Business in Breien?! (115.000+ bezoekers)
Interviews
IMU Redactie
van imu.nl
Interviews
03/10/2016
4 min
9

Business in Breien?! (115.000+ bezoekers)

03/10/2016
4 min
9

Babette Nijhof is in mijn ogen het schoolvoorbeeld van een dromen, durven, doen ondernemer. Ze wist eigenlijk altijd al dat ze iets wou gaan doen met online marketing, kwam op seminars en liet zich inspireren door andere ondernemers…

2 jaar (!) geleden kwam haar gouden idee; een online breiclub. Terwijl ze zelf nog nooit gebreid of gehaakt had… Inmiddels is ze de “breikoningin” van Nederland, ontdek hier haar geheimen:

“Maar ik kan helemaal niet breien…”

Direct vanaf het begin wist ze dat ze een community moest creëren en een relatie zou moeten opbouwen met haar lezers, volgers en gebruikers. Ook was ze direct bezig met het bouwen aan een bedrijf. Doordat ze zelf niet kon breien heeft ze direct gezocht naar mensen die haar eigenschappen aanvullen. Nu heeft ze een fantastisch team dat op breiclub.nl blogt, en die haar helpt met het creëren van content en producten:

Breiclub.nl

115.000+ bezoekers per maand

In twee jaar heeft ze een online business opgebouwd waar ze haar fulltime inkomen uithaalt en heeft vorige maand de magische grens van 100.000 bezoekers doorbroken.

meer-dan-100000-bezoekers

En ondertussen is ze alweer onderweg naar de 150.000 bezoekers ;-)

De kracht van public commitment

Op het moment dat je een doel uitspreekt en kenbaar maakt aan je omgeving, je partner of wie dan ook ontstaat er een soort externe druk om het doel ook daadwerkelijk te gaan bereiken. Vooral als mensen jou eraan kunnen herinneren.

Wat ik heel sterk vind aan de aanpak van Babette is dat ze direct naar de buitenwereld heeft gecommuniceerd dat ze met iets nieuws komt en daar ook direct een deadline aan heeft verbonden voor haarzelf.

Product lanceringen

Na die deadline werd haar product daadwerkelijk gelanceerd. Ze heeft dit volgens een duidelijk stappenplan gedaan waarin vooraf de spanning maximaal werd opgebouwd en in één klap de deuren worden opengezet voor nieuwe inschrijvingen.

productlancering

Het feit dat ze haar eerste lancering heeft gedaan zonder grote mailinglijst vind ik onwijs inspirerend.

Vaak hoor ik namelijk van ondernemers dat ze nog niet kunnen lanceren omdat ze nog geen mensen op de mailinglijst hebben staan. Babette heeft, heel slim, gekeken waar de kritieke massa al aanwezig was en heeft die facebookgroepen ingezet om zelf in zeer korte tijd een following te creëren.

Als je meer wilt weten over productlanceringen en de fases waar Babette het over heeft in het interview, raad ik je aan om dit blog over productlanceringen te lezen.

Focus / probleem van potentie

Als ondernemer ben je vaak geneigd om overal kansen te zien en het liefst duik je vol overgave op elke kans. Hierdoor kan je focus nog wel eens vertroebelen, het probleem van potentie noemen we dat ook wel. Wat ik bij Babette bijzonder vind is dat ze duidelijk onderscheid maakt in kansen en verleidingen. En dat ze zichzelf hier ook streng aan houdt.

focus

De creativiteit die ze als ondernemer in zich heeft gebruikt ze om haar product en marketing te verbeteren.

Delegeren

Een terugkerend thema bij elke ondernemer die ik spreek is het delegeren of het uitbesteden van verschillende taken. Elke ondernemer gaat namelijk door de fase heen dat ze het idee hebben dat ze alles beter zelf kunnen doen.

Babette heeft eigenlijk vanaf dag 1 gekeken naar slimme samenwerkingsverbanden en wist van zichzelf dat ze niet alles heel goed kan doen. Hierdoor heeft ze vrijheid in haar hoofd en kan ze to-do’s makkelijk wegstrepen.

Goede tips hierbij zijn: 
Geef het volle vertrouwen als je iets uitbesteed, wees niet te krampachtig, maar laat het ook niet helemaal los. 
Zoek hier een fijne balans in. Tonny heeft ook een video opgenomen met twee belangrijke tips als je aan de slag gaat met delegeren:

Intrinsieke motivatie

We hebben allemaal wel eens een off-day, de boog kan niet altijd even gespannen staan. Vecht niet tegen het gebrek aan motivatie of het seizoen waar je in je hoofd inzit. Gun jezelf de rust en de ruimte om ook eens niet 100% aan te zijn, maar zorg er wel voor dat je jezelf als het nodig is ook een schop onder je reet kunt geven. Begrip krijgen in: “Waarom doe ik wat ik doe?” en “Hoe kan ik dit beïnvloeden?” zijn goede tips om jezelf intrinsiek te leren motiveren.

Babette doet dit door veel te lezen over persoonlijke ontwikkeling en seminars te bezoeken die haar die inzichten geven. 
Ook het creëren van een stimulerende omgeving kan hierin onwijs belangrijk zijn. Binnen Phoenix is dat een van de redenen waarom we met een Community zijn gestart.

Zeigarnik in de IMU Community

Een ruimte realiseren voor inspiratie en motivatie waarin je omgeven wordt door mensen op dezelfde missie. We horen dan ook regelmatig dat mensen onze community als onwijs waardevol beschouwen :-)

Geniet van je success!

Het gevoel van de eerste sale is iets wat elke ondernemer nooit meer zal vergeten! Werk daar dus zo snel mogelijk naar toe en zorg ervoor dat je dat moment ook onvergetelijk maakt, vier je succes! En voor ondernemers die twijfelen of ze niet te commercieel worden met lanceringen, marketing en digitale producten:

Every dollar is a thank-you note!

Als je er dan ook voor zorgt dat je underpromised en overdelivered krijg je blije klanten en ben jij een gemotiveerde ondernemer.

never-crowded-along-the-extra-mile

Bedankt, Babette!

Babette, je bent een heuse inspiratie voor velen van ons. Dank dat je jouw inzichten hebt willen delen, ik ben ervan overtuigd dat veel ondernemers hierdoor geïnspireerd zijn om zelf ook volgende stappen te gaan zetten!

Bekijk hier de website van Babette >>>

Wil je ook zo’n website? Check Phoenix >>>

Reacties