Wat is een goede landingspagina voor Google Ads?

Er wordt sinds kort veel gesproken over welke landingspagina's nu nog wel en welke niet meer gebruikt mogen worden in Google Ads.

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waar een bezoeker op uit komt nadat hij/zij op je Google Ads advertentie heeft geklikt. De bezoeker "landt" op deze pagina. In eerste instantie waren er bijna geen richtlijnen voor deze landingspagina's vanuit Google maar naarmate het internet ouder wordt heeft Google hier ook steeds meer richtlijnen voor opgesteld.

De pagina moet relevant zijn

Google zal relevantie altijd een prioriteit vinden. Wanneer jouw landingspagina niet relevant is aan de woorden waar je op adverteert dan zul je slechte resultaten behalen en meer per klik op je advertentie moeten betalen.

Geef waarde aan de bezoeker

Zorg dat er wat waardevols op je landingspagina staat voor de bezoeker want waardevolle informatie is ook iets wat Google haar gebruikers wil bieden. Dit kun je doen door niet te zuinig te zijn met de hoeveelheid tekst op je site, deze kun je nog verder verrijken met plaatjes en video's.

Niet alleen om gegevens vragen

Zorg ervoor dat je bezoeker wat te kiezen heeft. Alleen een inschrijfformulier op je landingspagina wat de bezoeker moet invullen om verder te komen wordt dus niet door Google gewaardeerd.

Plaats menuknoppen

Je kunt je landingspagina meer op een website laten lijken door bijvoorbeeld je logo met enkele menuknoppen te plaatsen. Je bezoeker heeft zo meer een keuze op je pagina.

Onderaan je landingspagina kun je een footer plaatsen met enkele links zoals een disclaimer, privacy policy, anti spam beleid, contactgegevens, twitterprofiel, hyvesprofiel enzovoorts.

Metatags gebruiken

Zorg ervoor dat je juist gebruik maakt van de meta tags op je website zoals de meta description en de meta keywords. Google kijkt hiernaar om de relevantie van je pagina te bepalen. Naast de meta tags heb je natuurlijk ook nog de title tag en alt tags die je correct moet gebruiken. Hou je website netjes en overzichtelijk.

Alternatief

Ik zal heel eerlijk zijn, het is een kwestie van tijd dat je ook met het bovenstaande niet meer wegkomt bij Google Ads. Wat je bijvoorbeeld kunt doen wanneer je toch aanmeldingen op je nieuwsbrief wilt verzamelen middels een Opt-in pagina is de strategie uit de onderstaande video: