Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Pop-up

Een pop-up is een scherm je wat bovenop jouw huidige browser window opent. Pop-ups hebben een slechte naam gekregen, omdat ze in het begin veel gebruikt werden om te voorkomen dat een gebruiker naar een andere website kon gaan. Je kreeg ze ongevraagd voor je neus, vaak knipperend met dikke neonletters en kwam er bijna niet vanaf. Zo kon je ze niet, of na veel zoeken pas wegklikken. In de ergste gevallen liep je bij het wegklikken zelfs een virus op.

Tegenwoordig komen ze veel minder vaak voor. Vaak hebben ze dan juist een duidelijk voordeel voor de klant voor ogen, bijvoorbeeld door extra informatie te tonen, of juist de kassa bij een webshop. Dit is dan een pop-up waar de klant om gevraagd heeft, door op ‘meer informatie’ of ‘afrekenen’ te klikken. Zo wordt de pop-up juist helemaal niet als storend ervaren. Zorg altijd voor een goed en duidelijk interactieontwerp, door de klant eenvoudig de pop-up te laten sluiten, of te omzeilen.

Je kunt er ook voor kiezen om geen apart venster te openen, maar juist een extra tabblad. Bijvoorbeeld wanneer je een PDF opent met gebruiksvoorwaarden. Zo kan de klant blijven surfen op jouw website én de voorwaarden rustig doorlezen of downloaden. Dit wordt over het algemeen juist als prettig ervaren en werkt in sommige gevallen beter dan een pop-up of gewoon in het huidige tabblad openen. In dat laatste geval kost het de klant dan weer een heleboel moeite terug te gaan, omdat niet iedereen de ‘terug’ functie in een browser weet te vinden. Maak je het dus je klant makkelijker met een pop-up of extra tabblad, dan zit je altijd goed.