Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Eye-tracking

Met eye-tracking meet je waar de blik van een gebruiker op gericht is (waar kijkt hij naar) of de beweging van het oog in het hoofd. Een eye-tracker is een apparaat voor het meten van oogstand en oogbeweging.

Wanneer gebruik je Eye-tracking?

Je gebruikt eye-tracking bijvoorbeeld in psychologisch onderzoek, gebruikerstesten voor de interactie tussen mens en computer en bij het ontwerpen van producten. Zo kom je erachter waar jouw gebruikers kijken op jouw website, welke banners ze zien en welke niet en wat er (onbewust) wordt overgeslagen bij het gebruik van jouw applicatie.

Een user-interface designer (UX-ontwerp) maakt ook vaak gebruik van deze methode als onderdeel van een kwalitatief klantonderzoek naar gebruiksvriendelijkheid van applicaties en websites.

Eye-tracking methoden

Er zijn een aantal methoden voor het meten van de oogbeweging. De meest populaire variant gebruikt videobeelden waaruit de ooghoogte wordt bepaald. De beelden worden ongemerkt opgenomen met camera’s om het scherm heen terwijl de klant gebruik maakt van de software. Met behulp van deze methode kan de usability van een website aanzienlijk verbeterd worden. Een eye-trackingonderzoek verschaft uiteindelijk informatie over:

  • Totale kijktijd van de bezoeker
  • Een heatmap (welk deel van het scherm krijgt de meeste aandacht)
  • Het blikverloop (op welke volgorde kijkt de gebruiker)

Hoe werkt Eye-tracking?

eye-tracking