Online cursus maken
Hoe maak je een online cursus? In principe is het maken van een cursus heel simpel: Uitschrijven. Opnemen. Uploaden. Natuurlijk komen er in realiteit nog wel wat meer stappen bij kijken.
Wat is een online cursus?
Een online cursus is een vorm van kennisdeling waarbij er (voornamelijk) gebruik wordt gemaakt van digitale mogelijkheden, zoals een website of online community. Een website of community software kan dusdanig ingedeeld worden dat een e-learning omgeving wordt gecreëerd. Een online cursus is voor bedrijven en instanties een uitstekend middel om nieuwe klanten aan te trekken zonder dat hier een investering hoeft te worden gedaan in een uitgebreide marketing campagne.
Wat is het voordeel van een online cursus?
Het grote voordeel voor de makers van een online cursus is dat dit als een passief verdienmodel kan worden gezien. Het kan een wederkerende omzet creëren waarbij je gebruik maakt van de kracht van het aanbod. Na de investering van tijd, zullen er vrijwel géén werkzaamheden moeten worden uitgevoerd aan de online cursus en kunnen de gebruikers hier automatisch op ieder gewenst tijdstip, vanaf iedere plaats gebruik van kunnen maken. Voorwaarde is vanzelfsprekend wel dat de cursus actueel is. Daarnaast zullen er geen voorraden moeten worden aangehouden en vindt er dus ook geen fysieke verzending van studiemateriaal plaats.
Hoe vindt het samenstellen en onder de aandacht brengen van een online cursus plaats?
Het volledige traject van het samenstellen en onder de aandacht brengen van een online cursus vindt digitaal plaats. Als de lesmodules zijn vormgegeven kan dit in een besloten omgeving worden geplaatst, zodat niet iedereen toegang tot deze pagina’s heeft. Door middel van een verkooppagina en een hierop aansluitende landingspagina kan de cursus onder de aandacht worden gebracht bij de doelgroep. De geïnteresseerden komen op deze manier terecht in een marketing trechter, waarin je door het verspreiden van waardevolle mails en het eventueel verstrekken van een gratis e-book je kennis kan bewijzen. Bij het verspreiden van deze content kun je de doelgroep wijzen op je cursusaanbod.
De geïnteresseerden kunnen zich inschrijven voor de cursus door een opt-in pagina. Na betaling van het cursusbedrag ontvangen de cursisten een inlogcode die toegang zal verlenen tot de e-learning pagina of pagina’s. Je kunt er immers voor kiezen om een reeks van cursussen te verkopen en op deze manier de klantwaarde te verhogen. Door het bundelen van cursussen en op deze manier een aantrekkelijke prijs voor het aanbod te bieden, zullen veel mensen geïnteresseerd zijn om een volledig online cursuspakket aan te schaffen. Hierbij kan ook worden gekozen voor een starttarief met een scherpe prijsstelling.
Hoe bied je een online cursus aan?
Het is verstandig om in de e-learning omgeving je volledige cursusaanbod te laten zien, zonder dat dit te openen is voor de gebruiker. Een cursist die er niet direct voor kiest om een reeks van online cursussen aan te schaffen, ziet wel direct de mogelijkheden die hij of zij heeft na afronden van de gewenste cursus. Op deze manier wordt er ingespeeld op de verzameldrift die veel mensen hebben. Veel personen hebben immers de behoefte om een collectie compleet te maken. Na een bijbetaling kan een nieuwe online cursusomgeving geopend worden door de cursist.
De content van de cursus kan op diverse manieren worden aangeboden. Het is mogelijk om de cursus in één keer aan te bieden zodat de cursist in eigen tempo de volledige informatie tot zich kan nemen, maar het is ook mogelijk om de content periodiek vrij te geven. Dit wordt content dripping genoemd. Bij deze vorm blijft de cursist vaak langer in beeld.
Hoe maak je een online video cursus?
Een schitterend digitaal product om te gaan verkopen is een online video cursus/programma, hiermee kun je onder het mom van e-learning mensen scholen in jouw materie zonder dat je ergens fysiek aanwezig hoeft te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een trainingsprogramma van enkele weken in elkaar zetten waarbij cursisten elke week toegang krijgen tot een nieuw onderdeel van je programma.
Je kunt dit het beste aan de hand van video’s doen, deze worden namelijk veruit het meest waardevol bevonden en zodoende kun je dit beter vermarkten dan wanneer je alleen tekst aan zou bieden. Het beste is een programma wat bestaat uit instructievideo’s, oefeningen, pdf documenten (bijvoorbeeld met de uitgetypte tekst) van de video’s en de downloadbare mp3 bestanden (eventueel ook van de video’s). Video’s kun je op 2 verschillende manieren opnemen:
“Echte” video’s
Deze maak je met een videocamera. Je filmt jezelf terwijl je uitleg geeft, eventueel kun je verschillende locaties gebruiken om je cursus wat diverser te maken en de cursist ook beter het idee te geven dat hij/zij je goed leert kennen. Je kunt natuurlijk ook een cameraman inhuren. Persoonlijk gebruik ik het liefste een camera waarbij ik een audio-ingang heb, de kwaliteit van het geluid is namelijk (vooral op het internet) een extreem belangrijke factor en zodoende is het goed om daar op te focussen. Lever niet in op kwaliteit als je jouw product een tijd lang wilt gaan verkopen!
Screencapture video’s
Je kunt ook zogenaamde screencapture video’s gaan maken in plaats van video’s waar je gezicht in beeld is. Met een screencapture video film je het beeldscherm van je computer, zodoende kun je bijvoorbeeld een powerpoint presentatie afspelen op je computer en daarbij via een microfoon je tekst inspreken. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld het programma Camtasia gebruiken, daarmee maak je binnen enkele minuten mooie screenvideo’s. Let er bij deze video’s op dat je een goede microfoon gebruikt. Veelal is de ingebouwde microfoon in laptops niet van de beste kwaliteit.
Het programma online zetten
Wanneer je al je video’s klaar hebt dan is het tijd om deze online te gaan zetten. Hiervoor kun je het beste een Membersite zoals Huddle gebruiken.
Betaalsysteem koppelen
Je kunt je betaalsysteem ook koppelen aan je ledensite zodat klanten na betaling geautomatiseerd toegang krijgen tot een unieke pagina waar zij een naam en wachtwoord kunnen opgeven voor je programma. Wanneer je dit eenmaal opzet en helemaal geautomatiseerd heb je er geen omkijken meer naar, je kunt je dan volledig focussen op de marketing en zodoende het binnenhalen van meer klanten. Een online video cursus is altijd vele malen meer waard dan een e-book, het kost je even wat meer tijd maar vervolgens heb je wel een kwaliteitsproduct wat je met een gerust hart kunt verkopen.