Vanaf 7 juli stond de wereld op zijn kop. De aandelen van Nintendo stegen door het dak en ik baalde dat ik geen aandelen had gekocht… Toch is het mij binnen een week gelukt om geld te verdienen met de Pokémon Go hype!
Binnen twee weken heb ik het volgende bereikt:
- Meer dan 10.000 Facebook Fans
- Meer dan 10.000 bezoekers (op een nieuwe website)
- Meer dan 1.500 Community leden
- Meer dan 1.800 opt-ins
- Meer dan 1,5 miljoen mensen bereikt via Facebook
In dit blog zal ik alles delen van mijn eigen Pokémon avontuur als ondernemer: Wat heb ik precies gedaan, en wat was mijn gedachtegang terwijl ik daarmee bezig was? Ik hoop dat je daar een hoop inzichten uit kunt halen voor je eigen business 🙂
Hoe het begon
Begin juli kreeg ik tijdens mijn vakantie te horen dat Pokémon Go eindelijk te downloaden was in Australië en Nieuw-Zeeland. In Europa kon je het wel al via een externe website downloaden, wat er voor zorgde dat er toch al miljoenen mensen waren die de app al op hun telefoon hadden staan.
1 April Grap…
Het begon allemaal 2 jaar geleden, met een 1 april grap van Google:
Als je aan het eind van de jaren 80 of in de jaren 90 geboren bent, dan is dit hoogstwaarschijnlijk 1 van je grootste kinderdromen geweest: Pokémon trainer worden en in het echt kunnen rondlopen om Pokémon te vangen. Daar had Google ons mooi te pakken, want het was 1 april 😉
But it’s real!
Eind 2015 doken er opeens meerdere berichten op dat Pokémon Go er aan zat te komen. Een app waarmee je in het echt Pokémon zou kunnen gaan vangen via je Smartphone. Hmm, waar had ik dat eerder gehoord. Zeker weer een grap.
Januari 2016 zou het live gaan, maar dat gebeurde niet. Nu, een half jaar later, staat ineens de wereld op zijn kop sinds de app is uitgerold. Intussen hebben meer dan 2 miljoen Nederlanders de app geïnstalleerd. Dat is meer dan 10% van onze bevolking…
Slecht bereik
Zoals ik hierboven al schreef was ik bij de eerste uitrol nog op vakantie, en kon ik zelf dus niet direct gebruik maken van de app. Ik was er 100% van overtuigd dat het ontzettend groot zou worden, en baalde een klein beetje dat ze niet even hadden gewacht met de uitrol tot ik weer in Nederland was. Dan kon ik er meteen op meerdere manieren bovenop duiken!
Miljoenen fans, wat een doelgroep!
Maandag 11 juli was ik weer terug op kantoor, en Pokémon Go was ook hier zeker het gesprek van de dag. Voor ons marketeers is een lancering, zo’n app en een hype als deze namelijk magisch interessant. Je kan daar namelijk ontzettend veel van leren (ik zal daar binnenkort ook nog een blog over schrijven). Wat ik me realiseerde toen ik weer op kantoor was, waren de kansen die ik was misgelopen omdat ik op vakantie was. Zo waren er al een aantal goed geïndexeerde websites, en ook al een aantal Facebook fanpages met tienduizenden likes en volgers. Dan heeft zelf nog iets starten vast geen zin meer.
Ik ben te laat…
Maar een echte goede community op gebied van Pokémon Go was er nog niet in de Nederlandse markt. Hier en daar was wel al een forum, maar die waren nog niet heel erg actief en gebouwd met veel minder goede software dan die wij hier zelf ontwikkeld hebben. Ik besloot dus toch even de stoute schoenen aan te trekken en keek samen met Chris wat voor domeinnamen er nog vrij waren op gebied van Pokémon Go.
Hamsteréééén
Bizar. Pokemoncommunity.nl was gewoon nog vrij!
De best mogelijke domeinnaam voor mijn community WAS NOG VRIJ.
Nu werd ik pas echt enthousiast. Wat zou er nog meer vrij zijn? Pokemonfanpage.nl en al zijn varianten qua extensies bleek ook nog vrij te zijn. Als je een community start, is het toch ook erg handig om een goede leadgenerator website neer te zetten. Laten wij daar nou toevallig ook het beste systeem voor in huis hebben 😉 Tijd om te hamsteren dus:
Daarna dacht ik: wie weet wil ik nog wel iets verkopen. Hmm.. Toen bleek pokemonfanshop.nl en .com ook nog vrij te zijn, dus die heb ik toen ook nog maar even geclaimd.
Vlammen
Domeinnamen in de aanslag, systemen zijn er klaar voor, ik ben er klaar voor.
Ik had 1 doel voor de woensdagavond: Een basisversie van de website en een basisversie van de community online hebben staan.
Onderweg naar huis van kantoor op de fiets nog wat Pokémon gevangen en alvast thuisbezorgd.nl besteld zodat ik ononderbroken kon gaan vlammen.
De website
Ik besloot om te beginnen met de Pokémon Go website. Mijn idee was om op deze website een kennisbank aan te leggen met Pokémon locaties (terwijl ik die zelf nog niet wist) en meer tips & tricks over het spel zelf. Dus om de basisversie van de site online te zetten waren er eigenlijk maar 2 dingen nodig op de website:
- Een homepage
- Een content canon
De homepage
Met Phoenix kan je in enkele muisklikken een homepage kiezen, dus het skelet van mijn website stond al voor me klaar. Nu moest ik hem alleen nog vullen. Belangrijk is om bovenaan de website een Call to Action te hebben staan. Wat is het doel van mijn website? De kennisbank uitlichten en mensen naar de Community sturen. Goed, dan begin ik daar dus mee. En o ja, er moet natuurlijk ook nog een mooie achtergrondafbeelding achter die een mooi sfeerbeeld voor de website geeft.
Zo. De bovenkant van de homepage is af. Of nee wacht, ik heb nog geen logo. Ga ik nu heel veel tijd stoppen in een logo, of een logo bestellen en daar op wachten? Nee, daar had ik echt geen zin in en geen tijd voor. Oplossing: Zelf even snel iets in elkaar zetten. Een echt logo komt later wel en is minder belangrijk in de opstartfase. Dus werd dit mijn geweldige logo, bestaande uit 2 afbeeldingen die ik bij elkaar had geplakt met mijn eigen tekst eronder:
Super mooi? Zeker niet. But it does the job for now.
Vervolgens 3 productvelden om de belangrijkste zaken van deze website uit te lichten. Dat werd het volgende: De community, de kennisbank en alvast een ‘coming soon’ voor de webshop (mocht die gaan komen). Daaronder komt het blog overzicht. Als de site de lucht in gaat moet er in ieder geval alvast wat content op staan, dus ik ga straks een blogje schrijven besluit ik in mijn hoofd. Vervolgens is er een mooie unit om de bezoekers uit te leggen waar deze site eigenlijk voor bedoeld is, dus ik bedenk mijn eigen mission statement:
“Pokemonfanpage.nl is opgericht om alle Pokémon Go fans uit Nederland en België een thuisplaats te bieden als het gaat om informatie, tips en tricks voor Pokémon Go. Daarnaast is het onze missie om de spelers en fans bij elkaar te brengen in onze Pokemon Community, zodat je samen met anderen de strijd aan kan gaan en zo veel mogelijk Pokémons en Gyms kunt gaan verzamelen!”
Als laatste in dit template komt de opt-in unit. “Hmm, maar ik heb geen weggever…” “Wil ik wel een mailinglijst opbouwen?” “Natuurlijk wil ik een mailinglijst opbouwen.” vertel ik mezelf. Waar ik die voor ga gebruiken? Geen idee. Maar als online marketeer weet ik dat een lijst met eerlijk verkregen e-mailadressen 1 van de meest waardevolle dingen op het internet is.
Dus in plaats van hem leeg te laten en niet te tonen, besluit ik om hem gewoon te laten staan met een stukje eigen tekst. Elk e-mailadres dat zich alvast meldt is welkom natuurlijk:
Voor nu is dit prima. Misschien schrijf ik binnenkort wel even een PDFje van 1 of 2 pagina’s…
Hmm, die kleuren passen alleen nog niet echt. Dat viel me bij de CTA bovenin de homepage ook al op. Wat zijn eigenlijk de Pokémon kleurcodes? Gelukkig kan ik in Phoenix in no time de kleurstelling van de gehele site wijzigen:
Zo, nu lijkt het al veel meer op een echte Pokémon website:
Het Content Canon
Goed. Nu moet er nog een content canon komen, want daar ga ik alle basistips delen. Ik kan hem nu nog niet gaan vullen, want zo veel weet ik nog niet van het spel, en eigenlijk hoop ik om een aantal gastbloggers te vinden die het tof vinden om hier content over te schrijven. Dus waar zal het content canon uit moeten bestaan? Ik besluit om een paar categorieën te maken: ‘Het Spel’ voor basistips over het spel, ‘Events’ om een lijst met events aan te leggen en ‘Pokemon Locaties’ om daar een soort database van aan te leggen. Dat is namelijk iets waarvan ik verwacht dat mensen op zullen gaan zoeken: Waar kan ik een *** vangen?.
Blogje
Nu nog even een blogje schrijven, dan staat er in ieder geval iets online. Ik besluit om te beginnen met een basisartikel, waar ik uitleg hoe je de Pokémon Go app kan installeren. Op dit moment is de app namelijk nog niet officieel uitgerold in Nederland, en ik verwacht dat er nog best wat mensen op zoek zijn naar uitleg hierover.
Tijdens het schrijven van mijn eerste blog zit ik lekker in de flow, dus ik besluit om direct een tweede blog te schrijven met een handige tip die de spelers alleen in het begin van het spel kunnen toepassen. De basis van de site is af. Gelukt! Ik kijk op de klok: Het is half 10. Mooi, dan heb ik nog een uur om de community online te zetten.
De community
Met Huddle staat de basis van je community meteen voor je klaar als je er een installeert, dus om die klaar te stomen voor pokemoncommunity.nl had ik niet zo heel veel tijd nodig. Een aantal boards aanmaken was zo gebeurd, en vervolgens hoefde ik alleen nog de kleuren in te stellen en het logo te uploaden. Ook mijn Pokémon Community was klaar om het daglicht te zien!