De '9 word email'

De '9 word email'

The 9 word e-mail (oorspronkelijk in het leven geroepen door Dean Jackson) is een e-mail die je kunt  sturen naar jouw achterban of mailinglijst met volgers met als doel: het gesprek aan gaan met je achterban. Hier wat uitleg:

Het nadeel van lange mails

Tegenwoordig leven we ook wel in het 'Whatsapp tijdperk'. Wat ik daarmee bedoel is dat je vrijwel iedereen wel even zijn smartphone ziet pakken om snel een berichtje te sturen of snel een berichtje te lezen. Zodra iemand een wat langer berichtje ziet wordt het al vaak weggestopt om op 'een later moment' te bekijken (wat daarna natuurlijk in de vergetelheid kan raken).

E-mails worden ook steeds vaker op de telefoon gelezen. Als je een prachtige mail van een half a4'tje naar je achterban stuurt zal deze vast gelezen worden, maar je zal zien dat wanneer je er een vraag in stelt, de interactie niet heel hoog zal zijn.

Stuur je echter een kort mailtje, alsof je een Whatsapp berichtje stuurt, gewoon, om even een vraag te stellen aan een persoon omdat je interesse in hem/haar hebt, is de kans veel groter dat je hier een persoonlijke reactie op krijgt.

Deze kans op persoonlijk contact is exact waar je op zit te wachten.

Voordeel van interactie

Sommigen zullen een kort zinnetje terug sturen, terwijl anderen alinea's tekst naar je kunnen mailen, omdat je ze precies mailt op een moment dat ze met een probleem zitten waar jij ze bij kunt helpen.

Kun je ze op dit moment niet helpen en ze hebben wel kort gereageerd? Dan ben je wel in hun systeem terecht gekomen. En komt het in de toekomst zo ver dat ze op zoek zijn naar een product of een oplossing voor hun probleem, zullen ze eerder bij jou aankloppen dan bij je concurrent. Met jou hebben ze immers al contact gehad. En koop je niet eerder iets bij een vriend of 'kennis' dan van een wildvreemde?

Dit is het doel van de 9 word e-mail: Contact leggen met je achterban en een 'gesprek op gang brengen'. Als je een persoonlijke vriendelijke korte mail naar jouw achterban stuurt, is de kans groot dat je daar veel respons op gaat krijgen.

Zie ik je volgende week?

Zo stuurden wij een tijdje geleden een mailtje naar onze klanten met als onderwerp 'Zie ik je volgende week?', en in de mail zelf een korte verwijzing naar het seminar dat we de week erna gaven. Bijna 1 op de 3 heeft daar op gereageerd. Niet iedereen is gekomen, maar wel was er weer een hoop ruimte en ingrediënten voor vruchtbare vervolggesprekken!

al gelezen?

Daarnaast hebben wij zelf een mailtje in onze autoresponder staan, met als titel 'al gelezen?'. Heel vriendelijk en expres zonder hoofdletters geschreven, zodat het net wat persoonlijker overkomt en meer vragen oproept.

Deze mail verzenden wij automatisch 48 uur nadat iemand een e-book bij ons download (zoals Winnen in Google). In deze mail vraag ik wat de abonnee van het e-book vond en dat ik het altijd leuk vind om iets terug te horen en graag wil helpen wanneer er vragen zijn.

Dagelijks krijgen wij hier persoonlijke reacties op, wat ons de kans geeft om een daadwerkelijke connectie met die mensen te krijgen. Hartstikke gaaf natuurlijk!

al-gelezen-mails-dec

Ik hoor je nu al roepen: "Maar ik heb geen tijd om al die mails te beantwoorden!"

Nee? Heb je geen tijd om 'warme' mensen, die geïnteresseerd zijn in jou, wellicht in jouw product (of dat nu op dit moment of in de toekomst is) te woord te staan?

Als je een band met jouw achterban kan aanleggen op deze manier, is dat krachtiger dan welke manier van marketing dan ook. Als je later weer eens een actie doet, zal de groep met wie jij contact heb gehad eerder geneigd zijn om met je in zee te gaan, dan een groep waar je geen contact mee hebt gehad.

9 word email challenge

Wij hebben kortgeleden in ons IMU Premium Coachingtraject een challenge aan al onze leden voorgelegd:

"Stuur een 9 word e-mail naar jouw achterban en kom met ze in contact"


Als prijs stond er een coachingsessie bij ons op kantoor klaar. Om in de prijzen te vallen keken we naar de meeste ontvangen reacties, hoogst behaalde omzet via de e-mail en de meest 1 op 1 beantwoorde e-mails.

Resultaten

Kort na de training zijn verschillende Phoenixers direct aan de slag gegaan met het versturen van de 9 word e-mail. Eén van de geniale aspecten van de mail vind ik dat je er ontzettend veel resultaat mee kunt behalen, terwijl het in gang zetten ervan in een minuut gedaan kan zijn (al raad ik wel aan om goed na te denken over de woordkeus in de mail). Vlak na het versturen van de mail werden ook al resultaten gedeeld in de community. Hieronder een greep uit de reacties:

defensiefit-9-wordshartenzielmarketing-9-wordsmecklenfeldtuinen-9-wordselma-9-wordsimu-9-wordsdetoxacademy-9-wordslindathuijs-9-words

Het aantal reacties wat mensen kregen op e-mails was in sommige gevallen uitzonderlijk hoog, met als uitblinker één persoon die meer dan 1000 unieke reacties heeft ontvangen en die ook 1 op 1 heeft beantwoord...

Voorbeelden van een 9 word email

Overtuigd van de kracht van de 9 word e-mail? Ik ga daar wel van uit. Nu wil ik je uitdagen om zelf ook een 9 word e-mail aan jouw achterban te versturen! Hieronder in het kort nog een aantal tips om de 9 word e-mail zo goed mogelijk in te zetten:
  • Hoeft niet per sé 9 woorden te zijn
  • Voeg je ‘privé’ e-mailadres toe aan je autoresponder
  • Gebruik de voornaam van de ontvanger als onderwerp
  • Gebruik een kort onderwerp dat vragen oproept 
  • Wees niet opdringerig
  • Ga op zoek naar een gesprek:
  • ‘Ben je nog op zoek naar…?’
  • ‘Kan ik je misschien helpen met…?’
  • ‘Hoe gaat het met je ***?