Interviews
IMU Redactie
van imu.nl
Interviews
07/05/2016
4 min
3

Van Bootcampen op de Hei naar Online Pelotons vullen!

07/05/2016
4 min
3

Djack Littel ging in een aantal jaar van Personal trainer naar online-ondernemer met zijn eigen platform Defensiefit.nl

Ik ben echt onwijs blij dat hij mee heeft gewerkt aan dit interview, ik heb zijn hele ontwikkelproces van dichtbij gevolgd en vind het mooi om te zien dat hij in de afgelopen tijd echt een heel mooie business heeft opgebouwd met Defensiefit. In deze waardevolle video vertelt hij over zijn weg naar succes en geeft hij tips aan startende ondernemers en ondernemers die naar een schaalbare business willen groeien. Hij is ook open over zijn struikelblokken en deelt zijn inzichten:

Los komen van je uren

Zoals zoveel ondernemers is Djack begonnen met een business waarin hij de uren die hij te besteden had inruilde voor euro’s. In zijn geval betekende dit dat hij met kleine groepen trainde op de hei en altijd fysiek betrokken was bij de trainingen die werden gegeven. Zijn website was er dan ook alleen om ervoor te zorgen dat hij de groepstrainingen kon vullen.

Op een gegeven moment zit er dan een plafond aan je groei en kun je niet nog meer mensen helpen binnen de beschikbare tijd. Je loopt tegen de grenzen aan van je groei en je moet op de een of andere manier op zoek naar schaalbaarheid in je business die los staat van het investeren van meer uren. Djack zag al gauw in dat dit in de vorm van online training of begeleiding moest komen.

Ondernemen vanuit een oplossing voor je eigen probleem

Wat ik het mooie vind aan Djack is dat hij uit zijn eigen ervaring als Officier bij de Marine inspiratie putte voor zijn online business. Hij heeft gebruik gemaakt van een oplossing die hij had bedacht voor zijn eigen probleem. Voor het fit worden en het voldoen aan de keuringseisen binnen defensie ontwikkelde hij trainingsschema’s die hij nu gebruikt om zijn klanten klaar te stomen voor diezelfde eisen.

keuring-defensie

Door trial en error perfectioneerde hij diezelfde schema’s om in zo’n kort mogelijke tijd de best mogelijke resultaten te behalen. Ook de input van klanten kan zeer effectief zijn als het gaat om het ontwikkelen van content of zelfs je producten. Waar ligt de informatie behoefte of de aankoop behoefte?

Djack kijkt vaak naar vragen die veelvuldig terugkomen en gebruikt deze als nieuwe blog onderwerpen. Het product aanpassen aan de behoefte van je klant komt veelvuldig terug in de lean-startup methode. Als je volgens deze methode werkt weet je eigenlijk zeker dat er een markt is voor je product. Wel zo fijn om te weten :)

Niet verzuipen in informatie

Als je begint met online ondernemen komt er veel informatie op je af. Het hele internet is gevuld met tips & tricks en de een weet er nog meer van dan de ander. De termen vliegen je om de oren: Conversie, Splittesten, SEO etc. Op een gegeven moment voelt het zoals Djack het mooi verwoordt “alsof je drinkt uit een brandslang”.

Als je begint met online marketing voelt het soms als drinken uit een brandslang

Djack Littel Defentiefit.nl

ladder-naar-succesEen mooie tip is om te filteren, en informatie mondjesmaat gaat verwerken. Maak de stappen klein en beheersbaar zodat je snel punten kunt aftikken. Werk met checklists of templates zodat je zeker weet dat je niks mist en je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.

I – I = F: Informatie zonder implementatie leidt tot frustratie.

Vlijmscherpe focus voor betere resultaten

Wat ook veel frustratie gaat schelen is het vooraf goed definiëren van je doelgroep. Zoals Tonny altijd zegt: Je moet kiezen om gekozen te worden.

Hij heeft onlangs een stukje over de kracht van keuze geschreven, verplicht leesmateriaal als je bezig bent met je positionering ;)

In het geval van Djack vind ik het mooi dat hij zijn eigen expertise van defensie om de doelgroep zeer specifiek te formuleren:

Mensen die zich klaar willen stomen voor defensie.

Door heel specifiek te zijn is het makkelijk om je te onderscheiden van je concurrentie en kun je in je marketing ook onwijs relevant zijn. Relevantie is een basisingrediënt voor je conversie maar ook voor je SEO strategie.

Succesvol adverteren in Facebook

Dit is een van de redenen waarom de Facebook advertenties van Defensiefit zo onwijs goed scoren. De targeting is zo specifiek en de advertentie daardoor zo relevant dat de kosten per inschrijving lekker laag zijn.

Ook het targetten op vergelijkbare doelgroepen is voor Djack erg effectief geweest. Hiermee kijkt Facebook naar overeenkomsten in jouw klantenbestand en maakt hier vervolgens een vergelijkbare doelgroep voor aan. Een onwijs effectieve methode om voor jou relevante mensen te bereiken.

Persoonlijke noot in je marketing!

Een grote kracht van Djack en Defensiefit is dat hij ondanks dat hij gaat voor schaalbaarheid zijn persoonlijke touch niet kwijt raakt. Vooral in de opstartfase heeft hij veel persoonlijk (mail) contact met leads en klanten. De autoresponder van Defensiefit is gefocust op interactie en zorgt ervoor dat klanten in contact blijven.

Dit werkt twee kanten op, aan de ene kant heeft Djack een heel scherp beeld van zijn doelgroep en daarnaast heeft zijn doelgroep een sterke band met Djack en Defensiefit.

Om naar een schaalbare business te komen zul je soms niet schaalbare dingen moeten doen.

De kracht van een inspirerende omgeving

defensiefit-communityAls ondernemer kun je je soms alleen voelen en mis je soms een klankbord om ideeën mee uit te wisselen en om tips te vragen. Zeker als je in je omgeving de enige ondernemer bent. Djack gebruikt naast de community van Phoenix ook offline masterminds om kennis te delen en elkaar te inspireren.

De kracht van een mastermind (groep likeminded ondernemers) ligt vooral in het delen van kennis en ervaringen. Iedereen werkt in zijn eigen branche of met zijn eigen doelgroep maar processen en strategieën zijn vaak vergelijkbaar. Door deze te delen met je mastermind kun je hier samen van leren en groeien. Hier nog enkele tips van Tonny over het vinden van een goede mastermind:

Ontdek de websites van Djack!

Wij wensen Djack veel succes met zijn stap om van ‘artiest‘ naar ondernemer te groeien en weten zeker dat hij Defensiefit.nl en zijn ‘Huddle‘ Community op defensiefit.thehuddle.nl naar het volgende niveau gaat liften!

Laat in een reactie even weten wat je voor jezelf uit de video gehaald hebt, ik ben heel nieuwsgierig!

Reacties