arrow_drop_up arrow_drop_down
4 maart 2014 

7 Tips om je website Lean, Mean en Winstgevend te maken

Vandaag de dag worden er 571 nieuwe websites per minuut uit de digitale grond gestampt. Meer dan ooit tevoren is het dan ook terecht om je niet af te vragen of de website die je in gedachten hebt gebouwd zou kunnen worden – hetgeen tegenwoordig doodeenvoudig is – maar of deze überhaupt gebouwd zou moeten worden.

In dit artikel passen we de herrijzende lean methodologie toe op jouw online business, om erachter te komen welk overtollig vet je weg kunt snijden uit je processen en uit je website en juist 100% focus kunt krijgen op de dingen die er daadwerkelijk toe doen.

“The question is no longer ‘Can it be built?’ The question is ‘Should it be build?’”

Termen die aan bod komen:

Lean = De term lean stamt af van lean manufacturing, een term uit de managementwereld die in Japan ontstaan is en als doel heeft om onontkoombaar duidelijk te maken welke processen nu daadwerkelijk waarde toevoegen, door alle overbodige processen te elimineren.

MVP (minimum viable product) = Een product waarvan de inschatting gemaakt is dat deze het meeste op zal leveren tegen het laagste risico. Een MVP bevat vaak uitsluitend de noodzakelijke elementen en is niet nog lang niet ‘af’. Dat vinden de beta gebruikers of early adopters, waaraan dit product in eerste instantie gelanceerd wordt, vaak niet erg, omdat ze meteen feedback kunnen geven op het product en op die manier invloed kunnen hebben op het eindresultaat.

KPI (key performance indicator) = De meest belangrijke indicatoren om te meten voor een bedrijf zoals klanttevredenheid, kwaliteit van het product en natuurlijk omzet. Voor een website zouden de KPI’s bijvoorbeeld het aantal bezoekers, de conversieratio en de omzet kunnen zijn.

Vanity metric = Een statistiek of gegeven dat vaak nauwkeurig bijgehouden wordt, maar geen directe invloed heeft op de bottom line van het bedrijf. Voor een website is een typische vanity metric bijvoorbeeld hoeveel likes de Facebook pagina heeft.

Splittest of A/B test = Het meten van de effectiviteit van twee pagina’s die, idealiter, slechts op één punt van elkaar verschillen.

Value hypothesis = de voorspelling van de manier waarop het product of de dienst waarde toevoegt aan de gebruiker.

1. Zou mijn website er moeten zijn?

Je website heeft bestaansrecht op het moment dat je problemen oplost en antwoorden op vragen geeft waar mensen mee zitten. Zo simpel is het.

2. Hoe weet ik met welk probleem mijn doelgroep zit?

Door goed te luisteren. Dat kan op verschillende manieren.

quora vragen en antwoordenMarktonderzoek met Quora

Één van die manieren voor als je nog geen klantenbestand hebt is via de website Quora.

Quora is eigenlijk doodeenvoudig; je kunt er vragen stellen die andere mensen kunnen beantwoorden en andermans antwoorden upvoten als deze nuttig zijn.

Bonus tip 1: Bekijk voor ideeën op deze pagina wat de meest populaire vragen op Quora zijn: http://bit.ly/1zNwwUn

Ondervraag je (potentiële) klanten

Als je al een lopende business hebt dan kun je de telefoon pakken en steekproefsgewijs een aantal van je klanten op te bellen om ze kort te ondervragen en je connectie met ze te versterken. Iedereen houdt ervan om gehoord te worden!

Het is erg belangrijk dat je de juiste vragen stelt en heel goed luistert naar de woorden die je klant gebruikt om zijn of haar probleem te omschrijven.

Bonus tip 2: Laat de exacte woorden waarmee je klant zijn pijn of probleem beschrijft terugkomen op je salespage of in je salesvideo. Door deze ‘uit het leven gegrepen’ termen te gebruiken leer je jezelf om de taal van je klant te spreken.

Er zijn nog genoeg andere manieren om het probleem van je potentiële klant te ontdekken. Onder punt 4 behandelen we nog een hele belangrijke.

“Succes zit hem niet in het leveren van een leuke tool of functionaliteit; succes is leren hoe je het probleem van de klant oplost.”

3. Kom met een ‘Minumum viable product’

minimum-viable-product

In een traditionele onderneming zegt de ondernemer: “ik wil dit product“.

De programmeur of engineer zegt vervolgens: “ik bouw dat product”.

Maar wat nou als de klant uiteindelijk zegt: “ik hoef dit product niet?”

Om dit scenario te voorkomen is een intelligentere aanpak vereist en één met de eindgebruiker continu in gedachten.

Maak een eerste versie van het product dat het probleem van de bezoeker oplost, een minumum viable product. Wacht niet tot deze helemaal af of perfect is, maar begin meteen met verkopen en het verzamelen van feedback en data. Gaandeweg kun je het product verbeteren en het hele conversieproces optimaliseren.

“A head start is rarely large enough to matter, and time spent in stealth mode – away from customers – is unlikely to provide a head start. The only way to win is to learn faster than anyone else.”

Over perfectionisten

Als je van jezelf weet dat een perfectionist bent dan zal dit extra uitdagend zijn. In mijn persoonlijke ervaring behoren perfectionisten tot de aller-slechtste online marketeers, omdat ze veel te laat, of soms zelfs nooit hun product lanceren omdat deze ‘nog niet af is’.

Doodzonde natuurlijk, want zo loop je de kans mis om daadwerkelijke feedback van je betalende klanten te krijgen op je product en deze aan de hand daarvan te verbeteren.

Bonus tip: klanten zijn veel sneller tevreden over jouw product dan dat jij het bent.

4. Hoe kun je gemakkelijk feedback verzamelen?

Allereerst is het belangrijk dat je de juiste vragen stelt en overbodige vragen vermijdt uit respect voor de tijd die je bezoeker of klant neemt om jou van waardevolle inzichten te voorzien.

“Voor een startup is de rol van strategie om uit te vinden of je wel de juiste vragen aan het stellen bent.”

polldaddy vragenlijstenDe WordPress plugin Polldaddy is hier uitermate geschikt voor.

Polldaddy stelt je in staat om op een gebruikersvriendelijke manier een vragenlijst te maken die je op je website kunt plaatsen om zo gegevens over je bezoekers te verzamelen.

Er zijn nog genoeg andere zoals SurveyMonkey of Zoho Surveys.

5. Op welke pagina wil ik mijn bezoeker hebben?

Nu je weet met welk probleem de klant zit en je een oplossing te bieden hebt, is het zaak om deze oplossing bij je website bezoekers onder ogen te brengen.

Welke pagina wil je dat je bezoekers sowieso bekeken hebben voordat ze je website verlaten?

Meten is weten. Laten we dan ook eerst gaan kijken naar het huidige aantal bezoekers dat deze pagina op dit moment te zien krijgt.

Dat doen we via Google Analytics > Gedrag > Site Inhoud > Alle pagina’s.

google analytics gedrag site inhoud

Je ziet dat 10,09 % van onze bezoekers op onze opt-in pagina terecht komt en 4,27 % op de salespage van onze Masterclass. Stel dat me meer masterclasses zouden willen verkopen, dan zouden we die 4,27 % natuurlijk op willen hogen!

6. Succes meten: Wat zijn mijn 3 KPI’s?

Vraag je af wat de drie belangrijkste metrics zijn voor jouw website om te meten.

Maak een Google doc of Excel-bestand aan en vul deze per week handmatig in. Op die manier blijf je inzicht houden in je vooruitgang.

KPI excel bestand

Voor een website zijn dit deze metrics vaak erg eenvoudig, zoals:

  1. verkeer
  2. optins (inschrijvingen, offerteaanvragen, contactopnames etc.)
  3. omzet

Je kunt al deze gegevens uit Google Analytics halen als je doelen hebt ingesteld en automatisch conversies bijhoudt.

Probeer je KPI’s altijd zo meetbaar mogelijk te maken. Het is een uitdaging om  zachtere metrics als klanttevredenheid en kwaliteit van het product regelmatig te meten en te vergelijken.

7. Always be testing.

Één essentiële zaak om van begin af aan te testen is de zogenaamde ‘value hypothesis’; Voegt je product daadwerkelijk waarde toe aan de klant, lost het zijn probleem op?

Meet daarnaast de KPI’s en test alle factoren die een directe invloed op deze KPI’s hebben.

Test niet hoeveel likes je op een Facebook bericht krijgt ten opzicht van een ander bericht (een typische vanity metric), maar test de effectiviteit van je conversiepagina of de effectiviteit van verschillende autoresponder sequenties.

Aan de hand van de uitkomst van deze tests kun je het hele proces optimaliseren op conversie.

dont make me think steve krug

*’Don’t make me think’, Steve Krug’s book over web usability is een echte aanrader

Houd het simpel!

De beste websites zetten bezoekers niet aan het denken, maar nemen ze mee in een natuurlijk en doordacht proces dat leidt naar conversie.

“Afleiding elimineren is converteren.”

Hoe zit het met jou? Is jouw website lean op dit moment? Ik hoor het graag van je! 🙂

Over de schrijver
Wij van de Internet Marketing Universiteit zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we enerzijds door de beste tips, technieken en nieuwste trends te delen via onze gratis e-books, blogs, video’s en trainingen. Anderzijds is het onze missie om jou te faciliteren met tools om je bezoekersaantal, conversieratio, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten. Dat doen we middels onze website software “Phoenix”, onze community-/membership software “Huddle” en onze IMU Community waarin inspirerende ondernemers samenwerken.
Johan

Door

Johan

op 4 March 2015

Zeer waardevol artikel. Eenvoudige en doelgerichte uitleg. Aangezien ik mezelf onder de perfectionisten schaal en vaak veel te lang bezig ben met salespages kan ik hier echt iets mee, thnx. Ga dit artikel nog vaak doornemen. Is goed voor de focus!!

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 5 March 2015

Goed om te horen Johan dat je je hiervan bewust bent Johan - dat scheelt vaak al! :) Bedankt voor je reactie.

Tonny Loorbach

Door

Tonny Loorbach

op 4 March 2015

Tof artikel Seph, zo herkenbaar ook vanuit onze eigen business!

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 5 March 2015

Klopt ja. Dat hele seminar van Eric Ries was ook meer een bevestiging dan een bron van nieuwe inzichten, haha ;)

Menno Bouma

Door

Menno Bouma

op 5 March 2015

Goed artikel! Ben erg voorstander van de lean-methode. Met name het feit dat je tijdens het bouwen kunt schaven aan je product i.p.v. al het werk voor niets gedaan te hebben.

Seph Fontane Pennock

Door

Seph Fontane Pennock

op 5 March 2015

Ja precies Menno! Moet je je voorstellen hoeveel grote bedrijven deze fout hebben gemaakt in het verleden. Er zijn miljarden verspild door producten te lanceren die niet aansluiten op de vraag en wens van de klant, terwijl dat vrij makkelijk voorkomen kan worden!

Elma de Bruijn

Door

Elma de Bruijn

op 1 August 2015

Ik ben een grote voorstander van Lean (startup). Jarenlang actief geweest in kwaliteitsmanagement van productiebedrijven en met meten van je data haal je zo bijzonder veel informafie boven water. Pas het toe op je marketingprocessen, koppel het aan je boekhouding en je hebt altijd meer dan voldoende geld Plus blije klanten. Goed artikel!

Learnrussian4u

Door

Learnrussian4u

op 12 February 2019

Great info! I will definitely use some of these with my website.

Reactie plaatsen