Winnen in Google?
SEO BoekOntvang het boek

Page content

Conversietracking

Met conversietracking worden alle methoden verstaan om gegevens te verzamelen over conversie aantallen en percentages. Veel gebruikte methodes zijn een conversiepixel, of conversie snippet (in bijv. Twitter). Vaak is conversie tracking binnen een kanaal op deze manier mogelijk, maar het zijn de sprongen die een klant kan maken tussen kanalen (e-mail naar website, sociale media naar telefonie) die analisten hoofdpijn kunnen bezorgen. In e-mail kun je een anonieme white-pixel toevoegen die informatie geeft aan het e-mailpakket wanneer de e-mail is geopend, gelezen en of er geklikt is. Dat kun je koppelen aan het e-mailadres en zo weet je welke klant het is. Maar wat weet je nog als de klant vervolgens doorklikt?

Stel, de klant kijkt even op jouw landingspagina en is dan weer weg. Maar komt de volgende dag weer teug om de koop af te ronden. Als je klant inlogt en je kunt hem in jouw CRM-systeem koppelen, dan is het misschien nog mogelijk om deze verkoop aan jouw e-mailcampagne te linken, maar anders wordt het lastig.

Tracking cookies zijn wellicht een optie, maar let heel goed op de wetgeving, want daarmee mag je veel minder dan vroeger. Het tracken van het gedrag en de conversies op klantniveau brengt heel wat technische en juridische haken en ogen met zich mee. En je kunt je afvragen of je er een euro meer mee verdient. Tenslotte: als de sales funnel op de website goed is, dan maakt het niet uit of klanten uit een advertentie of e-mailcampagne komen.

Hoe dan ook, gedrag op de website 1-op-1 koppelen aan campagnes is en blijft lastig. Vaak wordt gebruik gemaakt van hoog over schattingen (vergeleken met dezelfde periode zonder campagne het jaar ervoor) om iets te kunnen zeggen over het succes van de campagne.