hoe-schrijf-ik-een-goede-mail

Hoe schrijf je een goede mailing?

Hoe schrijf je een goede mailing / nieuwsbrief naar je e-maillijst?

Schrijf een pakkende onderwerpregel

Natuurlijk begint het met het schrijven van een pakkende onderwerpregel. Voordat mensen je e-mail openen zien ze de afzender en het onderwerp van de e-mail. Probeer nieuwsgierigheid op te wekken bij de lezer, waardoor ze verder willen lezen.

Geef je lezer een dringende reden om door te klikken. En: Maak de lezer nieuwsgierig door een onderwerpregel met een open einde te schrijven: Voor het antwoord móeten ze wel doorklikken.

Wat veel mensen over het hoofd zien, is om ook een omschrijving te formuleren die pakkend is. Veel e-mail programma’s tonen namelijk naast de - vaak ingekorte - onderwerpregel ook het begin van de bodytekst. Vaak is dat een standaardtekst die de ontvanger vertelt wat te doen als hij of zij de mail niet goed kan lezen. Zonde! Gebruik die plek om je onderwerpregel aan te vullen met een overtuigend argument om de mail te openen.

Schrijf je mail aan één persoon

Als je deze tip opvolgt, zul je merken dat je jouw mailings veel makkelijker gaat schrijven en bovendien dat je lezers ze veel beter zullen lezen. Veel bedrijven schrijven zakelijk geformuleerde mailings gericht aan een groep mensen. Daarmee schep je afstand. En dat is niet wat je wilt.

Wat je wel wilt, is betrokkenheid. Een goede manier om dat te bereiken is door tijdens het schrijven van je mailing te denken aan je ideale klant of prospect. Liefst een echt persoon, iemand die je kent... Schrijf je mail aan die persoon. Je zult zien dat je dan mailings gaat schrijven die veel persoonlijker en daarmee overtuigender zijn.

Mail vanuit een persoonlijk e-mailadres

info@, een bedrijf als afzender en als afbeelding een bedrijfslogo? Je ontvanger weet en denkt (onbewust) direct: ‘Dat is een bedrijf’. Hoe graag lees jij e-mails ‘van een bedrijf’? E-mail met een persoonlijk e-mailadres en zorg voor een persoonlijke foto. Mensen ontvangen graag e-mails van mensen.

Verwijder HTML-opmaak uit je e-mails.

Hartstikke leuk al die opties om je e-mail mooi op te maken, maar zodra je een e-mail opent waar de styling direct zichtbaar is gaat het ‘nieuwsbrief-alarm’ in het achterhoofd van mensen al af. Drie keer raden hoe lang het duurt voor ze die verwijderen (zonder te lezen).

Maak gebruik van storytelling

We zeiden al eerder in dit boek: informatie leidt tot analyse, emotie leidt tot actie. Statische tips zijn leuk, maar bereiken alleen de ratio van je lezer. Verwerk je een tip in een verhaal? Dan blijft die veel beter hangen, omdat verhalen de emotie van je lezer prikkelen. Vervolgens is het veel eenvoudiger om die lezer tot actie aan te zetten.

Eén doel per mail

Net als bij een landingspagina wil je één doel per e-mail hebben. Stuur je lezer naar maximaal één externe pagina. Wil je dat mensen reageren? Zorg ervoor dat je geen externe links in de mail gebruikt. Hoe meer keuzes jij je lezer geeft, hoe minder keuzes hij maakt. Kies wat jij met deze e-mail wil bereiken, zodat dit ook duidelijk is voor je lead.

Schrijf een ijzersterke call to action

Als je een pakkende titel hebt geschreven voor je blogpost, is dat wellicht gelijk ook een prima call-to-action. Maar vaak is het beter om het wat korter te houden. Probeer bij je call-to-action niet spitsvondig te zijn. Doe een concrete belofte over de grote waarde van de blogpost voor de lezer. En spoor de lezer aan door wat urgentie in te bouwen... Bijvoorbeeld: “Lees snel deze slimme SEO-Tip!” Dat is een call-to-action die ik met veel succes heb gebruikt.

Zorg ervoor dat mensen altijd weten wat ze moeten doen na het lezen van de e-mail. Mensen onthouden altijd het laatste wat ze horen of lezen. Wil je dat ze reageren? Zorg dan ervoor dat dit het laatste is wat ze lezen. Wil je dat ze een pagina bezoeken? Zorg dat onderaan de e-mail nogmaals de link staat.