwsbrief opmaak: HTML of Tekst?

Veel bedrijven die gebruik maken van e-mail marketing versturen hun nieuwsbrieven in een HTML opmaak. Ze maken een "mooie" nieuwsbrief met hun logo, design, plaatjes, menuknoppen enzovoorts.

Hoewel dat er heel mooi uit kan zien is het mijn ervaring dat HTML nieuwsbrieven totaal niet effectief zijn. Ze komen sneller in de spamfilters en in bijna alle e-mailclients moet je als ontvanger van zo'n nieuwsbrief handmatig aangeven dat je de plaatjes en opmaak wilt downloaden.

Voordat je dat doet zie je alleen maar een mailtje vol met foutmeldingen en rode kruisjes. Naast deze negatieve eigenschappen komt er ook nog het gevoel van de ontvanger bij. Een gedesignde e-mail komt namelijk niet persoonlijk maar wel commercieel over...

Waarom tekst e-mail gebruiken?

Tekst e-mails komen gemakkelijk door de spamfilters omdat er geen opmaak in zit maar alleen tekst en zo nu en dan eens een linkje naar een website (prop je mails nooit vol met linkjes). Een tekst e-mail komt ook veel persoonlijker over, je stuurt je vrienden en familie namelijk ook zo e-mails wanneer je iets wilt vertellen. Of stuur jij je vrienden regelmatige een compleet gedesignde e-mail?

Veel ondernemers zijn het hierop niet met me eens (en jij misschien ook niet) omdat veel ondernemers denken dat je met alles wat je doet professioneel over moet komen en dat design gelijk staat een professionaliteit. Persoonlijk ga ik liever voor resultaat en het opbouwen van een persoonlijke band met mijn achterban.