Single opt-in gebruiken

Single opt-in betekent dat een inschrijving op je nieuwsbrief (opt-in) direct voltooid is na het invullen van het e-mailadres. In tegenstelling tot dubbel opt-in is er bij single opt-in geen sprake van een extra bevestiging door de abonnee.

Hoe werkt single opt-in?

Hieronder zie je een voorbeeld van een single opt-in proces voor een gratis e-book op een opt-in pagina.

Single opt-in

  1. Opt-in pagina. Bezoekers kunnen een gratis e-book downloaden door hun gegevens in te vullen en zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
  2. Opt-in formulier. Na een klik op de knop verschijnt er een pop-up met een aanmeldformulier. Dit noemen we een 2-step opt-in (Zeigarnik effect)
  3. BedankpaginaDe inschrijver komt op een bedankpagina met het .pdf bestand. Ook wordt er een mail met de link naar deze pagina verzonden.

Single opt-in met aanbod

In het eerste voorbeeld zie je dat een bezoeker direct na opt-in toegang krijgt tot de bedankpagina en ook nog een e-mail ontvangt met daarin een link naar de bedankpagina. Je kunt op de bedankpagina echter ook direct een aanbod / salesfunnel tonen in plaats van de gratis weggever. Dat ziet er zo uit:

Opt-in met aanbieding
  1. Opt-in pagina. Bezoekers kunnen een gratis e-book downloaden door hun gegevens in te vullen en zich aan te melden voor de nieuwsbrief.
  2. One Time Offer (OTO). De inschrijver wordt gevraagd of hij interesse heeft in een eenmalig aanbod/buitenkansje. De bezoeker moet een keuze (ja of nee) maken. Tegelijkertijd krijg de inschrijver via de mail een link naar de downloadpagina (2b).
  3. Self Liquidating Offer (SLO). De inschrijver kan direct een aanbod voor een nobrainer prijs kopen. Dit is ideaal voor het dekken van advertentiekosten.
  4. Bedankpagina. De koper komt op een bedankpagina met instructies. Ook kun je hier eventueel een extra upsell voor een vervolgproduct plaatsen.

Mag single opt-in volgens de wet?

Kort gezegd; ja. Single opt-in is wettelijk toegestaan zolang er aan de AVG wetgeving wordt voldaan. Een dubbel opt-in bevestiging is niet verplicht om een abonnee nieuwsbrieven te mogen sturen.

Voordelen single opt-in:

Werken met single opt-in heeft enkele grote voordelen, waaronder:
  • Eenvoudig te realiseren
  • De snelste manier om een lijst met adressen te verzamelen
  • Eenvoudig voor leads om toegang te krijgen tot je weggever
  • Geen risico dat je dubbel opt-in bevestiging niet voltooid wordt
  • Er gaan geen e-mailadressen verloren
  • Minder klantenservice voor mislukte downloads / bevestigingen

Nadelen single opt-in:

Single opt-in is aantrekkelijk wanneer je een grote mailinglijst wilt opbouwen, maar het heeft toch ook enkele nadelen:
  • Je ontvangt meer spam- en foutieve e-mailadressen op je mailinglijst
  • Je opt-in heeft niet altijd door deze zich aanmeld voor een nieuwsbrief
  • Abonnees kunnen nieuwsbrieven als vervelend ervaren en klagen over spam
  • Klachten zijn een reputatie risico, zeker in sociale media en Google (SERM)
  • De kwaliteit van je lijst is minder hoog omdat je ook minder geïnteresseerde leads vangt.