- Wat is Google Ads?
- Zoek- en displaynetwerk van Google
- Wat betaal je voor SEA?
- Let op je kwaliteitsscore
- Snel betaalde bezoekers naar je website
- Hoe werkt het? Starten met SEA
- SEA budget en dagbudget
- Campagnes en advertenties maken
- Zoekwoordlijsten maken
- Negatieve zoekwoorden
- Do’s en dont’s
- Lees de policy aandachtig door
- Niet direct naar een aanmeldpagina
- Focus op relevantie
- Meet conversies
SEA
SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld die bovenaan de pagina’s in online zoekmachines worden weergegeven. Hiermee komt jouw website of aanbieding dus eerder in beeld bij een potentiële klant, dan de organische zoekresultaten. SEA en SEO zullen elkaar meestal versterken en samen meer kliks opleveren dan afzonderlijk.
Wat is Google Ads?
Google Ads is het advertentieprogramma van Google waarmee je jouw advertentie in Google kunt laten verschijnen in de lijst met "gesponsorde koppelingen" of "advertenties".
Je adverteert bij Google Ads op zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn woorden of woordcombinaties die de gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Zodra een gebruiker van een Google een zoekwoord intypt waar jij op adverteert wordt jouw advertentie getoond. In de video hieronder wordt duidelijk uitgelegd wat Google Ads is.
Zoek- en displaynetwerk van Google
Je kunt in Google adverteren in het zoeknetwerk (resultaten aan de rechterkant in Google zelf zoals hierboven) en in het displaynetwerk (ads by Google op websites). Wanneer je het slim wilt doen dan maak je voor deze beide opties een aparte campagne aan zodat je deze op een andere manier kunt benaderen. Voor het displaynetwerk geldt namelijk niet de kwaliteitsscore
Wat betaal je voor SEA?
Advertentieruimte wordt verkocht via een complex biedingen systeem. Google houdt daarbij ook rekening met relevantie. Hierdoor weet je vooraf niet wat een advertentie je gaat kosten. Hoe hoger je staat, hoe meer kliks je krijgt, maar ook hoe duurder jouw plek kan zijn. Advertentiekosten worden meestal uitgedrukt in kosten per klik (CPC) of kosten per conversie (CPV). Voor dat laatste zal je op jouw eigen website de webanalyse op keten moeten inrichten. Het is verstandig om vooraf te bepalen wat een conversie je waard is.
Let op je kwaliteitsscore
Google beoordeeld jouw zoekwoorden in het zoeknetwerk met een bepaalde score, dat heet de kwaliteitsscore. Wanneer deze lager is dan 7 dan zit je te laag, je scoort dan onder de maat volgens Google. Scoor je echter een 7 of hoger dan scoor je goed, je wordt dan door Google beloond en je hoeft minder per klik te betalen voor je advertenties. Zorgen voor een kwaliteitsscore van 10 is dus een zeer nobel streven!
Het is dus het niet alleen een kwestie van een hoog budget hebben en veel geld betalen per zoekwoord; de relevantie van je advertentie speelt ook een grote rol. Als jouw advertentie niet goed aansluit bij de inhoud van je website en veel mensen jouw website weer verlaten nadat ze je advertentie aangeklikt hebben, dan zal je advertentie minder relevant worden in de ogen van Google.
Hoe minder relevant je bent, hoe lager je kwaliteitsscore. Des te hoger jouw kwaliteitsscore is, des hoger je in de zoekresultaten zal komen en des te minder je hoeft te betalen voor jouw advertentie. Google beloont namelijk relevante adverteerders, omdat zij zorgen voor een uitstekende gebruikerservaring. Waar een bezoeker dan ook op zoekt, Google wil altijd ervoor zorgen dat de meest relevante bronnen bovenaan komen te staan. Ben jij relevant en lever je een kwalitatieve gebruikerservaring met jouw website? Dan betaal je minder. Zo simpel is het! Hier vind je meer informatie over het verbeteren van je kwaliteitsscore.
Snel betaalde bezoekers naar je website
Het kan zijn dat je nog niet veel organische (gratis) bezoekers uit de zoekmachines naar je website trekt, bijvoorbeeld omdat je nog niets aan zoekmachine optimalisatie gedaan hebt of omdat je website erg nieuw is. Mocht je meteen al veel bezoekers naar je website willen krijgen, dan leent Ads zich hier perfect voor. Je kunt er binnen een paar minuten voor zorgen dat honderden nieuwe bezoekers uit Google gaat krijgen, zonder dat je daar veel tijd en moeite is hoeft te stoppen.
Ook zullen deze bezoekers nog eens ‘warmer’ zijn dan een willekeurige bezoeker, omdat ze via een zoekwoord zijn binnengekomen die jij van tevoren op hebt gegeven. Het nadeel is dan wel dat je jezelf afhankelijk maakt van Google Ads en dat het erg veel geld kost. Elke betaalde bezoeker die op je website komt zal je dan ook een stuk minder opleveren dan een gratis bezoeker.
Hoe werkt het? Starten met SEA
Als je besloten hebt dat je Google Ads wilt gaan gebruiken dan krijg je meteen een leuk cadeautje van Google, namelijk €75,00 gratis advertentietegoed. Je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voordoen, zoals het storten van minstens €25,00.
SEA budget en dagbudget
Zodra je een Ads account hebt aangemaakt en krediet hebt toegevoegd, kun je je budget gaan bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld een maximale ‘kosten per klik’ (CPC) instellen en een dagbudget. Wanneer jee een dagbudget hebt ingesteld dan worden je advertenties uitgezet zodra je dat dagbudget hebt bereikt, wel zo veilig. Op die manier heb je zelf in de hand hoeveel geld er per dag uitgaat en op wat voor een manier. Je kunt er ook voor kiezen om dit door Google zelf te laten bepalen, maar dan kun je er gif op innemen dat je zo aan je dagbudget zit. Houd dit dan ook altijd zelf in de hand, aanpassen kan altijd nog.
Campagnes en advertenties maken
Je kunt nu direct beginnen met het maken van een nieuwe campagne en één of meerdere advertenties binnen die campagne. Stel dat je bezoekers op de homepage van je website over hondenvoer terecht wilt laten komen. Je noemt je nieuwe campagne dan ‘Hondenvoer Homepage’ en je gaat meerdere advertenties maken om te kunnen zien welke het beste aanslaan. Je kunt namelijk per advertentie zien hoe vaak er op geklikt wordt.
Als jij diensten of producten aanbiedt op je website, dan is het zelfs mogelijk om te meten welke percentage van je betaalde bezoekers ook daadwerkelijk converteert (conversion rate). Je bent dus niet meer is het donker aan het adverteren, zoals vroeger vaak het geval was, maar je ziet precies welke advertentie werkt en welke te beter kunt verwijderen. Naar mate je meer en meer gegevens verzameld, kun je je advertenties steeds beter op het zoekgedrag van mensen laten aansluiten en een betere gebruikerservaring leveren.
Zoekwoordlijsten maken
Om met jouw advertentie gevonden te kunnen worden in Google, moet je een lijst opstellen met zoekwoorden (voor die tijd doe je zoekwoordonderzoek). Als iemand dan één van deze zoekwoorden op Google intypt, dan komt jouw advertentie ergens in de adverteerruimte (bovenaan, rechts of onderaan) van Google te staan. Met een website waarop je hondenvoer verkoopt, wil je op woorden als ‘hondenvoer kopen’, ‘hondenvoer bestellen’ en ‘hondenvoer aanbieding’ gevonden worden.
Mensen die op dergelijke woorden zoeken zijn zitten hoogstwaarschijnlijk met hun bankpas in de aanslag, klaar om hondenvoer online te kopen. Het is echter aan jou om alle mogelijke woorden waarop mensen zoeken die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, te identificeren en in een lijst te plaatsen. Gaandeweg zal je in staat zijn om steeds meer zoekwoorden aan dit lijstje toe te voegen en je potentiële bereik te doen groeien.
Negatieve zoekwoorden
Je kunt ook negatieve zoekwoorden opgegeven. Als iemand op jouw opgegeven zoekwoord zoekt in combinatie met één van deze negatieve zoekwoorden, dan zal Google jouw advertentie niet laten zien. Er zijn standaard lijstjes met negatieve zoekwoorden die mensen op internet geplaatst hebben met honderden woorden waarop jij waarschijnlijk niet gevonden wilt worden.
Do’s en dont’s
Hoewel het vrij simpel is om een advertentie te plaatsen is het toch best lastig om hier goede resultaten mee te halen. Google Ads is een studie op zich en om goede resultaten te behalen zonder dat het je een vermogen kost zul je er wel verstand van moeten hebben. Via de richtlijnen van Google zelf kun je overigens al veel leren van Google Ads, vooral over wat je niet moet doen en waar Google je dus voor afstraft. Hier volgens een aantal do’s en don’t die je verder op weg zullen helpen.
Lees de policy aandachtig door
Het is een goed idee om de voorwaarden van Google Ads goed door te nemen als je besluit om hiermee te gaan werken. Bij het minste of geringste foutje kun je namelijk al verbannen worden en dan ben je ook je tegoed kwijt. Let er dus goed op dat je mensen niet direct naar een pagina stuurt waar ze zich alleen kunnen registeren en dat je landingspage ook geen inhoud bevat die strijdig is met de voorwaarden van Ads.
Niet direct naar een aanmeldpagina
Een aantal jaren geleden was het nog zo dat je mensen direct naar een opt-in pagina kon sturen vanuit Google. Dit is tegenwoordig helaas niet meer mogelijk. Google wil elke betaalde en organische bezoeker op een website terecht laten komen die het meest waardevol voor ze is. Een pagina waar bezoekers alleen hun naam en e-mailadres in kunnen vullen, is per definitie niet waardevol omdat deze niet direct het antwoord geeft op de informatieaanvraag van de bezoeker.
Focus op relevantie
Google heeft als doel de beste zoekmachine op het internet te zijn en te blijven, dat lukt ze alleen wanneer zij de beste resultaten blijven geven aan hun gebruikers. Goede resultaten zijn over het algemeen de meest relevante resultaten bij een zoekopdracht. Google wil dat jouw advertenties en pagina's achter die advertenties (landingpagina's) relevant zijn aan de woorden waar je op adverteert.
Wanneer jouw website over vissen gaat maar je adverteert op het zoekwoord "hardlopen" dan zal Google dat niet waarderen. Je zult dan meer per klik moeten gaan betalen om vertoond te worden. Zorg dus dat je Ads advertentie relevant is voor datgene wat je op je website aanbiedt. Hoe beter je advertentie bij je website aansluit, hoe meer mensen op je website zullen blijven en hoe hoger je kwaliteitsscore zal zijn als een gevolg hiervan.
Meet conversies
Meten is weten. Als je niks meet dan weet je ook niet hoe goed je het doet. Het is daarom verstandig om je "conversies" te meten. Dat kunnen verkopen zijn maar ook inschrijvingen op je nieuwsbrief, aanmeldingen voor je workshop enzovoorts.