email marketing spam mailchimp nieuwsbrief

Voorkom dat je nieuwsbrief in de SPAM belandt


Als je nieuwsbrieven verstuurd, is de kans groot dat de nieuwsbrief bij 10 tot 20 procent van je inschrijvers in een SPAM map/folder terecht komt.

Volgens de officiële definitie valt je nieuwsbrief onder de categorie “spam” als je de nieuwsbrief stuurt naar mensen die daar géén toestemming voor hebben gegeven.

Mailprogramma’s zijn geen mensen en kunnen geen nieuwsbrieven lezen en bekijken zoals wij dat doen. Toch hebben mailprogramma’s een soort “scanner” waarmee ze enkele punten in je e-mails en nieuwsbrieven beoordelen. Als het mailprogramma n.a.v. die scan denkt dat het spam is, wordt de e-mail automatisch in een spambox of in de prullenbak geplaatst.

M.a.w. je kunt deze “punten” gebruiken om de kans te vergroten dat jouw nieuwsbrief NIET in de SPAM map terecht komt.

Let goed op je woorden

Spam filters zoeken in je nieuwsbrief naar bepaalde woorden en woordcombinaties. Bij bepaalde woorden, word de nieuwsbrief gelijk verwijderd. Een aantal van deze woorden zijn;

  • Over geld praten (bijv. “veel geld verdienen” of “makkelijk geld verdienen”).
  • Over garantie praten (bijv. het typische Amerikaanse “Money back guarantee”).
  • Over sex praten (hier kun je vast zelf wel voorbeelden bij bedenken).

Ook woorden zoals “Klik hier!” en “Kijk snel!” kunnen ervoor zorgen dat je nieuwsbrief gelijk in de prullenbak word gegooid. Zorg er dus voor dat je teksten niet te “spammerig” overkomen. Hubspot heeft een mooie lijst verzameld met woorden die je beter kunt vermijden.

Schrijf linkjes/URL’s niet languit, maar link een stukje tekst.

Waarom is dat? In veel (echte) spam mails worden vaak linkjes geplaatst waarbij het lijkt alsof je bijvoorbeeld naar de inlogpagina van je bank gaat, maar waar je daadwerkelijk naar een hele andere website wordt gestuurd (zulke spam mailtjes heb je vast wel eens gehad ;) ). Een mailprogramma zou het dus kunnen zien als oplichterij.

Interpunctie, leestekens en opmaak

Ook hier moet je voorzichtig mee omgaan. Het gebruik van heel veel uitroeptekens wordt absoluut niet gewaardeerd!!!!!!!! OOK HET GEBRUIK VAN CAPS LOCK WORDT NIET GEWENST. Daarnaast is het ook heel vervelend om te lezen. Ook het gebruik van kleuren die de leesbaarheid niet bevorderd kan schadelijk zijn. Gebruik ook geen o n n o d i ge  S P A T I E S, BrEeZER taal of onnodige symbølen.

Het gebruik van afbeeldingen

Spam filters kunnen geen afbeeldingen “lezen”. Als je bijvoorbeeld één grote afbeelding gebruikt i.p.v. tekst, zal de spam filter denken dat er niks in de nieuwsbrief staat. Dan beland je nieuwsbrief ook automatisch in de prullenbak. Houd er ook rekening mee dat niet in alle mailprogramma’s de afbeeldingen gelijk worden getoond. Verwerk de belangrijkste informatie dus als tekst en niet als afbeelding.

Slechte code/techniek

Het gebruik van slechte codes kan ook schadelijk zijn. Mailchimp gebruikt kant-en-klare templates die al goed door de tests zijn gekomen. Toch kun je het zelf als gebruiker alsnog “verpesten”. Als je bijvoorbeeld eerst je tekst opmaakt in Word en het daarna kopieerd, worden er vreemde/slechte codes meegegeven. In de vorige les heb ik al laten zien dat je via één van de knoppen in de editor ervoor kunt zorgen dat je teksten uit Word kunt plakken, zónder dat er codes en opmaak worden meegenomen.

Gebruik een echt e-mailadres als afzender

Ik zie nog heel vaak voorbijkomen dat mensen geen echt mailadres invullen als afzender, maar bijvoorbeeld een mailadres zoals no-reply@boonwebdesign.nl gebruiken. Je kunt veel beter een écht mailadres invullen, dat komt veel betrouwbaarder over. Afgezien van dat het volgens de Nederlandse wet verboden is om een niet-werkend mailadres als afzender te gebruiken.

Mailchimp heeft standaard een merge tag in de footer waarmee men zich kan afmelden van jouw lijst. Rommel hier niet mee! De link dient duidelijk en opvallend (genoeg) te zijn. Mailprogramma’s hebben het een heel goed door als jij deze link of knop probeert te verstoppen. Een duidelijk optie om uit te schrijven is volgens de Nederlandse wet ook verplicht.

Vermeld ook vooral geen disclaimer in je nieuwbrief, waarin je zegt dat de nieuwsbrief voldoet aan alle anti-SPAM eisen. Dit is namelijk wat alle spammers doen… ;)