Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

SEA (Search Engine Advertising)

SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld die bovenaan de pagina’s in online zoekmachines worden weergegeven. Hiermee komt jouw website of aanbieding dus eerder in beeld bij een potentiële klant, dan de organische zoekresultaten. SEA en SEO zullen elkaar meestal versterken en samen meer kliks opleveren dan afzonderlijk.

Google Adwords advertenties

De advertenties in Google (Google AdWords) zijn te herkennen aan het kleine gele “adv” blokje. Verder lijken ze zoveel mogelijk op organische zoekresultaten.

sea-search-engine-advertising

Benut elke letter, want de ruimte om je te presenteren is gering. Schrijvers noemen dergelijke uitingen ook wel microcopy.

Wat betaal je voor SEA?

Advertentieruimte wordt verkocht via een complex biedingen systeem. Google houdt daarbij ook rekening met relevantie. Hierdoor weet je vooraf niet wat een advertentie je gaat kosten. Hoe hoger je staat, hoe meer kliks je krijgt, maar ook hoe duurder jouw plek kan zijn.

Advertentiekosten worden meestal uitgedrukt in kosten per klik (CPC) of kosten per conversie (CPV). Voor dat laatste zal je op jouw eigen website de webanalyse op keten moeten inrichten. Het is verstandig om vooraf te bepalen wat een conversie je waard is.

Cursus SEA van Google

Hier vind je een uitgebreide uitleg van Google zelf om succesvol te starten met SEA:

SEA bijhouden en analyseren

Het bijhouden van de advertenties is dagelijks noodzakelijk, aangezien Google doorlopend aanpassingen verricht. Hierdoor kunnen conversies weleens zo duur worden, dat het onrendabel wordt. SEA wordt meestal uitbesteed aan gespecialiseerde bureaus die over de kostbare analyse software beschikken om SEA effectief én efficiënt in te zetten.