arrow_drop_up arrow_drop_down
Responsieve zoekadvertenties zijn vanaf nu standaard in Google Ads
18 maart 2021 
in SEA
2 min. leestijd

Responsieve zoekadvertenties zijn vanaf nu standaard in Google Ads

Google heeft aangekondigd dat responsieve zoekadvertenties voortaan het standaard advertentietype worden voor zoekcampagnes in Google Ads. Daarnaast blijft het mogelijk om uitgebreide tekstadvertenties te creëren.

Met responsieve zoekadvertenties kun je als adverteerder meerdere variaties voor headlines en advertentieteksten invoeren. Vervolgens gebruikt Google Ads machine learning om te bepalen welke variaties het beste gebruikt kunnen worden op basis van de zoektermen die mensen intypen. Ook test Google welke combinaties het beste presteren. De kwaliteitsscore geeft inzicht in hoe je de prestaties van je responsieve zoekadvertenties verder kunt verbeteren.

Overstap naar machine learning

Automatisering is het toverwoord voor advertentieplatformen. Met machine learning en AI probeert Google Ads de prestaties en resultaten van advertenties steeds verder te verbeteren.

Het gedrag van consumenten verandert constant. Daarom gelooft Google dat responsieve advertenties onmisbaar zijn in de alsmaar veranderende wereld van zoekmachine marketing.

“We geloven dat het de flexibiliteit en prestaties voor adverteerders verbetert en dat klikken en conversies kunnen stijgen tot 10%. Het geeft adverteerders ook de flexibiliteit om in te spelen op veranderende marktomgevingen vanwege de pandemie en tijd te besparen”, zegt een woordvoerder van Google.

Focus op cijfers

“Met de introductie van responsieve zoekadvertenties spoorde Google adverteerders aan om niet meer te veel te focussen op de click-through en conversiepercentages en in plaats daarvan de focus te leggen op de toename van het aantal kliks en conversies”, zegt Ginny Marvin van Search Engine Land.

Zoekwoord cijfers en klikdata blijven de benchmark voor veel adverteerders die terugschrikken van het idee dat er enkel nog responsieve zoekadvertenties zijn. Vooral het verlies van de combinatie van alle data in zijn geheel lijkt data-gestuurde adverteerders te raken.

Veel PPC (Pay Per Click) marketeers merken op dat responsieve advertenties vaak beter scoren dan uitgebreide tekstadvertenties. Dat is echter wel afhankelijk van de specifieke toepassing, geven veel zoekmachine marketeers toe.

Richtlijnen

Google raadt aan dat adverteerders die nog geen gebruik maken van responsieve zoekadvertenties de volgende richtlijnen volgen:

  • Gebruik ‘Advertentiesterkte’ bij het schrijven van headlines en beschrijvingen om beter te begrijpen hoe effectief de advertenties zijn
  • Maak gebruik van de mogelijkheid om locaties toe te voegen en aangepast countdowns om advertenties te laten zien die relevant zijn voor je klanten
  • Gebruik ‘Slim Bieden’ en brede zoekwoorden voor responsieve zoekadvertenties om de prestaties van je advertenties te optimaliseren en tegelijkertijd je bereik te vergroten
  • Bekijk de rapporten van verschillende campagnes om te begrijpen welke creatieve middelen het beste werken voor je klanten

Waarom is dit belangrijk?

In eerste instantie waren veel marketeers niet helemaal tevreden over responsieve zoekadvertenties. Ze gaven aan te weinig data te krijgen over wat goed werkt.

Google pakt deze zorgen aan door adverteerders te verwijzen naar het ‘middelen’ tabblad. “Adverteerders hebben nog altijd volledige statistieken op advertentieniveau, dus we nemen geen data weg. We hebben een nieuw concept geïntroduceerd waar je de prestatiebeoordelingen kunt zien, maar we hebben geen bestaande statistieken weggehaald”, verklaart een vertegenwoordiger van Google.

Volgens sommige marketeers kan het toepassen van responsieve zoekadvertenties lastig zijn in organisaties met strenge juridische eisen. Volgens Google blijven adverteerders daarom ook de optie houden om uitgebreide tekstadvertenties te maken. Ook kunnen ze koppen of beschrijvingen in een advertentie vastzetten.

Search Engine Land concludeert de hele discussie als volgt: “Responsieve advertenties kunnen geweldige advertenties zijn en ze verdienen een plaats in elk account. Maar het is geen toverstaf voor het optimaliseren van advertenties. Daar zijn nog steeds mensen voor nodig.”

Bron: Search Engine Land

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.