Van 0 naar 1,5 miljoen in 2 weken?! (case)
Algemeen
Martijn van Tongeren
Algemeen
07/25/2016
27 min
53

Van 0 naar 1,5 miljoen in 2 weken?! (case)

07/25/2016
27 min
53

Vanaf 7 juli stond de wereld op zijn kop. De aandelen van Nintendo stegen door het dak en ik baalde dat ik geen aandelen had gekocht… Toch is het mij binnen een week gelukt om geld te verdienen met de Pokémon Go hype!

Binnen twee weken heb ik het volgende bereikt:

  • Meer dan 10.000 Facebook Fans
  • Meer dan 10.000 bezoekers (op een nieuwe website)
  • Meer dan 1.500 Community leden
  • Meer dan 1.800 opt-ins
  • Meer dan 1,5 miljoen mensen bereikt via Facebook

In dit blog zal ik alles delen van mijn eigen Pokémon avontuur als ondernemer: Wat heb ik precies gedaan, en wat was mijn gedachtegang terwijl ik daarmee bezig was? Ik hoop dat je daar een hoop inzichten uit kunt halen voor je eigen business 🙂

Hoe het begon

Begin juli kreeg ik tijdens mijn vakantie te horen dat Pokémon Go eindelijk te downloaden was in Australië en Nieuw-Zeeland. In Europa kon je het wel al via een externe website downloaden, wat er voor zorgde dat er toch al miljoenen mensen waren die de app al op hun telefoon hadden staan.

1 April Grap…

Het begon allemaal 2 jaar geleden, met een 1 april grap van Google:

Als je aan het eind van de jaren 80 of in de jaren 90 geboren bent, dan is dit hoogstwaarschijnlijk 1 van je grootste kinderdromen geweest: Pokémon trainer worden en in het echt kunnen rondlopen om Pokémon te vangen. Daar had Google ons mooi te pakken, want het was 1 april 😉

But it’s real!

Eind 2015 doken er opeens meerdere berichten op dat Pokémon Go er aan zat te komen. Een app waarmee je in het echt Pokémon zou kunnen gaan vangen via je Smartphone. Hmm, waar had ik dat eerder gehoord. Zeker weer een grap.

Januari 2016 zou het live gaan, maar dat gebeurde niet. Nu, een half jaar later, staat ineens de wereld op zijn kop sinds de app is uitgerold. Intussen hebben meer dan 2 miljoen Nederlanders de app geïnstalleerd. Dat is meer dan 10% van onze bevolking…

Slecht bereik

Zoals ik hierboven al schreef was ik bij de eerste uitrol nog op vakantie, en kon ik zelf dus niet direct gebruik maken van de app. Ik was er 100% van overtuigd dat het ontzettend groot zou worden, en baalde een klein beetje dat ze niet even hadden gewacht met de uitrol tot ik weer in Nederland was. Dan kon ik er meteen op meerdere manieren bovenop duiken!

Miljoenen fans, wat een doelgroep!

Maandag 11 juli was ik weer terug op kantoor, en Pokémon Go was ook hier zeker het gesprek van de dag. Voor ons marketeers is een lancering, zo’n app en een hype als deze namelijk magisch interessant. Je kan daar namelijk ontzettend veel van leren (ik zal daar binnenkort ook nog een blog over schrijven). Wat ik me realiseerde toen ik weer op kantoor was, waren de kansen die ik was misgelopen omdat ik op vakantie was. Zo waren er al een aantal goed geïndexeerde websites, en ook al een aantal Facebook fanpages met tienduizenden likes en volgers. Dan heeft zelf nog iets starten vast geen zin meer.

Ik ben te laat…

Maar een echte goede community op gebied van Pokémon Go was er nog niet in de Nederlandse markt. Hier en daar was wel al een forum, maar die waren nog niet heel erg actief en gebouwd met veel minder goede software dan die wij hier zelf ontwikkeld hebben. Ik besloot dus toch even de stoute schoenen aan te trekken en keek samen met Chris wat voor domeinnamen er nog vrij waren op gebied van Pokémon Go.

Hamsteréééén

Bizar. Pokemoncommunity.nl was gewoon nog vrij!

De best mogelijke domeinnaam voor mijn community WAS NOG VRIJ.

Nu werd ik pas echt enthousiast. Wat zou er nog meer vrij zijn? Pokemonfanpage.nl en al zijn varianten qua extensies bleek ook nog vrij te zijn. Als je een community start, is het toch ook erg handig om een goede leadgenerator website neer te zetten. Laten wij daar nou toevallig ook het beste systeem voor in huis hebben 😉 Tijd om te hamsteren dus:

pokemondomeinnamen

Daarna dacht ik: wie weet wil ik nog wel iets verkopen. Hmm.. Toen bleek pokemonfanshop.nl en .com ook nog vrij te zijn, dus die heb ik toen ook nog maar even geclaimd.

Vlammen

Domeinnamen in de aanslag, systemen zijn er klaar voor, ik ben er klaar voor.

Ik had 1 doel voor de woensdagavond: Een basisversie van de website en een basisversie van de community online hebben staan.

Onderweg naar huis van kantoor op de fiets nog wat Pokémon gevangen en alvast thuisbezorgd.nl besteld zodat ik ononderbroken kon gaan vlammen.

De website

Ik besloot om te beginnen met de Pokémon Go website. Mijn idee was om op deze website een kennisbank aan te leggen met Pokémon locaties (terwijl ik die zelf nog niet wist) en meer tips & tricks over het spel zelf. Dus om de basisversie van de site online te zetten waren er eigenlijk maar 2 dingen nodig op de website:

De homepage

Met Phoenix kan je in enkele muisklikken een homepage kiezen, dus het skelet van mijn website stond al voor me klaar. Nu moest ik hem alleen nog vullen. Belangrijk is om bovenaan de website een Call to Action te hebben staan. Wat is het doel van mijn website? De kennisbank uitlichten en mensen naar de Community sturen. Goed, dan begin ik daar dus mee. En o ja, er moet natuurlijk ook nog een mooie achtergrondafbeelding achter die een mooi sfeerbeeld voor de website geeft.

website-begin

Zo. De bovenkant van de homepage is af. Of nee wacht, ik heb nog geen logo. Ga ik nu heel veel tijd stoppen in een logo, of een logo bestellen en daar op wachten? Nee, daar had ik echt geen zin in en geen tijd voor. Oplossing: Zelf even snel iets in elkaar zetten. Een echt logo komt later wel en is minder belangrijk in de opstartfase. Dus werd dit mijn geweldige logo, bestaande uit 2 afbeeldingen die ik bij elkaar had geplakt met mijn eigen tekst eronder:

Super mooi? Zeker niet. But it does the job for now.

Vervolgens 3 productvelden om de belangrijkste zaken van deze website uit te lichten. Dat werd het volgende: De community, de kennisbank en alvast een ‘coming soon’ voor de webshop (mocht die gaan komen). Daaronder komt het blog overzicht. Als de site de lucht in gaat moet er in ieder geval alvast wat content op staan, dus ik ga straks een blogje schrijven besluit ik in mijn hoofd. Vervolgens is er een mooie unit om de bezoekers uit te leggen waar deze site eigenlijk voor bedoeld is, dus ik bedenk mijn eigen mission statement:

“Pokemonfanpage.nl is opgericht om alle Pokémon Go fans uit Nederland en België een thuisplaats te bieden als het gaat om informatie, tips en tricks voor Pokémon Go. Daarnaast is het onze missie om de spelers en fans bij elkaar te brengen in onze Pokemon Community, zodat je samen met anderen de strijd aan kan gaan en zo veel mogelijk Pokémons en Gyms kunt gaan verzamelen!”

Als laatste in dit template komt de opt-in unit. “Hmm, maar ik heb geen weggever…” “Wil ik wel een mailinglijst opbouwen?” “Natuurlijk wil ik een mailinglijst opbouwen.” vertel ik mezelf. Waar ik die voor ga gebruiken? Geen idee. Maar als online marketeer weet ik dat een lijst met eerlijk verkregen e-mailadressen 1 van de meest waardevolle dingen op het internet is.

Dus in plaats van hem leeg te laten en niet te tonen, besluit ik om hem gewoon te laten staan met een stukje eigen tekst. Elk e-mailadres dat zich alvast meldt is welkom natuurlijk:

Schermafbeelding 2016-07-25 om 12.34.01

Voor nu is dit prima. Misschien schrijf ik binnenkort wel even een PDFje van 1 of 2 pagina’s…

Hmm, die kleuren passen alleen nog niet echt. Dat viel me bij de CTA bovenin de homepage ook al op. Wat zijn eigenlijk de Pokémon kleurcodes? Gelukkig kan ik in Phoenix in no time de kleurstelling van de gehele site wijzigen:

phoenix-kleuren-wijzigen

Zo, nu lijkt het al veel meer op een echte Pokémon website:

website-begin-gevuld

Het Content Canon

Goed. Nu moet er nog een content canon komen, want daar ga ik alle basistips delen. Ik kan hem nu nog niet gaan vullen, want zo veel weet ik nog niet van het spel, en eigenlijk hoop ik om een aantal gastbloggers te vinden die het tof vinden om hier content over te schrijven. Dus waar zal het content canon uit moeten bestaan? Ik besluit om een paar categorieën te maken: ‘Het Spel’ voor basistips over het spel, ‘Events’ om een lijst met events aan te leggen en ‘Pokemon Locaties’ om daar een soort database van aan te leggen. Dat is namelijk iets waarvan ik verwacht dat mensen op zullen gaan zoeken: Waar kan ik een *** vangen?.

Blogje

Nu nog even een blogje schrijven, dan staat er in ieder geval iets online. Ik besluit om te beginnen met een basisartikel, waar ik uitleg hoe je de Pokémon Go app kan installeren. Op dit moment is de app namelijk nog niet officieel uitgerold in Nederland, en ik verwacht dat er nog best wat mensen op zoek zijn naar uitleg hierover.

Tijdens het schrijven van mijn eerste blog zit ik lekker in de flow, dus ik besluit om direct een tweede blog te schrijven met een handige tip die de spelers alleen in het begin van het spel kunnen toepassen. De basis van de site is af. Gelukt! Ik kijk op de klok: Het is half 10. Mooi, dan heb ik nog een uur om de community online te zetten.

De community

Met Huddle staat de basis van je community meteen voor je klaar als je er een installeert, dus om die klaar te stomen voor pokemoncommunity.nl had ik niet zo heel veel tijd nodig. Een aantal boards aanmaken was zo gebeurd, en vervolgens hoefde ik alleen nog de kleuren in te stellen en het logo te uploaden. Ook mijn Pokémon Community was klaar om het daglicht te zien!

huddle-pokemon

Ik appte mijn vrienden om alvast een accountje aan te maken en hier en daar wat te posten, zodat het geen nomansland zou zijn wanneer de eerste gebruikers zich zouden aanmelden.

De Facebook fanpage

Om wat basis bereik te krijgen besloot ik om een Pokemonfanpage Facebook pagina te starten. Er waren wel al een aantal vrij grote Nederlandstalige fanpages voor Pokémon Go, maar niet geschoten is altijd mis dacht ik. Ik startte de Fanpage, uploadde een header en een profielafbeelding en nodigde al mijn vrienden hiervoor uit om een start te maken met het aantal likes. Daarnaast zette ik een budget van €5,- neer om de fanpage te promoten voor iedereen in Nederland en België tussen de 13 en 35.

Ik kijk op de klok: 22:42 uur. Perfect, mijn doel is behaald. De website, community en een Facebook pagina staan klaar om de Pokémon Go spelers verder te helpen!

The morning after

Toen ik wakker werd om 6 uur stond het aantal likes al op 69. Dat ging hard! Zo’n 20 vrienden hadden mijn uitnodiging geaccepteerd en de andere likes waren onbekenden voor mij. Op dat moment betaalde ik volgens Facebook 3 cent per like via mijn advertentie. Spotgoedkoop, dus ik besloot om het advertentiebudget iets omhoog te zetten naar €15,- per dag (dan zet ik hem wel weer uit wanneer ik vind dat ik genoeg likes heb).

Voor ik naar de sportschool fiets plan ik alvast een paar grappige posts in, zodat de pagina overdag gevuld zal worden met leuke snackable content. Niet al te lang daarna waren de 100 likes behaald, dus besloot ik om daar ook een post aan te weiden:

100-fans-pokemonfanpage

Ik was verbaasd hoeveel de post geliked werd. Binnen een uur was dat al meer dan 20 keer. Met 100 fans is de engagement normaliter echt niet zo hoog. Zoals je ziet heb ik daaronder gereageerd dat we de 250 al gehaald hadden om half 7 ’s avonds. Toen ik ging slapen had de pagina al meer dan 500 likes, waar ook organische (niet betaalde) likes bij zaten.

Vrijdag ging de pagina al over de 1000 likes heen. Wauw, wat gaaf om te zien hoe snel zoiets kan gaan en hoeveel posts er al geliked worden en dat er zelfs al reacties worden geplaatst. Ik had in het weekend aan het begin van beide dagen geen plannen, dus besloot ik om beide dagen door te knallen met de website en de fanpage.

1 Weekend knallen: De basis voor succes

Vrijdagavond was ik om een normale tijd naar bed gegaan, dus mijn biologische wekker ging rond half 7 af en het duurde niet lang voor mijn hoofd vol inspiratie zat om wat content uit de grond te stampen.

Ik schreef 3 blogs zodat de site er goed gevuld uit zag en zodat ik meteen wat extra content had die ik kon delen op de Facebook pagina. Vervolgens wilde ik aan de slag gaan met een PDF met Pokémon Go Tips zodat ik wat opt-ins kon gaan verzamelen via de fanpage. De engagement op mijn posts was vrij hoog, dus ik verwachtte dat zo’n gratis PDF best een goed idee zou zijn om mijn bereik te vergroten.

Blogs Pokemonfanpage

De PDF die ik zou gaan schrijven zou de ‘Pokemon Go Lifehack Guide‘ gaan heten. Met die titel moet ik er natuurlijk wel een paar goede tips in verwerken die niet iedereen weet, dus ben ik eerst nog extra onderzoek gaan doen op het internet.

Ik begin met het maken van een strakke opt-in pagina wat in een handomdraai is gedaan met Phoenix. Terwijl ik de opt-in pagina schrijf bepaal ik wat er sowieso in de PDF naar voren moet komen, omdat ik die dingen als USP’s op de pagina gebruik. Tijd om daadwerkelijk aan de PDF te beginnen. Ik begin met het schrijven van een inhoudsopgave. Hmm dat zijn zo’n 10 hoofdstukjes. Dat wordt een langer PDFje dan 2 pagina’s.

Maar ja, hoe waardevoller, hoe beter 🙂

Vandaag afmaken lukt waarschijnlijk niet, maar morgen is dan echt de uiteindelijke deadline. Mijn eerste hoofdstukken zijn de blogs die ik al geschreven heb, dus de eerste pagina’s zijn snel gevuld. Tijdens het schrijven loopt het aantal volgers op naar 1500 en ik besluit om nog een Thank you post te plaatsen en tease de volgers alvast met het nieuws dat er een tof cadeautje voor ze klaar staat als we de 2500 volgers halen.

1500 Fans Pokemonfanpage

Vervolgens krik ik het budget nog ietsje op, zodat ik zeker weet dat we de 2500 volgers op zondag halen. Mijn verwachting is dat dat ergens in de middag zal zijn. ’s Morgens kan ik het PDFje dus helemaal afmaken. Zondag word ik wakker en om 7:30 uur zit ik alweer achter mijn computer om de Lifehack Guide af te maken. Ik kijk op de fanpage en zie dat ik al 2498 likes heb. Shit, dat is snel gegaan. Tijd om te schrijven!

Ik heb de PDF af rond 11 uur en upload hem op de website. Zo, nu kan ik hem gaan weggeven. Op dat moment realiseer ik me dat ik nog helemaal niets visueels heb voor het e-book. Waar haal ik zo snel een e-book cover vandaan? Ik wil daar nu namelijk echt niet meer op wachten, dus ik flans zelf wel weer iets in elkaar.

Ik Google hier en daar wat en kom een gratis 3d cover maker tegen. Hij werkt vrij eenvoudig, dus ik stop er een afbeelding in en plaats mijn titel erop.

Zo, nu kan ik hem gaan weggeven!

Of toch niet… Nu moet ik mijn e-mail marketing provider nog even goed instellen en zorgen dat de bedankmail verwijst naar de gratis PDF. Op het moment dat ik de e-mail opsla kom ik er achter dat ik nog geen e-mailadres heb aangemaakt voor info@pokemonfanpage.nl en dat men dus een e-mail zou krijgen van mijn privé e-mailadres. Dat is natuurlijk uit den boze, dus ik probeer zo snel mogelijk een e-mailadres te regelen. Gelukkig is die volledig operationeel binnen 20 minuten.

Ik was heel even bang dat ik nog een middag moest wachten voor ik mijn giveaway kon lanceren. Ondertussen staat de teller al bijna op 2700 likes, maar omdat dat geen mooi aantal is maak ik nog steeds een thank you post over de 2500 likes.

Ik realiseer me dat ik de beste ‘vrolijke pokémon’ afbeelding gisteren al heb gebruikt bij de 1500 likes, en dat ik dus genoegen moet nemen met een minder sprankelende afbeelding. Maar hij moet wel goed opvallen in het nieuwsoverzicht, dus besluit ik om alle designers boos te maken en een ontzettend lelijke achtergrondkleur te kiezen zodat wat ik te vertellen heb in ieder geval goed opvalt:

2500-likes

Binnen 2 minuten heb ik 10 opt-ins binnen. Wat gebeurt hier? Ik heb er nog geen eens een klein budget tegenover gezet. Dit is allemaal organisch! Tegelijkertijd zit ik met Chris op Whatsapp, die ook heeft gezien dat de 2500 volgers al gehaald zijn. Ik houd hem op de hoogte van de voortgang tijdens het eerste uur, en ook Chris, onze Facebook expert, staat versteld:

chris-holy-shitballs

Nadat de post een uur online is geweest heb ik meer dan 100 opt-ins verzameld. Woohoo wat gaaf!

De post heb ik uiteindelijk met nog €30,- geboost en daarnaast heb ik nog een losse advertentie gemaakt voor de opt-ins waar ik 8 cent per opt-in betaalde. Maandag stond de teller op ruim 700 opt-ins en dinsdag waren het er al meer dan 1200. De likes van de pagina gingen dankzij deze actie ook weer hard omhoog.

Meer dan 100.000 mensen bereikt met 1 post

Vlak voordat ik zondag ging slapen zag ik nog een gaaf plaatje voorbij komen waar ik mezelf wel in kan herkennen. Ik twijfelde of ik hem nu wel zou moeten posten. Het is al half 11 en de meeste mensen uit mijn doelgroep zijn misschien niet meer actief. Ach, wat zal het, ik post hem wel. Het is ten slotte zomer vakantie dus wie weet ziet een leuke groep mensen het nog.

De volgende dag word ik wakker en ik zie dat de post al een paar honderd likes heeft en al meer dan 20.000 mensen heeft bereikt. Door de dag heen breekt hij de magische grens van 100.000 mensen aan bereik, YES!

Aan het begin van de middag post ik nog een andere afbeelding waarvan ik verwacht dat hij het heel goed zal doen. Ondertussen meer dan 3.500 fans en veel engagement op de pagina, dus hier zullen waarschijnlijk ook veel mensen op reageren. Ook deze post gaat op maandag en dinsdag qua bereik door het dak. Het aantal likes van mijn Facebook page klimt snel hoger terwijl mijn like advertentie al uitstaat. Uiteindelijk kreeg de post zelfs meer likes dan het aantal personen op mijn fanpage!

Facebook Posts meer dan 100.000 bereik

5.000 Likes actie

Woensdagochtend heb ik meer dan 4800 likes en weet ik dat de 5.000 likes mijlpaal om de hoek ligt. ’s Middags zijn we op het strand met Team IMU, dus ik plan alvast een post in om het 5.000 likes feestje te vieren. Ter ere van de 5.000 likes geef ik 2500 Pokécoins weg (t.w.v. €25,-). Dit zijn muntjes die je in de app kan gebruiken om extra spulletjes te kopen zodat je gemakkelijker verder kan komen in het spel.

Om kans te maken op de gratis coins moeten de mensen het volgende doen:

  1. Like deze fanpage
  2. Like en deel dit bericht
  3. Tag minstens 1 vriend of vriendin (meer mag ook)

Hierdoor kon het bericht razendsnel bereik krijgen en ik realiseer me dat het aantal fans ook ontzettend snel zal groeien. Binnen een uur is de post al meer dan 200 keer gedeeld, en ik realiseer me dat dit waarschijnlijk nog een stuk goedkoper is om snel extra fans te krijgen dan de like advertentie die ik aan heb staan.

my-plan-is-working

Terwijl we op het strand waren heb ik zelfs mijn telefoon uitgezet, omdat hij de hoeveelheid notificaties niet meer aan kon en continu vastliep

T-shirts verkopen

Het aantal fans groeit gestaag en donderdag besluit ik dat het tijd is om wat geld te gaan verdienen met het opgebouwde bereik. Via Teespring maak ik een aantal simpele T-shirt designs die ik vervolgens via hun website kan verkopen. Zonder risico, want als het minimumaantal bestellingen niet wordt gehaald, worden de T-shirts niet gedrukt. Alles wordt bij Teespring geregeld, dus ik zit ook niet opscheept met een voorraad o.i.d. Het enige wat ik hoef te doen, is te zorgen dat er shirts verkocht worden, en ik pak vervolgens een deel van de winst mee. Op de eerste dag worden al een paar bestellingen geplaatst, dus het lijkt te werken.

Nice, mijn eerste 20 euro is verdiend 🙂

Vrijdag voeg ik nog wat extra modellen toe, waardoor men nu ook tanktops en hoodies kan bestellen. Tanktops omdat het superwarm is deze week, en hoodies voor de nachtelijke Pokémonjagers, want daar schijnen er ook veel van te zijn.

Pokemon Go Tshirts
(De logo’s komen uit het spel zelf en ja, eigenlijk mag dat niet ivm keyword-id="11587" data-title="Het auteursrecht: Hoe zit dat nu precies?" data-excerpt="Het auteursrecht , misschien niet ieders favoriete onderwerp maar toch belangrijk wanneer je met content marketing aan de slag gaat. Zodra je een foto in je blog gebruikt, een tekstschrijver inhuurt, of een muziekje.." data-featured-image="https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/1300/auteursrecht-1170x500.jpg" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/auteursrecht-uitleg/">keyword-id="11587" data-title="Het auteursrecht: Hoe zit dat nu precies?" data-excerpt="Het auteursrecht , misschien niet ieders favoriete onderwerp maar toch belangrijk wanneer je met content marketing aan de slag gaat. Zodra je een foto in je blog gebruikt, een tekstschrijver inhuurt, of een muziekje.." data-featured-image="https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/1300/auteursrecht-1170x500.jpg" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/auteursrecht-uitleg/">keyword-id="11587" data-title="Het auteursrecht: Hoe zit dat nu precies?" data-excerpt="Het auteursrecht , misschien niet ieders favoriete onderwerp maar toch belangrijk wanneer je met content marketing aan de slag gaat. Zodra je een foto in je blog gebruikt, een tekstschrijver inhuurt, of een muziekje.." data-featured-image="https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/1300/auteursrecht-1170x500.jpg" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/auteursrecht-uitleg/">keyword-id="11587" data-title="Het auteursrecht: Hoe zit dat nu precies?" data-excerpt="Het auteursrecht , misschien niet ieders favoriete onderwerp maar toch belangrijk wanneer je met content marketing aan de slag gaat. Zodra je een foto in je blog gebruikt, een tekstschrijver inhuurt, of een muziekje.." data-featured-image="https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/1300/auteursrecht-1170x500.jpg" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/auteursrecht-uitleg/">keyword-id="11587" data-title="Het auteursrecht: Hoe zit dat nu precies?" data-excerpt="Het auteursrecht , misschien niet ieders favoriete onderwerp maar toch belangrijk wanneer je met content marketing aan de slag gaat. Zodra je een foto in je blog gebruikt, een tekstschrijver inhuurt, of een muziekje.." data-featured-image="https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/1300/auteursrecht-1170x500.jpg" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/auteursrecht-uitleg/">keyword-id="11587" data-title="Het auteursrecht: Hoe zit dat nu precies?" data-excerpt="Het auteursrecht , misschien niet ieders favoriete onderwerp maar toch belangrijk wanneer je met content marketing aan de slag gaat. Zodra je een foto in je blog gebruikt, een tekstschrijver inhuurt, of een muziekje.." data-featured-image="https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/1300/auteursrecht-1170x500.jpg" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/auteursrecht-uitleg/">keyword-id="11587" data-title="Het auteursrecht: Hoe zit dat nu precies?" data-excerpt="Het auteursrecht , misschien niet ieders favoriete onderwerp maar toch belangrijk wanneer je met content marketing aan de slag gaat. Zodra je een foto in je blog gebruikt, een tekstschrijver inhuurt, of een muziekje.." data-featured-image="https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/1300/auteursrecht-1170x500.jpg" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/auteursrecht-uitleg/">keyword-id="11587" data-title="Het auteursrecht: Hoe zit dat nu precies?" data-excerpt="Het auteursrecht , misschien niet ieders favoriete onderwerp maar toch belangrijk wanneer je met content marketing aan de slag gaat. Zodra je een foto in je blog gebruikt, een tekstschrijver inhuurt, of een muziekje.." data-featured-image="https://media-01.imu.nl/storage/imu.nl/1300/auteursrecht-1170x500.jpg" class="smart-content-link sc-link" href="https://imu.nl/auteursrecht-uitleg/">auteursrechten. Dat is echter niet hetgeen ik je wil bijbrengen met dit blogbericht. Het gaat er hier voor mij om, om te kijken en laten zien hoe snel je iets voor elkaar kan krijgen met internet marketing. Met iets meer tijd en een eigen design / inbreng voor de T-shirts had namelijk precies hetzelfde gekund ;-))

Mijn plan was eigenlijk om vandaag de winnaar van de like actie te selecteren, maar ik zie dat de 5000 fans post het nog steeds supergoed doet, dus ik besluit dat ik de winnaar morgen pas bekend maak. Zo kan de post en mijn fanpage nog wat extra bereik krijgen. Toch mooi meegenomen!

Gastbloggers

Met al dit extra bereik vind ik dat het tijd is geworden om op zoek te gaan naar gastbloggers. Tussen al deze fans zitten vast een aantal mensen die het tof vinden om een podium te krijgen waar ze hun ervaringen en eigen tips en tricks kunnen delen. Ik plaats een oproep op de Fanpage en al snel melden zich 2 kandidaten waar ik een goede klik mee heb. Een van hen is zelfs zo’n grote fan dat ze een aantal Pokémon tattooages heeft laten zetten, geweldig, wat een toewijding! Ik vertrouw er op dat zij geweldige blogs zal gaan schrijven.

De winnaar

Zaterdag word ik wakker en weet ik dat het tijd is om een winnaar van de 2500 pokécoins actie bekend te gaan maken. Ik zoek een tool waarmee ik willekeurig een winnaar uit kan kiezen van alle mensen die mijn post hebben geliked en gedeeld. Nadat ik het bericht heb geplaatst dat de winnaar bekend is word ik kort daarna al door hem gecontacteerd. Ik stuur hem de tegoedcode zodat hij zijn Pokécoins kan innen. Hij is er superblij mee en post ook onder mijn berichtje een aantal screenshots als bewijs, voor het geval mensen zouden denken dat het een ‘neppe’ actie was. Supertof van hem!

fb-2500-winnaar

Ondertussen check ik de verkopen van mijn kledingverkoop, 7 stuks verkocht, met zo’n €40,- winst. Hmm, ik had stiekem wel iets meer verwacht, maarja, ik zou zelf eigenlijk ook niet met zo’n shirt rond gaan lopen. En, ik weet als online marketeer, dat de teller nog vele dagen moet lopen. En de meeste verkopen komen pas als de teller bijna af is gelopen 😉

Dus ik maak me geen zorgen en ga ook niet tientallen extra posts plaatsen om de shirts te boosten, maar ik ga gewoon door met waar ik mee bezig was: Waardevolle content op de website plaatsen, en leuke posts inplannen voor Facebook.

Telefoonhoesjes

Zondag realiseer ik me dat T-shirts/hoodies misschien niet het beste product is om via de fanpage/website aan te bieden, en ik krijg het idee om telefoonhoesjes met de teamlogo’s te gaan verkopen. Ik wil dit zo snel mogelijk rondmaken, dus ik ga op zoek naar een partij die dit wellicht voor mij kan dropshippen, maar kom geen bijzondere dingen tegen. Hmm, hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Veel websites waar je je eigen telefooncover kan designen hanteren al prijzen van 15/20 euro, en daar kan ik dus geen extra marge op zetten. Ik zoek verder en kom iets tegen wat lijkt op een broertje van Teespring: Teezily.

Ook daar kan je T-shirts designen en verkopen, maar ook telefoonhoesjes. En bij minimaal 1 bestelling kunnen ze al gedrukt worden. NICE!

Ik zet in de omschrijving wel gewoon neer dat er een minimumaantal van 50 hoesjes bereikt moet worden. Goed voor de social proof zodra ik die tekst later aanpas en aangeef dat het minimumaantal bestellingen van 50 gehaald is. Mochten mensen twijfelen, kan zoiets ze toch net over de streep trekken (“kennelijk zijn er ook veel anderen die zo’n hoesje hebben gekocht”)

De post van de t-shirts had organisch niet zo heel veel bereik, en zelfs met wat advertentiebudget is het bereik mager als je het vergelijkt met de ‘grappige’ posts. Dus ik bedenk om het trucje te herhalen waar ik eerder deze week 5.000 likes mee heb gescoord op 1 post en ik plaats een paar emoji’s bij de verschillende covers.

telefoonhoesjes-verkopen

Binnen korte tijd zie ik dat de likes binnen stromen en dat mensen elkaar aan het taggen zijn. Yes, my plan is working again!

Ik zet er een klein advertentiebudget van €15,- tegenaan, maar op maandag besluit ik al om dit te verhogen, gezien er nog geen eens 10 euro is uitgegeven, maar ik wel al 30 euro heb verdiend met deze hoesjes!

En ook het aantal likes en reacties groeit gestaag.

Wat een geweldige uitvinding, die Emoji’s in plaats van een like.

Winactie

We zitten bijna op de 10.000 likes maar eigenlijk wil ik daar niet meer op wachten. Het is tijd om een bak extra mensen in de community te krijgen! Vanaf de bedankpagina na opt-in verwijs ik al naar de community en er zitten al zo’n 150 leden in, maar ik wil er veel meer. Dus, besluit ik een challenge te starten: Win 1200 Pokécoins als jij de leukste Pokémon Go foto hebt gemaakt!

community-win-1200-coins

Het is een wat grotere stap om van Facebook naar een andere plek toe te gaan, dus de interactie en het resultaat is een stuk lager dan bij de vorige post. Het aantal communityleden verdubbelt wel binnen een dag, en ik zie dat er naast de challenge hier en daar al wat topics worden gestart en dat er al iets meer interactie begint te komen.

Dat was ook eigenlijk het doel van de hele actie, omdat je in een besloten community veel meer controle hebt over de groep mensen die er in zit (op Facebook zijn ze zo weer ergens anders). En zodra zo’n community levend is, zullen de mensen in de community het ook levend houden.

Petjes verkopen?

Op zondag was ik al op zoek gegaan naar een plaats om petjes aan te bieden, maar daar had ik nog geen geschikte partij voor gevonden. Maandagavond vraagt iemand via de fanpage of we geen petjes kunnen aanbieden naast de telefoonhoesjes en shirts, dus ik realiseer me dat dit ook zeker een product kan zijn waar meer vraag naar is.

Ik zoek verder en kom uiteindelijk een partij tegen waar ik petjes kan maken en €3,50 per verkoop krijg (op een verkoopprijs van 19,99). Niet ideaal, maar zeker beter dan niets. Vooral omdat ik met vrij weinig moeite op deze manier aan de wens van de klant kan voldoen. Zeker in deze beginfase vind ik dat erg belangrijk. Hoe meer mijn website en community als betrouwbare autoriteit gezien wordt, hoe beter voor de toekomst.

Ik ga de petjes nu nog niet promoten, want de promotie voor de shirts en telefoonhoesjes lopen nog, en ik wil niet dat alles om advertenties en verkopen draait. Dan zijn de mensen namelijk snel uitgekeken.

Dinsdagavond kom ik toevallig op Facebook een Nederlandse partij tegen die via een comment onder een advertentie van iemand anders aangeeft petjes te verkopen voor €9,95. Ik neem contact met ze op en vraag of ze een webshop o.i.d. hebben, maar zij geven aan dat ik via een privé berichtje mijn gegevens aan hen door kan sturen en dat ik dan een factuur krijg.

pokemon-go-pet

Hmm, en wat nou als ik een webshop op zou zetten om jullie producten aan te bieden, en vervolgens aan jullie doorgeef waar de petjes naartoe gestuurd moeten worden?

“Ja hoor, dat is zeker een mogelijkheid.”

Perfect! Ik geef aan dat ik morgen nog even contact opneem per mail over de details, en op woensdag hoor ik dat ik de petjes zelf voor €8,- incl. BTW kan bestellen als ik hen het afleveradres aanlever. Daar zit dus een veel beter marge voor mij op dan, en op die manier kan ik de petjes voor 14,95 aanbieden, wat een veel aantrekkelijkere prijs is. Tijd om binnenkort mijn webshop in te gaan richten dus 🙂

Payday

Yes! Mijn eerste T-Shirt campagnes zijn afgelopen. Ik heb in totaal 13 shirts verkocht en zo’n 70 euro winst gemaakt. Mooi begin. Zeker nu ik zie dat de verwachte winst van mijn telefoonhoesjes al boven de €100,- is, en die campagnes nog een aantal dagen moeten lopen. Ondertussen maak ik alvast weer nieuwe campagnes aan voor de T-shirts op Teezily. Ze hebben een ander lettertype en zien er eigenlijk nog beter uit. Ik ga ze nu niet actief promoten o.i.d., maar het is goed om in ieder geval de mogelijkheid te bieden aan mijn bezoekers om een shirt te bestellen natuurlijk 😉

Challenge: Like, Love, Smile, Surprise?

Omdat de Pokémon hype, mijn site, de community en de fanpage zo lekker lopen, geef ik vrijdagochtend een speciaal Phoenix ledenwebinar waarin ik precies deel wat ik de laatste weken heb uitgespookt. Vanuit onze community krijg ik ontzettend veel energie terug, en veel ondernemers gaan direct met de challenge aan de slag om ook een toffe Facebookpost te plaatsen die gebruik maakt van de Facebook emoticons.

’s Morgens voor het webinar heb ik zelf ook nog een soortgelijke post geplaatst, om te laten zien dat het ook meerdere keren goed kan werken:

pokemon-facebook-emoticons-post

Ik hoop ook dat jij dit artikel leest met een ondernemers mindset, zodat je hier voor jezelf actiepunten uit kan halen. Door bijvoorbeeld ook dergelijke posts te gaan plaatsen 😉

Affiliate worden?

Vrijdagavond word ik benaderd door een externe partij die mij vraagt om affiliate van hun te worden. Ze verkopen ‘echte’ Pokémon badges die gebaseerd zijn op de serie.

Hoe vet? In plaats van dat ik op zoek ga naar producten, komt het nu vanzelf naar me toe. Allemaal door een goedlopende website en community, met daarnaast een fanpage met hoge engagement. Ik vraag hen wat extra informatie, en zal waarschijnlijk dit weekend ergens een banner plaatsen om deze producten te promoten. Een post boosten zal hier waarschijnlijk niet bij zitten, omdat ik hier minder mee verdien dan met de andere producten.

Gratis opt-ins? Gebruik een magnet!

Dat magnets goed werken om extra kliks of opt-ins te verzamelen wist ik al, maar het is toch wel extra tof om het direct in werking te zien 🙂

Zaterdagnacht is een update verschenen die best wat stof zal doen opwaaien. Zondagochtend schrijf ik een aantal blogs hierover en ik plan Facebook posts in om deze blogs te delen. De laatste dagen zijn mijn opt-ins wat gestagneerd, omdat ik mijn opt-in pagina niet meer heb gepromoot. Daarnaast heb ik doordeweeks ook geen blogs toegevoegd aan de website.

Zondag worden mijn blogs gepromoot, en ik krijg ineens weer om de zoveel minuten een e-mailtje dat er een nieuwe inschrijver op de mailinglijst is. Bij de eerste paar denk ik, goh, dat is toevallig. Daarna realiseer ik me dat de magnet zijn werk aan het doen is. Wat een geweldig ding!

magnet

Ik hoef dus alleen maar waardevolle content te plaatsen, en de optins komen vanzelf. Wat een heerlijke manier van ondernemen 🙂

De reden dat ik op zondagochtend al mijn posts heb ingepland, is dat ik niet thuis zal zijn. Ik ga namelijk naar dé plaats waar elke Pokémon Go speler naartoe wil: Kijkduin.

Kijkduin: The place to be

Waarschijnlijk heb je de afgelopen dagen op het nieuws of via Facebook wel foto’s of een video voorbij zien komen van de Pokémon gekte bij Kijkduin in Den Haag.

https://www.youtube.com/watch?v=v6Nrd7Z0bGE

Via verschillende groepen ben ik al op de hoogte dat Kijkduin een hotspot schijnt te zijn voor Pokémon die je niet overal tegen kan komen. Met wat vrienden heb ik eerder deze week al besloten om naar Kijkduin te gaan op zondag als het een beetje mooi weer zou zijn (strand + terras is altijd een goed idee).

Toen bedacht ik:

Ik heb toch een fanpage met meer dan 10.000 volgers, dus waarom zou ik er geen event van maken? Eens zien of er wat op af komt.

En ja, warempel, het werkt. Mijn event voor zondag 31 juli trekt 64 aanwezigen en 190 geïnteresseerden zonder dat ik het event heb geadverteerd:

pokemon-go-hunt-kijkduin

Ja, dit is precies de zondag waarop de gekte van het filmpje hierboven gebeurde.

Helaas heb ik daar zelf niets van meegekregen, anders had ik zelf ook nog wel een video de wereld in geholpen 😉

Wat ik wel bijzonder vind, is dat ik daadwerkelijk honderden mensen op het trappetje bij het deltaplein zie zitten, de hele dag! Op het moment dat we aankomen en op het moment dat we weggaan, zit een groot gedeelte van de mensen nog op precies dezelfde plek. Al deze mensen zijn hier lang niet allemaal dankzij mijn event gekomen, maar ik denk dat er zeker wel een groep aanwezig is geweest door mijn verwijzing via Facebook.

pokemon-go-kijkduin-deltaplein

Stiekem baal ik nog dat ik geen spandoek o.i.d. mee heb genomen om een ‘offline, online winactie’ te doen. Deze honderden mensen die hier de hele dag zitten zouden namelijk zeker wel mijn FB posts gaan liken & delen als daar een kleine reward tegenover staat. Maar goed, misschien iets voor de toekomst als ik een zondagje niks te doen heb 😉

Ka’tsjing!

Zondagnacht is mijn campagne voor de telefoonhoesjes afgelopen. Maandagochtend word ik wakker en zie ik dat ik er in totaal 46 heb verkocht. Mijn netto winst: €308,51 – awesome!

Ik heb ingesteld bij Teezily dat mijn campagnes automatisch vernieuwen, en op maandag verkoop ik zonder promotie alweer 2 nieuwe telefoonhoesjes. Dat blijft toch een mooi product die ik er in ga houden. Binnenkort maar even op zoek gaan naar een Nederlandse leverancier 🙂

Het resultaat van de afgelopen weken

Qua advertentiekosten vs opbrengsten heb ik nu ongeveer break-even gedraaid. Wat er dus op neer komt dat ik nu bijna 2.000 e-mailadressen en bijna 11.000 Facebook fans op een Facebookpagina met een hoge edgerank, helemaal gratis heb vergaard!

Ondertussen heb ik bijna 2 miljoen mensen bereikt… wow.

Met deze basis kan ik zeker nog een aantal weken mooie dingen doen nu de rage nog loopt. Petjes, telefoonhoesjes, gym badges en binnenkort powerbanks in de vorm van een Pokéball via een vriend van Tonny… Wie weet wat nog meer? Als je een leuk idee hebt hoor ik het graag 😉

(De campagnes die liepen zijn nu overigens stopgezet door Teezily en Teespring door het gebruik van de Logo’s uit het spelletje. Ik wist bij het starten van die campagnes dat het geen lange termijn producten zouden zijn, maar gebruikte het meer als test om te zien hoe snel er resultaat te behalen zou zijn. Pas zelf dus wel altijd op met het gebruik van logo’s e.d.)

Zelf heb ik nu in ieder geval een aantal nieuwe producten op het oog die volledig volgens de regels vermarkt kunnen worden 🙂

Ik hoop dat je het tof vond om mijn ervaringen met dit project te lezen. Voor mij waren het in ieder geval bijzondere weken en vond ik het supergaaf om internet marketing op deze manier toe te kunnen passen op dit project!

Laat je een reactie achter? Ik hoor graag wat voor inzichten je uit dit artikel hebt gehaald!

Reacties