Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Harde conversie

Harde conversie is de conversie die direct bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Aantal verkopen, aantal kliks, aantal inschrijvingen. Eigenlijk alles wat in cijfers uit te drukken valt en wat jou omzet geeft.

Het tegenovergestelde van harde conversie is zachte conversie, zoals leads generatie, SEO en branding. Harde conversie is dan vaak het omzetten van de (gekochte) leads en de bezoekers op de site naar de daadwerkelijke verkoop of inschrijving. Het is belangrijk om te onderkennen dat niet elke bezoeker in je (online) winkel al zover is dat hij bereid is tot een aanschaf over te gaan.

In bovenstaand voorbeeld zie je dat klanten ook al op jouw site komen voor inspiratie, of om producten te vergelijken. Om op harde conversie te sturen zal je deze klanten even moeten negeren, daar is de zachte conversie voor. Voor harde conversie zorg je dat de klanten die jou wel bezoeken met een aankoop in hun hoofd, direct herkennen hoe ze in hun wens bediend kunnen worden. In de fysieke winkel is dat de kassa, in de online winkel de knop ‘leg in winkelmandje’ of ‘naar de kassa’.

Pushen werkt zelden positief op je kanten, maar je kunt het ze wel zo makkelijk mogelijk maken door de sales funnel te optimaliseren. Hoe minder afleiding en moeilijke vragen jij de klanten geeft, hoe prettiger de aankoop zal verlopen. Conversieoptimalisatie voor harde conversies is dan ook barrières en irritaties wegnemen, goede procesinformatie (bijvoorbeeld: u krijgt het boek over 2 dagen) toevoegen. En, om herhaal aankopen te verkrijgen, zet je op het eind alle kanalen voor goede service open.