Is dropshippen oplichterij? Interview met Joshua Kaats
20 oktober 2021 
22 min. leestijd

Is dropshippen oplichterij? Interview met Joshua Kaats

We zitten vandaag met een bijzondere gast. Iedereen in Nederland heeft hem ondertussen wel gezien op Facebook, Instagram of YouTube.

Een tijdje geleden heeft hij iedereen kapot getarget. Iedereen ziet zijn auto rijden of hem voorbij vliegen. In korte tijd is hij op jonge leeftijd heel succesvol geworden met online marketing en dropshippen. We hebben het natuurlijk over Joshua Kaats. 


Waar is je reis begonnen?

“Mijn reis begon in 2017. Ik was student commerciële economie, maar wist altijd al dat ik niet het standaard leven wilde van: naar school gaan, diploma halen, een baan van 9 tot 5 en dat tot mijn 65e. In die periode hield ik van reizen. Daarom ging ik tijdens mijn zomervakantie backpacken door Thailand. Daar ontdekte ik het wereldje van online ondernemen. 

In die periode kwam ik veel digital nomads tegen. Mensen die vanaf hun laptop overal ter wereld werken. Dat vond ik heel interessant. Ik had een jaar lang gespaard voor die reis en maakte daar mijn geld op. Zij maakten dezelfde reis en deden dezelfde activiteiten. Maar ondertussen waren ze aan hun business aan het bouwen en geld aan het verdienen. Dat motiveerde mij. 

Dat was de eerste keer dat ik zag dat die manier van leven mogelijk was. Ik stelde mezelf een doel. Ik gaf mezelf drie jaar, tot het einde van mijn studie. In die drie jaar wilde ik een manier vinden om een online business op te zetten. Zo hoefde ik na mijn studie niet aan de slag voor een werkgever.

Meteen toen ik terugkwam, ben ik gaan zoeken naar online business modellen. Toevallig had ik in Thailand iemand ontmoet die aan dropshipping deed. Ik dacht: ‘Als hij dat kan, dan kan ik dat ook,’. Daarom ben ik research gaan doen en daarna al snel online gegaan met mijn business. De eerste maand dat ik online was, ging het meteen heel goed. Ik maakte een omzet van 8400 euro, zonder dat ik überhaupt kennis of ervaring van online ondernemen had. 

Voor een student was zo’n omzet natuurlijk enorm. Daarom vroeg ik mezelf af: ‘Wat zou er gebeuren als ik me een jaar lang zou focussen op deze business?’ Toen ben ik naar Thailand gegaan en heb me volledig gefocust op mijn dropshipping business. Van daaruit is dat heel goed gegaan.”

En ben je toen gestopt met je studie of heb je die drie jaar nog afgemaakt? 

“Ik ben inderdaad gestopt met de studie. Aan mijn ouders verkocht ik het als een tussenjaar. Zo gaf ik me dat jaar de tijd om mezelf te bewijzen, naar mezelf en naar mijn ouders. Het slechtste wat kon gebeuren, was dat het niet zou lukken en dan zou ik weer teruggaan naar mijn studie.”

Hoe groot ben je uiteindelijk geworden met puur en alleen het dropshippen?

“Uiteindelijk zat ik op een ton per week aan omzet. De winst was ongeveer 20% tot 30%.”

In het begin was je in Nederland waarschijnlijk nog een van de weinigen die iets met dropshipping deed?

“Ja dat is wel interessant. In Amerika was dropshipping al booming. Dat zie je met veel dingen die online gebeuren. Ook met online marketing. Amerika is wat verder. Ik zag iedereen dropshippen in Amerika, maar nog niet in Nederland. Mijn Engels is niet zo goed. Daarom dacht ik: laat ik gewoon hetzelfde in Nederland proberen. En dat werkte. Zo werd ik een van de eerste in Nederland die het op die manier deed.”

En toen dacht je: het gaat zo goed bij mij, ik ga niet alleen zelf dropshippen, maar het ook aan andere mensen leren.

“Ja, dat begon heel klein. Ik kwam net terug van een reis naar Thailand. En drie maanden later zat ik er weer. Vrienden en klasgenoten vroegen me: “Hoe kun je daar nu weer zijn? Hoe doe je dat?” ‘Dropshippen’, was mijn antwoord. Vervolgens had ik Zoom-calls met iedereen en legde het uit. 

Mijn strategie bleek ook bij andere mensen te werken. Toen dacht ik: ‘Wat vet!’ Ik wilde altijd ondernemer worden, maar mensen in mijn omgeving vertelden me dat ik naar school moest en een diploma moest halen. “Als je een bedrijf wilt starten heb je investeerders nodig en een businessplan”, vertelden mensen mij. Er was maar één pad waar ik in geduwd ben. Zelf heb ik toen een nieuw pad gecreëerd. Ik wilde meer mensen helpen om dat ook te doen.”

Fast forward naar een paar jaar later. Hoeveel duizend mensen heb je in je cursus zitten?

“Ik denk ongeveer 5000 studenten.” 

Je hebt dus 5000 mensen opgeleid om te dropshippen. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en is dropshippen wat bekender geworden. Mensen zijn er sceptisch over. ‘Wéér zo’n dropshipper’, denken ze dan. Ze zien de zoveelste webshop met een product dat waarschijnlijk uit China komt en van slechte kwaliteit is. Zelfs bij ‘Boos’ zijn er afleveringen over geweest. Hoe kijk jij daar tegenaan? Komt dat bij jou vandaan? Heb je gezegd dat mensen naar AliExpress moeten gaan?

“Ik heb wel gezegd dat mensen naar AliExpress moeten gaan. Maar ik heb ook gezegd dat je leveranciers en producten eerst goed moet screenen. Daar zijn checklists en templates voor. 

Met dropshippen heb je twee kanten. 

Aan de ene kant heb je mensen die het op de goede manier doen. Zij leveren producten van goede kwaliteit met een relatief snelle levertijd. Je kunt bij dropshipping kiezen tussen een levertijd van 7 tot 10 dagen of een levertijd van meer dan een maand. Je wilt klanten niet een maand op hun product laten wachten. Ook is het belangrijk dat je goede klantenservice levert. Je moet het behandelen als een serieus bedrijf. 

Het nadeel van dropshippen is dat het heel toegankelijk is. Iedereen met een laptop en 100 euro op zijn bankrekening zou in principe een dropshipping business kunnen starten. Er zijn jongens van 16 die toevallig een viral product te pakken krijgen. Ze krijgen honderden orders per dag. Opeens moeten ze klantenservice gaan doen. Dat wisten ze niet. Misschien levert hun leverancier de producten helemaal niet. Of een hele andere kwaliteit. Dan krijg je boze klanten. Vaak halen dat soort mensen hun webshop offline en zijn de klanten gedupeerd.

Deze problemen worden afgeschoven op het dropshippen. Daarom heerst er een negatief beeld omheen.”

Voel je jezelf er verantwoordelijk voor dat zoveel mensen zijn gaan dropshippen doordat jij ze erop gewezen hebt?

“Ik voel me verantwoordelijk voor allebei de kanten. Aan de ene kant voor de mensen die het goed doen en het succes dat ze hebben bereikt. En aan de andere kant ook voor het feit dat het nu zo uit de hand loopt. Het enige wat ik nu kan doen, is zorgen dat de mensen die ik opleid het op de juiste manier doen.”

Hoe zorg je daarvoor? Ik kan me voorstellen hoe iemand jouw cursus koopt en jouw trucje leert. Vervolgens denkt hij: ‘Ik kan het ook op de makkelijke manier doen’. Vervolgens gaat het heel snel en hebben ze hun business niet op orde. Ze komen dan wel uit jouw school, maar volgen niet jouw volledige strategie. 

“Ten eerste leer ik ze alles over klantenservice. Letterlijk alles komt aan bod over hoe je dat op de juiste manier doet. Daarnaast breng ik mensen in contact met Nederlands sprekende agents die producten van kwaliteit leveren. Die zorgen voor goede communicatie en levering. Zo komen mensen niet bij Chinese leveranciers terecht waardoor ze worden opgelicht. Ze weten dat het altijd goed zit. 

Daarnaast zijn we een service aan het bouwen waarmee mensen die een bepaald aantal orders hebben gehaald hun klantenservice kunnen laten doen door ons team. Dan weten ze dat hun klanten goed geholpen worden. Dat haalt weer het stukje stress bij de studenten weg.”

Dropshipping is heel erg gaan leven. Er zijn wat dropshipping goeroes naar voren gestapt, waar jij er één van bent. Wij hebben er ook wel eens een podcast over gemaakt en hebben ook wel een mening over veel van de ‘snel geld verdienen goeroes’. 

Wat je vaak hoort - en waar bij sommige mensen vast ook een kern van waarheid in zit - is dat je deze goeroes meer verdienen met hun cursussen dan met het dropshippen zelf. Hoe sta jij daarin?

“Ik snap dat mensen dat denken. Het ligt er ook een beetje aan waar je focus heen gaat. Gaat die naar het dropshippen toe of naar het helpen van andere mensen? Waar je op focust, groeit het meest. 

Als ik me de afgelopen vier jaar alleen maar had gefocust op e-commerce, had ik veel meer geld kunnen verdienen. Dan had ik veel meer bedrijven, producten en merken die ik voor meer geld kon verkopen.”

Waarom ben je dan de teaching kant op gegaan?

“Omdat ik daar veel meer voldoening uit haal. Er is nu een hele grote community ontstaan. Het is supervet om mensen te kunnen helpen. Het is geweldig om de dankbaarheid te zien en een impact te maken. E-commerce doe ik er nog steeds naast.”

Maar je blijft het nog wel zelf doen?

“Absoluut.” 

Dat lijkt ons ook wel een gezonde balans. Maar het is natuurlijk heel verleidelijk om het succes van je cursus te laten zien in plaats van het succes dat je haalt met dropshippen zelf. Aan de voorkant krijg je zo een uitvergrote wereld. 

“Maar mensen onderschatten denk ik ook hoe moeilijk het is om een cursus succesvol te verkopen. Hoeveel succesvolle dropship goeroes verdienen er elke maand consistent geld mee? Dat zijn er niet zo veel. De mensen die dat even doen, zie je nu al niet meer. 

Mensen onderschatten het. Ze denken dat je een cursus kunt maken en dat het geld dan binnenstroomt. Maar dat is niet zo.”

Daar kunnen wij over mee praten!

De afgelopen jaren is Joshua Kaats echt een merk geworden. Je staat bekend als de jonge gast die zijn school niet heeft afgemaakt en in een Lamborghini rijdt. Veel jonge gasten denken: ‘Ik wil ook zo’n vette auto rijden, hoe heb je dat gedaan?’ 

De grootste kritiek die mensen hierop hadden, is dat je de Lamborghini niet gekocht hebt met je dropship geld, maar met het geld dat je hebt verdiend met de cursus. Maar nu zien we hoeveel winst je ook hebt gedraaid met je dropship business. 

“Daarnaast doe ik ook veel andere dingen. Als ik mijn dropship-omzet laat zien, zeggen mensen: “Maar dat is omzet, dat is geen winst.” Als je een cursus hebt, denken mensen juist: ‘De cursus kost 1000 euro en je hebt 100 leden, dus je hebt 100.000 euro verdiend.”

Als je nu kijkt naar het imago dat je hebt opgebouwd. Je hebt superveel geld verdiend en hebt waarschijnlijk alles wat je wilde kopen. What’s next? 

Ga je door? Is dit het imago dat je wilt voortzetten, zodat je op deze manier jonge mensen blijft inspireren om een eigen business te starten?

“Veel mensen denken dat een bepaald succes, zoals een auto, horloge of huis, een einddoel is. Alsof je gelukkig bent zodra je dat hebt en voor de rest van je leven achterover kan leunen. 

In de praktijk heb ik gemerkt dat het tegenovergestelde waar is. Ik wilde een supercar en heb die gekocht. Ik wilde een huis en ook dat heb ik gekocht. En ik kocht het horloge dat ik graag wilde. 

Op een gegeven moment denk je: ‘Wat nu?’ Een nog groter huis? Een nog snellere auto? Daar zit het geluk niet in.

Ik begin nu pas uit te vinden wie ik ben en waar ik echt gelukkig van wordt. En ik leer wat voor impact ik kan maken in de wereld. Nu kan ik vol zekerheid zeggen: al die spullen maken niet gelukkig. Als ik het nu kwijt raak, maakt het me ook niet zoveel meer uit. Wat ik dacht dat het doel was, is pas het begin van een nieuw proces.”

Maar het was wel een keuze om dat beeld naar voren te brengen. Je social media strategie draait daar om. Was dat vanuit het idee van ‘go with the flow en ik doe wat ik vet vind’?

“Ja, dat eigenlijk. Ik kijk dan naar waar ik inspiratie vandaan haalde. De reden dat ik ben begonnen met ondernemen is vrijheid. Overal ter wereld kunnen werken, geen financiële zorgen hebben, vette dingen doen, dingen kunnen delen met familie en vrienden. Een vet leven hebben eigenlijk. 

Toen ik voor het eerst bij de KvK zat, was het niet mijn doel om een Lamborghini of Rolex te hebben. Dat is er allemaal bij gekomen. Op socials deelde ik wat ik op dat moment vet vond. Toen ik begon, haalde ik veel inspiratie uit vlogs van digital nomads. Vervolgens ging ik zelf als digital nomad reizen. Dat filmde ik. Ik filmde ook de villa’s op Bali, die je tegenwoordig veel voorbij ziet komen. Op een gegeven moment verschoof dat naar auto’s. Ik had een Lamborghini gekocht en ging naar supercar events. Dat vond ik toen heel vet.”

En anderen ook blijkbaar, want je hebt heel veel volgers. 

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om je te positioneren. Wij weten bijvoorbeeld dat we mensen kunnen leren hoe ze een goede website bouwen die hoog scoort in Google. Waarmee ze een degelijke business kunnen bouwen. Maar ‘degelijk’ is over het algemeen niet zo spannend. 

Als we zeggen ‘we geven een zoekmachine optimalisatie training’, spreken we daarmee een hele andere doelgroep aan dan wanneer we zeggen ‘wij hebben een methode waarmee je online geld gaat verdienen, zonder dat je daarvoor geld, uren of kennis hoeft te investeren’. 

Als je het zo laagdrempelig en ‘makkelijk’ maakt om geld te verdienen, is dat best een platgeslagen boodschap. Het is heel gemakkelijk te consumeren. Is dat voor jou een bewuste keuze? Zodat je meer engagement krijgt? Of is dat meer op gevoel?

“In het begin was het een keuze. Dat is wat ik zelf zocht. Ik zocht een toegankelijke manier, zonder dat ik duizenden euro’s moest investeren of voorkennis had, om simpel geld te verdienen. Ik wilde ervaring opbouwen en stoppen met mijn studie. Als je meer geld hebt en ervaring hebt met het opzetten van een business, brengt dat weer nieuwe mogelijkheden met zich mee. 

Dropshippen is niet iets wat je 5 of 10 jaar wil doen. Je moet het meer zien als een opstapje in je ondernemerscarrière. Zo breng ik het ook naar de doelgroep. Maar wat de doelgroep wil, is makkelijk een online business opzetten en daarmee geld verdienen.”

Op een gegeven moment kom je zo misschien in een spagaat terecht. Je huidige following wil dat. Maar jij bent een stap verder. Voor jou is het een opstapje geweest. Je wilt nieuwe dingen doen.

Wat wil je daarmee gaan doen? Ga je je boodschap veranderen? Ga je je uitstraling veranderen? Of wil je dit ook blijven doen, omdat er elke dag jongens 16 worden die ook een grote auto willen en ook geld willen verdienen met dropshippen? 

“Ik denk dat het belangrijk is om bij mezelf te blijven en door te groeien in de boodschap die ik geef. Voordat ik begon met dropshippen, had ik een personal training bedrijfje. Dat ontstond uit eigen behoefte. 

Toen ik 16 was, woog ik 116 kilo. Flink dik. Ik was 35 kilo afgevallen. Doordat mijn omgeving zich afvroeg hoe ik dat gedaan heb, ben ik vanuit mijn eigen interesse mensen enthousiast gaan maken en gaan helpen. 

Met dropshippen is dat niet anders geweest. Nu ben ik een aantal stappen verder en ben ik bezig met een aantal andere projecten. Zo ben ik serieuze merken aan het opzetten voor de lange termijn. Ik wil ook meer van die kant laten zien. 

De Dropship Academy staat en daarmee wil ik nog steeds mensen helpen. Het is nog steeds een goed businessmodel voor jonge ondernemers die laagdrempelig willen starten.”

Kun je wat meer laten zien over het opzetten van merken? Je hebt wel eens verteld dat je het als dropshipper niet kunt delen als een van je producten viraal gaat. Dan gaat de rest van het dropship-wereldje hetzelfde product verkopen en concurreer je elkaar helemaal kapot. 

Kun je bij je eigen merken misschien meer laten zien over waar je mee bezig bent?

“Het klopt wat je zegt. Soms doen we in het programma een case studies waarin we laten zien: hoe vinden we een product, waarom vinden we dat het een goed product is, hoe maak je de website, hoe maak je de productpagina, hoe maak je de advertenties en hoeveel winst houd je onderaan de streep over. Bij elke case study die we uploaden, gaat iedereen het product kopiëren. En dan werkt het niet meer. 

Zodra het merk live staat, kan ik daar prima meer van laten zien. Bij dropshippen zijn er geen barriers to entry. Iedereen kan het gaan doen. Met een merk voeg je op verschillende punten veel meer waarde toe. Dat kun je niet zomaar van de ene op de andere dag kopiëren. 

Neem nu de IMU. Ik kan jullie wel gaan nadoen en dezelfde content gaan maken, maar dat werkt natuurlijk niet. Jullie hebben ook barriers to entry. Dat is veel moeilijker te kopiëren.”

Hoe was het voor jou om om te gaan met alle kritiek? Wij vinden het dropship model an sich prima. Maar wat het in de markt is geworden en de sfeer die er nu omheen hangt, daar hebben wij niet zoveel mee. We zijn persoonlijk ook minder materialistisch gedreven dus zouden minder snel een volger zijn van dit wereldje. 

Wat we wel heel knap vinden, is hoe je je dropshipping cursus extreem hebt opgeschaald. Je hebt het naar een heel nieuw level getrokken. Als je het vergelijkt met ons… wij zijn op dat gebied echt aan het knikkeren. 

Maar als je het zo hard opschaalt, bereik je ook een kritische massa. En ook nog op een gevoelig onderwerp. Als het over geld verdienen gaat, trek je heel veel mensen aan die het interessant vinden. Maar er komt ook veel negativiteit bij kijken die niet altijd gegrond is. Hoe is dat voor jou geweest?

“In het begin was dat heel lastig. Ik was 21 en had iets vets ontdekt. Ik wilde mensen helpen vanuit de juiste intenties. Nu zie je veel mensen die denken: ik word goeroe want daar kun je veel geld mee verdienen. Maar wist ik toen veel dat je er veel geld mee kon verdienen. Er was niemand anders die het op die manier deed. Voor mij was het ook een soort projectje. 

En toen kwamen de eerste haatberichten binnen. Ik snapte dat niet en voelde me persoonlijk geraakt. Daarom ging ik met alle haters in discussie. Ik stuurde foto’s en filmpjes om te bewijzen dat het echt was. 

Er heerste een soort ongeloof. Mensen dachten dat ik een oplichter was. Waarom zou je een strategie die werkt anders delen?

In het begin was dat heel lastig. Nu is het aantal haters afgenomen. Nu kent iedereen wel iemand in zijn omgeving met een online business die daar geld mee verdient. Het is wat normaler aan het worden. 

Als ik nu een haatbericht krijg, vat ik het niet meer persoonlijk op. Ik delete het. Ik ga er bijna nooit meer op in.”

Niet alleen met het dropshippen zelf, maar ook met de Dropship Academy heb je een strategie. Een manier om meer omzet te verdienen. Op een gegeven moment heb je een paar enorme pieken gecreëerd, waardoor onze software eruit vloog. 

In 2019 waren we net gestart met Plug & Pay. Jij was meteen overgestapt. Een paar maanden daarna, op donderdagavond half 10, vlogen alle servers eruit, want Joshua gaf een webinar

“Ik weet nog precies wanneer dat was. Dat was toen we High Ticket Dropshipping lanceerden. Op dat moment was het nog helemaal nieuw. Vanaf toen gaven we aan: ‘Je kunt het uit China bestellen, maar je kunt ook met Nederlandse leveranciers werken. Dat was een van de eerste keren dat we de training heel goed hebben opgehyped. Gewoon organisch, niet eens via advertenties. 

Het webinar was mega succesvol. Er kwamen veel mensen op af. Veel mensen vonden het zo vet dat ze zich aan het einde van het webinar hebben ingeschreven voor het programma. Met alle gevolgen van dien.”

Hoeveel mensen waren er toen online? 

“Weet ik niet meer precies, het waren ongeveer 400 aanmeldingen. Voor het webinar waren een paar duizend aanmeldingen.”

Dus een conversieratio van 20%?!

“Ja, het zal ongeveer 20% zijn geweest.”

Wat echt belachelijk hoog is. Daarom heb ik je ook gevraagd of je in IMU+ wil gaan uitleggen hoe jij je webinars geeft. Wij willen dat ook leren. 

Je hebt die piekbelasting niet één keer veroorzaakt, maar je hebt het een paar keer gedaan. De keren daarna stuurde je gelukkig wel even een berichtje dat je een webinar ging doen. Toen hebben we de servers geüpgraded. Nu draait het gelukkig super stabiel. 

De laatste tijd doe je minder webinars. Terwijl het altijd goed heeft gewerkt. Waarom doe je het nu niet meer?

“Omdat ik me nu meer aan het focussen ben op een aantal projecten waar ik op de achtergrond mee bezig ben. Het is leuk om goeroe te zijn en te doen alsof je mega succesvol. Maar je moet ook een track record hebben en je shit voor elkaar hebben. 

Ik ben nu bezig met een aantal grote projecten en brands, wat nu mijn prioriteit heeft. Lange tijd lag mijn prioriteit bij mensen helpen. Dat staat nu wel. De funnels lopen. Het team staat. De mensen in de community worden goed geholpen. Er vinden meerdere keren per week coaching sessies plaats. 

Daarom heb ik nu tijd om ook weer wat dingen op de achtergrond te doen. Zo kan ik met de ervaring die ik opdoe later weer naar de voorgrond treden en meer mensen helpen.”

Is dat iets wat je in de Dropship Academy gaat delen of wordt dat een nieuw platform?

“Weet ik nog niet precies. Maar als ik iets vet vind en ik ontdek iets wat voor mij werkt, dan vind ik het wel leuk om er een training over te geven in de Dropship Academy.”

Is er anders nog iets wat er in de dropship wereld is ontstaan wat mensen van jou zouden moeten weten? Of wat ze over dropshippen moeten weten? Een foutieve aanname die getackeld zou moeten worden?

“Ja de aanname dat het oplichting is en we troep uit China verkopen. In principe komt alles uit China. Je moet alleen de juiste producten kiezen en dan kun je goede kwaliteit producten leveren aan klanten op een snelle manier waar ze tevreden mee zijn. Dat is de manier van dropshippen waar het nu naartoe gaat. 

Met alle veranderingen en de concurrentie kom je er niet meer mee weg als je alles kopieert van iedereen en alleen maar troep verstuurt. Het hele e-commerce wereldje gaat de komende tijd een hele andere kant op.”

Dit is de foutieve aanname die gecorrigeerd moet worden. Welke terechte aanname hoeft er niet gecorrigeerd te worden? Wat klopt niet aan het wereldje? Er wordt veel gezegd over de ethische grens. Hoe zie jij dat? Zie jij dingen waarvan je denkt: dat klopt eigenlijk niet? Misschien ook dingen die je zelf hebt gedaan?

“Dit is niet iets wat ik zelf heb gedaan en ik ga heel veel mensen boos maken door dit publiekelijk te zetten. Er is in Dubai een nieuw soort businessmodel ontstaan. Het is een soort dropship-oplichtingsmodel. Mensen starten een bedrijf in Dubai en schrijven zich uit in Nederland. Hierdoor betalen ze geen belasting en zijn ze onvindbaar. 

Vervolgens adverteren ze met producten die niet bestaan. Bijvoorbeeld een ronde tafel die beweegt en automatisch omhoog gaat. Dat verkopen ze voor €100,- en met een ‘1+1 gratis’ actie. Dat kan natuurlijk helemaal niet. Het product bestaat niet. 

Ze verdienen tonnen per maand. Daarna gaat de webshop gewoon offline. Dit gebeurt op grote schaal.”

Dus jij zegt… aan de ene kant zijn er de dropshippers die een goed product zoeken, zorgen dat ze goed contact hebben met de leverancier en een gezonde business bouwen. Dat is de goede kant van het spectrum en als je het op die manier doet, is het een prachtig model. 

Aan de andere kant is er het verkopen van een product dat niet bestaat in een nep bedrijf. Dat is 100% oplichting. 

Zit daar nog iets tussen? Iets wat je vaak ziet gebeuren, maar net te veel naar rechts is?

“Ja. Zeker weten. Hele misleidende dingen. Zoals: vandaag voor 12:00 uur besteld is morgen verzonden. Maar dan denken mensen dat ze het overmorgen in huis hebben. Als je vanuit China verzendt, is het pas over twee weken in huis. 

Met advertenties zie je soms dingen voorbij komen die gewoon niet op die manier werken. Mensen krijgen een heel ander product binnen dan ze besteld hebben. Het gebeurt heel vaak dat klanten ontevreden zijn over hun aankoop. Dat is het recept voor een gefaalde business natuurlijk.”

Oplichting is over het algemeen heel duidelijk vast te stellen. Als je een product verkoopt dat niet bestaat, is dat pure oplichting. Zeker als je je geld niet terug kan krijgen. Waar het vaker mis gaat, is bij de misleiding. 

Stel dat je met dropshippen geen geld kon verdienen, maar wel met het verkopen van de cursus. Met dat verdiende geld laat je je succes zien en je zegt dat je dat door dropshipping hebt verdiend. Dan is het misleiding. 

Maar is het geen misleiding als je jezelf voordoet als een bedrijf, terwijl je je order linea recta naar China stuurt?

“Heel veel grote bedrijven doen ook aan dropshipping. Met dat model is niets mis. Je optimaliseert het logistieke proces, dat is wat dropshipping is. Ik doe dus ook aan high ticket dropshipping waarbij ik werk met Nederlandse leveranciers en duurdere producten. 

Mensen denken bij dropshipping - mede door mij - aan het verkopen van goedkope troep uit China. Maar het begrip dropshipping is natuurlijk een stuk breder. Vaak denken mensen bij e-commerce al aan dropshipping. Terwijl dat nog een slag breder is.”

Zolang je open communiceert over wat je businessmodel is, is er nooit sprake van misleiding. Dat is soms een lastige grens. Als je fanatiek bent in marketing en sales, is het soms nog best verleidelijk om dingen mooier te maken dan dat het is.

“Het is een dun lijntje. Als iemand op je verkooppagina komt, wil je ook dat mensen denken ‘wow, wat vet, ik moet dat kopen’. Maar het moet natuurlijk wel binnen de grenzen blijven.”

We weten nu hoe je bent gestart en dat je zelf met dropshipping ook heel veel geld hebt verdiend. Dat je daarmee al een hele succesvolle business hebt kunnen creëren. Daarna ben je mensen gaan helpen. We kennen je van de Lamborghini-filmpjes. Wat is iets wat mensen niet van jou weten, maar wat jou wel heel erg kenmerkt? 

“Mensen zien een plaatje wat ik zelf neerzet. Maar ik film gewoon mijn leven en dat is toevallig een Ferrari. Mensen hebben daar een beeld bij. Dat kan. 

Het belangrijkste is dat ik een hele simpele gast ben. Het maakt me allemaal niet zoveel uit. Ik vind het gewoon vet om dat soort dingen te ervaren. Je leeft maar één keer. Als je een Ferrari kunt kopen, waarom niet. En als het een keer niet meer kan of ik ben het zat, dan verkoop ik hem weer. Maar dan heb ik het wel ervaren. Ik zeg ook altijd: ‘Als je zoiets wil, ervaar het alsjeblieft!’ Ga dat ding rijden. Dan zie je vanzelf dat het je niet gelukkig maakt.”

Nog één brandende vraag. We hebben het natuurlijk heel veel gehad over het model en jou als persoon. Tussendoor kwam even voorbij dat jij webinars naar een heel nieuw niveau hebt getrokken. Niet om het gesprek veel te lang te maken, want je gaat er ook nog een training over geven. Maar kun je iets van de succesformule delen? Wat is jouw webinar succesformule?

“Mijn webinar succesformule is vooral verhalen vertellen. Tijdens het webinar wil je mensen inspireren en aanzetten om uiteindelijk een actie te ondernemen. Wat veel mensen fout doen, is dat ze heel veel informatie en tips over het businessmodel geven. Zo willen ze laten zien dat ze waardevol zijn en kunnen helpen.

Maar wat je eigenlijk wilt doen is mensen inspireren in plaats van informeren. Dat zie ik veel fout gaan in webinars. Het is niet helemaal fout, want je geeft veel waarde. Maar uiteindelijk wil je dat ze aan het einde van het webinar geïnspireerd en gemotiveerd zijn. Je wilt dat ze het idee hebben dat jij de persoon bent die ze kan helpen. Dan doen ze uiteindelijk de aankoop. 

Dat is niet alleen voor jezelf beter, maar uiteindelijk help je mensen daar nog meer mee. Als je product goed is, is de klant beter af wanneer hij jouw product koopt dan wanneer hij het zelf doet.”

Wat is de belofte die je maakt als je zo’n webinar geeft? We hebben wel vaker inspiratie webinars gezien waarin veel verhalen worden verteld zonder content. Dan is de conversie vaak hoog, maar er zijn ook vaak een heleboel mensen die eigenlijk niets geleerd hebben. Leren ze ook iets buiten die inspiratie?

“Zeker weten! Ze leren ook dingen. Bijvoorbeeld over welke stappen ze moeten uitvoeren. Ik geef ze ook een aantal tools mee en technieken die ze zelf na het webinar kunnen implementeren om te starten. Dat moet ook het uitgangspunt zijn. Maar het gebeurt wel op een inspirerende manier, zodat mensen aan het eind van het webinar ook echt het idee hebben: ‘Ik weet hoe ik moet doen, maar ik wil het met jou doen, want dan gaat het sneller.’ 

De belofte die ik maak is: binnen 30 dagen heb je je eerste sale, anders krijg je je geld terug. Dat werkt ook vaak bij een webinar, om een concrete belofte te geven. Je maakt duidelijk wat je in welk tijdsbestek kunt verwachten.”

Dus je maakt de succesgarantie heel hoog?

“Jazeker, maar er zitten wel voorwaarden aan. Ze moeten wel de content hebben gekeken en minimaal twee keer bij een coaching zijn geweest. Anders hebben ze na 30 dagen geen resultaat, maar hebben ze ook niets gedaan. Op die manier kan ik garantie geven.”

Ik denk dat heel veel ondernemers en mensen in Nederland hierdoor een beter beeld van jou hebben gekregen dan wat we tot nu toe hebben gezien. Bedankt voor je tijd en je waardevolle tips en inzichten. 

Over de schrijver
Wij van de IMU zijn er om jou als ondernemer te helpen groeien via het internet. Dat doen we door de beste tips en nieuwste trends te delen via onze e-books, blogs, video’s, cursussen, podcast en evenementen. Daarnaast is het onze missie om gelijkgestemde ondernemers te verbinden binnen onze IMU Community. Ook faciliteren we je - middels onze software - om je website bezoekers, conversie, funnels, automatisering en daarmee je vrijheid als ondernemer te vergroten.
Reactie plaatsen

Meer internet marketing tips?

Wij hebben meer dan 1.400 online marketing artikelen in ons archief!