Opt-ins via Facebook? | Mailinglijst vergroten via Facebook adverteren
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 juni 2015 

1.446 opt-ins in 3 dagen via Facebook?

Laatst zat ik in het weekend op de bank en had ik inspiratie om mijn business uit te breiden. 3 dagen later had ik maar liefst 1.446 extra opt-ins op mijn mailinglijst:

Opt-ins via Facebook

Ik heb de campagne daarna even stop gezet om mijn marketingproces (autoresponder) beter op te zetten want ik schrok zelf nogal van de enorme resultaten! ;)

Je kunt exact hetzelfde doen met de volgende 5 stappen:

Stap 1: Maak een goede give away

SEO / Zoekmachine Optimalisatie BoekEen mailinglijst opbouwen werkt het snelst met een waardevolle ‘give away’. Je zult mensen een reden moeten geven om zich in te schrijven op je mailinglijst. Waarom zouden mensen zich anders aanmelden? Veelal wordt het woord “nieuwsbrief” namelijk met spam geassocieerd.

Het weggeven van iets met veel waarde zoals een gratis e-book, pdf rapport, video(reeks), vouchercode etc. werkt het best. Ik gebruik hiervoor mijn boek Winnen in Google.

Stap 2: Maak een strakke opt-in pagina

Vervolgens maak je een strakke opt-in pagina. Deze pagina heeft maar één doel en dat is het verzamelen van namen en e-mailadressen. De conversieratio (het percentage van mensen dat zich inschrijft) is hierbij essentieel.  Ik heb bijvoorbeeld deze gebruikt:

Opt-in pagina template imu

Deze opt-in template zit standaard in ons Phoenix Systeem en gaf in dit geval een conversieratio van 38,2%. Met Phoenix kun je een zelfde pagina met jouw give away letterlijk binnen 1 minuut online zetten ;)

Stap 3: Stel een conversiepixel in

Nu ben je klaar om te gaan adverteren op Facebook. Voordat je echter een advertentie online zet is het belangrijk dat je even een “conversiepixel” aanmaakt. Je kunt dat namelijk je conversieratio meten en in Facebook exact zien hoeveel je per opt-in betaalt. Ook kun je Facebook jouw campagne dan laten optimaliseren op conversies.

Via Facebook Conversion Tracking maak je zo’n conversiepixel. Wanneer je die hebt gemaakt ontvang je van Facebook een code. Deze code plaats je vervolgens op de eerste “bedankpagina” waar je nieuwe abonnees op komen direct nadat zij hun naam en e-mailadres ingevuld hebben:

E-mail marketing proces

Stap 4: Advertentie op Facebook

Je kunt via Facebook Ads vervolgens een advertentie maken. Ik heb in dit geval gekozen voor de doelstelling “Conversies op je website stimuleren”. Hier selecteer je eveneens je aangemaakte conversiepixel:

Conversie optimalisatie Facebook

Vervolgens vul je de advertentie in. Ik heb deze gemaakt:

Facebook advertentie

Enkele tips die ik heb toegepast:

1. Een echte foto. Onderzoek wijst uit dat wij op internet het eerst naar echte foto’s kijken (boven andere plaatjes). Vervolgens kijken we het eerst naar foto’s van andere mensen. Daarbij geldt: hoe jonger, des te meer het ons grijpt dus foto’s van baby’s werken nog beter dan die van oudere mensen ;)

2. De grote rode pijl pakt nog meer de aandacht. Ik wil natuurlijk dat mijn advertentie opvalt in het nieuwsoverzicht van Facebook. Na foto’s van mensen kijken wij overigens als tweede naar foto’s van voedsel dus wellicht dat een grote banaan in plaats van een pijl nog beter had gewerkt!

3. Het woord “PDF” maakt het heel tastbaar en herkenbaar voor een potentieel geïnteresseerde wat je krijgt.

4. De “Downloaden” knop rechts onderin geeft een extra call-to-action en is ook herkenbaar als iets waar je op hoort te klikken

5. Stel wel even een dagbudget in want via Facebook kan het heel hard gaan!

Stap 5: Hergebruik je mailinglijst!

Met de bovenstaande 4 stappen zul je al veel resultaat behalen maar er mist nog een belangrijke stap om echt een buitengewoon resultaat te behalen. Ik heb het dan over de optie van Facebook waarmee je een “vergelijkbare doelgroep” kunt maken.

Aangepaste doelgroep maken op Facebook

Dit is wat je doet:

  1. Maak een nieuw doelgroep
  2. Kies voor “aangepaste doelgroep”
  3. Kies voor “klantenlijst”
  4. Importeer je mailinglijst of klantenlijst
  5. Sla de doelgroep op

Facebook zoekt nu alle mensen op je lijst op en vormt er een doelgroep van. Geen zorgen, deze mensen krijgen daar geen bericht van en deze gegevens worden ook met niemand gedeeld. Je kunt nu in principe je advertenties gaan tonen aan deze doelgroep maar ja, dat zou een beetje dubbel zijn want deze mensen heb je immers al op je mailinglijst staan.

Dus doe je nu dit:

  1. Maak een nieuwe doelgroep
  2. Kies voor “vergelijkbare doelgroep”
  3. Selecteer de aangepaste doelgroep die je zojuist gemaakt hebt
  4. Kies je land van bestemming
  5. Kies de grootte van de doelgroep (hoe kleiner, hoe effectiever)

Vergelijkbare doelgroep op Facebook

Nu stelt Facebook een doelgroep voor je samen van mensen die vergelijkbaar zijn aan de mensen op de klantenlijst die je geüpload hebt. Relevanter wordt je doelgroep niet!

Uniek in deze tijd!

Dit is wat deze tijd zo uniek maakt, hiermee maak je gebruik van de big data van Facebook. Marketeers zouden je 100 jaar geleden nooit geloofd hebben als je uit zou leggen dat dit anno 2015 mogelijk is ;)

Hier zie je hoe de resultaten er dan in Facebook uitzien:

Conversies in Facebook

Ik wens je alvast veel succes toe en mocht je vragen hebben, stel ze dan gerust als reactie op dit blog! ;)

Over de schrijver
Tonny Loorbach is ondernemer en investeerder. Hij specialiseert zich sinds 2007 in online marketing en richtte in 2010 de IMU op. Inmiddels is hij naast de IMU eigenaar van 5 andere software- en online marketing bedrijven (Phoenix, Huddle, Plug&Pay, Switch en Salespassie), heeft hij zijn eigen stichting (De Loorbach Foundation) en een investeringsmaatschappij (Loorbach²). Tonny trainde al 120.000+ ondernemers en met zijn boek 'Doelgerichte SEO' scoorde hij een #1 besteller. Naast SEO is Tonny specialist op het gebied van WebPsychologie; een combinatie van conversie optimalisatie, online gedragspychologie en neuromarketing.
Walter

Door

Walter

op 19 June 2015

Interessant artikel en mooie resultaten! Waar ik nog wel benieuwd naar ben: - welke campagnedoelstelling kiezen jullie? (mensen naar je website sturen of conversies op je website stimuleren?) - op welke manier bieden jullie? (voor klikken, voor website klikken, cpm, conversies) - laten jullie Facebook de prijs bepalen of voeren jullie handmatig een CPC of CPM bod in?

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 19 June 2015

Dat verschilt een beetje Walter. Normaliter hield ik altijd erg vast aan zelf een bod opgeven en optimaliseren op zoveel mogelijk klikken. In dit specifieke geval heb ik Facebook laten optimaliseren op conversies en heb ik Facebook ook de prijs laten bepalen. De campagne doelstelling is dan ook conversie stimuleren. Ik zal dat er nog even aan toevoegen. CPM doe ik nooit, van alle tientallen keren dat ik dat bij FB en Google Adwords gedaan heb ik de afgelopen jaren zijn de resultaten (voor mij) altijd tegenvallend.

Walter

Door

Walter

op 19 June 2015

Thanks voor je reactie! CPM heb ik zelf ook slechte ervaringen mee overigens :)

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 19 June 2015

Zo, meteen het blog uitgebreid. Meteen weer een plaatje er bij in, lekker voor de SEO haha, Thnx ;)

Dennis van de Ven

Door

Dennis van de Ven

op 19 June 2015

Zeer interessant artikel :) Vooral de vergelijkbare doelgroep aanmaken is zeker weten iets waar ik binnenkort mee aan de slag ga. Thanks!

Tonny Loorbach
Marko Koers

Door

Marko Koers

op 19 June 2015

Hoi Tony, stel je deze campagne dan in als 'dark post'?

Tonny Loorbach
Arjan Jonker

Door

Arjan Jonker

op 19 June 2015

'Marketeers 100 jaar geleden'? Is dat niet iets té lang geleden? Waren er toen al marketeers, tijdens de 1e WO? Of bedoelde je eigenlijk 10 jaar geleden? Want dat is volgens mij net zo waar. :-)

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 19 June 2015

Dat is net zo waar maar natuurlijk waren er marketeers 100 jaar geleden! Marketeers zijn er al zolang er op de wereldbol producten verkocht worden.

Monique - Beads & Basics

Door

Monique - Beads & Basics

op 19 June 2015

Thanks Tonny! Helemaal duidelijk! :) Ben zelf sinds 3,5 maand aan het adverteren op Facebook en m'n business is letterlijk verdubbeld in bezoekers én omzet. Zo makkelijk kan het soms zijn! 4260 nieuwe bezoekers voor in totaal 724,- Via Google betaal ik meer dan een euro per klik, met ook nog eens een veel slechtere conversie. Adverteren via Facebook had ik echt vééél eerder mee moeten beginnen! Voor de sceptici die dit artikel lezen, probeer het gewoon!! Met een paar tientjes kun je al aan de slag. Ik heb na een tijdje wel juist de specifiekere targets eruit gehaald (nu alleen nog maar vrouwen 18-60) omdat ik merkte dat mensen in een reactie vrienden gingen taggen voor wie m'n site interessant zou kunnen zijn. Door de likes en reacties kwam er naast betaald bereik zo ook nog een stuk organisch bereik van de advertentie. Maar dit zal ongetwijfeld per business verschillen. Ik ga zeker aan de slag met je tips over de afbeelding en knoppen! Eens kijken of we een nóg betere advertentie kunnen creëren.

Marcel Janssen
Tonny Loorbach
heino

Door

heino

op 20 June 2015

Facebook is echt een fantastisch kanaal voor de bedrijven. Hier word echt tot in detail weergegeven kwa email bijeen vergaren. In de meeste artikels las ik enkel over meer likes voor je page of hoe promoten etc.. Leuk artikel.

Tonny Loorbach
Harm Van Wijk

Door

Harm Van Wijk

op 21 June 2015

Hallo Tony, Dank je wel voor deze mooie post! Op Facebook staat dan: "Kopieer en plak de volgende code tussen en op de pagina van de website waarop je acties wilt traceren. Om bijvoorbeeld registraties te traceren, plaats je de code op je webpagina 'registratie voltooid'." Hoe doe je dat in het winstmodel? Ik namelijk in Wordpress geen head tags?

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 22 June 2015

Je kunt die gewoon in de HTML weergave van je pagina plakken. Zou moeten werken!

Klaas de Groot

Door

Klaas de Groot

op 21 June 2015

Hallo Tony , Ik had al veel geadverteerd op Facebook , maar dit artikel is perfect , veel goede tips , direct toegepast! Ik heb wel een vraagje , hoe krijg ik al mijn subscribers van Aweber in Facebook. ?? vr. gr. Klaas

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 22 June 2015

Kijk even of je jouw subscribers in Excel kunt downloaden, dan zou het moeten lukken!

Tim

Door

Tim

op 24 June 2015

Ha Tonny, Bij tip 3 zeg je: "Deze code plaats je vervolgens op de eerste "bedankpagina" waar je nieuwe abonnees op komen direct nadat zij hun naam en e-mailadres ingevuld hebben". Zou het niet logischer zijn om de conversiepixel op de laatste bedankpagina te plaatsen (de pagina waar mensen komen na bevestiging van de double opt-in)? Pas dan is de conversie compleet. In de praktijk zie je namelijk dat een (klein) gedeelte van de mensen die zich aanmelden voor bijvoorbeeld een e-book, uiteindelijk niet hun e-mailadres bevestigen om wat voor reden dan ook. Ik ben benieuwd hoe je daar naar kijkt. Verder een top artikel! Ik heb direct een aantal aanpassingen gemaakt :) Thanks!

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 24 June 2015

Nee, ik snap je gedachte maar ik wil juist de single opt-in score weten. Vervolgens kan ik in mijn verder statistieken weer zien hoeveel procent er van single opt-in naar double opt-in gaat. Zo zie ik waar de eventuele bottleneck voor meer resultaat zit. Wanneer ik alleen de totale conversie zou zien dan zou het me niet opvallen wanneer er een groot verval in zou zitten.

Michael Groenewoud

Door

Michael Groenewoud

op 13 July 2015

Zou het dan niet logisch zijn voor hen die hiermee starten dat je de conversie meet op de single-opt-in EN tegelijkertijd op de double-opt-in bedankpagina? Dan heb je toch ook gelijk het verschil in conversie in beeld?

Jaap

Door

Jaap

op 24 June 2015

Beste Tonny, Is het met een vrij specifiek product (satijn lint) mogelijk om doelgroepen als creatieve mensen en hobbyshops op FB te selecteren? Ik adverteer al op FB maar de resultaten zijn niet bevredigend? Hoe zou jij dit aanpakken? Groet, Jaap

Maria

Door

Maria

op 25 June 2015

Hoi Tonny, Ik heb de klantenlijst geïmporteerd maar ik krijg niet te zien een vergelijkbare groep maken. Doe ik iets verkeerd? ;-) Gr. Marian

Michael Groenewoud
Joris

Door

Joris

op 2 August 2015

Hallo Tonny, Mooi artikel! Ik vraag me het volgende af. Wat vind jij ervan om een 'betaal-sociaal' strategie te koppelen aan het verzamelen van opt-ins. Mensen kunnen dan een e-book alleen downloaden als ze niet aleen hun eigen e-mail maar bijv. ook 5 emailadressen van vrienden opgeven. Die vrienden krijgen vervolgens een e-mail met een aanbeveling om ook het e-book te downloaden. Ze krijgen dus een aanbeveling van een vriend (dus heel vertrouwd). Hebben jullie zoiets al eens getest? Waarom kiezen jullie daar niet voor? Groeten, Joris

Janine

Door

Janine

op 5 August 2015

Hallo Tony, Je laat zien wat het kost per op-tin. Maar weet je op voorhand wat je moet betalen voor deze advertentie of werkt dit anders? En is deze manier van adverteren ook geschikt voor b.v. een kennismakingspakket? (verkoop) Met een sportieve groet, Janine

Alex Mooyman

Door

Alex Mooyman

op 2 September 2015

Via Facebook Conversion Tracking de link werkt niet.

Alex Mooyman

Door

Alex Mooyman

op 10 September 2015

de afgelopen dagen heb ik een facebookadvertentie gedraaid volgens de instructies van Tonny. Resultaat in 4 dagen: 140 optins voor 43 euro. Ik heb uitgerekend dat een optin iets meer dan een tientje waard is in mijn geval. Dat komt dus neer op een ROI van 1357 euro. Dit gaan we dus vaker doen! Met grote dank aan Tonny voor zijn gedetailleerde uitleg.

Frans

Door

Frans

op 18 February 2016

Hoe zit het met de privacy, mag je de e-maillijst zonder dat de klant het weet uploaden naar Facebook? Moet de klant geen toestemming geven of staat dat hier helemaal los van?

Etienne Stekelenburg

Door

Etienne Stekelenburg

op 8 March 2016

Hi Tonny, Ik ben op zoek naar de reden waarom op onze campagne reactie komen uit Pakistan, India en andere landen die niet aan de Noordzee liggen. We hebben onze doelgroep in Facebook niet zo heel breed bepaald. We hebben ons gericht op Zuid Holland, Noord Holland en Zeeland en wat grote relevante kustplaatsen als Zandvoort, Scheveningen en Renesse omdat we onze diensten willen aanbieden aan de strandtenten en paviljoens die binnenkort weer openen. Vooralsnog hebben we 26,773 bereikte personen en een flink aantal 'likes'. Maar waarom uit een doelgroep die wij niet hebben opgegeven. Waarom zouden zo veel mensen uit Thailand, Pakistan, Turkije en andere landen die niet aan de Noordzee liggen zo fanatiek reageren? Is dat niet gewoon een trucje van Facebook? Willekeurig mensen laten reageren die niet eens weten dat ze gereageerd hebben met een 'like'? Ik krijg sterk het vermoeden dat wij betaald hebben om de 'Likes-generator' van Facebook in de lucht te houden. Van Facebook krijg je op zulke vragen geen antwoord helaas. Misschien weet jij meer over dit fenomeen.

Ward Van Loo advocaat
Pieter

Door

Pieter

op 9 January 2017

Bedankt voor je artikel! Maar is het rechtsmatig geoorloofd om via een gratis ebook mailadressen voor je mailinglist te vergaren? Ik had gelezen dat gebruiker expliciet moeten aangeven dat ze bijv. op een mailinglist willen komen, in deze beschreven opt-in zie ik dat niet staan.

Pieter

Door

Pieter

op 9 January 2017

Laat maar, je vraagt natuurlijk om een bevestiging.

Reactie plaatsen