Winnen in Google 4.0!
Direct Toegang
X
Winnen in Google 4.0!
50% Complete
De meest complete SEO Gids online!

Page content

article content

Succes is een keuze? Keuze is een succes!

The problem is “choice” – The Matrix

Succes is een keuze zegt men. Dat is misschien wel de meest bekende quote voor ondernemers. Het klopt natuurlijk wel maar het is eigenlijk andersom. Keuze is namelijk veelal een succes.

Gedaan is beter dan perfect

Laten we beginnen met jezelf. Voor je eigen focus is het funest om geen duidelijke keuzes in je leven en business te maken. Focus is een sleutelwoord voor succesvol ondernemerschap en toch heeft bijna iedere ondernemer er een systematisch gebrek aan. Zeker met een ecosysteem van afleidingen zoals het internet dat vandaag de dag is, wordt het ook niet makkelijker om je te focussen. Dat gebrek aan focus komt ook omdat ondernemers creatief zijn en kansen zien. Vaak zijn dat meer kansen dan we kunnen uitvoeren en dan komt verliesaversie om de hoek kijken.

Wanneer je alles doet, doe je eigenlijk niks. Het niet nemen van een duidelijke beslissing leidt tot uitstel en uitstel leidt tot afstel. De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens zo zeggen ze.

“Gedaan is beter dan perfect”

Vaak is een verkeerde keuze nog beter dan geen keuze omdat je weer een stap verder komt en kunt blijven bijsturen.  Was het achteraf toch de verkeerde keuze? Dan weet je dat nu voor eens en altijd door de praktijk en kun je aanpassen.

“Fail Fast Forward”

Jorma Ollilia van Nokia zei ook al ‘Als mensen geen fouten maken, betekent dat dat ze niet genoeg nieuwe ideeën uitproberen’. Het niet maken van keuzes zorgt ervoor dat je stil komt te staan en stilstand is achteruitgang. Topondernemers en leiders nemen tientallen, zo niet honderden beslissingen per dag. Daardoor boeken ze sneller resultaat en kunnen ze ook sneller bijsturen. Ze falen hun weg vooruit.

We verkrijgen onze deugden pas door onze daden – Aristoteles

Succes is een keuze

Toen ik zelfstandig ondernemer werd besloot ik dat ik in mijn eerste twaalf maanden als ondernemer niets anders zou gaan doen dan werken aan één website. Ik ben zelfs nog verder gegaan want nu, 5,5 jaar na de start heb ik nog steeds een absolute focus op diezelfde website. Mijn Thuisbasis, de Internet Marketing Universiteit.

Mijn business is dankzij deze ene website uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf en we houden inmiddels (met een team van 10 man sterk) kantoor aan de Herengracht in Amsterdam. Dit is echt de kracht van stapelen. Door constant door te bouwen aan één sterke thuisbasis zal je resultaat ook constant door blijven stijgen. Je kunt dit ook zien als het Pareto effect, ofwel: het 80/20 principe.

Zo vaak leveren we als ondernemer 80% van de benodigde energie (lees: tijd, geld en energie) voor 20% van het mogelijke resultaat. We stoppen dan vaak en/of gaan weer met iets anders aan de slag terwijl de andere 80% van het resultaat voor het oprapen ligt, simpelweg door te stapelen, door die laatste 20% ook te investeren.

Opstarten is vaak leuker voor een ondernemer dan doorontwikkelen en optimaliseren. Daar komt bij dat we vaak overschatten wat we in een maand kunnen bereiken en na een maand dus weer iets nieuws proberen. We onderschatten echter veelal wat we in een jaar kunnen bereiken, wanneer we maar koers houden. Behouden vaart wint de race.

Waarom kiezen we veelal niet?

Vaak zijn we bang om een verkeerde keuze te maken of bang om iets mis te lopen / kwijt te raken. Onze angst om te verliezen is groter dan onze ambitie om te winnen en dus doen we vaak alles een beetje zodat we “behoud” hebben in plaats van “groei”. Daarom maken we veelal liever geen keuze dan een moeilijke. We houden slechte (zakelijke) relaties te lang aan, we durven geen slechts lopende projecten te elimineren enzovoorts. Lees hierover ook mijn artikel over focus

Goed is de vijand van geweldig? Of is geweldig de vijand van goed?

Je bent wat je doet - Roos VonkIk ben altijd fan geweest van de quote “Goed is de vijand van Geweldig” van Jim Collins maar in sommige gevallen werkt deze ook andersom. Roos Vonk maakt in haar boek “Je bent wat je doet” bijvoorbeeld onderscheid tussen Optimisers en Satisficers. Optimisers zijn mensen die in de winkel leuke schoenen zien en vervolgens in alle andere winkels willen kijken of deze per se het leukste zijn. Ze willen de “beste keuze” maken (hierover straks meer). Een Satisficer ziet een paar schoenen, kijkt niet verder een koop deze (gut feeling).

Onderzoek wijst uit dat optimisers betere beslissingen nemen maar dat zij achteraf minder tevreden met hun keuze. De behoefte om “het beste te kiezen” kan ervoor zorgen dat het keuzeprocess heel lang duurt. Het levert frustratie op en het maakt je dus ook nog eens niet gelukkiger. The proof of the pudding is in the eating, soms moet je ook gewoon DOEN om verder te komen.

Roos is trouwens een topper, ik heb veel van haar geleerd (en enkele wijsheden geleend). Lees zeker haar boek!

Het verschil tussen wie je bent en wie je wilt zijn is… wat je doet – Roos Vonk

Doelgroep: Kiezen om gekozen te worden

Dan even naar de andere kant van succes via een keuze. Laten we eens kijken naar je markt, doelgroep en aanbod als ondernemer. Daarom is het belangrijk om een goede niche te kiezen. Een niche is een deelmarkt en je doet er zeker op het internet goed aan om deze zo specifiek mogelijk te houden. We leven in een tijd waarin je als ondernemer – zeker op het internet – moet kiezen om gekozen te worden. Kies jij niet voor een specifieke doelgroep, dan zal er ook geen doelgroep voor jou kiezen.

Als je alles doet, ben je overal gemiddeld in…

Hoe specifieker je bent, des te sneller je succes behaalt. Mensen hebben specifieke vraagstukken en zoeken dus ook naar specifieke oplossingen in Google. Hoe directer jij aansluit op die vraag, des te sneller men je vindt en des te makkelijker ze overgaan tot aankoop.

Op het internet verdrinken we in kennis maar we hunkeren naar wijsheid

Een einde aan de Edah mentaliteit

Mensen zoeken steeds meer naar specialisten en ervaringsdeskundigen. Er is steeds minder vraag naar allrounders en ‘alleskunners’. De Edah’s van deze tijd leggen het af tegen de Albert Heijns en Lidl’s. We willen niet meer van alles een beetje, ergo: ‘net niet’. We willen als consument bij een product denken:

‘Dat is EXACT wat ik zocht’

We zijn als ondernemers echter allemaal geneigd om een te brede doelgroep te kiezen en dat komt door die verliesaversie. We durven vaak niet te kiezen voor een segment omdat we bang zijn dat we dan iets laten liggen.  

Specialisten kunnen hogere prijzen vragen

Succesvolle ondernemers durven te specialiseren. Een specialist heeft veelal meer aanzien, hogere prijzen, daardoor minder klanten (kwantiteit) maar wel meer tevreden klanten (kwaliteit).  Vaak hebben mensen met een specifieke behoefte ook een hoger budget dan wanneer je in de algemeenheid blijft hangen. Dat komt omdat mensen weten wat ze nodig hebben en een gerichte oplossing zoeken. Zij hebben de beslissing om daar het nodige voor te betalen onbewust al genomen voordat ze bij je uitkomen. We willen niet het idee hebben dat we indirect betalen voor bijzaken die we niet vrijwillig gekozen hebben. Jos Burgers kan dat overigens nog beter vertellen dan ik:

Herrie in de keuken

Het eerste wat Herman den Blijker doet om restaurants in nood te helpen is de kaart verkleinen. Een kleine kaart straalt specialisme en dus kwaliteit uit en geeft je klant rust en een gevoel van controle. Je kunt beter 4 ger chten perfect bereiden (specialiseren) dan 40 gerechten van middelmatige kwaliteit leveren.Ga je bijvoorbeeld liever biefstuk eten bij Loetje of bij de Italiaan om de hoek die naast pasta en pizza ook biefstukken bakt? Over eten gesproken:

Ben jij een internet pannenkoek?

Keuzestress bij je klanten…

  1. Geef je jouw klant (of website bezoeker) teveel keuze dan krijgt deze keuzestress.
  2. Keuzestress geeft kiespijn
  3. Kiespijn zorgt er veelal voor (zeker op internet) dat we onze keuze uitstellen of überhaupt geen keuze maken omdat we bang zijn de verkeerde keuze te maken.

De “beste keuze”

Onderzoek wijst uit dat we als consumenten achteraf ook meer tevreden zijn met onze keuze wanneer we 100% overtuigd zijn dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Het verschil hier met de Optimiser (zie hierboven) is dat de Optimiser achteraf nog altijd twijfelt over zijn keuze. We willen als consumenten graag (de illusie van) een keuzemogelijkheid hebben maar eigenlijk willen we de juiste keuze op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.

De Beste Keuze

Heb je wel eens de tekst “aanbevolen keuze” gezien in een webshop waarin je meerdere opties / hoeveelheden van een product zag? Of zoiets als 86% van onze klanten kiest voor deze optie? Herken je het zinnetje “U heeft de beste prijs!” van booking.com? Dat zijn allemaal triggers die jou het gevoel van de juiste keuze geven.

Specifieke keuze = succes

Hoeveel te meer aanbod er komt, des te meer jij je zult moeten onderscheiden van je concurrent en dat doe je door een duidelijke keuze te maken.

Hoe SPECIFIEKER je business is, des te SNELLER je jouw doelgroep bereikt, des te MINDER concurrentie je hebt en des te HOGER je conversie ligt. Dat kun je zelfs mooi zien in de vergelijking tussen brede en specifieke zoekopdrachten in Google:

longtail-shorttail-keywords-google

Wat maakt jou uniek?

Zorg dat je doelgroep weet waar jij voor staat en wat jou echt uniek maakt (Unique Selling Points). Ik volg meestal deze 6 vragen om heel specifiek een doelgroep en marketingstrategie af te kaderen:

  1. Wat is mijn markt? (niche)
  2. Wie is mijn doelgroep?
  3. Welke behoeften heeft mijn doelgroep / Wat wil mijn doelgroep winnen?
  4. Welke pijn/frustraties heeft mijn doelgroep? / Wat wil mijn doelgroep voorkomen?
  5. Waar zit het gat tussen het aanbod van je concurrent en de frustraties van je klant?
  6. Welke Unique Selling Points (USP‘s) ga ik hanteren?

Bizar, van 6 keuzes naar 1 (casestudie)

De kracht van keuze kan een enorme impact maken, alleen al op de homepage van je website. Zo pasten wij onlangs de homepage van Loorbachfd.nl aan door van 6 call-to-actions naar 1 overduidelijke call-to-action te gaan. Daarnaast hebben we de 2 primaire unique sellings points (online administratie en nooit meer bonnetjes bewaren) direct bovenaan de website naar voren gebracht zodat een nieuwe bezoeker deze binnen 2 seconden ziet.

Boekhouder Amsterdam Makeover

De resultaten zijn extreem. Door simpelweg de homepage aan te passen hebben we de conversie van deze website instant verdriedubbeld!

Moet je “omnipresent” zijn?
Omnipresent zijn op social media

Ook in alle (marketing)mogelijkheden die er vandaag de dag online liggen zul je keuzes moeten maken. Zeker met alle social media mogelijkheden. Omnipresent zijn (overal aanwezig zijn) is leuk maar niet voor elke ondernemer weggelegd. Je kunt niet overal tegelijk zijn want als je overal bent dan ben je eigenlijk nergens. Als je tegen iedereen praat, praat je eigenlijk tegen niemand.

Een marketingkanaal of grote kans op extra bereik of inkomen links laten liggen voelt echter vaak weer als “verlies” aan en dus schieten we met hagel in het rond binnen het ecosysteem van afleidingen wat het internet geworden is.

Het blauwe monster

Zeker Facebook is daarin koploper, de intensiteit van je concentratie is bijna niet lager te krijgen dan wanneer je op dat blauwe monster rondhangt. Toch doen we dat (ja, ik ook) omdat we bang zijn om iets mis te lopen (nieuws, informatie, of marketing kansen). Door “present” te zijn op Facebook zorg je er veelal voor dat je niet meer present bent in je hoofd en/of op de werkvloer. Waak daarvoor en maak bijvoorbeeld (zoals ik ook ben gaan doen) de “keuze” om te gaan disconnecten van social media.

Pick your battles

Kies de marketingkanalen en verdienmodellen die voor jou goed werken en “meester” deze. Versla je concurrent op terreinen waar jij kunt heersen in plaats van overal half aanwezig te zijn. Snap je de ballen van social media? Of verlies je alleen maar geld met adverteren? Niet erg, je kunt je doelgroep net zo makkelijk bereiken via SEO, affiliate marketing, videomarketing en nog vele andere.

In het voorbeeld hierboven (Loorbachfd) is de totale marketing strategie sinds 2012 zelfs deze: 

  1. Bovenaan in Google staan (SEO) op enkele hele specifieke, hoog converterede keywords zoals administratiekantoor Amsterdam, administratie uitbesteden, boekhouder Amsterdam etc.
  2. De telefoon oppakken wanneer iemand het nummer op de website belt

Die strategie alleen al heeft dit bedrijf super succesvol gemaakt. Sinds vorige maand is daar (na lang zeuren van mijn kant haha) e-mail marketing (opt-in) aan toegevoegd. Nu de basis goed staat is het pas tijd om uit te breiden naar meer kanalen.

Ook hulp bij je website?

Wil je dat wij ook eens naar jouw website kijken om te zien of we je conversie of SEO kunnen verbeteren? Neem dan even contact op of laat onder dit bericht even een reactie achter.

Deel en/of laat even van je horen!

Comment Section

3 reacties op “Succes is een keuze? Keuze is een succes!


Door Menno Bouma op 2 september 2015

Hoi Tonny,

Goed artikel. Betreft het dingen gedaan krijgen, veel mensen die een bedrijf hebben noemen zich ondernemer, maar ondernemen eigenlijk te weinig. Ze verwachten dat het wel aan komt waaien.

Een klik hebben met een klant is volgens mij bijna hetzelfde als een klik met een vriendin haha; je kiest voor je karakter en vind vaak iemand die erbij past. Je kiest voor iemand omdat diegene eruit springt en die authenticiteit heeft.

Keuzestress ontstaat volgens mij ook bij bedrijven omdat ze steeds meer allround willen zijn, waardoor het specialisme vaak minder zichtbaar is en de ‘menukaart’ steeds groter wordt. In mijn beleving kiezen meer mensen juist voor een specialist.

Het helpt inderdaad om op verschillende kanalen aanwezig te zijn. Het is soms wel lastig om alle kanalen actueel te houden. Hiervoor gebruik ik zelf Dlvr.it en Zapier, wellicht heb je er wat aan :).

Groet, Menno


Door Tonny Loorbach op 2 september 2015

Helemaal met je eens Menno, dank voor je toevoeging. Al gaf ik aan dat je soms beter niet op alle kanalen aanwezig kan zijn. Tools kunnen helpen maar als je er de tijd niet voor hebt, kun je het soms beter laten en focussen op de dingen waar je wel focus voor hebt.


Door Gustavo Woltmann op 29 september 2016

Interessant artikel Tonny en leuke tips. Je zegt dat je je doelgroep moet afbakenen en je focussen op deze mensen (een niche kiezen). Dat is natuurlijk waar, maar er zijn toch ook producten/diensten die voor iedereen zijn (of voor een heel ruime doelgroep) en je bijgevolg je marketing op zoveel mogelijk manieren en via zoveel mogelijk kanalen moet verspreiden?

Plaats een reactie




Phoenix WebsitePhoenix Website